Gå til innhold

Testet positivt for BRCA2 genet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk nylig vite at en av mine foreldre testet positivt for dette genet og skal nå inn til testing selv.

Noen som har vært i denne situasjonen og kan fortelle mer om veien videre om man tester positivt?

Anonymkode: cefad...9e3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Jeg har dette genet. Lenge ble det sagt at jeg kunne beholde brystene fordi MR-teknologien var kommet så langt at de skulle oppdage kreften på et tidlig tidspunkt. Da gikk jeg til MR én gang i året. Det var en psykisk påkjenning for man venter jo igrunn bare på at kreften har kommet. Etter hvert mente de at MR ikke var bra nok og de anbefalte å fjerne brystene, så nå har jeg implantater i stedet.  Har også fjernet eggstokker. Gjorde alt dette da jeg var 33. Hadde ingen planer om barn, så greit nok. Har gått på hormoner siden den gang. 

Vet ikke hvor gammel du er, men jeg valgte å genteste meg for å vite om jeg hadde det i stedet for å leve i uvisshet. Jeg testet meg da jeg bikket 30.

Anonymkode: 65e11...c5f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Må forresten korrigere meg selv. Det er BRCA1-genet jeg har. Eneste forskjellen er vel at jeg i tillegg har en større risiko for eggstokk-kreft i tillegg til brystkreft.

Anonymkode: 65e11...c5f

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne som har dette, usikker på hvilken type. Hun måtte gå til undersøkelse en gang i året, men opplevde det som så stor psykisk belastning at hun valgte etterhvert å få fjernet brystene. Dette var i en alder av ca 30/32. Det var såklart tøft men hun syntes det var bedre enn å gå og "vente" på at det skulle komme slik som en AB skriver over. 

Anonymkode: 1f6b1...646

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en forelder som venter på svar, så jeg vet ikke så mye om veien videre. Det jeg har fått beskjed om, er at jeg får tilbud om årlige kontroller dersom det viser seg at min forelder har genfeil relatert til kreft, og at jeg har arvet den. I min nære familie gjelder det andre typer kreft enn bryst- og eggstokk, men som jeg forstod det er BRCA2-genfeil blant det de har mistanke om (i mer perifer familie er det brystkreft). Jeg vet også at man får veiledning og hjelp til å ta valg. Nå er det bare hypotetisk for meg, men som jeg har skjønt det har jeg sannsynligvis større sjanse for å få de samme kreftformene som min forelder fordi det evt. er en annen mutasjon av genet eller noe sånt. Så jeg har lurt veldig på om jeg i så fall har grunn til å frykte brystkreft også, og har fått beskjed om at det vil jeg få nærmere beskjed om - og det vil følges opp. 

Anonymkode: c12b7...8d2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fikk nylig vite at en av mine foreldre testet positivt for dette genet og skal nå inn til testing selv.

Noen som har vært i denne situasjonen og kan fortelle mer om veien videre om man tester positivt?

Om du tester positivt, vil du bli innkalt til samtale for genetisk veiledning. Der vil du få god hjelp til å ta valg som er riktig for deg. Om du skulle ha en BRCA-genfeil er det bedre å vite enn å ikke vite 🧬 Livet går videre, og det vil gå bra 💕

Anonymkode: 03cd2...213

• Nyttig 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet heldigvis negativt.

Tusen takk for alle svar!

TS

• Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...