Kålrota Skrevet 28. april #21 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fordi en mor som har barn med allergi ofte har spurt ut spesialistene mens hun skrev ned alt. Anonymkode: 3682d...265 Det er urovekkende lite hjelp å få i disse situasjonene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #22 Del Skrevet 28. april Melkeprotein eller laktose? Finnes gode erstatninger for begge deler, men får dere ikke oppfølging fra ernæringsfysiolog? Anonymkode: 41d33...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym941 Skrevet 28. april Forfatter #23 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvordan vet du at barnet ikke tåler melk/egg? En ti måneder gammel baby med allergi for så viktige matvarer skal henvises raskt til allergipoliklinikk på sykehus. Anonymkode: 14241...97c Vi har så klart vært å sjekket dette hos barnelegen ….. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym941 Skrevet 28. april Forfatter #24 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva i innlegget til ts får deg til å tro at hun ikke har medisinsk grunnlag for å si at barnet er allergisk? ernæringsmessig oppfølging etter diagnostisert allergi er ELENDIG i dette landet, er du heldig får du én time hos KEF med ventetid på ett år… Hvis man ikke er kjent med allergiene fra før (har det selv eller en i familien), så er det ikke så lett å vite hvor man skal henvende seg! Hvorfor så skråsikker på at TS bare har funnet opp dette selv? Anonymkode: 3d338...9f3 Tusen takk ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym941 Skrevet 28. april Forfatter #25 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Melkeprotein eller laktose? Finnes gode erstatninger for begge deler, men får dere ikke oppfølging fra ernæringsfysiolog? Anonymkode: 41d33...6ef Nei det får vi ikke 😕 er redd hun ikke får i seg næringen hun trenger siden hun ikke tåler melk eller egg. jeg ammer hun hvert fall har du noen tips ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym941 Skrevet 28. april Forfatter #26 Del Skrevet 28. april Mymlen skrev (19 timer siden): Lag plukketallerkner med råvarer du vet babyen tåler, og etterhvert kommer du på oppskrifter som har de råvarene du nå ha blitt vant med å bruke. Anbefaler solid starts nettsiden, der ser du hvordan mat kan tilbys i form av størrelse og hvordan det skal tilberedes. Bønner og linser er supert når barnet ikke kan få i seg egg, med tanke på jern. Husk å kombinere jernrike matvarer med c-vitamin for bedre opptak! Vi har samme allergier her hjemme på yngste. Forhåpentligvis vokser de det av seg Har du tips til retter med bønner / linser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym941 Skrevet 28. april Forfatter #27 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har hatt en meg eggeallergi og en med melk og eggeallergi. Blodprøvene ble stadfestet på sykehus her da den ene var 6 mnd og den andre var 3 mnd. Les alltid innholdsfortegnelsene. Ikke regn med at andre har sagt det ikke er egg. Melk og egg er også spor av så vær forsiktig der. Det finnes melkefritt smør, brød kan du lage selv, grønnsaker og frukt, ulike kjøtt, supper (husk at buljong kan ha egg og eller melk), hjemmelaget potetstappe med havremelk, vafler (i eget jern), pannekaker, grøt, babygrøt, fruktgrøt osv. begge vokste av seg de fleste allergiene, men minste sitter igjen med eggeallergi. I praksis kan du lage alt du vil fra bunnen av og bytte ut vanlig melk med havremelk. Du kan bruke egge erstatning (no egg) eller maismel. Du har alltid en separert panne, utstyr, jern, fjøl, kniv osv vekk fra de andre om du ikke har hele husholdningen uten melk og egg. Dette går nok så fint så! Anonymkode: fc4a4...aa2 Tusen tusen takk for svar og gode tips Kan jeg spørre hva du ga barna dine som erstatning for melk og egg ? Jeg er så redd for at min datter ikke får i seg de næringsstoffene hun trenger siden hun ikke tåler dette 😕 jeg ammer men Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym941 Skrevet 28. april Forfatter #28 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kutt ut. Min på 1 år har vært på sykehus og fått verifisert at han ikke tåler melk, egg, soya eller storfekjøtt (som følge av MPA'en). Har likevel fått null informasjon om hva og hvordan hun bør spise, dette er noe jeg har vært nødt til å finne ut av selv. Min er veldig glad i fiskeboller og fiskekaker uten melk, men utover det er det nesten ingen kjøtt som kan spises - "alt" av lettspist mat (kjøttboller, kjøttkaker e.l.) inneholder jo storfekjøtt. Bruker å gi kyllingkjøttboller, og av og til har nærbutikken vår tatt inn pølser av kylling og lam, disse liker han også godt. Hvis vi spiser noe han ikke tåler så gir vi middagsglass. Sinlac sin grøt går ned på høykant her i huset til frokost og kvelds, og så gir vi polarbrød/brødskive med leverpostei til lunsj, eller lager havrelapper når vi har tid i helgene. Anbefaler gruppen "barn med melkeallegi" på facebook, der er det en del tips til oppskrifter og ferdigprodukter i butikken som ikke inneholder melk. Anonymkode: 596f3...431 Tusen tusen takk! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym941 Skrevet 28. april Forfatter #29 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her var laks en favoritt. Det meste kan også smøres på brødskiva. Her gikk det i avokado og mango most sammen på brødskiva. Jeg har god erfaring med å bytte ut melk med havremelk i bakevarer, både søte og hverdags mat. Smør byttes ut med margarin. Nå er det noen år siden jeg var i gamet(mpa, egg har jeg ikke kompetanse på), men mener å huske at flytende smør fra first price er melkefritt. Flere av de plantebaserte yoghurtene er veldige gode. Vi brukte Cheerios blandet med yoghurt. Mitt barn var også glad i knekkebrød. Vi spiser mest ferske grønnsaker som ikke er varmebehandlet. Ostehøvel/potetskreller er genialt for tynne skiver. Vil også anbefale gryr sin «kremfløte», den kan piskes til krem. Men den er smakløs, så anbefaler vaniljesukker i. Den revne osten til gryr er også godt alternativ. Den smelter nesten som vanlig ost. Men den er noe mer oljete og smakløs, så krydre maten godt. Anonymkode: cc847...0c2 Tusen tusen takk ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #30 Del Skrevet 28. april Om du bor i nærheten av Sverige, så har de større og billigere utvalg av babyprodukter uten melk og vanlig mat som er fri for melk (og egg regner jeg med, men som du vet må du alltid lese bakpå pakka.) vi kjøpte semper melkefri grøt (fullkorn med blåbær 1år+), de har større utvalg i Sverige. Anonymkode: cc847...0c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #31 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva i innlegget til ts får deg til å tro at hun ikke har medisinsk grunnlag for å si at barnet er allergisk? ernæringsmessig oppfølging etter diagnostisert allergi er ELENDIG i dette landet, er du heldig får du én time hos KEF med ventetid på ett år… Hvis man ikke er kjent med allergiene fra før (har det selv eller en i familien), så er det ikke så lett å vite hvor man skal henvende seg! Hvorfor så skråsikker på at TS bare har funnet opp dette selv? Anonymkode: 3d338...9f3 Ett ti måneder gammelt barn med angivelig allergi for melk og egg, der ts ber om kostholdsråd på nettet får alle mine alarmklokker til å ringe. At ts skal falle ut av alle rutiner og systemer i helsevesenet med et så lite barn og med angivelig så alvorlig allergi, det tror jeg bare ikke på. Enten er dette en «egendefinert» allergi, eller så er dette, ja, trenger jeg å skrive det i rene ord? Anonymkode: 14241...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #32 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ett ti måneder gammelt barn med angivelig allergi for melk og egg, der ts ber om kostholdsråd på nettet får alle mine alarmklokker til å ringe. At ts skal falle ut av alle rutiner og systemer i helsevesenet med et så lite barn og med angivelig så alvorlig allergi, det tror jeg bare ikke på. Enten er dette en «egendefinert» allergi, eller så er dette, ja, trenger jeg å skrive det i rene ord? Anonymkode: 14241...97c Må du rulle inn. Hun spør om tips til matretter fra andre med barn med samme allergier. Disse "alle rutiner og systemer i helsevesenet" du tror eksisterer er ikke tilfellet. Det ser du jo også flere