Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! usikker på hvor denne hører hjemme men prøver her- økonomi. 

Vi anbefales ha mat for en uke, vann, alternativ oppvarming etc i beredskspssamnenheng hjemme. 

I tillegg står det noe kobtanter… forstår at dette vil variere med str på hustand - men ca hva er noe?  hvilke tanker har dere? 

- nok til en ukes forbruk? mat penger?

- taxi til hytta? 

- bilreprasjon/ drivstoff? 

Hadde vært interessant å vite hva andre tenker/ synes det er ok å ha av kontanter hjemme  

Anonymkode: c7cac...45a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den store krisen er der (grensestenging, okkupasjon/krig, dødelig pandemi, internett er borte) og det er umulig å få tak i bensin og/eller mat, så vil jo den med mest penger trekke det lengste strået - eller med uflax - bli ranet. Varer kan da også få astronomiske summer, så da er nok hjemmeberedskap viktigst.

Men hvis man legger opp til kun at betalingsterminalene er ute av drift en uke eller to, så mener jeg man kommer langt med 1000 - 2000,- per person. Hvis man også har en ukes matrasjon (og nødvendige medisiner) lagret hjemme vil jo det også spille inn.

Hvis man har råd til det er 10.000,- kanskje optimalt, iom det også er max beløp i minibank.

Jeg har også vekslet i så mange og små sedler som mulig, samt noe mynt - for å tape minst mulig hvis veksel ikke eksisterer.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sølv mynter til en verdi (ca. dagens verdi) av 100.000kr liggende i safe. Både som beredskap og som en investering. Om X antall måneder eller år kan denne verdien være dobbelt så stor og mer til. I og med at det regnes som gangbar valuta, vil det heller ikke bli skatt ved innveksling. Ved en stor krise der både bank og nett ligger nede lenge, får man brukt slike mynter som betalingsmiddel i nesten hele verden. Er ikke sikkert at mange vil ha Norske 20 kroninger....

Anonymkode: 7ddfe...a2f

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Ca 1000-2000 kr pr person. Er det jeg har lest.

Pluss medisiner for minst 1 mnd

AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (26 minutter siden):

Ca 1000-2000 kr pr person. Er det jeg har lest.

Pluss medisiner for minst 1 mnd

Ligger nett og bank nede lenge blir det svarte-børs på mange varer, og da kommer man ikke langt med en tusing eller to pr person. Viktig som du sier med medisin da. Jeg prøver selv å ligge 6 uker i forkant med mine.

AnonymBruker
Skrevet

Dette ble jo veldig aktualisert i dag, med strømbruddet i Spania. Uansett hva årsaken er, så er nettopp strømbrudd det som vil skape problemer eller utfordringer for store deler av befolkningen ved en eller annen krisesituasjon.

Her har vi gjennom x antall år alltid hatt 20-30.000 liggende i kontanter uansett, mest i 200-lapper men ellers 500, 100 og 50. To pers i husholdningen.

Med ellers har vi uansett mat, vann, drivstoff, varme og nødvendige medisiner til å holde det gående lenge – kontanter eller ei.

Føles godt. Det er som all annen forsikring en har ellers i livet. 

Anonymkode: c02b3...e40

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis landet utsettes for en så stor krise at ingen betalingsterminaler fungerer, så er neppe dagligvarebutikker åpne som vanlig. Også taxisjåførene har rømt landet og all bensinslevering har opphørt fordi terminalarbeiderne er like rammet av krisen.

Så hva man skal med kontanter i en krise er ikke godt å vite. Kanskje til å fyre i peisen.

Anonymkode: 8d42f...6b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis landet utsettes for en så stor krise at ingen betalingsterminaler fungerer, så er neppe dagligvarebutikker åpne som vanlig. Også taxisjåførene har rømt landet og all bensinslevering har opphørt fordi terminalarbeiderne er like rammet av krisen.

Så hva man skal med kontanter i en krise er ikke godt å vite. Kanskje til å fyre i peisen.

For det første; vi har selvfølgelig X antall liter bensin lagret + strømaggregat. Vil nesten si dette er noe av det viktigste. For det andre; Edle metaller har i all tid fungert som betalings/byttemiddel. Har du gull/sølv, kan du få byttet til deg nesten hva det skal være.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du seriøs nå? Hva er i så fall din definisjon av en stor krise? Armageddon? Verden og tilværelsen er ikke så sort og hvit, gråtonene er mange.

Et realistisk scenario er absolutt et strømbrudd – uansett om det skyldes natur, teknologi eller mennesker – som varer alt fra noen døgn til uker. Da er selvsagt cash bra å ha.

Det får da være måte på hvor fatalistisk en skal være. 😉

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du seriøs nå? Hva er i så fall din definisjon av en stor krise? Armageddon? Verden og tilværelsen er ikke så sort og hvit, gråtonene er mange.

Et realistisk scenario er absolutt et strømbrudd – uansett om det skyldes natur, teknologi eller mennesker – som varer alt fra noen døgn til uker. Da er selvsagt cash bra å ha.

Det får da være måte på hvor fatalistisk en skal være. 😉

Poenget er at antagelsen om at kontanter har svært viktig rolle er.. utdatert? Altså;

- om strøm er borte i et kortere tidsrom holder butikkene uten offline/batteriløsning stengt fram til strømmen er tilbake.. kort og godt fordi det koster langt mer å oppdatere klassesystem om beholdninger mv., enn å bare stenge i de timene / dagene det er snakk om.

- om strømmen/internett er helt borte i en krigssituasjon eller lignende.. hvorfor tror folk at noen med et varelager vil bytte mot papirlapper? Da vil man jo avvente å se verdien varene vil ha i en byttehandel/beholde varene..

Midt i mellom der er det noen få scenarioer hvor kontanter kan spille en rolle, men sannsynligheten er svinnende liten etterhvert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trenger da ikke være slik at ingen betalingsterminaler fungerer?

Men det er da vesentlig enklere å betale med cash enn å måtte dra til nabobyen for å bruke betalingsterminalen der. Særlig hvis du trenger drivstoff/billett for å komme deg dit som du dermed ikke får kjøpt og betalt for....

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi jo nettopp en slik situasjon i syd Europa. Bare se/les hvordan alt blir kaos når strømmen blir borte! Burde være obligatorisk for alle å lære av dette og se hvor hjelpeløse vi blir i mange situasjoner. Ikke vanskelig å forstå at bare etter få dager vil dette bli en alvorlig og farlig krise.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

hei! usikker på hvor denne hører hjemme men prøver her- økonomi. 

Vi anbefales ha mat for en uke, vann, alternativ oppvarming etc i beredskspssamnenheng hjemme. 

I tillegg står det noe kobtanter… forstår at dette vil variere med str på hustand - men ca hva er noe?  hvilke tanker har dere? 

- nok til en ukes forbruk? mat penger?

- taxi til hytta? 

- bilreprasjon/ drivstoff? 

Hadde vært interessant å vite hva andre tenker/ synes det er ok å ha av kontanter hjemme  

Anonymkode: c7cac...45a

Barna har flyttet fra hjemmet, og jeg er alene, men jeg har ca. 50,000 i kontanter liggende.

Vi vet alle hvor sårbart det elektroniske er, selv uten angrep så har bankterminaler vært nede over tid. Med et massivt angrep mot den typen infrastruktur stoler jeg ikke på at DnB stiller opp (høhø).

Så jeg har ca. en netto månedslønn liggende, bare for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: 687a9...f7b

Skrevet

Ja, det tok faktisk under en time fra denne tråden ble laget til vi fikk sett eksempel på dette.

Henta ut medisiner for 3 mnd og handla litt ekstra preppemat i dag - og 16 toalettruller (ikke for at mageproblemer forventes, men fordi det er veldig praktisk når man først er på Rusta.)

AnonymBruker
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 time siden):

Trenger da ikke være slik at ingen betalingsterminaler fungerer?

Men det er da vesentlig enklere å betale med cash enn å måtte dra til nabobyen for å bruke betalingsterminalen der. Særlig hvis du trenger drivstoff/billett for å komme deg dit som du dermed ikke får kjøpt og betalt for....

Da snakker vi ganske ekstreme eksempler, som for eks. det som skjer sør i Europa i dag.

Ellers kan vi se til enda mer ekstreme tilfeller, som solvind, polaritetsendringer og mer til. Ved slike tilfeller tror jeg kanskje ikke kontanter er vår største bekymring, men det er absolutt scenarioer hvor vi kan miste all elektronikk eller telekommunikasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på å bytte ut sedlene når de er utløpt. Hadde aldri orket det der.

Anonymkode: cd112...c44

AnonymBruker
Skrevet
Grandidosa83 skrev (1 time siden):

Poenget er at antagelsen om at kontanter har svært viktig rolle er.. utdatert? Altså;

- om strøm er borte i et kortere tidsrom holder butikkene uten offline/batteriløsning stengt fram til strømmen er tilbake.. kort og godt fordi det koster langt mer å oppdatere klassesystem om beholdninger mv., enn å bare stenge i de timene / dagene det er snakk om.

- om strømmen/internett er helt borte i en krigssituasjon eller lignende.. hvorfor tror folk at noen med et varelager vil bytte mot papirlapper? Da vil man jo avvente å se verdien varene vil ha i en byttehandel/beholde varene..

Midt i mellom der er det noen få scenarioer hvor kontanter kan spille en rolle, men sannsynligheten er svinnende liten etterhvert.

Det ene utelukker jo ikke det andre. Det skader i alle fall ikke å ha cash i madrassen. Worst case går du glipp av sparekontorente. 20.000 ville gitt deg en snau hundrelapp i måneden. Billig forsikring i min bok...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Grandidosa83 skrev (1 time siden):

Tankegang som kanskje fungerer i Norge (dog jeg er selv uenig). Men ser man seg rundt, et stykke utenfor vårt lille lands grenser, så ser man betydningen av kontanter. Den er vitterlig IKKE svinnende liten, selv ikke etter hvert.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De løper ikke akkurat så fort ut altså. Jeg har hatt kontanter i hele mitt ca. 50 år gamle liv, og jeg har ikke akkurat rent ned Norges Bank for å veksle.

Vi har uansett også langvarige bytteordninger for de som måtte dra på seg demens og glemme kontantene i madrassen i noen år. Null problem, jeg sendte noen eldre sedler inn til Norges Bank for et par år tilbake, og fikk pengene på konto. Absolutt ikke noe stress, på noen måte.

Men "if shit hits the fan" så er det sikkert greit å ikke ha utdaterte(ugyldige) sedler :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, fy søren altså: Når nye seddelserier dukker opp en gang hvert jubelår så må en sjekke seddelbunken og bruke dem opp i løpet av et år. Kan jo bli svett av mindre... 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...