Gå til innhold

Hvorfor ekstremt bråkete leker på 17.mai?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle dager pushes det så mange leker som er kun for å lage bråk, til 17. mai?

Skraller, "trompeter", "klappere", smellerter, osv osv 

Hvorfor skal det absolutt bråkes på 17. mai?

Jeg er autist, og lydsensitiv, og 17. mai er et mareritt. Jeg har småbarn selv, og er nødt til å ferdes i 17. mai-tog, og være med på arrangement på skolen, og det er et mareritt. 

Det må da være ekstremt slitsomt også for folk som IKKE er lydsensitiv?? Jeg ser unger som holder seg for ørene, folk må brøle for å bli hørt over all skrallingen og tutingen og smellingen, og altså, hvorfor?? 

"Normalt" bråk som musikkorps og hurrarop og prat og sang er jo ok som del av feiringen, men hvorfor i alle dager skal man bruke ting som KUN lager direkte bråk? 

Jeg bruker ørepropper, men det monner ikke! Og siden jeg har barn, er jeg nødt til å kunne høre hva de sier, så jeg kan ikke bruke hørselsvern over proppene (noe jeg har gjort når jeg ikke har hatt barn, til tross for at folk gjør narr og kommenterer og peker.... takk for den, voksne folk..)

Anonymkode: 49977...a4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bare nå. Da jeg var liten var også masse støy. 

Men jeg forstår at det er ekstra plagsomt for deg. Ingen som kan avlaste så du fx slipper skolegården? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Er også på spekteret og har barn, føler med deg veldig 💙

Anonymkode: a91c8...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (2 minutter siden):

Det er ikke bare nå. Da jeg var liten var også masse støy. 

Men jeg forstår at det er ekstra plagsomt for deg. Ingen som kan avlaste så du fx slipper skolegården? 

ja, det var sånn da jeg var barn også, og det var helt jævlig. Jeg husker jeg sto og grein på fortauskanten og holdt meg for ørene og var desperat etter å komme meg vekk når jeg ble tvunget med for å se på toget i byen. 

Nei, det er uaktuelt å ikke være med ungene mine på 17. mai. 

Jeg spør ikke om tips til hvordan jeg personlig kan unngå bråket, jeg spør hvorfor det er der i utgangspunktet? 

Hvorfor gjør folk slikt? Hvorfor må det bråkes? Hva er poenget med det? Er det noen som helst som synes det er positivt bidrag på noe som helst vis? Hvorfor kjøper folk slike leker til ungene sine? Når man ser livredde bikkjer, unger som holder seg for ørene, osv? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg synes det er en uting! Spesielt de trompettingene de kan trykke på som lager en ekstrem lyd. Det burde vært forbudt, og ihvertfall ikke markedsført mot barn! 

Vi har en sønn med hyperakusi som ikke kan delta på 17.mai pga støyen, han får så vondt at han bare gråter, selv med hørselsvern -da lyden er så brå og uforutsigbar. Og jeg synes det er så dumt! 

Jeg er absolutt ikke lydsensitiv, men jeg husker 17.mai fra barndommen som smertefullt pga lyden. Og jeg gråt av utmattelse på kvelden. 

Anonymkode: 54b90...0c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert tradisjon fra i gamle dager, da barn skulle «ses men ikke høres». 17.mai var barnas dag da de fikk lov å høres, noe de utnyttet. Rope hurra, synge og hoie. Russen hadde luer, stokk og fløyter, og for 50 år siden tutet russebilene kontinuerlig (musikkanleggene har tatt over), og kinaputter smalt overalt. Kubjeller, små bjeller, fløyter og trommer har vært 17.mai-effekter «alltid».

Anonymkode: cf1b9...f38

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er gøy! Det skaper stemning. Jeg liker det når det masse lyd rundt meg. Føles som at hele byen lever. At alle er ute å feirer samtidig.

Anonymkode: 728a9...13b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjette at det er fordi dette er en festdag som kalles barnas dag. Barn elsker bråkete leker. Denne dagen får de kose seg med nettopp det. Så enkelt?

Bruk ørepropper? 

Anonymkode: b9a62...1ca

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil gjette at det er fordi dette er en festdag som kalles barnas dag. Barn elsker bråkete leker. Denne dagen får de kose seg med nettopp det. Så enkelt?

Bruk ørepropper? 

Som jeg allerede har skrevet: jeg bruker ørepropper, men det er ikke nok. 

Langt ifra alle barn elsker bråkete leker! For en dum generalisering! Veldig mange barn liker IKKE bråk, og blir redde og overstimulerte av det - selv helt "normale" barn uten diagnoser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi det er gøy! Det skaper stemning. Jeg liker det når det masse lyd rundt meg. Føles som at hele byen lever. At alle er ute å feirer samtidig.

Anonymkode: 728a9...13b

Gøy for deg, kanskje, men det er jo langt ifra gøy for veldig mange andre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gøy for deg, kanskje, men det er jo langt ifra gøy for veldig mange andre? 

Du spør hvorfor, og når du får svar så krangler du på svarene? 

Mange barn (ikke alle) synes det er gøy. Høye lyder er noe mange (ikke alle) gjør når de feirer noe. Det er fløyter, trompeter, jubel og trommer. Det handler om feststemning.

Nei, jeg liker heller ikke høye lyder, har aldri likt det og kunne begynne å gråte som barn av slikt. Men jeg har da ingen problemer med å forstå hvorfor. Og har heller ingen problemer med at det er slik 17.mai. 

Folk må slutte å sutre, snakk om persilleblad.

Anonymkode: 8fc9c...dd0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ørepropper, barna får ikke bråkete leker selv (de får heller masse, masse is som kompensasjon, men mine blir ikke "høye" av is, som noen kanskje vil tro og mene), og når barna er i skoletoget, så holder jeg meg unna de største folkemengdene. Jeg skipper borgertoget. Har en mann som tar med det ene barnet (de går i borgertoget pga sporten barnet driver med). Det andre barnet orker ikke å være med, og synes også det blir for mye støy etter en dag med skoletog og opplegg på skole, samt at vi har gjester på besøk mellom skoleopplegget og borgertoget. 

Alt skal heies opp på 17. mai. Hylles. Derav ropete heiarop, høye sanger og rim og regler, korpsspilling, russebiler med musikk på full gnu. 17. mai er skapt for bråkete leker. 

Jeg visste ikke at 17. mai var barnas dag. Joda, mye opplegg for barna, men det er jammen mye som mange barn finner kjedelig også. Hva med de eviglange talene? Grøss. Som voksen er dette ofte noe helt annet enn grøss.

Jeg anser jul som barnas dag. 

Mi barnløse svigerinne har opplegg hele dagen, ikke en eneste pause. Ingen barn i hennes omgangskrets. Champagnefrokost er bare starten på dagen, for å si det sånn. Hun har mer på agendaen enn oss. Så jeg klarer ikke helt å se det som barnas dag.

Anonymkode: 016ed...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du spør hvorfor, og når du får svar så krangler du på svarene? 

Mange barn (ikke alle) synes det er gøy. Høye lyder er noe mange (ikke alle) gjør når de feirer noe. Det er fløyter, trompeter, jubel og trommer. Det handler om feststemning.

Nei, jeg liker heller ikke høye lyder, har aldri likt det og kunne begynne å gråte som barn av slikt. Men jeg har da ingen problemer med å forstå hvorfor. Og har heller ingen problemer med at det er slik 17.mai. 

Folk må slutte å sutre, snakk om persilleblad.

Jeg krangler ikke, jeg påpeker at påstanden var feil. 

Hvorfor skal vi  gjøre dette, om det fører til at folk ikke orker å delta i feiringen? At barn gråter, hunder blir redde, osv? 

Det er DET jeg ikke forstår. Noen liker masse lyd, men hvorfor skal feiringen tilpasses til dem, når den da ekskluderer mange fra å delta, og gjør det direkte jævlig? 

Hvorfor ikke dempe lyden, slik at alle får delta og kose seg? 

Jeg er ikke "persilleblad": jeg her autist. Jeg har en høyst reell diagnose. Når du selv påpeker at lyd er plagsomt for mange, og at du til og med kunne gråte av det, så er du jo like mye "persilleblad" selv? 

Det er fullt mulig å ha et kompromiss som gjør at alle kan delta, selv om det er bittelitt mindre "feststemning" i følge de som elsker bråk. Det er jo akkurat det samme som at noen må være drita for å ha feststemning - skal de få lov å rave dritings rundt omkring blant småbarna, fordi de må jo ha feststemning? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som jeg allerede har skrevet: jeg bruker ørepropper, men det er ikke nok. 

Langt ifra alle barn elsker bråkete leker! For en dum generalisering! Veldig mange barn liker IKKE bråk, og blir redde og overstimulerte av det - selv helt "normale" barn uten diagnoser. 

Lurer på hvor i alle dager du bor dersom barna bråker såpass at du må lage en tråd om det. Det er da vel ikke helt vilt? Om mine barn hadde brukt sånne horn som kan skape veldig høy lyd hadde jeg ikke tillatt det ute midt blant masse folk. Jeg tror de fleste foreldre passer på sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer på hvor i alle dager du bor dersom barna bråker såpass at du må lage en tråd om det. Det er da vel ikke helt vilt? Om mine barn hadde brukt sånne horn som kan skape veldig høy lyd hadde jeg ikke tillatt det ute midt blant masse folk. Jeg tror de fleste foreldre passer på sånt. 

Jeg bor i Bergen, og jo, her er det helt vanlig at folk lar ungene løpe fritt skraller og tutehorn og trompeter og knallerter. I tillegg til at det til og med er buekorps, hvor hele poenget er å utstyre unger i barneskolealder med skarptrommer og sette dem til marsjere rundt og lage helvete med dem. 

Det jeg har sett av 17. mai-feiring på tv, ser ut til å foregå likt de fleste steder, med unger med akkurat samme typer "leker" som her i byen (minus buekorpsene). 

Så det er jo tydelig veldig mange foreldre som da kjøper disse bråkelekene, og lar ungene herje fritt med dem ute i offentligheten. 

Her får ikke ungene sånne leker. De har fått ikke-bråkete leker i stedet, uten at det ser ut til å ha ført til ulykkelighet og ødelagt barndom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal vi  gjøre dette, om det fører til at folk ikke orker å delta i feiringen? At barn gråter, hunder blir redde, osv? 

Det er DET jeg ikke forstår. Noen liker masse lyd, men hvorfor skal feiringen tilpasses til dem, når den da ekskluderer mange fra å delta, og gjør det direkte jævlig? 

Jeg er ikke "persilleblad": jeg her autist. Jeg har en høyst reell diagnose. Når du selv påpeker at lyd er plagsomt for mange, og at du til og med kunne gråte av det, så er du jo like mye "persilleblad" selv? 

Det er fullt mulig å ha et kompromiss som gjør at alle kan delta, selv om det er bittelitt mindre "feststemning" i følge de som elsker bråk. Det er jo akkurat det samme som at noen må være drita for å ha feststemning - skal de få lov å rave dritings rundt omkring blant småbarna, fordi de må jo ha feststemning? 

Man er ikke persilleblad fordi man reagerer på lyd. Man er persilleblad når man krever at alle andre skal tilpasse seg fordi man selv reagerer på lyd. 

Feststemning ER assosisert med høye lyder, generelt sett. Det er jubel, fløyter og musikk. Det er slik feiring fungerer, for de fleste.

At vi skiller oss ut og takler dårlig høy lyd er vårt problem. Ikke alle andres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skyldes nok dette dine egne utfordringer med lydømfintlighet, for jeg føler i alle fall ikke at det er for mye bråk på 17. mai. Litt lyder hører bare med, jeg har aldri blitt plaget av det. Så det er nok ikke lekene eller ungenes "skyld", selv om jeg selvsagt synes det er trist for din del at du må ha det sånn. Jeg ville prøvd å feiret en plass hvor det er færre folk og mer plass til å trekke seg unna. 

Og så er det foreldres ansvar å passe på at ungene ikke terroriserer andre med ren bråking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man er ikke persilleblad fordi man reagerer på lyd. Man er persilleblad når man krever at alle andre skal tilpasse seg fordi man selv reagerer på lyd. 

Feststemning ER assosisert med høye lyder, generelt sett. Det er jubel, fløyter og musikk. Det er slik feiring fungerer, for de fleste.

At vi skiller oss ut og takler dårlig høy lyd er vårt problem. Ikke alle andres.

Der er jeg uenig. Man er ikke persilleblad om man ber om at folk tar hensyn til noe som plager faktisk ganske mange, i så stor grad at det er vanskelig å delta på feiringen. 

Hørselshemmede er ikke persilleblad om de ber foreleseren bruke teleslynge. Folk i rullestol er ikke persilleblad om de ber om rullestolrampe på offentlige bygg. 

Og så videre. 

Det er veldig, veldig mange som plages av høy og plutselig lyd, og da synes jeg faktisk det er de som insisterer på å bråke med slikt, som er usolidariske. 

Hadde det bare vært meg, som en av en million, så jada, da hadde det vært et meg-problem. Men det er jo helt åpenbart IKKE bare jeg og en liten håndfull andre som sliter med dette. 

Å roe ned lyden litt (jeg snakker om skraller og "trompeter"; ikke om å forby musikk-korps og hurrarop og sang og jubel) bør være en liten pris å betale, for at flere skal faktisk kose seg på feiringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror kanskje at det er veldig, veldig mange som ikke har fått med seg at noen har såpass store problemer med lyd og feiring (jeg har i hvert fall aldri hørt noen klager på dette). Og at derfor er feiringen tilpasset en ...ja, feiring. Det kan sikkert føre til en endring om det blir nok fokus på at det er et problem for mange. Skriv et leserinnlegg du. Kanskje det vil løfte debatten. 

Når folk feirer er det ofte mye lys, lyd og farger. Tror det er mange som liker dette, og sikkert veldig mange som ikke vet hvor store problemer det blir for andre. Nå har jo fyrverkeri på nyttårsaften vært diskutert lenge, og litt regulering har det blitt, men ingen forbud. Så tror nok at det blir en lang og hard kamp å kjempe mot 17.mai bråk. 

Anonymkode: 2c88b...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...