bekrefter her i tråden. Melkeproteinallergi er ikke uvanlig, heller ikke egg. Kjenner flere med barn med melkeproteinallergi, de har kun hatt utredning for allergi, ikke noen annen oppfølging enn det. Anonymkode: 84da3...346 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #33 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ett ti måneder gammelt barn med angivelig allergi for melk og egg, der ts ber om kostholdsråd på nettet får alle mine alarmklokker til å ringe. At ts skal falle ut av alle rutiner og systemer i helsevesenet med et så lite barn og med angivelig så alvorlig allergi, det tror jeg bare ikke på. Enten er dette en «egendefinert» allergi, eller så er dette, ja, trenger jeg å skrive det i rene ord? Anonymkode: 14241...97c Du har tydeligvis ikke barn med allergier… Eneste oppfølging vi har fått med 2 barn er resepter på mme, legeerklæring til barnehage ift mat, og et skjema med provokasjonstest på melk.. Mpa hos spedbarn er forresten ikke så uvanlig. Anonymkode: 0f1e6...0d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 28. april #34 Del Skrevet 28. april Litt sent her, men vet det er til tider lite oppfølging å få. Polarbrød er melkefritt (uten spor) og uten egg også, om du trenger lettvindt brød uten spor. Sjekk ut "barn med melkeallergi" på Facebook. Masse tips å få, og flere har barn med diverse allergier og en hjelper hverandre. Soya, kokos, og egg går igjen der inne, så masse tips. Det aller meste tørr pasta er uten egg. At noen ikke vet det i tråden her viser de ikke kan så mye om disse allergiene og er grunn i seg selv til å oppsøke en gruppe på Facebook heller. Masse lykke til, dette ordner seg 💙 Ps veldig bra du enda ammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #35 Del Skrevet 28. april Anonym941 skrev (1 time siden): Nei det får vi ikke 😕 er redd hun ikke får i seg næringen hun trenger siden hun ikke tåler melk eller egg. jeg ammer hun hvert fall har du noen tips ? Vi ble anbefalt å amme lengst mulig av barnelegene på sykehuset. Ble nesten 3 år og melkeallergien gikk over så hm var 4. Barnet vil ellers få resept på melkeerstatning med eller uten smak, men den smaker høgg. Solbærsmaken er den «beste» av dem. Anonymkode: fc4a4...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #36 Del Skrevet 28. april Anonym941 skrev (1 time siden): Tusen tusen takk for svar og gode tips Kan jeg spørre hva du ga barna dine som erstatning for melk og egg ? Jeg er så redd for at min datter ikke får i seg de næringsstoffene hun trenger siden hun ikke tåler dette 😕 jeg ammer men Skrev svar lengre ned uten sitering. Ammet lenge, deretter resepter på erstatning og ellers vanlig mat (uten vanlig melk eller egg). Pass på spesielt D-vitamin supplement, sanasol eller lignende. Var helt fine blodprøver også så ingen mangler. Eldste her liker fortsatt eggefrie kaker og pannekaker best selv om han nå kan spise alt 😅Ikke bry deg om de som skriver at hvis det hadde vært ekte allergier så hadde du fått matoppfølging osv. De færreste får dette og er overlatt til Google. På Ahus fikk vi ikke engang legetime på sykehuset og måtte forholde oss til helsesøster og fastlegen. På to andre sykehus fikk vi på det ene ingen oppfølging på matfronten, mens på det andre fikk vi melkeerstatningsresept og blodprøver annethvert år, men da kun fordi vi ba spesifikt om det. Anonymkode: fc4a4...aa2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #37 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har hatt en meg eggeallergi og en med melk og eggeallergi. Blodprøvene ble stadfestet på sykehus her da den ene var 6 mnd og den andre var 3 mnd. Les alltid innholdsfortegnelsene. Ikke regn med at andre har sagt det ikke er egg. Melk og egg er også spor av så vær forsiktig der. Det finnes melkefritt smør, brød kan du lage selv, grønnsaker og frukt, ulike kjøtt, supper (husk at buljong kan ha egg og eller melk), hjemmelaget potetstappe med havremelk, vafler (i eget jern), pannekaker, grøt, babygrøt, fruktgrøt osv. begge vokste av seg de fleste allergiene, men minste sitter igjen med eggeallergi. I praksis kan du lage alt du vil fra bunnen av og bytte ut vanlig melk