Gå til innhold

Hva synes du egentlig om 17.mai feiringen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aldri kost meg, selv ikke som barn. Digre folkemengder innebærer ikke kos og hygge for meg. Alltid følt at det var en stressdag. 

Anonymkode: 86203...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg personlig skyr den tradisjonelle feiringen skikkelig. Synes det bare er mas og helt sjukt ubekvemt. 

Jeg har blitt invitert til en annen by med full dag og feiring, samt invitert til en annen fest, men alt i meg roper "ellers takk " så jeg skal feire hjemme med samboer, enten verandaen eller skogen og evt vennepar. 

Føler folk flest synes det er salig kaos,  hva mener du? 😋🤭

Anonymkode: 0bbc3...245

Barneskole, helt ok, men har nå vært 7 år i komiteen og det har gjort meg lei.

Det jeg ikke liker nå er at det er umulig for oss dødelige å sikre oss et sted å sipise i byen uten å legge ut tilsvarende en hel sydenferie.

Så, når det er sagt så er det kanskje like greit, for fokuset på alkohol er helt villt usunt i mine øyne.

Anonymkode: c005d...1e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er gøy! Vi er voksne, barnløse folk som møtes hos noen av oss for god mat og drikke. Og så gjør vi noen typisk 17. mai leker og har taler og slikt. Alt helt privat (vi drar ikkke til byen, men holder oss hjemme i hus/hage), vi plager ingen, og ingen er dritings og oppfører seg dårlig. 

Anonymkode: 218aa...b19

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var drillpike fra sekundet jeg fikk lov, til jeg ble for gammel, feiret dagen med korpsmusikk,  mars, kranspåleggelser på bauta, først i 17. mai-toget, lunsj med militære på militærbasen. Avsluttet dagen på idrettsplassen med felles sang, blant  annet vår by-sang.  Så være i uniform på barneskolen. 

Nå som jeg er voksen, i sivile klær, er bunad klar en uke før, sølv pusset, ferskt løv plukket til pynt på trappen, tv´n med 17. mai-sending på, mens de siste forberedelsene blir gjort. Felles frokost, så ut med flagg. Og så synger skolekoret på skolegården, på kirke gudstjenesten og barnetoget starter…så hygge i skolegården, så hjem til grillings. Nydelig. 

Jeg blir rørt til tårer, hører på Gammel Jegermars og trommer med fingrene, pynter og koser meg. Alkohol er ikke noe viktig, pleier ikke ha det. 

Takk for friheten. 

❤️‍🔥

Endret av GjestSiden2006
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

17. Mai har blitt til verdens nasjonaldag da jeg ser alle andre land sine flagg enn Norge sitt på VÅR nasjonaldag.

Anonymkode: 5eebe...562

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

17. Mai har blitt til verdens nasjonaldag da jeg ser alle andre land sine flagg enn Norge sitt på VÅR nasjonaldag.

Aldri sett. Bare norsk og FN flagget som jeg har sett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
GjestSiden2006 skrev (5 minutter siden):

Aldri sett. Bare norsk og FN flagget som jeg har sett. 

Se sendingen fra Oslo på NRK og få hakaslepp.

Anonymkode: e92b4...69e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Se sendingen fra Oslo på NRK og få hakaslepp.

Nettopp.. 17. Mai handler ikke om Norge lenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp.. 17. Mai handler ikke om Norge lenger.

Joda, det gjør det så absolutt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes 17. mai er hyggelig, jeg! Her samarbeider foreldre i skole og bhg om en felles feiring i bygda, og det er samme opplegg hvert år med barnetog, servering og lek på skolen etterpå. Relativt lavterskel og fint. Så er jo alt opplegg over i 14-15-tiden. Jeg stresser ikke med masse pynt og sånt. En blomsterkvast med et lite flagg på bordet, flagg på verandaen og bunaden på. Check. 

Som barn/ungdom var det mest pes og stress siden jeg spilte i korps og måtte stille opp grytidlig og kjøre hit og dit for spilling rundt omkring. Som ung voksen/voksen uten barn var det en helt middelt OK dag, gikk ofte ut og spise med familien, så litt på tog, spiste en is liksom. Så fikk dagen en litt annen mening igjen etter at jeg fikk barn. 

Anonymkode: fe2ba...451

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeng survete kg-brukere, der altså. I stedet for å se etter mørke, stå i lyset eller flytt deg så andre kan stå der i stedet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solfred skrev (2 timer siden):

Jeg ELSKER 17.mai, jeg!! Årets beste dag, uten tvil. Rope hurra, folk er blide og pynta, blir alltid rørt av sang og korpsmusikk og flaggheising. Blir helt varm i hjertet 😍 

Litt stress er det så klart om morgenen med to små barn, men det går så fint. Er utdannet lærer, og har derfor alltid gått i tog med klassene mine. SÅ koselig! 

Eneste negative er at dagen går så fort, og da er det et helt år til neste gang.. 

19 dager igjen - HIPP, HIPP, HURRA! 

Og noen hater korpsmusikk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker 17.mai, og har alltid gjort det. Som barn vinglet jeg alltid mellom valget «beste dagen i året»: Julaften, bursdagen min eller 17.mai. Vi hadde alltid fullt program fra grytidlig morgen med oppmøte 07 (ble vekket av russ midt på natten) speidertog, kransenedlegging og sang ved sykehjem, så gikk det slag-i-slag med tog, skolegård,  inneklemt grillmat/selskap og kake, festkonsert og utslitt på kvelden. Lærerforeldre og flere søsken, og alle deltok i korps, kor, orkester, speider. Et salig logistikkksos med mange klesskift mellom pentøy og uniformer og mat og transport der det kunne passe (pølser, is, kake). Elsket det, og elsker det. Har korpsbarn selv nå, det er fantastisk. 17.mai’er der jeg ikke har hatt program har vi feiret like fullt, med frokost, se på tog/gå i tog, oppsøk konserter og arrangementer, hatt selskap hjemme. 
En av de beste dagene. Nå er jeg glad det bare er én dag i året, for forberedelsene har startet. Utrolig glad jeg har barn slik at jeg kan delta for fullt noen år til. 

Anonymkode: fe5d8...894

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjekt for barna. Er barnas dag. Stress og dyrt med bunad. Følte meg veldig utenfor når jeg ikke hadde bunad (etter graviditeter) 

Tenker at det er en dag hvor barna skal kose seg 🍦

Anonymkode: b2b29...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 22.58):

Jeg er glad jeg ikke har barn (det er jeg hele tiden men spesielt på slike dager). 

Her skal vi ha en felles lønsj med noen kompiser med tapas og god mat (de bor rett over hekken) og så skal jeg ta meg en fjelltur med en vennegjeng.

I fjor gjekk jeg vidden i Bergen og var vekke hele dagen, tok meg 3 pils på Ulriken i solnedgangen med dama og gav egentlig faen i hele 17. mai feiringen, det var en god dag. Det der 17. mai styret er bare fjas eller for de stressa småbarnsforeldrene, vi andre gjør som vi vil. 

Anonymkode: 5d087...e94

Ja ja, noen som viser sin mangel om kunnskap om verdenshistorien, situasjonen f.eks. i Ukraina og hvorfor vi feirer 17 mai… 🤷‍♀️

Anonymkode: 7a0b5...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker -17. mai. Men i år orker jeg ikke se kongefamilien vinke til sine undersåtter fra slottsbalkongen. I alle fall ikke HM og MM, klarer de bare ikke etter alt som har kommet frem. Elsker landet og naturen.

Anonymkode: 169a6...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det var gøy som barn, men etter jeg ble voksen har det egentlig bare litt slit.... Spesielt når ungene var små. Har litt sosial angst så å være på skolen og alt som hører med 17. Mai har vært litt.. Tungt.

Men nå er barna voksne så da velger vi å se togene på tv og heller kose oss hjemme med god mat alene.

Helt til barnebarna kommer, da vil jeg såklart prioritere hva barna mine ønsker, for å være med dem. Håper jeg får gleden av å se dems ansikt den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min tradisjonelle feiring liker jeg veldig godt! Vi starter kl. 8 med familie- og vennefrokost der de som ønsker tar et glass eller to med champagne. Så går vi til byen og ser på toget og spiser kanskje lunch et sted. Etter det er det hjem og ta en pause, før vi evt. går et sted på kvelden og spiser middag - men noen ganger blir vi bare hjemme også og koser oss med god mat.

Anonymkode: 3b263...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjekt for barna. Er barnas dag. Stress og dyrt med bunad. Følte meg veldig utenfor når jeg ikke hadde bunad (etter graviditeter) 

Tenker at det er en dag hvor barna skal kose seg 🍦

Anonymkode: b2b29...a81

Fint at barn kan kose seg ja, men 17. mai er Norges nasjonaldag og IKKE barnas dag. Det er alles dag.

Anonymkode: 3b263...5af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En inkluderende dag, der også folk uten familie kan delta. Man går i tog sammen, og det er for alle. Arrangement på skolen etterpå, der naboer møtes, for en gangs skyld. Lett for enslige å komme dit og treffe andre. Billige kaker, mat og drikke, så de med dårlig økonomi kan delta. Er vel den eneste "høytidsdagen" der ikke familier stenger seg inne for seg selv for å feire. Alle kan være med 🙂

Anonymkode: 4bf51...94f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...