AnonymBruker Skrevet 30. april #61 Del Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 23.44): Hvis du er glad i kjøtt, prøv carnivore. Entrecote, kjøttdeig, smør. Mye fett er bra. Gi det en sjanse i 3 mnd, det kan virkelig endre forholdet ditt til sukker! Anonymkode: e356c...3f5 Støtter denne! Gikk fra heroin-avhengighet til avholds og sukkeravhengighet. Lavkarbo resetta forholdet mitt til mat. 16 år siden og fortsatt greit forhold til mat. Anonymkode: 68d1a...042 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 30. april #62 Del Skrevet 30. april (endret) Enig med de som sier at du først må bli kvitt sukkersuget, deretter gå ned i vekt. For meg fungerer det kun å kutte ut alt av karbohydrater. Jeg kan ikke ta annenhver dag, eller "bare litt". Hvis du er som meg, kommer følgende råd: Fase1: Spis masse protein og fett, unngå alt av karbohydrater og ultraprossessert mat. Vær mett hele tiden. Legg deg tidlig hvis sukkermonsteret blir for aggressivt på kvelden. Bestill mat fra meny/oda én gang i uka, og gå aldri innom butikken utenom. Baconsvor er fin snacks i denne perioden. Egg er også veldig bra. Hvis dette funker for deg, sukkermonsteret blir borte/mindre bråkete og du vil ned i vekt, fase 2: Fortsett med å spise fett og proteiner, ingen karbohydrater, og ikke ultraprossessert mat. Lag deg et spisevindu på seks timer hver dag, i hverdagen kan jeg kun spise mellom kl 12 og 18. I helgene forskyver jeg det, for jeg vil spise god mat på kvelden, da spiser jeg mellom 15 og 21. Ingen mat før og etter, kun te og kaffe. I denne fasen tåler du å være sulten, fordi sukkermonsteret ikke er like sterkt. Sultfølelsen går over 10 minutter etter at den er på det sterkeste. Gå eventuelt og puss tennene. Pass litt på fettinntaket i denne perioden, ikke overdriv, men velg mat som holder deg mett lenge. Egg er fortsatt supermat. Ikke bruk fysisk butikk. Lykke til! Endret 30. april av La Luna 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april #63 Del Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 23.57): Etter mine forsøk på lavkarbo/keto så fikk jeg alltid diaré av fet mat så er blitt litt skeptisk til den retningen.. Anonymkode: 162f9...8da Det er vanlig i begynnelsen, hvor lenge prøvde du? Viktig med nok vann, salt, elektrolytter. Kan vurdere fordøyelsesenzymer for å gjøre det lettere for kroppen å gå over til et mer fettrikt kosthold Anonymkode: e356c...3f5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april #64 Del Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, så kanskje dette har blitt skrevet før. Har du prøvd å loggføre søtsuget ditt? Når dukker det typisk opp? Hvordan arter søtsuget seg? Hvordan er følelsene dine på det tidspunktet? For meg hjalp dette med bevisstgjøring gjennom logging veldig. Jeg så at søtsuget var verst i de to siste ukene før mens, og dermed var hormonrelatert/pms. Det dukket også typisk opp 30-60 minutter etter måltid, og var knyttet til blodsukkeret, som også var mer ustabilt i denne perioden. Søvn og stress påvirket også mye. Osv Jeg anbefaler loggføring på det sterkeste. Anonymkode: 11bac...4cb Ja jeg har tracket dette og kommet fram til at jeg mest sannsynlig har PMDD i tillegg... Anonymkode: 162f9...8da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #65 Del Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja jeg har tracket dette og kommet fram til at jeg mest sannsynlig har PMDD i tillegg... Anonymkode: 162f9...8da Da er mitt forslag at første skritt må være en tur til gynekologen for å få orden på PMDD, først da vil du klare å få bukt med søtsuget. Å sette et plaster på et brukket bein har lite effekt, på samme måte som det har lite effekt å gjøre endringer på livsstil hvis det underliggende problemet ikke blir behandlet godt nok. En livsstilsendring som behandling for PMDD bør gjøres i samråd med lege, fordi det som oftest er nødvendig med medisinsk tilleggsbehandling, i alle fall i begynnelsen. Anonymkode: 11bac...4cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #66 Del Skrevet 1. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er mitt forslag at første skritt må være en tur til gynekologen for å få orden på PMDD, først da vil du klare å få bukt med søtsuget. Å sette et plaster på et brukket bein har lite effekt, på samme måte som det har lite effekt å gjøre endringer på livsstil hvis det underliggende problemet ikke blir behandlet godt nok. En livsstilsendring som behandling for PMDD bør gjøres i samråd med lege, fordi det som oftest er nødvendig med medisinsk tilleggsbehandling, i alle fall i begynnelsen. Anonymkode: 11bac...4cb Jeg kan legge til at for min del ble hormonpreparat, i kombinasjon med blodsukkerregulerende medisiner, og livsstilsendring løsningen på søtsuget. Livsstilsendring (kosthold og aktivitet), hormoner, eller blodsukkerregulerende medisiner fungerte ikke hver for seg, men i kombinasjon fungerer det godt. Anonymkode: 11bac...4cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #67 Del Skrevet 1. mai Er du en avhengighetsperson? I så fall kan du få hjelp med det hos psykolog. Ellers ville jeg fokusert på å gi kroppen det den trenger, når den trenger det. Så den ikke skriker etter sukker. En annen ting du kan sjekke er insulinresistens, det er en enkel blodprøve. Det kan gi voldsomme cravings. Anonymkode: 6cc24...4ad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai #68 Del Skrevet 1. mai Har du prøvd å møte dette på en åpen og nysgjerrig måte? Vet det er vrient når følelsene kan være i veien. Men prøv å se deg selv utenifra. Noter deg hvilke tanker eller følelser du kjenner på, før under og etter søtsugene. Kanskje ser du noen mønstre? Ingen klarer dette på viljestyrke alene. Har du snakket med terapeuten din om f.eks. adhd eller andre dopaminforstyrrelser? Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, og for meg ville ikke wegovy og lignende virket, for det handler ikke om fysisk sult. Jeg kan være både kvalm og mett, men det blir aldri nok godteri. Det eneste som fungerer sånn ca for meg er å aldri ha det i huset, og handle på den butikken som ikke har det lettest tilgjengelig. Hvis du oppleverer omgivelsene dine som vanskelige for endring, kan et sånn flere-ukers opphold på streng "slankecamp" være noe, ikke for å slanke deg nødvendigvis, men for avrusing. Dette kan du snakke med legen din om. Anonymkode: ce5c8...dbb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #69 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 20.48): Støtter denne! Gikk fra heroin-avhengighet til avholds og sukkeravhengighet. Lavkarbo resetta forholdet mitt til mat. 16 år siden og fortsatt greit forhold til mat. Anonymkode: 68d1a...042 Spennende å hære . Spiser du noe annet søtt, som feks bær, dadler o.l? Eller kuttet du helt? Anonymkode: ac426...8cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #70 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 23.55): Bare et tips: når jeg får helt cravings så hjelper det med dadler (ofte med peanøttsmør), brødskive med syltetøy, youghurt med noen svisker i, mørk sjokolade, etc. Anonymkode: 41f0b...6a2 Når jeg leser sånne type svar tenker jeg at de som skriver det egentlig aldri har følt skikkelig craving etter søtt. Når man er skikkelig søthungrig, kan man spise hva som helst av ulike typer mat og snacks, men likevel føle intens craving etter noe søtt. Jeg kan spise meg så mett at jeg holder på å sprekke, og sitte der med nesten vondt i magen samtidig som jeg craver etter sjokolade. Å spise noe av det du nevner er sikkert godt, men jeg får i hvertfall ikke noe mindre cravings av å spise sukkerfrie alternativer, peanøttsmør eller brødskive med syltetøy. Yoghurt med svisker er jo ikke i nærheten av å dekke behovet for noe søtt, det smaker jo bare kjedelig og rart. Det kan virke som at du og flere andre har en annen link mellom sult/mat og craving enn jeg og TS har. AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 23.58): BMI på 27-28 så akkurat ikke innenfor. Anonymkode: 162f9...8da Selv om du er overvektig, tilsier ikke dette at vekta di er skyhøy. Jeg så for meg at du i hvertfall var oppe i fedmekategorien når du skrev "skyhøy vekt". Kanskje du burde ta pause fra slankingen og kun fokusere på uvanen med å spise for mye søtt? Jeg har mange ganger tenkt på at jeg kanskje burde bli flinkere til å lage noe godt å spise fra grunnen av. Hjemmelagede kaker, f.eks. som inneholder mindre sukker. Sukkerfrie kaker fulle av søtningsmiddel smaker sjeldent spesielt godt, og jeg tror ikke søtstoffer nødvendigvis er så bra for kroppen heller. Men hjemmelagede kaker med redusert sukkerinnhold (og heller naturlig sødme fra frukt og bær), som man bruker tid og energi på å lage, og som ikke gjør at blodsukkeret går i taket. Kanskje får man i seg noen mer fornuftige kalorier også, og ikke bare tomme kalorier. Når kos og søtsaker er så tett linket sammen, tror jeg det er utopisk å slutte å kose