med havremelk. Du kan bruke egge erstatning (no egg) eller maismel. Du har alltid en separert panne, utstyr, jern, fjøl, kniv osv vekk fra de andre om du ikke har hele husholdningen uten melk og egg. Dette går nok så fint så! Anonymkode: fc4a4...aa2 Hvordan finner man ut at en baby på 3 mnd er ikke tåler egg og melk når man ikke har innført fast føde enda? Reagerer barnet på morsmelken? Anonymkode: c5832...a52 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #38 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har hatt en meg eggeallergi og en med melk og eggeallergi. Blodprøvene ble stadfestet på sykehus her da den ene var 6 mnd og den andre var 3 mnd. Les alltid innholdsfortegnelsene. Ikke regn med at andre har sagt det ikke er egg. Melk og egg er også spor av så vær forsiktig der. Det finnes melkefritt smør, brød kan du lage selv, grønnsaker og frukt, ulike kjøtt, supper (husk at buljong kan ha egg og eller melk), hjemmelaget potetstappe med havremelk, vafler (i eget jern), pannekaker, grøt, babygrøt, fruktgrøt osv. begge vokste av seg de fleste allergiene, men minste sitter igjen med eggeallergi. I praksis kan du lage alt du vil fra bunnen av og bytte ut vanlig melk med havremelk. Du kan bruke egge erstatning (no egg) eller maismel. Du har alltid en separert panne, utstyr, jern, fjøl, kniv osv vekk fra de andre om du ikke har hele husholdningen uten melk og egg. Dette går nok så fint så! Anonymkode: fc4a4...aa2 Nei, det finnes faktisk ikke "melkefritt smør". Det finnes margarin og andre varer som erstatter smør, men de er ikke smør. Vegansk "ost" er heller ikke ost. Man bør også være oppmerksom på hvor ultraprosessert disse varene er da de strengt tatt er unødvendige. Anonymkode: c495d...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #39 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): dette er så feil! når man som pasient eller pårørene sitter der og får infomasjon er det ofte ikke denne tyypen informasjon man får, hadde du vært i den settingen ville du visst dette - deretter, når man sitter der får man som regel MYE informasjon og det er særdeles vanskelig å ta inn det som kommer fordi man har ti tusen tanker samtidig OG et barn man skal ivareta, det hjelper å kunne ta opp timen på tlf osv men ikke alle leger syns det er OK. Så den bedreviterhodningen din kan du ta med å tusle tilbake til hulen din syns jeg., Anonymkode: d33d4...4f9 Som mor til veldig syk baby så har jeg min erfaring. Fikk beskjed da baby var 2 dager gammel, jeg var ekstremt dårlig etter heftig fødsel og blodoverføring. Den informasjonen jeg ikke fikk med meg den dagen, søkte jeg etter ved å ringe sykehuset dagen etter. Jeg oppsøkte i hvertfall de jeg skulle for all informasjon. Mulig det er annerledes når man har en baby som er hjertesyk. Anonymkode: 3682d...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mymlen Skrevet 29. april #40 Del Skrevet 29. april (endret) Anonym941 skrev (6 timer siden): Har du tips til retter med bønner / linser? Putter bønner og linser i alle slags gryter, supper og annet. Chili con carne, kyllingsuppe, farmers pie/shepherds pie, moussaka, lasagne, salat osv. De venner seg til konsistensen, og jo tidligere du starter med masse bønner i kosten jo bedre. Kan lage hummus av kikerter også. Her er noen favoritter som passer bra til store og små: https://www.barebrabarnemat.no/bonneburger/ https://www.barebrabarnemat.no/bare-bra-barnemats-chili-con-carne-for-hele-familien/ https://www.barebrabarnemat.no/curry/ https://www.barebrabarnemat.no/gresskarburger/ https://www.barebrabarnemat.no/kikertboller-som-passer-de-minste-kan-gis-fra-6-maneder/ https://www.barebrabarnemat.no/bare-bra-barnemats-spagetti-bolognese/ Til første barnet uten allergier brukte vi også mye av nettoppskriftene til barebrabarnemat. Jeg er ganske lat og gidder ikke bla i bøker, synes det er mye enklere på nett. Det er stort sett mannen min som lager mesteparten av oppskriftene her. Kikertboller var superpopulært hos begge barna, og de har vi ofte tatt med på kjøreturer som mat til de små Endret 29. april av Mymlen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå