Gå til innhold

Noen som har klart å avruse seg fra EKSTREM sukkeravhengighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moderasjon eksisterer dessverre ikke hos meg og jeg spiser perverse mengder søtsaker. Vekta er skyhøy og humør og selvtillit er på bunn.

Føler jeg har prøvd absolutt alt. Av dietter og livsstilsendringskurs har jeg tatt: Mari Krogshus, Frisk uten Sukker, Spis deg fri/Bright Line Eating, lavkarbo og keto. Har også vært hos ernæringsfysiolog via sykehuset + privat. 

Av alternative opplegg har jeg prøvd: akupunktur, atlaskorrigering, hypnose, yoga, meditasjon, massasje, eteriske oljer og en haug av diverse kosttilskudd. 

Har brukt/bruker medisiner utskrevet av lege som har fungert halvveis i 1 år før effekten forsvant. Har også vært hos x antall psykologer uten særlig effekt. Trener noen ganger i uken på treningsstudio uten at det har hatt noen innvirkning på søtsuget.

Det lengste jeg har vært sukkerfri er 2 mnd. Hver dag føltes som et helvete og har alltid sprukket til slutt fordi livet ikke føles verdt å leve om jeg ikke får dopet mitt. 

Om jeg dropper å handle inn noe så ender det med at jeg spiser opp barnas godteri eller jeg lager meg blandinger av det jeg finner i skuffer og skap (f.eks smør, sukker og havregryn). Og får jeg ikke tak i noe så blir jeg i så dårlig humør at det ødelegger husfreden. En gang vi dro på hytta så pakket og planla jeg det slik at jeg ikke fikk noe søtt. Da lå jeg på soverommet og gråt hver kveld når de andre satt foran tv'n og koste seg med litt snop..

Jeg er sliten av dette livet og vet ikke lengre hva jeg kan gjøre når livet ikke føles verdt å leve verken med eller uten søtsaker. Er ikke suicidal for å presisere det! 

Noen som har hatt et slikt ekstremt søtsug og kommet ut av det? 

Anonymkode: 162f9...8da

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er glad i kjøtt, prøv carnivore. Entrecote, kjøttdeig, smør. Mye fett er bra. Gi det en sjanse i 3 mnd, det kan virkelig endre forholdet ditt til sukker!

Anonymkode: e356c...3f5

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare ønske deg lykke til. Jeg er helt lik. Spiser smågodt i stedet for mat osv. Holder meg lenger mett. Vet jeg er syk i hodet. Er du veldig overvektig så kan du kanskje få operasjon eller ozempic/wegovy? 

Anonymkode: 054e4...e19

• Liker 5
Skrevet

Jeg er også håpløs, og når jeg klarer å la være så tar jeg igjen det tapte når jeg sprekker🫣Hva fikk du av legen som fungerte ? Kan du gi det et nytt forsøk og prøve det igjen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik som tenåring. Du må igjennom en avrusning(jeg var gravid og hater søtt enda). Du trenger er seriøs hjelp, ikke et kurs som skal melke penger.

Hvordan er livet og din psykiske helse ellers? Still deg selv det spørsmålet. Avhengighet enten det er sukker, alkohol eller heroin kommer som regel av en grunn. Det ligger noe som ikke er bra evt man har ikke noe bra å gå for.

Anonymkode: 97741...049

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men det behøver vel ikke være «alt eller ingenting»? Jeg har ikke ekstremt søtsug, men hadde jeg satt en målsetting for meg selv om at jeg aldri skulle spise sukker eller godteri igjen så hadde jeg aldri klart det. 

Jeg regner ikke sukker i frukt eller vanlig mat som usunt (vet det er folk som er så hysterisk på sukker at de ikke spiser gulrøtter, druer, etc.). Det blir for rigid. Så for meg handler det om å redusere (ikke kutte ut for alltid) sukkerholdige varer som godteri, kaker, ol. Om du spiser dette hver dag så kan du vel starte med at de to neste mnd skal jeg kun spise det annenhver dag. Etter det kan du trappe ned til hver 3. dag en periode, og etter det igjen til kun lørdag og anledninger (som dåp, konfirmasjon, påske, jul, etc). Og da er du på et ok nivå. 

Bare et tips: når jeg får helt cravings så hjelper det med dadler (ofte med peanøttsmør), brødskive med syltetøy, youghurt med noen svisker i, mørk sjokolade, etc. 

Det ligger også noen dokumentarer (bla på YouTube) om hvordan en del søtsaker fremstilles (tilsettes stoffer) som gjør at mange rett og slett blir avhengig. Anbefaler at du ser på de. Så bare vit at det er ikke deg det er noe galt med! 

Ønsker deg masse lykke til, og håper du får masse gode råd her inne:)

Anonymkode: 41f0b...6a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du er glad i kjøtt, prøv carnivore. Entrecote, kjøttdeig, smør. Mye fett er bra. Gi det en sjanse i 3 mnd, det kan virkelig endre forholdet ditt til sukker!

Etter mine forsøk på lavkarbo/keto så fikk jeg alltid diaré av fet mat så er blitt litt skeptisk til den retningen..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil bare ønske deg lykke til. Jeg er helt lik. Spiser smågodt i stedet for mat osv. Holder meg lenger mett. Vet jeg er syk i hodet. Er du veldig overvektig så kan du kanskje få operasjon eller ozempic/wegovy? 

Anonymkode: 054e4...e19

BMI på 27-28 så akkurat ikke innenfor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå er det en del forskning som linker høyt inntak av rødt kjøtt til både ulike kreftformer og hjerte-/karsykdommer…

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (6 minutter siden):

Jeg er også håpløs, og når jeg klarer å la være så tar jeg igjen det tapte når jeg sprekker🫣Hva fikk du av legen som fungerte ? Kan du gi det et nytt forsøk og prøve det igjen?

Jeg prøvde først Mysimba men det sluttet å funke etter 3 mnd. Nå bruker jeg Wellbutrin som dessverre også har sluttet å fungere. Er allerede på høyeste dose og legen har avslått min forespørsel om å øke ytterligere da hun ikke vil stå ansvarlig for å gå utover anbefalt maksdose.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var slik som tenåring. Du må igjennom en avrusning(jeg var gravid og hater søtt enda). Du trenger er seriøs hjelp, ikke et kurs som skal melke penger.

Hvordan er livet og din psykiske helse ellers? Still deg selv det spørsmålet. Avhengighet enten det er sukker, alkohol eller heroin kommer som regel av en grunn. Det ligger noe som ikke er bra evt man har ikke noe bra å gå for.

Anonymkode: 97741...049

Har gått i terapi i snart 20 år. Det eneste som ikke har blitt bedre er søtsuget, det blir faktisk bare verre med årene..

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 1 måned for noen år tilbake uten særlig med sukker, kun fra bær og brød. Hadde NULL hodepine og nesten ikke søtsug. 

Men jeg falt tilbake på gamle synder, nettopp spist 1 bit smågodt.

Anonymkode: eab8b...9f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du nevner ingenting som har med psykolog og mental helse. 

Har du traumer fra barndom?

Anonymkode: 52f5d...6a9

Skrevet

Er Wellbutrin det samme virkestoffet som i mysimba? Har fått mysiba selv også, funket i begynnelsen men så ble jeg skikkelig dårlig av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du nevner ingenting som har med psykolog og mental helse. 

Har du traumer fra barndom?

Anonymkode: 52f5d...6a9

Min lille bisetning om psykolog druknet nok i det lange innlegget, men ja, traumer fra barne- og ungdomstid og gått i ulike terapier i snart 20 år.

Annonse
Skrevet

Huff. Kroppen din er unik og bakteriefloraen også. Medisin har masse bivirkninger. 
For egen del har jeg skjønt dette; jeg har spist masse sukker for å døyve smerte i livet, jeg fikk alltid beskjed om å ta meg noe godt, kake o.l når jeg var lei meg som liten, så har skikkelig skjevhet mht å uttrykke følelser. 
- Jeg vet at noen som har fått bakterier fra tynne og sunne personer har endt opp med å bli likedan. Det kalles å få overført ‘fekalt’ altså det i kroppen som har mest bakterier. Vet det er disgusting å tenke på - men jeg skulle gjerne prøvd det mht fedme. Men man må da også sjekke ut om man sitter med vonde følelser som man undertrykker. Maten vi spiser nå er jo helt krise i forhold til det våre forfedre spiste. Sukker og fett kombinert er som dop i mange hjerner. 95% som går ned går opp igjen..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (3 minutter siden):

Er Wellbutrin det samme virkestoffet som i mysimba? Har fått mysiba selv også, funket i begynnelsen men så ble jeg skikkelig dårlig av det.

Ja bupropion er det samme virkestoffet. En type antidepressiva. Mysimba inneholder i tillegg naltrekson.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Humas skrev (Akkurat nå):

Huff. Kroppen din er unik og bakteriefloraen også. Medisin har masse bivirkninger. 
For egen del har jeg skjønt dette; jeg har spist masse sukker for å døyve smerte i livet, jeg fikk alltid beskjed om å ta meg noe godt, kake o.l når jeg var lei meg som liten, så har skikkelig skjevhet mht å uttrykke følelser. 
- Jeg vet at noen som har fått bakterier fra tynne og sunne personer har endt opp med å bli likedan. Det kalles å få overført ‘fekalt’ altså det i kroppen som har mest bakterier. Vet det er disgusting å tenke på - men jeg skulle gjerne prøvd det mht fedme. Men man må da også sjekke ut om man sitter med vonde følelser som man undertrykker. Maten vi spiser nå er jo helt krise i forhold til det våre forfedre spiste. Sukker og fett kombinert er som dop i mange hjerner. 95% som går ned går opp igjen..

Interessant, dette sporet skal jeg følge opp!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Interessant, dette sporet skal jeg følge opp!

Da bør du begynne med filmen «Hack your health/ hack helsen din» på Netflix, og lese boka Sjarmen med tarmen etterpå:)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erstattet det med kunstig sukker (lettbrus) og fruktsukker. Før man er "avruset" er ikke fruktsukker nok til å stille søtsuget, men etter fungerer det veldig fint. Man må bare tvinge seg gjennom de første dagene, men så går det greit etterhvert. Viktig å passe på å være mett (på sunn mat) til enhver tid, for søtsuget kommer oftere når man er sulten. Du kan gjerne ha en plan for når du skal spise hver dag og sånn ca hva og hvor mye. 

Jeg har vært dum å bare tatt meg en liten sjokolade etc flere ganger, og det er like hardt å tvinge seg gjennom de dagene med "avrusning" hver gang. Det eneste som gjør det litt lettere er at jeg vet jeg har klart det før, men jeg anbefaler deg ikke å gå på den smellen. 

Anonymkode: 300ba...f20

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...