seg med noe godt å spise. Da fungerer det kanskje bedre å endre vanene i forhold til hva man kan putte i munnen når man koser seg. Tenke på kalorier som sparepenger; "er det verdt det, sånn i det lange løp?" Eller "hva får jeg egentlig igjen for dette?" Sjokolade er nydelig, men jeg vet jo at det er kortvarig glede som også ofte går over i skam. I tillegg kommer blodsukkerkarusellen som virker inn på det fysiske velværet. Og følelsen av å ha kastet bort verdifulle kalorier på noe så lite med så masse kalorier. AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 7.56): Om du spiser normalt og heller erstatter sukker med sukkererstatning så vil det hjelpe mye. Om du må ha sjokolade, kjøp sjokolade uten sukker, brus uten sukker. Vil du ha bolle, bak boller med sukrin. Har gått ned noen kg bare med å gjøre dette. Anonymkode: 620ae...468 Da har du egentlig ikke så veldig ille craving. Jeg har prøvd mye med sukkererstatning, både hjemmelaget/bakt og ferdigkjøpt, og det gjør ikke samme nytten som sukkerholdige ting. Jeg fatter ikke at noen i fullt alvor kan mene at det smaker søtt og godt av sukrin eller lignende søtstoffer. Uansett hvor forsiktig man er med søtstoffet, så får man den der ekle ettersmaken av søtstoff. Det er ikke godt. Mye tyder på at det ikke er helt ufarlig for kroppen heller. Det er også fare for at man spiser mer når det er uten sukker, og så går vinninga opp i spinninga uansett. Det nytter lite å bli mindre avhengig av sukker om vekta fremdeles er like høy eller blir høyere. Ja, jeg er litt negativ nå, men jeg blir litt lei av at så mange får det til å høres helt halleluja ut med søtstoffer, og at det er et sånt fantastisk greit alternativ til sukker. Anonymkode: 3f05f...ed5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai #71 Del Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spennende å hære . Spiser du noe annet søtt, som feks bær, dadler o.l? Eller kuttet du helt? Anonymkode: ac426...8cc Det er over 16 år siden jeg var overvektig. Har sjeldent eller aldri cravings på søtsaker. Har holdt samme vekt siden lavkarbo-diett. Men jeg tåler jo mer negative følelser enn før, da. Kan spise usunt i perioder, men går ikke mer enn 3-4 kg opp og ned i vekt. Jeg leste Atkins-bøker om metabolsk syndrom, sammenheng med ptsd, om angst og blodsukker og gjorde store endringer i livet. Det betyr ikke at alt ble bra da, men jeg har kontroll på vekt og mat på en annen måte enn jeg hadde de første 30 år av livet mitt, ihvertfall. Anonymkode: 68d1a...042 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai #72 Del Skrevet 4. mai Tusen takk for alle råd, tips og tilbakemeldinger. Takket være dere har jeg nå klart meg uten søtsaker, brød, pasta og overspising i 7 dager, samtidig som jeg har klart å holde humøret oppe! De 2 første dagene var tyngst. Når cravingsene sto på som verst så gjentok jeg et mantra for meg selv (som jeg fant i en annen tråd her på KG) helt til stormen var ridd av. Jeg er nok også godt hjulpet av hvor jeg er i min hormonelle syklus, og av erfaring er viljestyrken en begrenset ressurs. Derfor skal jeg på en full helsesjekk til uken + at jeg skal be legen henvise meg til gynekolog mtp PMDD. Skal også snakke med min terapeut om ADHD. Behandlerne mine har nemlig trodd at PTSD'n min har vært roten til alt vondt. Anonymkode: 162f9...8da 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai #73 Del Skrevet 5. mai Veldig lurt å få orden på pmdd etc. I alle fall ta tak i det i første omgang og så kan det bli starten på en positiv endring for deg❤️ Men jeg bare tenkte tanken, har du fortalt legen om denne sukkeravhengigheten? Kanskje lest opp det du har skrevet her? For ja, grensen for wegovy er normalt sett for de med bmi 30+. Men, ved uttalte problemer (eller enkelte andre tilleggssykdommer), slik som hos deg, så kan noen leger likevel være villig til å skrive ut wegovy ved bmi 27+. Om ikke fastlegen gjør dette, så er det noen private leger som har spesialisert seg på temaer som dette som er villig til å gjøre det når problemene er såpass uttalte som hos deg.. Det forskes også på om disse medisinene (wegovy /mounjaro osv) kan fungere på andre tilstander, som for de med ibs, pcos, alkohol og nikotinavhengighet osv. Så jeg tror at det etter hvert vil åpnes opp for at man bruke slike medisiner ved også andre tilstander. Bare sånn til info. God klem og lykke til ❤️ Anonymkode: 4644d...338 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå