Gå til innhold

Hva skulle du ønske fantes for mental helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!
Jeg sitter og tenker mye på hvordan vi kan gjøre det enklere og tryggere å få støtte for mental helse. Ikke nødvendigvis via tunge psykologtjenester – men små, varme ting som kan hjelpe i hverdagen.

Jeg lurer derfor på:
- Hva savner du innen mental helse-tilbud i dag?
- Hva skulle du ønske fantes?
- Hva hadde gjort det lettere å få hjelp eller støtte, spesielt når man ikke orker lange tekster eller ventetid?

Dette er ikke en undersøkelse eller reklame. Jeg ønsker bare ekte innspill, fordi jeg vurderer å lage noe (gratis i starten) som kan være en liten støtte i hverdagen. Kanskje noe enkelt som kan svare på følelsene dine på en trygg måte.

Alle tanker og forslag tas imot med hjertet.
Takk for at du deler!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På samme vis som fastlege ordning, burde det være en fast psykolog til de som har bruk for tjenesten.

Anonymkode: 49d25...c75

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske "rask psykisk helsehjelp" var tilgjengelig for alle. Ikke alle kommuner har det, og ikke alle kommuner som har det, har det for alle. I min kommune er det kun tilgjengelig i to av syv bydeler. Jeg bor selvsagt i feil bydel, så jeg har ikke tilgang. 

Jeg er autist, og det jeg ofte trenger, er å prate med noen som faktisk er trent på å lytte, og få snakket gjennom ting, få konkrete tips til hvordan håndtere situasjoner, osv. Å få snakke med en psykiatrisk sykepleier hadde vært nok, jeg trenger ikke ta opp tiden til en psykolog eller psykiater og komme i veien for dem med mer behov for tyngre ting. 

Folk flest er dårlige på å lytte. Så det å få snakke med noen som faktisk er trent på det å lytte, faktisk LYTTE, er til enorm hjelp. 

Anonymkode: b8ba5...c3d

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På samme vis som fastlege ordning, burde det være en fast psykolog til de som har bruk for tjenesten.

Uenig. Dw fleste utfordringer i livet trenger ikke profesjonell behandling, men et varmt og inkluderende fellesskap. Det kunne kanskje være noe å etablere flere møteplasser for mennesker. 

Anonymkode: 6a3a5...bcf

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Folk flest er dårlige på å lytte. Så det å få snakke med noen som faktisk er trent på det å lytte, faktisk LYTTE, er til enorm hjelp. 

Det har du rett i. Vi er for dårlige på å lytte. Det bør vi alle reflektere over og forsøke å forbedre oss på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skulle ønske "rask psykisk helsehjelp" var tilgjengelig for alle. Ikke alle kommuner har det, og ikke alle kommuner som har det, har det for alle. I min kommune er det kun tilgjengelig i to av syv bydeler. Jeg bor selvsagt i feil bydel, så jeg har ikke tilgang. 

Jeg er autist, og det jeg ofte trenger, er å prate med noen som faktisk er trent på å lytte, og få snakket gjennom ting, få konkrete tips til hvordan håndtere situasjoner, osv. Å få snakke med en psykiatrisk sykepleier hadde vært nok, jeg trenger ikke ta opp tiden til en psykolog eller psykiater og komme i veien for dem med mer behov for tyngre ting. 

Vil du helst møtt noen fysisk, eller ville det vært fint å få støtte online (chat, video, meldinger)?

Hva ville føltes tryggest og lettest for deg?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for at du deler det. Jeg synes det er en utrolig god tanke – akkurat som vi har en fastlege, kunne det gjort en stor forskjell å ha en fast person å gå til for mental helse også.

Det å slippe å forklare alt på nytt hver gang og vite at noen kjenner deg litt fra før, kan bety veldig mye.

Jeg håper vi får se mer av sånne løsninger i fremtiden.

Takk for at du setter ord på det!

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uenig. Dw fleste utfordringer i livet trenger ikke profesjonell behandling, men et varmt og inkluderende fellesskap. Det kunne kanskje være noe å etablere flere møteplasser for mennesker. 

Det hjelper ikke å bare møte folk, om de folkene du møter har null hjelp å komme med. 

Folk flest er dårlige på å lytte. De blir ukomfortable i møte med andre folks følelser. De prøver å få følelsen til å gå over, eller få deg til å undertrykke den, i stedet for å faktisk lytte. De kommer med uønskede råd, og skal "fikse" problemet, i stedet for å lytte og faktisk høre. 

Jeg har mange mennesker i livet mitt som er glade i meg, og som jeg møter, men de er til null hjelp i veldig mange situasjoner knyttet til min psykiske helse, og mine følelser. Tvert imot gjør de som regel ting verre. 

Mannen min er verdens godeste, men han er typsik mann, og skal "fikse" og få ting til å gå over. I stedet for å faktisk lytte. Han kan komme med "giftig positivitet", og utsagt som "det kunne alltids vært verre", "se på den positive siden", "bare slutt å tenke så mye på det". 

Moren min overøser meg med uønskede råd, og blir irritert om jeg ikke "bare gjør sånn og sånn". 

Det er ikke det jeg trenger. 

Det er en grunn til at folk som jobber innen psykisk helse faktisk har utdanning og kursing i det. For det ER faktisk noe som krever kunnskap om mental helse, hvordan prate, hvordan lytte. En klem og gode intensjoner hjelper ikke nok, når personen ikke klarer å møte deg på følelsene dine, ikke klarer å høre på deg, ikke klarer lytte. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg personlig har litt dårlig erfaring med slike møteplasser for folk med psykisk uhelse. Det blir gjerne noen som dominerer fellesskapet med prat om seg og sine utfordringer mens andre verken sees eller høres. Personlig har jeg liten nytte av å omgås folk som har det likt som meg. Jeg blir på et vis dratt ned å det gir ikke noe positivt. Jeg liker å prate, så bare det at en person lytter til meg hjelper.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Lina2 skrev (20 minutter siden):

Vil du helst møtt noen fysisk, eller ville det vært fint å få støtte online (chat, video, meldinger)?

Jeg ville hatt mulighet for begge deler. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lina2 skrev (22 minutter siden):

Skrive, skrive, skrive!

For meg er det en høy terskel at mange tilbud er så samtalebasert. Det å åpne seg om vanskelige ting i en samtalesituasjon er for noen av oss såpass vanskelig at vi heller lar være.

Anonymkode: 258e0...6b3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kunne kanskje være noe å etablere flere møteplasser for mennesker. 

Det er over 700 møteplasser i hele Norge, og det meste er gratis. Problemet er at folk ikke møter opp. Som også fører til færre tilbud, for det koster penger å drifte møteplasser også.

Anonymkode: cd18c...d84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det hjelper ikke å bare møte folk, om de folkene du møter har null hjelp å komme med. 

Folk flest er dårlige på å lytte. De blir ukomfortable i møte med andre folks følelser. De prøver å få følelsen til å gå over, eller få deg til å undertrykke den, i stedet for å faktisk lytte. De kommer med uønskede råd, og skal "fikse" problemet, i stedet for å lytte og faktisk høre. 

Jeg har mange mennesker i livet mitt som er glade i meg, og som jeg møter, men de er til null hjelp i veldig mange situasjoner knyttet til min psykiske helse, og mine følelser. Tvert imot gjør de som regel ting verre. 

Mannen min er verdens godeste, men han er typsik mann, og skal "fikse" og få ting til å gå over. I stedet for å faktisk lytte. Han kan komme med "giftig positivitet", og utsagt som "det kunne alltids vært verre", "se på den positive siden", "bare slutt å tenke så mye på det". 

Moren min overøser meg med uønskede råd, og blir irritert om jeg ikke "bare gjør sånn og sånn". 

Det er ikke det jeg trenger. 

Det er en grunn til at folk som jobber innen psykisk helse faktisk har utdanning og kursing i det. For det ER faktisk noe som krever kunnskap om mental helse, hvordan prate, hvordan lytte. En klem og gode intensjoner hjelper ikke nok, når personen ikke klarer å møte deg på følelsene dine, ikke klarer å høre på deg, ikke klarer lytte. 

Og for å utdype enda mer: 

Jeg vil også ha en en-til-en-samtale, der jeg VET "reglene og premissene" for samtalen. Der jeg vet at nå har jeg lov å prate om denne tingen, og min rolle er å prate, den andre sin rolle er å lytte. 

Jeg vil vite at samtalen er fortrolig, og at det er ordnede former på taushetsplikt. At det vil få faktisk konsekvenser for personen om vedkommende bryter taushetsplikten, og at personen har fått opplæring i hva taushetsplikt innebærer. 

En "møteplass" er alt for uformell, alt for lite bundet av både skrevne og uskrevne regler. 

Jeg er autist, og en av tingene jeg sliter med, er nettopp sosiale situasjoner og det å klare å prate med folk..... Det vil overhodet ikke hjelpe meg med en "møteplass": det er jo nettopp sånne ting jeg sliter med.. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er over 700 møteplasser i hele Norge, og det meste er gratis. Problemet er at folk ikke møter opp. Som også fører til færre tilbud, for det koster penger å drifte møteplasser også.

Anonymkode: cd18c...d84

Det var godt brukt i vår kommune men ble allikevel lagt ned fordi det ikke er ett lovpålagt tilbud.

Anonymkode: 0b5b7...1b7

AnonymBruker
Skrevet

Express gjeldssanering. 

Anonymkode: 662de...7c5

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det fantes akutt tilbud på samme måte som fastlegen.

Fastlegekontoret holder alltid av x-antall timer per dag til akutte henvendelser. Dersom jeg ringer kl 08 kan jeg få time til fastlege for å sjekke om jeg har urinveisinfeksjon eller ørebetennelse, men når jeg bruker hele formiddagen på å ringe rundt til ulike tilbud fordi jeg føler meg suicidal, er det beste noen kan grave frem en time om 3 uker 🙄

Anonymkode: 969e8...98f

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Express gjeldssanering. 

Anonymkode: 662de...7c5

Godt poeng! Økonomi påvirker jo mental helse enormt. Takk for at du tok det opp!

AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske det ble lettere å tvangsinnleggelse igjen, så syke mennesker slipper å ødelegge sitt eget og andres liv. 

Nærfamilier blir filleristet av att de prøver å hjelpe, og ikke minst få hjelp, til dypt psykisk syke mennesker. 

Det er vold, og det er drap vi snakker om. 

Samtykkekompetanseloven som skulle hjelpe å gi psykisk syke ett bedre rettsvern, er blitt en lov som gir leger totalt berøringsangst. 

Men aller helst burde jo selvfølgelig syke mennesker få bedre hjelp før det går så langt. 

Anonymkode: 436c9...90f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt et sted å dra til som lettere utbrent/deprimert. I stedet for sykmelding og gå hjemme, kunne det vært bedre å få noen uker på et sted ala Farmen i moderne form eller et treningshotell eller noe. Ja, det fins nok mange steder, men koster vel såpass at man må være «rik» for å dra. 

Anonymkode: a84c5...712

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle gjerne hatt et sted å dra til som lettere utbrent/deprimert. I stedet for sykmelding og gå hjemme, kunne det vært bedre å få noen uker på et sted ala Farmen i moderne form eller et treningshotell eller noe. Ja, det fins nok mange steder, men koster vel såpass at man må være «rik» for å dra. 

Anonymkode: a84c5...712

Tusen takk for at du deler det.

Jeg synes du beskriver noe veldig viktig – det burde finnes flere steder som gir støtte på en rolig, naturlig måte, uten at man må være rik for å få tilgang.

Det å ha et sted å komme til, hvor man kan hente seg inn trygt og stille, kunne gjort en stor forskjell for mange.

Takk for at du satte ord på det!

Forresten – tror du at en støtte-chat kunne vært en hjelp også?

En trygg plass der man kan skrive ut følelsene sine, få støtte, og bli møtt på en varm og rolig måte – uten krav om å "prestere" eller forklare alt perfekt?

Bare nysgjerrig på hva du (eller andre) tenker om det også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...