AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #21 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, fy søren altså: Når nye seddelserier dukker opp en gang hvert jubelår så må en sjekke seddelbunken og bruke dem opp i løpet av et år. Kan jo bli svett av mindre... 😉 Anonymkode: c02b3...e40 Sørg for å ha valuta i form av mynter i edelt metall, de går aldri ut på dato. Anonymkode: 7ddfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #22 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sørg for å ha valuta i form av mynter i edelt metall, de går aldri ut på dato. Anonymkode: 7ddfe...a2f Men de er kanskje ikke like brukbare når du skal ha en flaske vann og et brød på nærbutikken? Butikker i Portugal tar kontanter nå, men ikke så mye annet. (Den gjennomsnittlige kassamedarbeideren vet nok heller ikke gram-verdien på sølv.) Det kommer nok norske butikker til å gjøre og, i en tilsvarende situasjon. Husk, kjølelager og frysedisker trenger også strøm, så mat som ikke blir solgt fort blir skjemt og må kastes. Anonymkode: 9a5f1...719 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #23 Skrevet 28. april 2025 Jeg var på ett foredrag med Jan Ludvig Andreassen -sjefsøkonomi i Eika - han anbefalte dollar eller euro. Anonymkode: 1ce95...0ba
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #24 Skrevet 28. april 2025 Enkelte er så utrolig enten/eller. Tror dere virkelig at samfunnet kollapser fullstendig bare fordi vi ikke kan bruke bankkort? Der er hundrevis av scenarioer mellom det vi har nå og fullstendig kollaps. Anonymkode: 1b9bd...5f9 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #25 Skrevet 28. april 2025 Har ca. 2000 NOK og ca. 1000 EUR liggende i kontakter. Syns også det er vanskelig å regne ut hvor mye kontanter som er nødvendig. Blir det krig her, så flykter vi mest sannsynligvis til feriehuset Sør-Europa og da trenger vi kanskje kontanter for å komme oss dit. Men ved et langvarig strømbrudd f.eks., hva trenger man? De store butikkjedene holder jo sikkert stengt uansett slik som de gjør i dag i Portugal og Spania. Anonymkode: 3ab44...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #26 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men de er kanskje ikke like brukbare når du skal ha en flaske vann og et brød på nærbutikken? Butikker i Portugal tar kontanter nå, men ikke så mye annet. (Den gjennomsnittlige kassamedarbeideren vet nok heller ikke gram-verdien på sølv.) Det kommer nok norske butikker til å gjøre og, i en tilsvarende situasjon. Husk, kjølelager og frysedisker trenger også strøm, så mat som ikke blir solgt fort blir skjemt og må kastes. Anonymkode: 9a5f1...719 Er bare det at i en alvorlig krise når det blir manko på ting, så er det svartebørsen som tar over. Hva tror du er mest fristende da, en Norsk hundrekroner-seddel som betaling eller en mynt i rent sølv som holder sin verdi selv om inflasjon svekker krona? Anonymkode: 7ddfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #27 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har ca. 2000 NOK og ca. 1000 EUR liggende i kontakter. Syns også det er vanskelig å regne ut hvor mye kontanter som er nødvendig. Blir det krig her, så flykter vi mest sannsynligvis til feriehuset Sør-Europa og da trenger vi kanskje kontanter for å komme oss dit. Men ved et langvarig strømbrudd f.eks., hva trenger man? De store butikkjedene holder jo sikkert stengt uansett slik som de gjør i dag i Portugal og Spania. Anonymkode: 3ab44...9c3 Alle butikker holder ikke stengt i Spania og Portugal. Det florerer av bilder av lange køer utenfor matbutikker. Anonymkode: 9a5f1...719
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #28 Skrevet 28. april 2025 Jeg og samboer har rundt 50.000 hver liggende i en brannsikker safe, legger av litt hver mnd. Anonymkode: 6e2dd...c5a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #29 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ligger nett og bank nede lenge blir det svarte-børs på mange varer, og da kommer man ikke langt med en tusing eller to pr person. Viktig som du sier med medisin da. Jeg prøver selv å ligge 6 uker i forkant med mine. Anonymkode: 7ddfe...a2f Og derfor skal man ha beredskapsvenner. Der noen har noe andre noe annet som man kan bytte seg til. Anonymkode: 4174a...f2e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2025 #30 Skrevet 28. april 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Enkelte er så utrolig enten/eller. Tror dere virkelig at samfunnet kollapser fullstendig bare fordi vi ikke kan bruke bankkort? Der er hundrevis av scenarioer mellom det vi har nå og fullstendig kollaps. Anonymkode: 1b9bd...5f9 Det er helt korrekt. Det SKADER jo i alle fall ikke å ha noen tusen liggende. Jeg håper og tror at oddsen er bedre for at folk flest får mer glede av noen tusenlapper i skuffen enn å sitte med en neve krugerrand og sølvmynter... Men det er klart: er en pessimist så er det jo luksus med begge deler. Selv er jeg ikke der. Anonymkode: c02b3...e40 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #31 Skrevet 29. april 2025 Vi har mellom 500 og 1000 kr i mynt + euro osv. I et krisetilfelle vil uansett byttevarer ha høyere verdi enn lapper som kanskje ikke kommer i bruk. Mat- og varelageret her er stort og vi har det vi trenger og enda litt til for mellom 8-12 mnd. Resten kan vi fiske eller jakte på. Saltlageret derimot burde vi øke når vi får større plass (maten må konserveres om man ikke har strøm). De av dere som lagrer så mye penger så tenk litt tilbake på ulike kriger og katastrofer som vi har hatt, samt solstormer som kan komme. For det første kan man lett bli et mål med mye penger hjemme i 2025. Om du har mange mennesker med penger og få mennesker som har mat til bytte eller salgs, vil de mest sannsynligvis ønske å bytte til seg noe annet de trenger og ikke ha verdiløse papirpenger. Ville trodd du kom lengre med frø, drivstoff, verktøy, våpen og større matlager. I byene kan det hende at du har større gjennomslag for papirpenger i begynnelsen, men også de aller fleste må ut av byen for å kunne livnære seg etter 3-6 mnd. Fint at styrende makter sier at alle bør klare seg i en uke, men ved naturkatastrofer, solstormer og lignende vil det bli survival of the fittest. Anonymkode: 19c73...982
AnonymBruker Skrevet 29. april 2025 #32 Skrevet 29. april 2025 Jeg fatter ikke at ikke flere allierer seg med eller skaffer seg en avtale med en bonde? Selv er jeg pensjonert bonde, men et av barna driver den videre. Og her har vi både poteter, grønsaker, husdyr/kjøtt og brønn om det skulle bli nødvendig. Selvfølgelig dieseltank og kanner med bensin til strøm-aggregat og traktor. Har våpen. Skulle noen komme og ville bytte til seg varer, ville jeg helt klart forlangt oppgjør i sølv eller gullmynt om det ikke var noen andre byttevarer som fristet. Anonymkode: 7ddfe...a2f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå