Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere.

jeg tenker på å ta med min datter til Italia i juli, det må bli siste halvdel pga noe annet som skjer i sommer. Er det for varmt tror dere?

Vi kommer til å dra langs kysten et sted enten i nærheten av Napoli eller kanskje Ischia. Har og vurdert Sicilia.

Hva tror dere som har vært der?

Vi var i Italia for et par år siden på Blomsterkysten(rett nord for genova) og det var så varmt i juli at vi nesten ikke orket å gå ut. Men jeg er veldig glad i Italia og ønsker å reise et sted hvor det er mulig å oppleve både bading og sol men og mulighet til å besøke fine byer, kultur osv.

Hvis vi dro til syd Italia går det an å besøke Napoli og kanskje Roma også.

eller har noen innspill til fine steder i Europa som ikke kun er "syden"?

Anonymkode: 14e14...7cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville anbefalt å reise i høstferien fremfor mist på sommeren. Reiste til Roma og Napoli med min ungdom for noen år siden, helt fantastisk ferie og rundt 25 grader. Hadde vært uutholdelig i Roma juli/august - både pga varme men også enorme folkemengder.

Anonymkode: 3d7da...4ab

Skrevet

Du må regne med at det kan bli veldig varmt, ja. Sist jeg var ved Amalfi-kysten var det mellom 35-40 grader hver dag. Så ja, du må regne med at det kan bli varmt, veldig varmt. Hvis man vil traske rundt ville jeg nok anbefalt høstferien i stedet for. 

Men, sånn er det å reise sørover, det vil komme til å være veldig varmt i juli. Vi reiser til Kroatia i sommer, og kommer til å ha en blanding av badeferie, avslapning og opplevelser.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det jeg er redd for. Hvor skal vi dra hen? Ønsker å oppleve litt mer av italia og sommerferien er jo den eneste tiden hvor vi kan være borte litt tid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ved Gardasjøen i slutten av juli i 2023 og kan ikke huske at det var ubehagelig varmt, men jeg bada en del. Skulle jeg reist til Italia i slutten av juli, ville jeg lagt opp til noen dager med badeferie eller basseng på hotellet og tatt noen dager med byturer innimellom med litt lavt tempo og mye kaldt å drikke. 

Anonymkode: 294e6...71f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt nord-italia, en av sjøene - Maggiore, Garda eller Como. Eventuelt Genovabukta. Lengre sør blir alt for varmt på den tiden. 

Anonymkode: 6f8d9...3b3

Skrevet

Italia (quote alle Italienere jeg snakker med) sier at juli og delvis august er helt grusomt varmt. De flykter som regel selv de som kan til kjøligere deler av Europa.  Men om du absolutt må reise på denne tiden ville jeg som anonym bruker over meg også tatt turen til Nord Italia - det er virkelig nydelig der.  Unngå Firenze, Roma, Venezia, Napoli osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei dere.

jeg tenker på å ta med min datter til Italia i juli, det må bli siste halvdel pga noe annet som skjer i sommer. Er det for varmt tror dere?

Vi kommer til å dra langs kysten et sted enten i nærheten av Napoli eller kanskje Ischia. Har og vurdert Sicilia.

Hva tror dere som har vært der?

Vi var i Italia for et par år siden på Blomsterkysten(rett nord for genova) og det var så varmt i juli at vi nesten ikke orket å gå ut. Men jeg er veldig glad i Italia og ønsker å reise et sted hvor det er mulig å oppleve både bading og sol men og mulighet til å besøke fine byer, kultur osv.

Hvis vi dro til syd Italia går det an å besøke Napoli og kanskje Roma også.

eller har noen innspill til fine steder i Europa som ikke kun er "syden"?

Toscana er jo mye mer " eksklusivt" og vakkert! Sicilia,Napoli er jo fattig og stygt....

Elsker Toscana🥰 Det er fantastisk sted!!!

Anonymkode: 5f9fb...52f

Skrevet

Mange fine badebyer utenfor Roma slik man kan reise på dagstur inn til byen f.eks. kan Kombineres med å reise med tog både nordover og sørover i landet - tog er genialt i Italia!

Om dere tenker nord i Italia er områdene rundt Como- og Gardasjøen tett av turister midt på sommeren, jeg ville heller gått for noen av de mindre innsjøene slik som f.eks. Iseo. En times biltur fra Milano.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Toscana er jo mye mer " eksklusivt" og vakkert! Sicilia,Napoli er jo fattig og stygt....

