Gå til innhold

Venninnes datter må være hjemme enten fredag eller lørdag hver helg

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

jeg har en venninne som er alenemor til en datter på 14 år. Hun er ikke spesielt utagerende eller vanskelig å ha med å gjøre. Min venninne sier at de har en avtale om at datteren må være hjemme/komme tidlig hjem enten fredagen eller lørdagen hver helg fordi mor må hvile/sove. Min venninne er mye engstelig og slapper ikke av når datter er ute. 
jeg mener dette er storkrevende av min venninne og at det spiller på datterens samvittighet.
Hva tenker dere? 

Anonymkode: a5b82...472

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet og for alt du vet, så ligger det noe bak. Hun er bare 14 år og mine har også vært nødt til å komme tidlig hjem i den alderen. Det er også greit å lære ditt eget barn, at det er ulikheter og at man selv bare kan ta valg for seg selv og sin familie og man bør respektere at andre velger andre ting eller tar andre valg. 

Anonymkode: fce18...d2f

• Liker 19
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En 14--åring har ikke noe å reke ute seint etter uansett, så hvor tidlig er 'tidlig'?

Anonymkode: c15ae...b4f

Kl 20. tenker mer når hun blir eldre, hun er jo ikke 14 for alltid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kl 20 er jo ikke spesielt tidlig. Synes mor høres klok ut. 14-åringer bør ikke reke ute hele helgen, og det er helt normalt å ikke sove spesielt godt når 14-åringen din er ute på kvelden, og kommer ramlende inn av dørene sent på kvelden. 

Barn har godt av å lære seg at de er en del av en helhet, en familie, hvor alle må gi og ta. 

Og 14 for alltid? Nei...? Da tilpasser vel mor etterhvert regler etter alder. Som vi alle gjør? 🤷

Noe sier meg at du har et barn på samme alder som du ikke klarer å sette sunne grenser for mtp innetid? 

Anonymkode: efb0a...8ee

Jo kl 20 er veldig tidlig når man er 14 år

Anonymkode: 374ca...33d

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo kl 20 er veldig tidlig når man er 14 år

Anonymkode: 374ca...33d

Men det er den tidlige kvelden. Den andre får hun jo være lenger ute?

Jeg synes det høres sunt ut å ikke være 100% avslappet når en ung tenåring er ute på kveldstid. Fullt forståelig at man som forelder kan ønske å slippe å engste seg begge kvelder i helgen.

Å bekymre seg om at dette blir et problem i fremtiden er jo helt unødvendig, det er jo bare å justere innetiden og grensene etter ungdommens alder, slik vi alle gjør.

Anonymkode: 961f5...6c3

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Kl 19 hvis det er bare henne og venner og det ikke er nabolaget. Til kl 21 hvis det er voksne jeg stoler på tilstedet. Til kl 23 til få enkelte familie der jeg er venner med familien. Ender som oftes med overnatting når det blir så sent. 

Anonymkode: 8e749...fd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En 14--åring har ikke noe å reke ute seint etter uansett, så hvor tidlig er 'tidlig'?

Anonymkode: c15ae...b4f

Helt enig  en 14åring har ikke noe å reke for ute sent hverken fredag eller lørdagskveld! Moren er ikke problemet her, men du som tenker det er rart!

Anonymkode: 35186...e0c

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres bra ut. En partykveld, og en familievold. Jevnalderoritentering er ikke bra!

Anonymkode: eadf8...016

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør disse 14åringene ut på kveldstid i helgene? 
Er det hjemme hos venninner er det strengt, er det gatelangs er det ikke strengt. 

Anonymkode: c9f58...ee0

• Liker 4
Skrevet

Synes det høres helt flott ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres bra ut. En partykveld, og en familievold. Jevnalderoritentering er ikke bra!

Familiekveld...Ikke familievold!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Poenget her er ikke hvorvidt hun reker ute eller ikke, poenget er jo at hun må ansvarliggjøres for mors hvile og søvn. 
og nei, min venninne har ingen planer om å justere denne innetiden etter alder. Hun klarer ikke å slappe av når datteren er ute (altså gjerne hjemme hos en venninne) og legger dermed sin angst på sin datter. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. Poenget her er ikke hvorvidt hun reker ute eller ikke, poenget er jo at hun må ansvarliggjøres for mors hvile og søvn. 
og nei, min venninne har ingen planer om å justere denne innetiden etter alder. Hun klarer ikke å slappe av når datteren er ute (altså gjerne hjemme hos en venninne) og legger dermed sin angst på sin datter. 

Du leter etter feil hos venninna di. Så bra at hun lærer sin datter å ta litt hensyn til familien!

Anonymkode: 47117...d4e

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken av partene har du infoen fra ? Plager det dattren ? 

Anonymkode: 8ed74...8d2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en fin løsning. Kanskje mor trenger en dag i uka der hun kan slappe av og at de to får tid sammen? Filmkveld, godteri, et glass vin? Kanskje har de gjort det i årevis og kanskje datteren synes det er en fin tradisjon? Den andre kvelden får hun jo være ute så ser ikke problemet. Jeg synes det er flott at noen foreldre klarer å sette grenser og sørger for at også familien prioriteres av tenåringene. Alt må ikke være helt likt for alle. Mor skal være mamma, ikke venninne - og da er en del av jobben å balansere aktivitetene til familien medlemmer sånn at alle kan trives med det.

Anonymkode: b1b8b...7fe

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Angst, eller naturlig bekymring? Hvis hun blir redd når datteren er hos en venninne kan jeg skjønne det er litt rart, men vet du egentlig nok til å synse om det?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Helt enig  en 14åring har ikke noe å reke for ute sent hverken fredag eller lørdagskveld! Moren er ikke problemet her, men du som tenker det er rart!

Anonymkode: 35186...e0c

selv om de er utenfor husets fire vegger, så betyr ikke det at de «reker gatelangs»…

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva gjør disse 14åringene ut på kveldstid i helgene? 
Er det hjemme hos venninner er det strengt, er det gatelangs er det ikke strengt. 

Anonymkode: c9f58...ee0

min 13.åring er masse ute på kvelden, da spiller de som regel fotball og sitter og skravler oppe på skolen. 

15.åringene henger mest hjemme hos hverandre. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som en fin løsning. Kanskje mor trenger en dag i uka der hun kan slappe av og at de to får tid sammen? Filmkveld, godteri, et glass vin? Kanskje har de gjort det i årevis og kanskje datteren synes det er en fin tradisjon? Den andre kvelden får hun jo være ute så ser ikke problemet. Jeg synes det er flott at noen foreldre klarer å sette grenser og sørger for at også familien prioriteres av tenåringene. Alt må ikke være helt likt for alle. Mor skal være mamma, ikke venninne - og da er en del av jobben å balansere aktivitetene til familien medlemmer sånn at alle kan trives med det.

Løsningen for å få et godt forhold til ungdommene sine er hvertfall ikke å tvinge de til å være hjemme. Nå går vi mot sommer og lysere tider, og mine ungdommer er hvertfall mer ute med venner enn hjemme på denne tiden av året. Hadde ikke falt meg inn å tvinge de hjemme fredags eller lørdags kveld (når de endelig kan henge med venner litt seint siden det ikke er skoledag) fordi jeg skulle ha meg et glass vin.. 

Anonymkode: c0135...dbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ekstremt vanlig å ikke legge seg som forelder før yngre tenåringer er hjemme. Det har ikke med overdreven bekymring å gjøre heller, men normal ansvarsfølelse.  Din venninne vil justere innetiden, det skjer naturlig. 

Anonymkode: 6ec41...3dd

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...