AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Vi har lagt et krevende år bak oss. På grunn av heftig kolikk og et eldre barn med spesielle behov, ble først jeg diagnostisert med barseldepresjon og vært sykemeldt i lang tid. Mannen min overtok og det har gått ganske bra, frem til den siste måneden. Nå har også han gått på en solid smell, rett før permisjonsslutt. Han skal egentlig begynne på jobb igjen om noen uker, men er fullstendig kjørt stakkars. Kan han nå sykmelde seg også, selv om jeg er sykmeldt? Hva skjer i så fall med resten av ukene av permisjonen hans, og tillater nav at vi begge er sykmeldt og ingen egentlig i permisjon? Vi skal dele på ansvaret og bestemødrene skal hjelpe oss litt for å få hodet over vann. Bare redd nav plutselig slår seg vrang fordi ingen er i permisjon og at de tror vi svindler dem for å slippe og ha ulønnet permisjon… legene kjenner godt til familiesituasjonen vår, og vi går begge til behandling så det er hvertfall godt dokumentert. Anonymkode: 3b450...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #2 Skrevet 27. april Hvis begge er sykemelding, blir vel permisjonen utsatt, dere kan også ta den ut som tidskonto. Men hør med NAV sentralt, de kan alle detaljer og triks om sånt. Anonymkode: 08922...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #3 Skrevet 27. april Permisjonen kan søkes utsatt. Om dere får det innvilget er vel heller tvilsomt så lenge dere har omsorgen for barnet, men det kan forsøkes. Anonymkode: c0155...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april Far bør kanskje vente med å bli sykemeldt til det nærmer seg oppstart på jobb? Dersom han blir langvarig sykmeldt (over 52 uker) er det litt dumt å bruke av sykemeldingsperioden nå når han likevel «har fri» med full lønn? Anonymkode: 78747...6d9 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #5 Skrevet 28. april Tror det er sunt for ham å gå tilbake til jobb hvir permusjontilværelsen med et barn gjør ham syk. Anonymkode: eaba2...360 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #6 Skrevet 28. april Kravet for foreldrepermisjon er jo at det må tas ut før barnet fyller tre år, så jeg regner vel med at permisjonen bare blir utsatt? Dere må bare gå inn på nav og endre permisjonen/søke om utsettelse, så han ikke får sykepenger og foreldrepenger samtidig. Anonymkode: 34773...da8
AnonymBruker Skrevet 28. april #7 Skrevet 28. april Men hvorfor skal han få sykemelding når han uansett er hjemme i permisjon? Dere kan vel få hjelp av besteforeldre uannsett? Situasjonen er jo lik om du er sykemeldt og han i permisjon eller om begge er sykemeldt, bare at om han sykemeldes bruker han av "kvoten" sin for sykemelding? Anonymkode: df5a1...ebd
AnonymBruker Skrevet 28. april #8 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men hvorfor skal han få sykemelding når han uansett er hjemme i permisjon? Dere kan vel få hjelp av besteforeldre uannsett? Situasjonen er jo lik om du er sykemeldt og han i permisjon eller om begge er sykemeldt, bare at om han sykemeldes bruker han av "kvoten" sin for sykemelding? Anonymkode: df5a1...ebd Man kan helt fint få sykemelding fra permisjon. Jeg fikk det med mitt første barn. Jeg ble sykemeldt fra permisjonen rett og slett. Da ble permisjonen "satt på pause", og de tre ukene jeg var sykemeldt talte da ikke som permisjonsuker, så slutten av permisjonen ble da også tre uker senere. Anonymkode: bdf31...566 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #9 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man kan helt fint få sykemelding fra permisjon. Jeg fikk det med mitt første barn. Jeg ble sykemeldt fra permisjonen rett og slett. Da ble permisjonen "satt på pause", og de tre ukene jeg var sykemeldt talte da ikke som permisjonsuker, så slutten av permisjonen ble da også tre uker senere. Anonymkode: bdf31...566 Men hvem passet barnet da? Anonymkode: b0590...992
AnonymBruker Skrevet 28. april #10 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men hvem passet barnet da? Anonymkode: b0590...992 Det endte jeg opp med å måtte gjøre selv.. Så det var rimelig poengløst hele greien. Tanken til fastlegen som sykemeldte meg var jo at mannen skulle ta over permisjonen, men i praksis gikk ikke det fordi mannen sin jobb gjorde seg vanskelig, og det endte opp med at jeg måtte ta meg av ungen selv om legen hadde skrevet attest på at jeg var for syk. Så eneste jeg fikk ut av det, var jo at jeg i det minste fikk tre måneder lengre permisjon... Men poenget var uansett at jo, man kan få sykemelding i permisjonen, og da bruker man ikke av permisjonsukene den tiden man er sykemeldt. Akkurat som når man blir sykemeldt når man egentlig har ferie, da får man ferien til gode, og det teller ikke som ferie. Anonymkode: bdf31...566
AnonymBruker Skrevet 28. april #11 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det endte jeg opp med å måtte gjøre selv.. Så det var rimelig poengløst hele greien. Tanken til fastlegen som sykemeldte meg var jo at mannen skulle ta over permisjonen, men i praksis gikk ikke det fordi mannen sin jobb gjorde seg vanskelig, og det endte opp med at jeg måtte ta meg av ungen selv om legen hadde skrevet attest på at jeg var for syk. Så eneste jeg fikk ut av det, var jo at jeg i det minste fikk tre måneder lengre permisjon... Men poenget var uansett at jo, man kan få sykemelding i permisjonen, og da bruker man ikke av permisjonsukene den tiden man er sykemeldt. Akkurat som når man blir sykemeldt når man egentlig har ferie, da får man ferien til gode, og det teller ikke som ferie. Anonymkode: bdf31...566 Joda, man kan bli sykmeldt i permisjonen slik at den andre forelderen kan ta seg av barnet, men her er jo begge ute av stand til å ta seg av barnet så enten må de jo leie inn dagmamma, eller varsle barnevernet om de er for syke til å ha omsorgen for barna. Man skal ikke bli sykmeldt, sette foreldrepengene på pause og samtidig fortsette å passe barnet. Dere ser ikke det ulogiske i det? Anonymkode: b0590...992 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. april #12 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Joda, man kan bli sykmeldt i permisjonen slik at den andre forelderen kan ta seg av barnet, men her er jo begge ute av stand til å ta seg av barnet så enten må de jo leie inn dagmamma, eller varsle barnevernet om de er for syke til å ha omsorgen for barna. Man skal ikke bli sykmeldt, sette foreldrepengene på pause og samtidig fortsette å passe barnet. Dere ser ikke det ulogiske i det? Anonymkode: b0590...992 Det er ulogisk, men det er nå en gang sånn det er. Det ER ikke sånn at det stepper inn noen fra det offentlige og passer ungen for deg.. Det burde vært det, kan man si, men det er nå ikke sånn det er. I "gamledager" kunne man få husmorvikar, men det får man ikke nå lenger. Det er som sagt som med ferie: du slipper å "bruke opp" permisjonsuker på å være syk.. selv om du ender opp med å likevel måtte ta deg av din egen unge. Anonymkode: bdf31...566 1
AnonymBruker Skrevet 28. april #13 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er ulogisk, men det er nå en gang sånn det er. Det ER ikke sånn at det stepper inn noen fra det offentlige og passer ungen for deg.. Det burde vært det, kan man si, men det er nå ikke sånn det er. I "gamledager" kunne man få husmorvikar, men det får man ikke nå lenger. Det er som sagt som med ferie: du slipper å "bruke opp" permisjonsuker på å være syk.. selv om du ender opp med å likevel måtte ta deg av din egen unge. Anonymkode: bdf31...566 Barnevernet burde jo bli koblet inn hvis begge foreldrene er for syke til å ta seg av barnet?! Anonymkode: 04f53...9fd 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #14 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Barnevernet burde jo bli koblet inn hvis begge foreldrene er for syke til å ta seg av barnet?! Anonymkode: 04f53...9fd Ja her har vel helsepersonell/legen varslingsplikt til barnevernet. Anonymkode: b0590...992
AnonymBruker Skrevet 28. april #15 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det endte jeg opp med å måtte gjøre selv.. Så det var rimelig poengløst hele greien. Tanken til fastlegen som sykemeldte meg var jo at mannen skulle ta over permisjonen, men i praksis gikk ikke det fordi mannen sin jobb gjorde seg vanskelig, og det endte opp med at jeg måtte ta meg av ungen selv om legen hadde skrevet attest på at jeg var for syk. Så eneste jeg fikk ut av det, var jo at jeg i det minste fikk tre måneder lengre permisjon... Men poenget var uansett at jo, man kan få sykemelding i permisjonen, og da bruker man ikke av permisjonsukene den tiden man er sykemeldt. Akkurat som når man blir sykemeldt når man egentlig har ferie, da får man ferien til gode, og det teller ikke som ferie. Anonymkode: bdf31...566 Poenget mitt og en annen ab er jo at dersom sykemeldingen blir langvarig er det bedre å «miste» permisjonsuker enn å måtte gå over på aap og få en drastisk nedgang inntekt. Her er jo mor i tillegg og langtidssykemeldt. At man kan sykemeldes fra permisjon er det jo ingen tvil om. Anonymkode: 78747...6d9 2
AnonymBruker Skrevet 28. april #16 Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ulogisk, men det er nå en gang sånn det er. Det ER ikke sånn at det stepper inn noen fra det offentlige og passer ungen for deg.. Det burde vært det, kan man si, men det er nå ikke sånn det er. I "gamledager" kunne man få husmorvikar, men det får man ikke nå lenger. Det er som sagt som med ferie: du slipper å "bruke opp" permisjonsuker på å være syk.. selv om du ender opp med å likevel måtte ta deg av din egen unge. Anonymkode: bdf31...566 Men når man uannsett er hjemme så er det vel bedre å bruke opp permisjonsukene enn å bruke opp sykemeldingesukene sine? Man har jo ikke evig med sykemelding før man går ned i lønn... Anonymkode: df5a1...ebd
AnonymBruker Skrevet 29. april #17 Skrevet 29. april Det er andre krav på å bli sykmeldt fra foreldrepermisjon kontra jobb, det krever at han faktisk ikke er i stand til å ta seg av barnet. (Man blir for eksempel ikke sykmeldt etter ett keisersnitt, mens ingen hadde blitt bedt om å gå på jobb umiddelbart etter en tilsvarende omfattende bukoperasjon...) Om begge av dere er dokumentert for syke til å ta dere av babyen må vel barnevernet eller lignede kobles inn (midlertidig fosterhjem?). Om dere holder ut noen uker til så ville jeg ventet til han faktisk skal tilbake på jobb med å be om sykemelding. Anonymkode: 0e964...145 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå