AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Jeg har snart to barn, og ønsker så veldig å utdanne meg ferdig. Men når jeg begynte studier visste jeg ikke hva jeg skulle ta og endte opp med å fullføre en bachelor i kunstfag. Dette er jo ingen utdannelse og sier kun noe om min estetiske kompetanse. Men nå sitter jeg her med snart to barn, og jeg har vel egentlig håpet på å leve på lån for å forsørge min del av inntekt de neste årene. Mannen tjener 35000 i it og vi får inn 5000 fra leieinntekter. Vi eier hus med lån på 2,6 mill. Men, jeg må jo få meg en utdannelse. Har derfor begynt å tenke it - webutvikling. Siden mannen kan it kan han hjelpe meg godt under studietiden, og siden jeg har mye estetisk kompetanse er vel ikke web utvikling den dummeste retningen å gå? Men nå har det seg slik at jeg får barn i november og må sitte med eksamen på fødestua. Jeg får ikke permisjon av studie heller siden jeg begynner ny grad på høsten. Må derfor studere med nyfødt, mannen tar mye permisjon da. har noen andre vært i denne knipa? Vi har ikke råd til at jeg ikke studerer og jeg søker jobber men får ikke napp. Jeg jobbet tidligere 4 år blomsterbransjen men sa opp nylig uten å vite at jeg var gravid…🫠 noen som har råd og innspill? Noen her som er student med to barn og får det til å gå rundt? Hvordan overlever dere fraværet på skolen når barna er syke hele tiden pga barnehage? Hvordan overlever man dette 😂 trenger ikke å høre « du valgte barn så buhu du får bare ha det så godt» Anonymkode: 90d11...711
AnonymBruker Skrevet 28. april #2 Skrevet 28. april Hvorfor snakker du ned bachelor i kunst? Du kan få jobb på museer for eksempel. Du kan også ta master innen kunst eller pedagogiske fag for å få flere muligheter. Vet ikke hvor du bor men i Oslo har studentsamskipnaden egne barnehager som legger til rette for studenter med barn med lørdagsåpent i oppstart og eksamenstiden osv. Jeg forstår at det kan være en utfordring økonomisk, men ellers er du friere og mer fleksibel når du studerer enn når du er i jobb. Er det mye obligatorisk på studiet ditt? Kanskje du finner noe inspirasjon hos disse: https://www.nrk.no/direkte/xl/studentforeldrene-1.17345033 Anonymkode: 9b89e...d6f 4
AnonymBruker Skrevet 28. april #3 Skrevet 28. april Jeg studerer med 3 barn under 9 år. Mye av undervisningen er obligatorisk og jeg er på forelesninger ca 4 dager per uke. Dagene er kortere enn en arbeidsdag og prøver å tenke på studiene som jobb. Leser pensum mens barna er i barnehage/skole. Har ingen erfaring med å studere med spedbarn, men om du er strukturert og jobber jevnt bør det være mulig. Vet om ei som skrev bacheloroppgave med nyfødt på armen. Ikke ideelt, men alt går om man må. studiestedet mitt tar ingen hensyn til at man har barn, verken med sykdom el. Velger du et studie med fleksibelt/frivillig oppmøte kan du styre dagene dine selv etter familiens behov. Anonymkode: aaf8f...475 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #4 Skrevet 28. april Jeg ville ventet med å studere, både fordi du må gjøre det samtidig med nyfødt, og du bruker noe av lånekassenstøtten, noe som ikke er så lurt om du senere finner ut hva du ønsker å studere - og plutselig ser du ikke har rett til støtte mer (om det er en bachelor+ master for eksempel). Et stort sjansespill med nyfødt, kan bli forsinket også under studiet. Er studiet du har tenkt å ta, noe du virkelig ønsker og er motivert for? Det er i alle fall en fordel når det er så mye utenom (familie). Sier det ikke for å være negativ! Har studert mye selv, men barna var litt større. Alfa og Omega for meg var at jeg var kjempeinteressert og motivert for studiet. Du får vel foreldrepenger når baby er født? Hva med å jobbe litt før du bestemmer deg for studier, undersøke hva som er lurt å studere mtp på din bachelor i kunst. Jobb får du vel etterhvert, om du søker og er aktiv? Har du sjekket vikarbyråer? Lærervikar/ assistent/ sfo/ barnehage pleier ha bruk for folk. Også assistenter i helse og- omsorg. Anonymkode: 05ab6...71a 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april Må man studere? Man må ikke. Min mann har ingen utdanning. Men tjener godt fordi. Anonymkode: 5436a...1d7 4
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april Ei i barselgruppa mi fikk barn (riktignok barn nummer en) som student. Hun tok ikke permisjon, men fortsatte på studiet som vanlig. Barnefar tok permisjonen. Det gikk helt fint, faktisk skrøt hun av det og mente det var en glimrende løsning, de fikk mye tid sammen. Mye mer enn om hun hadde vært i jobb og tatt permisjon. Anonymkode: 597cb...702
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april Jeg studerte forresten deltid da jeg fikk mitt andre barn, hen var født i midten av januar. Jeg studerte deltid, tok bare fem studiepoeng det semesteret. MEN da hadde jo ikke mannen min permisjon, så jeg hadde all oppfølging med begge barn. Hvis mannen min hadde hatt permisjon, hadde det vært mye enklere. Da må man regne med at mannen tar mye av nettene da, flaske kan være lurt hvis det er mye nattevåk. Anonymkode: 597cb...702
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april Det spørs jo litt på deg. Jeg vet om ei som studerer medisin på første året med 2 barn under 5 år. Men hun er strukturert, og studerer kun når barna er i barnehagen. Anonymkode: 6b7e5...fb3
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april Om du ikke har inntekt og skal studere er det jo klokeste at han tar fødselspermisjonen. Finnes en del ettårsstudier. Siden du har god estetisk sans, kanskje interiør? Anonymkode: 00f6a...655
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har snart to barn, og ønsker så veldig å utdanne meg ferdig. Men når jeg begynte studier visste jeg ikke hva jeg skulle ta og endte opp med å fullføre en bachelor i kunstfag. Dette er jo ingen utdannelse og sier kun noe om min estetiske kompetanse. Men nå sitter jeg her med snart to barn, og jeg har vel egentlig håpet på å leve på lån for å forsørge min del av inntekt de neste årene. Mannen tjener 35000 i it og vi får inn 5000 fra leieinntekter. Vi eier hus med lån på 2,6 mill. Men, jeg må jo få meg en utdannelse. Har derfor begynt å tenke it - webutvikling. Siden mannen kan it kan han hjelpe meg godt under studietiden, og siden jeg har mye estetisk kompetanse er vel ikke web utvikling den dummeste retningen å gå? Men nå har det seg slik at jeg får barn i november og må sitte med eksamen på fødestua. Jeg får ikke permisjon av studie heller siden jeg begynner ny grad på høsten. Må derfor studere med nyfødt, mannen tar mye permisjon da. har noen andre vært i denne knipa? Vi har ikke råd til at jeg ikke studerer og jeg søker jobber men får ikke napp. Jeg jobbet tidligere 4 år blomsterbransjen men sa opp nylig uten å vite at jeg var gravid…🫠 noen som har råd og innspill? Noen her som er student med to barn og får det til å gå rundt? Hvordan overlever dere fraværet på skolen når barna er syke hele tiden pga barnehage? Hvordan overlever man dette 😂 trenger ikke å høre « du valgte barn så buhu du får bare ha det så godt» Anonymkode: 90d11...711 Du trenger ikke studere for å få jobb! I verste fall kan du starte i bhg, og ta deltid bachelor der. Jeg har tatt bachelor med to små (en ettåring og en seksåring når jeg startet studiet). Nå er jeg på målstreken. Må si at det har vært SINNSYKT tøft å studere fulltid med små barn i hus, anbefaler ikke dette til andre. I en klasse med 150 elever var det kun unge studenter uten barn - eller voksne studenter med barn som var på vei ut døra - og meg med to små barn Jeg har alltid dårlig samvittighet overfor barna når jeg sitter med skolearbeid, og omvendt. Skal bli så DIGG å bli ferdig som student! Anonymkode: ba70a...d93 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april Ville sjekket jobbmulighetene nøye før du velger retning. Web og IT er ikke akkurat bransjer som er lett å få jobb i for tiden.. Anonymkode: dba16...4ac 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april Hvem har fortalt deg at det er så lett å få jobb som nyutdannet webutvikler? Og er det noe du kan mye om og er oppriktig interessert i? Anonymkode: 81599...f3e 2
Vendetta Skrevet 28. april #13 Skrevet 28. april Kan du ta PPU og jobbe med kunst i grunnskolen? Da er du garantert jobb og bidrar i et viktig samfunnsoppdrag ❤️ 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #14 Skrevet 28. april Hvis du ikke får jobb før baby kommer, hvordan er det hvis du tar imot engangsstønaden og begynner å studere til høsten igjen? Eller etter nyttår? Vet det er mindre penger, men kunne det ha vært en mulighet? Med barnetrygd for 2 barn og leieinntekt på 5000,- pr mnd, så høres det overkommelig ut? Evt redusert boliglån/avdragsfrihet hvis mulig i ett halvt år? Anonymkode: 9bf56...735
AnonymBruker Skrevet 28. april #15 Skrevet 28. april Vendetta skrev (1 time siden): Kan du ta PPU og jobbe med kunst i grunnskolen? Da er du garantert jobb og bidrar i et viktig samfunnsoppdrag ❤️ Du må ha master for å ta PPU i kunstfag. Anonymkode: 05ab6...71a
AnonymBruker Skrevet 28. april #16 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du må ha master for å ta PPU i kunstfag. Anonymkode: 05ab6...71a Beklager, mulig jeg husker feil her. Anonymkode: 05ab6...71a
AnonymBruker Skrevet 30. april #17 Skrevet 30. april Jeg har tatt videreutdanning i tre år nå, på deltid. Ved siden av full jobb. Har to barn. Du må lage deg gode rutiner som fungerer for deg og din familie, samt legge en del sosiale aktiviteter på vent en stud. Det går hvis du vil. Anonymkode: abd6d...d44
Ny Bruker Skrevet 1. mai #18 Skrevet 1. mai Du er ferdig utdannet. Skaff deg en jobb (relevant eller urelevant) og bring inntekten til familien. Ingen vits i å utsette familien for mer gjeld. Du har utdanning. Gå ut i arbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai #19 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 0.09): Jeg har snart to barn, og ønsker så veldig å utdanne meg ferdig. Men når jeg begynte studier visste jeg ikke hva jeg skulle ta og endte opp med å fullføre en bachelor i kunstfag. Dette er jo ingen utdannelse og sier kun noe om min estetiske kompetanse. Men nå sitter jeg her med snart to barn, og jeg har vel egentlig håpet på å leve på lån for å forsørge min del av inntekt de neste årene. Mannen tjener 35000 i it og vi får inn 5000 fra leieinntekter. Vi eier hus med lån på 2,6 mill. Men, jeg må jo få meg en utdannelse. Har derfor begynt å tenke it - webutvikling. Siden mannen kan it kan han hjelpe meg godt under studietiden, og siden jeg har mye estetisk kompetanse er vel ikke web utvikling den dummeste retningen å gå? Men nå har det seg slik at jeg får barn i november og må sitte med eksamen på fødestua. Jeg får ikke permisjon av studie heller siden jeg begynner ny grad på høsten. Må derfor studere med nyfødt, mannen tar mye permisjon da. har noen andre vært i denne knipa? Vi har ikke råd til at jeg ikke studerer og jeg søker jobber men får ikke napp. Jeg jobbet tidligere 4 år blomsterbransjen men sa opp nylig uten å vite at jeg var gravid…🫠 noen som har råd og innspill? Noen her som er student med to barn og får det til å gå rundt? Hvordan overlever dere fraværet på skolen når barna er syke hele tiden pga barnehage? Hvordan overlever man dette 😂 trenger ikke å høre « du valgte barn så buhu du får bare ha det så godt» Anonymkode: 90d11...711 Jeg tok 8 eksamener første 3 ukene som nybakt mamma. Lærerne godtok ekstra prøver, for ikke få for mye fravær. Det gikk, men anbefales ikke. Jeg endte opp med min videre utdanning via nettkurs. Og tok da interiør konsulent . Det har gitt jobb og mange muligheter. Det finnes mange muligheter iht å studere som privatist også. Med fraværsgrenser på skolen, sliter man fort med de, pga unger blir ofte syke de første årene i barnehagen. Det krever selvdisiplin og planlegging å lese hjemme. Såviktig å ha faste tider, man er streng på. Problemet mitt ved å studere hjemme, var at andre visste jeg var hjemme på dagtid og bare ramlet innom. Også må man overse rot og kesvask, på oppsatte lesetider. På samme måte som når du går ut døra til fysisk skole. Anonymkode: 3fe04...65d
AnonymBruker Skrevet 1. mai #20 Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 13.21): Du trenger ikke studere for å få jobb! I verste fall kan du starte i bhg, og ta deltid bachelor der. Jeg har tatt bachelor med to små (en ettåring og en seksåring når jeg startet studiet). Nå er jeg på målstreken. Må si at det har vært SINNSYKT tøft å studere fulltid med små barn i hus, anbefaler ikke dette til andre. I en klasse med 150 elever var det kun unge studenter uten barn - eller voksne studenter med barn som var på vei ut døra - og meg med to små barn Jeg har alltid dårlig samvittighet overfor barna når jeg sitter med skolearbeid, og omvendt. Skal bli så DIGG å bli ferdig som student! Anonymkode: ba70a...d93 Tenk så fint det er at de ser mamma jobber på. Så ikke ha så dårlig samvittighet. Hadde dårlig samvittighet når jeg ble kronisk syk. Med variable dager, mye dårlig og med plass til litt jobb også. Var jeg en periode ikke altid tilgjengelig for barna. Så en dag sa de , at de var så stolte av meg, som klarte så mye selv om jeg var veldig syk. Og nå som voksne er de også flinke til å jobbe, og de er også skikkelig gode på fritid også . Og har lært seg å slappe litt av også. Da klarer de å yte bra på jobb, og koble av når de har fri. Enten slappe av eller finne på mye. Så forstår samvittigheten din, men senk skuldrene litt, det går bra. Anonymkode: 3fe04...65d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå