Gå til innhold

Noen som har klart å avruse seg fra EKSTREM sukkeravhengighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja. Etter gjentatte forsøk med moderasjon, "sunne" alternativ, og alt mulig slikt. Har nå vært sjokoladefri i 10 år, og tanken på søtt slår meg aldri lenger. Godteskåla kan stå fremme i påsken uten at det frister. 

Jeg kuttet absolutt alt med sukker, så langt det lar seg gjøre. Det vil si ingen drikke annet enn vann og kaffe. Ingen frukt. Ingen dessert/kaker. Ingen mellommåltid en gang, men sjeldne og store måltid. Først da begynte suget å avta etter noen uker, og var etterhvert borte. Når suget var som verst var det om å gjøre å IKKE spise et alternativ, ikke en kjeks en gang, for da opprettholder man en vane. 

Mannen var support. Fikk vi søtt i gave, så "forsvant" det. Var det noe vi måtte ha liggende, var det godt gjemt. Jeg dro på jobb uten bankkort (jepp, så ille var det..), han handlet. 

Det verste var kveld helg i begynnelsen. Da gikk vi lange turer, spilte brettspill, gikk ut og spiste - alt annet enn å sitte og se på TV. 

Anonymkode: a4887...067

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil bare ønske deg lykke til. Jeg er helt lik. Spiser smågodt i stedet for mat osv. Holder meg lenger mett. Vet jeg er syk i hodet. Er du veldig overvektig så kan du kanskje få operasjon eller ozempic/wegovy? 

Anonymkode: 054e4...e19

Problemet med dette er at det kurerer ikke søtsuget og du kan ende opp på nøyaktig samme sted som du er nå. Hilsen i samme båt, men operert og fremdeles avhengig av sukker.

Anonymkode: 955b7...903

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja. Etter gjentatte forsøk med moderasjon, "sunne" alternativ, og alt mulig slikt. Har nå vært sjokoladefri i 10 år, og tanken på søtt slår meg aldri lenger. Godteskåla kan stå fremme i påsken uten at det frister. 

Jeg kuttet absolutt alt med sukker, så langt det lar seg gjøre. Det vil si ingen drikke annet enn vann og kaffe. Ingen frukt. Ingen dessert/kaker. Ingen mellommåltid en gang, men sjeldne og store måltid. Først da begynte suget å avta etter noen uker, og var etterhvert borte. Når suget var som verst var det om å gjøre å IKKE spise et alternativ, ikke en kjeks en gang, for da opprettholder man en vane. 

Mannen var support. Fikk vi søtt i gave, så "forsvant" det. Var det noe vi måtte ha liggende, var det godt gjemt. Jeg dro på jobb uten bankkort (jepp, så ille var det..), han handlet. 

Det verste var kveld helg i begynnelsen. Da gikk vi lange turer, spilte brettspill, gikk ut og spiste - alt annet enn å sitte og se på TV. 

Heldig at du har en mann som støtter deg. Min mann er ikke sukkeravhengig så han mener at mitt problem ikke skal gå utover ham og barna, så jeg må bare deale med mitt mens de sitter og koser seg.

Anonymkode: 162f9...8da

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Heldig at du har en mann som støtter deg. Min mann er ikke sukkeravhengig så han mener at mitt problem ikke skal gå utover ham og barna, så jeg må bare deale med mitt mens de sitter og koser seg.

En som skal slutte med heroin kan ikke leve sammen med heroinmisbrukere, det er det samme med sukker. Hele familen må slutte å handle inn søtsaker.

Anonymkode: 0dd71...6aa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Med barn måtte man jo funnet andre løsninger, det skal ikke gå utover dem.

Men jeg reagerer stort på at mannen ikke støtter deg. Dette ville jo vært mye lettere for deg om dere jobbet sammen mot ditt mål. Min mann forstod jo heller ikke, han har aldri hatt tilsvarende problem, men han stilte jo opp likevel selv om det ikke var hans optimale fredags kveld. Har du hatt en skikkelig prat med han om hvordan du har det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Glukose goddes :) 

https://www.glucosegoddess.com/pages/science-episode-the-10-glucose-goddess-hacks?srsltid=AfmBOoozknayvv3oV6yTkLUwTjF-lLLxawHnrMNz3hD_pVhu3sesQiEf

Hun har tips i forhold til hvordan en kan spise med mindre påvirkning på blodsukkeret. 

jeg fikk også mye mindre cravings på sukker etter å ha kutta ut ultraprossesert mat. Brukte ett år på å kutte ut, men det har virkelig vært verdt det! 

Jeg spiser hverken karbohydrater, frukt eller drikker juice til frokost. Får da mere stabilt blodsukker ut over dagen, som gjør at hele dagen fungerer bedre. 

Hilsen ei som hele livet har vært sukkerjunkie og kommet ut av det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Moderasjon eksisterer dessverre ikke hos meg og jeg spiser perverse mengder søtsaker. Vekta er skyhøy og humør og selvtillit er på bunn.

Føler jeg har prøvd absolutt alt. Av dietter og livsstilsendringskurs har jeg tatt: Mari Krogshus, Frisk uten Sukker, Spis deg fri/Bright Line Eating, lavkarbo og keto. Har også vært hos ernæringsfysiolog via sykehuset + privat. 

Av alternative opplegg har jeg prøvd: akupunktur, atlaskorrigering, hypnose, yoga, meditasjon, massasje, eteriske oljer og en haug av diverse kosttilskudd. 

Har brukt/bruker medisiner utskrevet av lege som har fungert halvveis i 1 år før effekten forsvant. Har også vært hos x antall psykologer uten særlig effekt. Trener noen ganger i uken på treningsstudio uten at det har hatt noen innvirkning på søtsuget.

Det lengste jeg har vært sukkerfri er 2 mnd. Hver dag føltes som et helvete og har alltid sprukket til slutt fordi livet ikke føles verdt å leve om jeg ikke får dopet mitt. 

Om jeg dropper å handle inn noe så ender det med at jeg spiser opp barnas godteri eller jeg lager meg blandinger av det jeg finner i skuffer og skap (f.eks smør, sukker og havregryn). Og får jeg ikke tak i noe så blir jeg i så dårlig humør at det ødelegger husfreden. En gang vi dro på hytta så pakket og planla jeg det slik at jeg ikke fikk noe søtt. Da lå jeg på soverommet og gråt hver kveld når de andre satt foran tv'n og koste seg med litt snop..

Jeg er sliten av dette livet og vet ikke lengre hva jeg kan gjøre når livet ikke føles verdt å leve verken med eller uten søtsaker. Er ikke suicidal for å presisere det! 

Noen som har hatt et slikt ekstremt søtsug og kommet ut av det? 

Tenk på ekle ting som tiss, bæsj, slim og blod hver gang du får lyst til å putte noe søtt i munnen 😂 Bevisst tenkning hjelper her 🙌

Anonymkode: 83e4d...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En som skal slutte med heroin kan ikke leve sammen med heroinmisbrukere, det er det samme med sukker. Hele familen må slutte å handle inn søtsaker.

Anonymkode: 0dd71...6aa

Tull. Jeg har kuttet ut over flere mnd mer enn en gang, og grunnen til at jeg sprakk har ingenting med familie eller andre å gjøre. Bare meg selv!

Jeg klarte å slutte å røyke selv om gubben fortsatte og jeg tenker å klare å kutte ut fråtsingen selv om gubben fortsetter. 

Anonymkode: 7af6f...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært sånn selv. Men nå har jeg blitt diabetiker og bare MÅ. Det går bedre enn forventet. Så å ha en sånn trussel over seg, hjelper. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som hjalp meg mest for en del år siden (ca 15) var å smelte kokosfett og røre inn kokos og revet mørk sjokolade. Kjølte det ned og brøt opp i biter. Det smakte litt sjokolade og mettet samtidig. Så jeg kunne ta en bit eller to og bli mett slik at jeg ikke hadde lyst på mer. Ikke sikkert det virker på deg. Jeg var ille, kunne gå ut midt på natta for å kjøpe sjokolade på bensinstasjon eller lage sjokoladeglasur. Nå kan jeg ta et lite stykke kake i besøk, uten at det utløser noe sug. Jeg går forbi godtehyllene på butikken uten å tenke på det. Men spiser jeg for mye i sosiale sammenhenger, så er det utfordrende. Nå fungerer "browned butter bites". Noen ganger har jeg også variert med spekepølseskiver eller fenalår. Jeg høvler også ost innimellom og lar tørke på et bakepapir i ca et døgn (med litt krydder innimellom). Steker det på 210 varmluft i 7-8min. Det puffer litt opp og blir sprø ostechips. For meg hjelper det med litt salt innimellom.

Anonymkode: 501a8...a03

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk hjelp av PT. Fikk hjelp også til å handle inn mat. Jeg kunne ikke gå i butikk selv, da ble jeg fristet. Jeg hadde en diett og treningsopplegg som jeg fulgte slavisk i 3 mnd. Dette var helt nødvendig. Dietten var kaloririk, med kalorier fra fett, kjøtt og fisk. mye proteiner, mye søtpotet, quinoa, linser, oliven og salater. Spiste ikke frukt, ikke ost, ikke melk, ikke brød eller karbo. Etter disse tre mnd begynte jeg å spise mer vanlig. Men har klart å holde meg unna søtsaker siden! Drikker ikke noe leskedrikker med kunstig søtstoff heller. Men spiser nå ost og noe mer karbo. Går så lite i butikker som mulig, og slår av reklame, for jeg er redd avhengigheten kan blusse opp igjen.

Anonymkode: f12c7...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

BMI på 27-28 så akkurat ikke innenfor. 

Du er ikke bare «akkurat ikke innenfor». Grensen for overvektig er BMI på 25. Du er 6-8 kg forbi grensen for overvektig. 

Anonymkode: 30f5f...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Viktig å erstatte sukker med kaloririk mat. Og trene. Det får energinivå opp og søtsuget ned.  Hvis ikke vil suget bli enda større. For meg var dette med å sette bort handling av matvarer veldig viktig. Og at jeg hadde en å snakke med underveis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har "avruset" meg flere ganger, og gått på smell nesten like mange ganger.

Har alltid vært en som snacker litt på kvelden, men det har aldri vært noe problem tidligere. Under pandemien ble det jobbing hjemmefra, og det ble liksom noe gjennom hele dagen. Ble litt blind for hvor mye jeg gikk opp, for jeg satt hjemme i komfortable klær. Da det gikk opp for meg så tenkte jeg at dette måtte jeg snu, men fikk det liksom ikke helt til. Ble så gravid, og da fortsatte jeg bare å spise meg opp. Ble gravid igjen 6 måneder etter første, så fortsatte i samme kjipe spor.

Da jeg fødte siste lå jeg 45 kg over det jeg veide før pandemien. Et år senere hadde jeg bare gått ned 10 kg, og bestemte meg for at nok var nok. Kuttet først ut alt usunt for å bli kvitt suget samtidig som jeg telte kalorier. Det funket litt, jeg gikk ned passe fort, men tenkte på godteri/potetgull/hvetebakst hele tiden likevel.

Begynte etter en stund å legge inn rom for noe godt hver dag, og fortsatt være i kaloriunderskudd. Ikke mye, men litt. Jeg spiser bare lunsj, middag og denne "kosen" jeg unner meg. Jeg spiser ikke snacks hver dag, men det er rom hvis jeg skulle ønske det. mandag-torsdag + søndag ligger jeg i underskudd. Fredag er nær vedlikehold, men ofte litt i underskudd, og lørdag med god middag + litt mer snacks er vedlikehold/litt over vedlikehold.

Å gi meg selv én dag, f.eks lørdag, gjorde at jeg spiste alt jeg kom over på lørdager, og da spiste jeg så mye at resten av ukas underskudd ble "spist opp". Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal nekte meg selv en type matvare så lenge det passer inn i "budsjettet", og det har fungert best for meg. 

Anonymkode: ef664...973

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har "avruset" meg flere ganger, og gått på smell nesten like mange ganger.

Har alltid vært en som snacker litt på kvelden, men det har aldri vært noe problem tidligere. Under pandemien ble det jobbing hjemmefra, og det ble liksom noe gjennom hele dagen. Ble litt blind for hvor mye jeg gikk opp, for jeg satt hjemme i komfortable klær. Da det gikk opp for meg så tenkte jeg at dette måtte jeg snu, men fikk det liksom ikke helt til. Ble så gravid, og da fortsatte jeg bare å spise meg opp. Ble gravid igjen 6 måneder etter første, så fortsatte i samme kjipe spor.

Da jeg fødte siste lå jeg 45 kg over det jeg veide før pandemien. Et år senere hadde jeg bare gått ned 10 kg, og bestemte meg for at nok var nok. Kuttet først ut alt usunt for å bli kvitt suget samtidig som jeg telte kalorier. Det funket litt, jeg gikk ned passe fort, men tenkte på godteri/potetgull/hvetebakst hele tiden likevel.

Begynte etter en stund å legge inn rom for noe godt hver dag, og fortsatt være i kaloriunderskudd. Ikke mye, men litt. Jeg spiser bare lunsj, middag og denne "kosen" jeg unner meg. Jeg spiser ikke snacks hver dag, men det er rom hvis jeg skulle ønske det. mandag-torsdag + søndag ligger jeg i underskudd. Fredag er nær vedlikehold, men ofte litt i underskudd, og lørdag med god middag + litt mer snacks er vedlikehold/litt over vedlikehold.

Å gi meg selv én dag, f.eks lørdag, gjorde at jeg spiste alt jeg kom over på lørdager, og da spiste jeg så mye at resten av ukas underskudd ble "spist opp". Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal nekte meg selv en type matvare så lenge det passer inn i "budsjettet", og det har fungert best for meg. 

Anonymkode: ef664...973

for meg er det verste å ligge i kaloriunderskudd. Måtte bare bytte ut hva kaloriene kom fra.Da gikk energi opp og vekta ned. Sakte men sikkert. Trener litt hver eneste dag, forskjellige øvelser, styrke og kondisjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lett. Har gjort det mange ganger.   :nigo: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Går du på hormon prevensjon? Jeg merker at i de periodene jeg er flink til å ta p piller, så forsvinner godtesuget. Da er det bare hodet igjen. 

For noen er det motsatt. De får mer sukkersug av prevensjonen.

Jeg sliter med det samme. Jeg kjedespiser godteri og brus. Det er og belønning. Veier 40kg mer enn jet burde og legger på meg 15-20kg i året.   Bare siste året har jeg lagt på meg 14kg, men klarer ikke stoppe. 

Anonymkode: 8dfab...60f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er ikke bare «akkurat ikke innenfor». Grensen for overvektig er BMI på 25. Du er 6-8 kg forbi grensen for overvektig. 

Anonymkode: 30f5f...02a

Tror du misforsto. Er fullt klar over at jeg er overvektig, det jeg henviste til var at jeg ikke kvalifiserer til å få verken wegovy/ozempic eller slankeoperasjon da BMI-kravet er hhv 30 og 35.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går du på hormon prevensjon? Jeg merker at i de periodene jeg er flink til å ta p piller, så forsvinner godtesuget. Da er det bare hodet igjen. 

For noen er det motsatt. De får mer sukkersug av prevensjonen.

Jeg sliter med det samme. Jeg kjedespiser godteri og brus. Det er og belønning. Veier 40kg mer enn jet burde og legger på meg 15-20kg i året.   Bare siste året har jeg lagt på meg 14kg, men klarer ikke stoppe. 

Anonymkode: 8dfab...60f

Nei jeg har vært helt uten prevensjon det siste året. Sexlysten er på bånn så de få gangene vi har sex så hopper han av i svingen. Men har brukt ulike typer og merker prevensjon i løpet av livet uten å merke særlig forskjell på søtsuget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier du har gått til psykolog lenge. Men har dere tatt opp dette med søtsug? Har du jobbet aktivt med dette i samarbeid med psykolog?

Ellers støtter jeg forslaget om å gjøre det gradvis. F.eks annenhver dag. Om det er for mye å starte med, så start med f.eks to dager i  uken uten snop. Det er lettere å la være hvis man vet man kan kjøpe det og kose seg med det i morgen. Og, ja, du blir antagelig sur og gretten den dagen du er uten. Det er kroppen og hjernen som avvennes, og er noe du bare må gå gjennom. Hold deg borte fra familien med å se en film eller gå en tur og bare aksepter at dagene uten snop er du gretten.

Når du klarer to dager i uken uten snop og det går fint, så øker du til tre dager. Også gradvis derfra. Gå frem så sent at det går fint å øke antall dager uten, ikke press deg gjennom det før du er klar. 

Du sier du trener, men øk gjerne treningsmengden. Det kan hjelpe med å få tankene over på andre ting enn sukker, og kan gi deg endorfiner/dopamin som gjør at du føler deg bedre og mindre gretten dagene uten snop.

Anonymkode: c86cd...cd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...