AnonymBruker Skrevet 28. april #1 Skrevet 28. april Hei. Jeg mistriives veldig i jobben min, og har derfor bestemt meg for å slutte til sommeren. Jeg ville imidlertid ikke fortelle arbeidsgiver om grunnen til at jeg vil slutte, og har derfor sagt at jeg skal studere. Tanken har vært å jobbe i et vikarbyrå frem til jeg får meg en snnen jobb Problemet jeg da har rotet meg opp i, er at arbeidsgiver mente at jeg burde søke utdanningspermisjon(ulønnet), da de mener det er risikabelt å si opp en fast stilling. Det er jeg jo forsåvidt enig i, men jeg mistrives så fælt at jeg ikke orker å være der lenger. Men det kan jeg jo ikke si til de. Så nå har jeg sagt at jeg skal søke permisjon uten lønn, og arbeidsgiver har sagt at jeg kommer til å få ett års permisjon. Jeg har imidlertid ikke levert inn søknaden enda. Jeg trenger visst heller ikke levere noe dokumentasjon på studieplass til de. Hvordan kommer jeg meg ut av denne knipen? Har lyst til å si opp, men må i så fall gjøre det før 1.mai pga oppsigelsestid. Kan selvsagt gjøre det i permisjonstiden, men er usikker på om det kan få noen konsekvenser for meg senere å ta utdanningspermisjon uten å studere. Anonymkode: f4995...235
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Ingen som vet noe om dette? Anonymkode: f4995...235
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Jeg ender nok med å si opp, og finner meg noe annet til høsten. Gidder ikke å ta sjansen på å søke studiepermisjon når jeg ikke skal studere TS Anonymkode: f4995...235
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Skrevet 28. april Er da mange som får permisjon i et år uten lønn for å ta et vikariat et annet sted. Om de ikke krever dokumentasjon, så kjør på. Hva skal de ta deg på? Anonymkode: b589a...983 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april Lovregulert utdanningspermisjon skal følge formkrav. Søknader om utdanningspermisjon skal inneholde blant annet informasjon om utdanningen, yrkesrelevans, varighet og den gjelder kun organisert utdanningstilbud. Men arbeidsgiver kan selvsagt gi deg ulønnet permisjon uansett, uten å kalle det utdanningspermisjon. Lovmessig vil det ikke være til hinder fremover, men det vil bli sett på som illojalt å søke om permisjon pga studier, for å så jobbe hos andre. Men du er kanskje ikke avhengig av å få referanser fra denne arbeidsgiver? Anonymkode: eacf9...e89
NoaideBiehtar Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april Det er jo bare å si opp. Hvis du ikke tør å være ærlig sier du bare at du skal studere men ikke ønsker permisjon fordi du vil søke andre jobber etter permisjonen. Å søke permisjon er jo bare å lure deg og arbeidsgiver, da de ikke kan erstatte deg med noen fast hvis du tar permisjon. Dette er ikke en stor knipe. Si opp. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april NoaideBiehtar skrev (58 minutter siden): Det er jo bare å si opp. Hvis du ikke tør å være ærlig sier du bare at du skal studere men ikke ønsker permisjon fordi du vil søke andre jobber etter permisjonen. Å søke permisjon er jo bare å lure deg og arbeidsgiver, da de ikke kan erstatte deg med noen fast hvis du tar permisjon. Dette er ikke en stor knipe. Si opp. Det blir vel til det. Får bare si at jeg har fått en annen jobb eller noe Anonymkode: f4995...235 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Lovregulert utdanningspermisjon skal følge formkrav. Søknader om utdanningspermisjon skal inneholde blant annet informasjon om utdanningen, yrkesrelevans, varighet og den gjelder kun organisert utdanningstilbud. Men arbeidsgiver kan selvsagt gi deg ulønnet permisjon uansett, uten å kalle det utdanningspermisjon. Lovmessig vil det ikke være til hinder fremover, men det vil bli sett på som illojalt å søke om permisjon pga studier, for å så jobbe hos andre. Men du er kanskje ikke avhengig av å få referanser fra denne arbeidsgiver? Anonymkode: eacf9...e89 Men hvis jeg søker utdanningspermisjon, men likevel ikke studerer, så er det ikke ulovlig? Om det er illojalt er nå så, jeg skal ikke tilbake til den jobben uansett Anonymkode: f4995...235
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men hvis jeg søker utdanningspermisjon, men likevel ikke studerer, så er det ikke ulovlig? Om det er illojalt er nå så, jeg skal ikke tilbake til den jobben uansett Anonymkode: f4995...235 Neida, det er ikke ulovlig. Du kan jo ha hatt intensjon om å studere, men så skjedde det noe så det ikke ble noe av allikevel. Men ta det som et godt tegn da, at sjefen heller vil gi deg permisjon istedenfor at du slutter. Det betyr jo at de vil ha deg der, tross alt! Anonymkode: 44783...e60 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april Bare husk at permisjoner innrapporteres på deg i a-registeret og påvirker sykepengerettigheter osv Anonymkode: 44601...88b
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april Men, du.. Du kommer mye lengre i livet med å være ærlig. Ikke lyv til arbeidsgiver. Det vil bare føles fælt for deg. Si heller opp stillingen din, takk for noen fine og lærerike år, og ikke brenn noen broer. Så kan du bruke dem som referanse når du søker ny jobb. Du trenger ikke si at du ikke trives, du kan bare si du søker nye utfordringer. Anonymkode: 759af...b50 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april Det er jo utrolig dumt å lyve til arbeidsgiver! Sannheten kommer gjerne for en dag. Lever oppsigelsen, si at du har ombestemt deg. Anonymkode: 00903...2b0
AnonymBruker Skrevet 28. april #13 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Neida, det er ikke ulovlig. Du kan jo ha hatt intensjon om å studere, men så skjedde det noe så det ikke ble noe av allikevel. Men ta det som et godt tegn da, at sjefen heller vil gi deg permisjon istedenfor at du slutter. Det betyr jo at de vil ha deg der, tross alt! Anonymkode: 44783...e60 Men når forutsetningene for permisjonen er endret, må man melde fra om det. Anonymkode: 00903...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå