Anonym941 Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Min datter er 10 mnd og hun tåler verken egg eller melk. Jeg føler at jeg gir henne det samme hele tiden vanskelig å finne på forskjellige ting hun kan få. Er det noen som har barn med egg / melkeallergi og har noen gode tips eller enkle oppskrifter til meg ? gjerne middag og lunsj / snacks / dessert
Siggggg Skrevet 27. april #2 Skrevet 27. april Min på 10 mnd spiser grønnsaker, gjerne ovnsbakt eller stekt. Og rent kjøtt. Og pasta og brødmat. Plukker stort sett bare fra vår mat. Hvis han fikk bestemme selv hadde han levd bare på frukt! 1
Anonym941 Skrevet 27. april Forfatter #3 Skrevet 27. april Siggggg skrev (26 minutter siden): Min på 10 mnd spiser grønnsaker, gjerne ovnsbakt eller stekt. Og rent kjøtt. Og pasta og brødmat. Plukker stort sett bare fra vår mat. Hvis han fikk bestemme selv hadde han levd bare på frukt! Tusen takk for svar kan jeg spørre hva slags grønnsaker og kjøtt du tilbereder ? Og koke pasta skruer ? he he ja de små er glade i frukt!
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april Når hun er 10 mnd ville jeg tenkt at hun kunne fått det samme som resten av familien (vi begynte før det), mos ting med gaffel om hun trenger, kok ting litt lengre enn vanlig, og skjær opp hardere ting i enten veldig små fliser eller strimler hun kan holde og tygge på selv. Vår elsket asiatiske retter med mye smak og krydder fra start (hadde lite saus de første gangene for å sjekke) Vår tåler heller ikke egg. Så lunsj ble mye enten (ristet) brød med pålegg i strimler, eller oppvarmede middagsrester, eller en banan (spiste rett fra bananen). Anonymkode: ea46d...564 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april Anonym941 skrev (4 timer siden): Min datter er 10 mnd og hun tåler verken egg eller melk. Jeg føler at jeg gir henne det samme hele tiden vanskelig å finne på forskjellige ting hun kan få. Er det noen som har barn med egg / melkeallergi og har noen gode tips eller enkle oppskrifter til meg ? gjerne middag og lunsj / snacks / dessert Hvordan vet du at barnet ikke tåler melk/egg? En ti måneder gammel baby med allergi for så viktige matvarer skal henvises raskt til allergipoliklinikk på sykehus. Anonymkode: 14241...97c 2 3
Mymlen Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april Lag plukketallerkner med råvarer du vet babyen tåler, og etterhvert kommer du på oppskrifter som har de råvarene du nå ha blitt vant med å bruke. Anbefaler solid starts nettsiden, der ser du hvordan mat kan tilbys i form av størrelse og hvordan det skal tilberedes. Bønner og linser er supert når barnet ikke kan få i seg egg, med tanke på jern. Husk å kombinere jernrike matvarer med c-vitamin for bedre opptak! Vi har samme allergier her hjemme på yngste. Forhåpentligvis vokser de det av seg 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet du at barnet ikke tåler melk/egg? En ti måneder gammel baby med allergi for så viktige matvarer skal henvises raskt til allergipoliklinikk på sykehus. Anonymkode: 14241...97c Støtter denne! Anonymkode: 628fe...515
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at barnet ikke tåler melk/egg? En ti måneder gammel baby med allergi for så viktige matvarer skal henvises raskt til allergipoliklinikk på sykehus. Anonymkode: 14241...97c Hva i innlegget til ts får deg til å tro at hun ikke har medisinsk grunnlag for å si at barnet er allergisk? ernæringsmessig oppfølging etter diagnostisert allergi er ELENDIG i dette landet, er du heldig får du én time hos KEF med ventetid på ett år… Hvis man ikke er kjent med allergiene fra før (har det selv eller en i familien), så er det ikke så lett å vite hvor man skal henvende seg! Hvorfor så skråsikker på at TS bare har funnet opp dette selv? Anonymkode: 3d338...9f3 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva i innlegget til ts får deg til å tro at hun ikke har medisinsk grunnlag for å si at barnet er allergisk? ernæringsmessig oppfølging etter diagnostisert allergi er ELENDIG i dette landet, er du heldig får du én time hos KEF med ventetid på ett år… Hvis man ikke er kjent med allergiene fra før (har det selv eller en i familien), så er det ikke så lett å vite hvor man skal henvende seg! Hvorfor så skråsikker på at TS bare har funnet opp dette selv? Anonymkode: 3d338...9f3 Fordi en mor som har barn med allergi ofte har spurt ut spesialistene mens hun skrev ned alt. Anonymkode: 3682d...265
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi en mor som har barn med allergi ofte har spurt ut spesialistene mens hun skrev ned alt. Anonymkode: 3682d...265 Slutt opp, a. Faktisk er det anbefalt å ha med noen på slike timer når man får mye info, slik at man nettopp skal slippe å være avhengig av å skrive ned alt. Kanskje ts ikke har noen å ha med seg? Kanskje de ikke har hatt time hos spesialist enda? Jeg vet om en mor som fikk svar på en cøliaki-prøve hos datteren (som var positiv!) i en melding fra fastlegen! Null mer info på lang tid! helt utrolig at du insinuerer at ts er en dårlig mor, før du i dete hele tatt VURDERER om det kan være systemet det er noe galt med!! Anonymkode: 3d338...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april Hva er det du gir da? Ser du spør hva slags type kjøtt man gir, men hva slags type kjøtt tenker du man ikke kan gi? Altså, du kan gi barnet det meste bare det er tilpasset alderen på måten du serverer det. Du kan sjekke ut solid starts appen for å se hvordan du kan servere ulike typer kjøtt for eksempel. Anonymkode: a8bd6...91f 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april Siggggg skrev (13 timer siden): Min på 10 mnd spiser grønnsaker, gjerne ovnsbakt eller stekt. Og rent kjøtt. Og pasta og brødmat. Plukker stort sett bare fra vår mat. Hvis han fikk bestemme selv hadde han levd bare på frukt! er ikke det meste av pasta man kjøper ferdig laget på egg? og nesten all brømat man får kjøpt har melk i seg.. Anonymkode: d33d4...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #13 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi en mor som har barn med allergi ofte har spurt ut spesialistene mens hun skrev ned alt. Anonymkode: 3682d...265 dette er så feil! når man som pasient eller pårørene sitter der og får infomasjon er det ofte ikke denne tyypen informasjon man får, hadde du vært i den settingen ville du visst dette - deretter, når man sitter der får man som regel MYE informasjon og det er særdeles vanskelig å ta inn det som kommer fordi man har ti tusen tanker samtidig OG et barn man skal ivareta, det hjelper å kunne ta opp timen på tlf osv men ikke alle leger syns det er OK. Så den bedreviterhodningen din kan du ta med å tusle tilbake til hulen din syns jeg., Anonymkode: d33d4...4f9 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #14 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan vet du at barnet ikke tåler melk/egg? En ti måneder gammel baby med allergi for så viktige matvarer skal henvises raskt til allergipoliklinikk på sykehus. Anonymkode: 14241...97c Kutt ut. Min på 1 år har vært på sykehus og fått verifisert at han ikke tåler melk, egg, soya eller storfekjøtt (som følge av MPA'en). Har likevel fått null informasjon om hva og hvordan hun bør spise, dette er noe jeg har vært nødt til å finne ut av selv. Min er veldig glad i fiskeboller og fiskekaker uten melk, men utover det er det nesten ingen kjøtt som kan spises - "alt" av lettspist mat (kjøttboller, kjøttkaker e.l.) inneholder jo storfekjøtt. Bruker å gi kyllingkjøttboller, og av og til har nærbutikken vår tatt inn pølser av kylling og lam, disse liker han også godt. Hvis vi spiser noe han ikke tåler så gir vi middagsglass. Sinlac sin grøt går ned på høykant her i huset til frokost og kvelds, og så gir vi polarbrød/brødskive med leverpostei til lunsj, eller lager havrelapper når vi har tid i helgene. Anbefaler gruppen "barn med melkeallegi" på facebook, der er det en del tips til oppskrifter og ferdigprodukter i butikken som ikke inneholder melk. Anonymkode: 596f3...431 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #15 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): er ikke det meste av pasta man kjøper ferdig laget på egg? og nesten all brømat man får kjøpt har melk i seg.. Anonymkode: d33d4...4f9 Fersk pasta er det egg i, men mye tørrvarepasta er laget på durumhvete Anonymkode: 3d338...9f3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #16 Skrevet 28. april Anonym941 skrev (14 timer siden): Min datter er 10 mnd og hun tåler verken egg eller melk. Jeg føler at jeg gir henne det samme hele tiden vanskelig å finne på forskjellige ting hun kan få. Er det noen som har barn med egg / melkeallergi og har noen gode tips eller enkle oppskrifter til meg ? gjerne middag og lunsj / snacks / dessert Er det helt uaktuelt for deg å snakke med kvalifisert helsepersonell om dette? Anonymkode: 61b3a...702 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #17 Skrevet 28. april Jeg har hatt en meg eggeallergi og en med melk og eggeallergi. Blodprøvene ble stadfestet på sykehus her da den ene var 6 mnd og den andre var 3 mnd. Les alltid innholdsfortegnelsene. Ikke regn med at andre har sagt det ikke er egg. Melk og egg er også spor av så vær forsiktig der. Det finnes melkefritt smør, brød kan du lage selv, grønnsaker og frukt, ulike kjøtt, supper (husk at buljong kan ha egg og eller melk), hjemmelaget potetstappe med havremelk, vafler (i eget jern), pannekaker, grøt, babygrøt, fruktgrøt osv. begge vokste av seg de fleste allergiene, men minste sitter igjen med eggeallergi. I praksis kan du lage alt du vil fra bunnen av og bytte ut vanlig melk med havremelk. Du kan bruke egge erstatning (no egg) eller maismel. Du har alltid en separert panne, utstyr, jern, fjøl, kniv osv vekk fra de andre om du ikke har hele husholdningen uten melk og egg. Dette går nok så fint så! Anonymkode: fc4a4...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #18 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det helt uaktuelt for deg å snakke med kvalifisert helsepersonell om dette? Anonymkode: 61b3a...702 Sier ts det? Må da være lov å spørre om noen er i samme situasjon og hvordan de løser det med mat eller? Anonymkode: 94b76...a68 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #19 Skrevet 28. april Hummus er en av mine favoritter! Billig og lett å lage, og fullt av næringsstoffer. Du kan variere mellom ulike typer kikerter, bønner og linser. Anonymkode: 23933...633
AnonymBruker Skrevet 28. april #20 Skrevet 28. april Her var laks en favoritt. Det meste kan også smøres på brødskiva. Her gikk det i avokado og mango most sammen på brødskiva. Jeg har god erfaring med å bytte ut melk med havremelk i bakevarer, både søte og hverdags mat. Smør byttes ut med margarin. Nå er det noen år siden jeg var i gamet(mpa, egg har jeg ikke kompetanse på), men mener å huske at flytende smør fra first price er melkefritt. Flere av de plantebaserte yoghurtene er veldige gode. Vi brukte Cheerios blandet med yoghurt. Mitt barn var også glad i knekkebrød. Vi spiser mest ferske grønnsaker som ikke er varmebehandlet. Ostehøvel/potetskreller er genialt for tynne skiver. Vil også anbefale gryr sin «kremfløte», den kan piskes til krem. Men den er smakløs, så anbefaler vaniljesukker i. Den revne osten til gryr er også godt alternativ. Den smelter nesten som vanlig ost. Men den er noe mer oljete og smakløs, så krydre maten godt. Anonymkode: cc847...0c2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå