Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig skyr den tradisjonelle feiringen skikkelig. Synes det bare er mas og helt sjukt ubekvemt. 

Jeg har blitt invitert til en annen by med full dag og feiring, samt invitert til en annen fest, men alt i meg roper "ellers takk " så jeg skal feire hjemme med samboer, enten verandaen eller skogen og evt vennepar. 

Føler folk flest synes det er salig kaos,  hva mener du? 😋🤭

Anonymkode: 0bbc3...245

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg ikke har barn (det er jeg hele tiden men spesielt på slike dager). 

Her skal vi ha en felles lønsj med noen kompiser med tapas og god mat (de bor rett over hekken) og så skal jeg ta meg en fjelltur med en vennegjeng.

I fjor gjekk jeg vidden i Bergen og var vekke hele dagen, tok meg 3 pils på Ulriken i solnedgangen med dama og gav egentlig faen i hele 17. mai feiringen, det var en god dag. Det der 17. mai styret er bare fjas eller for de stressa småbarnsforeldrene, vi andre gjør som vi vil. 

Anonymkode: 5d087...e94

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du velger jo selv hvordan du vil feire? 

Jeg er ikke vant til voldsom halloi, ei heller samboeren. Vi feirer sånn som vi begge er vokst opp: stille og rolig, familieselskap med god mat. Har man barn, går man gjerne ned på skolen for tog og leik. 

Vi bor i Bergen, og unngår sentrum som pesten - det er ikke vår greie.

Det er mange som har rolige feiringer uten å starte dagen med alkohol til frokost og deretter full halloi hele dagen. 

Anonymkode: d77ad...f0c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det ikke. Det endret seg etter jeg fikk barn. Jeg syntes det ble så mye styr med barn. Mas og sjas. Oppmøte veldig tidlig. Jeg måtte fikse meg og to jenter. Nei. Jeg avskyr 17 mai. Ble så glad når barna ble så stor at dem ikke ville gå i tog noe mer. Og no er dem så stor at dem feirer med venner. Så jeg gjør ingen verdens ting den dagen i år. Det sa jeg ifra til mannen å. I år gidder jeg ikke noe. Jeg kan lage mat men gidder ikke ut å spise. Også skal jeg passe hund så jeg skal gå langtur med hunden og kose meg. 

Anonymkode: 7422a...1a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er koselig for barnas del. Litt styrete såklart, tidlig opp og trekke i finstasen og så stå timevis som sild i tønne på Karl Johan og deretter tørke ketsjupflekker av fintøyet i skolegården og kjøpe kakestykker til blodpris :ler: Men det er en artig dag for barna.

Det jeg ikke har noe forhold til, er voksenfeiringer i full finstas og med champagnefrokost og fest utover dagen. Den dag jeg ikke har skolebarn lenger finner du meg på verandaen med en bok, eller aller helst, på en strand i Hellas. Jeg er glad for å bo i et demokrati og liker Norge, men har null behov for å markere det spesielt på den 17. mai.

Anonymkode: c844c...bcd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som barnløs så synes jeg 17.mai-feiringen er nydelig. Jeg får tårer i øynene av å høre korpsmusikken og se hvor glade folk er når de går tog. Virkelig en dag for glede og samling av nordmenn som folk. 

Men jeg er ferdig med å gå i tog selv. Jeg går en fin tur i vårværet også ser jeg på NRK-sendingen med et glass cava og noe jordbær. (Nei, jeg går ikke ut og raver drita rundt i barnetoget som noen tror mange gjør).

Anonymkode: db4f6...619

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

2 barn og "liker det ikke". Den ene gikk på skolen og hadde 17 mai, andre i barnehagen og 16 mai.

Nå går begge på skolen og 17 mai samme.

Stå opp, fikse alle sammen...til skolen og stå der uansett vær..går i tok.. hjem... spise middag og dagen er som en vanlig dag. 

Hadde vi ikke har barn hadde vi nok bare vært hjemme og tatt det rolig 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Aldri likt 17 mai. Ikke engang da jeg selv gikk på barneskolen. Gadd aldri å gå i tog. Nå går jeg i tog for barnas del da. Det gleder meg å se hvor glade de er. 

Endret av Abra
AnonymBruker
Skrevet

Likte aldri 17. mai som barn, og liker det enda mindre nå som jeg har barn selv…

Anonymkode: 0a91c...944

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brydd meg om 17. Mai. Det var en kjedelig dag hvor ingenting for meg skjedde. Så jeg satt alltid bare inne å drev med hobbyer.

Men etter at jeg flyttet til Oslo har jeg endret mening. Nå elsker jeg dagen. Det er så gøy å sitte utendørs å drikke med venner midt i byen. Deilig når det er full rulle og folk overalt. Byen lever! Det er veldig væravhengig da.

Anonymkode: ce34b...52e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brydd meg mye om 17. mai. Men da jeg fikk barn, så har jeg gjort det jeg kan, for at de skal ha en så fin dag som mulig. Men minste har autisme, og da han skulle gå i 17. mai tog første gang, ble jeg nektet å gå sammen med han. Prøvde å avklare det uker før. Så da gikk vi ikke i tog, men dro for å se på da det var siste året søsteren skulle gå i tog. Og han var helt utslitt etterpå, og orket ikke å gjøre noe mer den dagen. Ble alt for mange mennesker, og alt for mye lyd. Eldste barnet har heller aldri vært så glad i 17. mai. Så etter det så har vi alltid reist på ferie da. 

Anonymkode: 56672...35c

AnonymBruker
Skrevet

Som barn syntes jeg bare det var stress. Først stille i speiderdrakt i morgenprosesjonen, så full fart hjem og skifte til bunad før barnetoget (hvorfor starter barnetog så ukristelig tidlig?). Etter barnetoget var det rett til bestemor #1 for å spise frokost. Så var det ned til byen igjen for å gå i folketoget med idrettslaget. Og så var det kaffe og kaker hos bestemor #2. Hvis vi kjente noen som var russ dro vi til byen igjen for å se russetoget. Jeg ante faktisk ikke at det foregikk noe på skolen 17. mai, for vi var aldri der og det var skolekorpset som arrangerte.

Nå bor jeg et sted der 17. mai er mer avslappet. Det er kun ett tog, og det er klokka 12. Så er det kafé og taler i idrettshallen, og noen leker for barna på skolen. Om ettermiddagen er det "fest" på bedehuset eller 17. mai-buffé på hotellet.

De siste årene har jeg jobbet 17. mai, og det er mulig jeg må det i år også. 

Anonymkode: 0c715...af8

• Liker 2
Skrevet (endret)

En historisk viktig dag, men for min del (har ikke barn) er det hjemme-og-ikke-være-med-på-dansen-dag.

Ser på TV fra togene i hovedstaden, lett pynta i huset, men er nesten ikke utenfor døra.

Man hører om champagnefrokost, skjenkebevilgning fra 08:00 og bunad og flosshatt, barn, hunder og 1 i promille - det er skapt noe via SoMe som ikke var der før!

På 80- og 90-tallet var man med i barnetog gjennom skolen, og så var det kanskje middag på restaurant etter det. Så kaffe og kaker med familien hjemme hos noen etterpå - i ei tid der man dro på besøk til hverandre mye oftere enn i dag. Alkohol hørte ikke hjemme på en sånn dag, men vi barna spiste is til vi ble kvalm. For vi fikk ikke is så ofte ellers.

Vi bråka også med å rope hurra og hadde sånne papirtrompeter med hylelyd, fordi vi var ganske stille og rolige i det offentlige ellers.

Nei, litt referanser til Jokke-låta "Her Kommer Vinteren" - her kommer 17.-mai - endelig fred å få. 😉

Endret av Tekumseh79
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns dagen er stress og litt vemodig. 

Vi har null familie. De fleste vennene våre er opptatt med barn/familie (på andre skoler enn vår). Så føler oss litt ensomme på sånne dager der "alle" har planer. 

Huset skal være striglet, uteområde pyntet. Ungene pyntet. Vi skal i byen kl 9. Må komme en halvtime før pga parkering. Mye gåing. Tog, så kjappe seg hjemmon for en rask matbit. Så ned på lokale skolen. Der har alle noen å være med.. ungene har jo selvsagt noen å henge med, så de koser seg. Hjem å lande på sofaen.. 

Anonymkode: 64ae0...998

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjem å lande på sofaen.. 

Anonymkode: 64ae0...998

:klemmer:

Hvis det er noen trøst, så er dere ikke alene om å ikke ha "planer" etter 17. maifeiringen. Jeg registrerer jo at naboene har grillparty og at venner legger ut store frokoster og middager og sånt, men personlig har jeg aldri orket noe annet etter 17. mai i byen enn å stavre hjem i trange bunadssko og legge meg på sofaen jeg heller. Har aldri blitt invitert noe sted, har aldri invitert noen. Sikkert sært, men akkurat 17. mai er den dagen det plager meg minst nettopp fordi den er så stressende at jeg ikke fatter at folk orker :ler:

Det er nok mange social butterflies og flotte storvennefamilier som samles denne dagen. Men jeg tror det er mange som deg og meg også!

Anonymkode: c844c...bcd

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg liker den norske varianten av nasjonalisme som er ekstremt inkluderende og har fokus på barna.

Det er vakkert når hele Norge er på beina samtidig i sin fineste stas og feirer fellesskapet. 

Når det er sagt så forstår jeg godt at enkelte kan føle at de ikke er en del av dette fellesskapet på en slik dag. 

• Liker 2
Skrevet

17 mai og feiring av grunnlovsdagen vår synes jeg er viktig. Og det er flott å se folk pynter seg og gjør noe ut av denne viktige dagen.

Men jeg tenker at flere må lære seg å styre tempoet og forventningene noe.

Personlig feirer jeg den på mange ulike måter. Det jeg liker minst er å stå timesvis i kø for å slå spiker ned i en planke, kjøpe ei kald pølse eller tørr sjokoladekake.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsket 17. mai fram til jeg var 10 år. Så likte jeg ikke å gå i tog lenger og syntes feiringen med arrangementene i skolegården ble for barnslig. Er nå i 20-årene og fortsatt har jeg ikke klart å skape en ideell voksen 17. mai-feiring for meg. Har jo familie jeg ofte feirer med, men klarer ikke helt å kjenne på den store feststemningen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er glad jeg ikke har barn (det er jeg hele tiden men spesielt på slike dager). 

Her skal vi ha en felles lønsj med noen kompiser med tapas og god mat (de bor rett over hekken) og så skal jeg ta meg en fjelltur med en vennegjeng.

I fjor gjekk jeg vidden i Bergen og var vekke hele dagen, tok meg 3 pils på Ulriken i solnedgangen med dama og gav egentlig faen i hele 17. mai feiringen, det var en god dag. Det der 17. mai styret er bare fjas eller for de stressa småbarnsforeldrene, vi andre gjør som vi vil. 

Anonymkode: 5d087...e94

Hvorfor har dere ikke norsk mat på en norsk nasjonaldag, istedet for meksikansk?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Honey Dew skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har dere ikke norsk mat på en norsk nasjonaldag, istedet for meksikansk?

Hvorfor bryr du deg om hva andre spiser? (Og tapas er ikke mexicansk).

Anonymkode: db4f6...619

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...