Hvor i Toscana? Jeg vil til kysten om jeg skal dra. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på både Sicilia og Sardinia i juli(og skal forsåvidt det nå i juli også), og ja det er varmt, men det er verst sånn midt på dagen mellom 12-15. Så hvis man legger utflukter/aktiviteter utenom den tiden er det greit. Ellers er det jo deilig å bade i havet for avkjøling. Synes egentlig ikke det er et stort problem så lenge man får i seg nok væske og tar pauser i skyggen. Fin unnskyldning til å spise masse gelato. Vi opplevde 42 grader oppe i en landsby i fjellet på Sicilia, der var det ikke mange utendørs😅 Husk hodeplagg og solkrem med HØY faktor!

Når man har tvungen ferie i juli så er det liksom ikke så mye alternativ når man vil bruke ferien på reising. Varmt vil det være uansett.

Anonymkode: 529de...201

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært på både Sicilia og Sardinia i juli(og skal forsåvidt det nå i juli også), og ja det er varmt, men det er verst sånn midt på dagen mellom 12-15. Så hvis man legger utflukter/aktiviteter utenom den tiden er det greit. Ellers er det jo deilig å bade i havet for avkjøling. Synes egentlig ikke det er et stort problem så lenge man får i seg nok væske og tar pauser i skyggen. Fin unnskyldning til å spise masse gelato. Vi opplevde 42 grader oppe i en landsby i fjellet på Sicilia, der var det ikke mange utendørs😅 Husk hodeplagg og solkrem med HØY faktor!

Når man har tvungen ferie i juli så er det liksom ikke så mye alternativ når man vil bruke ferien på reising. Varmt vil det være uansett.

Anonymkode: 529de...201

Ts her, takk for svar, vi må nesten ha ferien i juli og et sted vil jeg vi skal dra.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Isola d'Elba, Pianosa eller Isola del Giglio.

Anonymkode: 0fdc9...4bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 17.56):

Det finnes vel flere, men et år var jeg i en koselig liten strandby som hete Viareggio og så noen dager i Firenze. Var også på en dagstur til Lucca. Fløy til Pisa. Det var i juni, så kanskje ikke fullt så varmt. 

Anonymkode: 294e6...71f

AnonymBruker
Skrevet

Kan bli varmt ja, men ikke uutholdelig varmt. 
Vi er i Italia eller Kroatia stort sett noen uker i Juli hvert eneste år, og aldri hatt noe problem hvertfall.

Anonymkode: 4f015...b0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 17.47):

Fattig tja, stygt på ingen måte. Napoli er en utrolig kul by. De plastikkbyene nordpå kan du få gratis. Når det er sagt så er det varmt, veldig varmt, i sør Italia i juli.

Et problem med Italia om sommeren er at så mange byer (Milano, Firenze, Roma, Torino, Verona) ligger inn I landet der du ikke får en bris fra sjøen på samme måte som du får i badebyer og det gir en mer trykkende hete. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er i Italia eller Kroatia stort sett noen uker i Juli hvert eneste år, og aldri hatt noe problem hvertfall.

Men da er dere sannsynligvis langs kysten. Og det å dra til Rimini eller lignende er ikke å oppleve Italia. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja varmt ja. Vi var der i 3 uker en sommer. Leide bil og opplevde mange plasser. Det var så varmt at det var ubehagelig. Men kjempe opplevelse da. 

Anonymkode: 09f29...7df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men dette er subjektivt :) Jeg synes 25 grader er fint, men vantrives sterkt om det blir 30+. Andre takler fint 30-35 grader.

Anonymkode: 06f00...171

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært i Italia hver sommer de siste 10-15 årene og opplever "alt". Selvsagt kan det bli utholdelig varmt inne i byen når det er 35-42 varmegrader, men da må man jo ikke være der. I fjor sommer var vi i en liten landsby i Appenninene og opplevde at det der var 4-5 grader kjøligere enn inne i byene (Bologna og Firenze), mens det ute ved kysten ved Rimini var enda varmere. 
Så rådet er å ikke bo midt inne i byen, men enten litt oppe i fjellene nær en elv, eller ute ved kysten, i nær tilknytning vann. 

Nå har vi kjøpt feriebolig på Sicilia og skal tilbringe sommeren der for første gang nå i juni/juli, så det blir spennende. Men folk i byen vi bor i sier at det ikke er så ille varmt der, men mye varmere ute ved kysten, så vi tar sjansen 😁

Anonymkode: c89be...4a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...