AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Andre som opplever dette? Er jeg allergisk eller er det vanlig? Kan spise vannmelon og honningmelon, men ikke denne, har heller ikke problemet med andre frukt og bær som jeg vet om. Anonymkode: e18b3...569
AnonymBruker Skrevet 3. mai #2 Skrevet 3. mai Det er nok allergi.Omtrent 70 prosent av de som er allergiske mot bjørkepollen, får en kryssreaksjon på en matvare. Anonymkode: b434f...099 2 1
Sølvrosen Skrevet 3. mai #3 Skrevet 3. mai Jeg har pleid å tenke at jeg får såre lepper fordi skallet får skarpe kanter. Det et nok mer sannsynlig at det er allergi. Jeg har allerede mild allergi mot kiwi, rå ananas og mango. I tillegg har jeg hatt perioder med allergi mot appelsin og plommer. Så lenge jeg bare får mild reaksjon hender det at jeg spiser det, for jeg liker slike frukter veldig godt. Likevel tenker jeg over hvor langt det er til sykehus før jeg spiser. Jeg kutter også ut matvarer straks de gir hevelse eller nummenhet inni munnen. Etter et år kan jeg gjeninnføre gradvis. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai #4 Skrevet 4. mai Det er absolutt ikke vanlig nei 🤣 Det er nok en form for allergi/intolleranse Anonymkode: 6d7bd...24a
AnonymBruker Skrevet 4. mai #5 Skrevet 4. mai Sølvrosen skrev (9 timer siden): Jeg har allerede mild allergi mot kiwi, rå ananas og mango. Har du testet deg for allergi eller går du bare etter "svir i munnen"? Alle disse fruktene har enzymer som bryter ned animalsk protein, altså menneskelig hud og kjøtt. Når mennesker spiser disse fruktene så spiser frukten oss også... Det er derfor disse fruktene er så potente kjøttmørnere, særlig ananas. https://en.maillard.co/blogs/articles/9-ways-to-tenderize-a-meat Sitat Some fruits have enzymes that softens meat and tenderize it. Use fruits such as kiwi, pineapple or mango. Og for å svare TS, det kan se ut til at cantaloupe også har slike stoffer som bryter ned proteinet vårt. Så det er mulig at du ikke er allergisk, men at det bare er frukten som spiser huden og kjøttet ditt. https://www.mdpi.com/2304-8158/12/6/1336 Sitat A novel protease obtained from wild cantaloupe (Cucumis trigonus Rox-b) fruit by drying the peels in the oven at 37 °C was observed to have a meat tenderizing effect. Anonymkode: e3111...f34 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #6 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og for å svare TS, det kan se ut til at cantaloupe også har slike stoffer som bryter ned proteinet vårt. Så det er mulig at du ikke er allergisk, men at det bare er frukten som spiser huden og kjøttet ditt. Jeg skjønner hva du mener, men dette hørtes jo enda verre ut 😂 Noen over nevnte kryssallergi, jeg har kraftig pollen allergi og, spesielt mot bjørk. Jeg tror ikke jeg skal spise mer sånn melon, det sved en del faktisk, fallt for det påskesalget på grønt og frukt og kjøpte et par da. Anonymkode: e18b3...569
AnonymBruker Skrevet 5. mai #7 Skrevet 5. mai Sølvrosen skrev (På 3.5.2025 den 23.29): Jeg har pleid å tenke at jeg får såre lepper fordi skallet får skarpe kanter. Det et nok mer sannsynlig at det er allergi. Jeg har allerede mild allergi mot kiwi, rå ananas og mango. I tillegg har jeg hatt perioder med allergi mot appelsin og plommer. Så lenge jeg bare får mild reaksjon hender det at jeg spiser det, for jeg liker slike frukter veldig godt. Likevel tenker jeg over hvor langt det er til sykehus før jeg spiser. Jeg kutter også ut matvarer straks de gir hevelse eller nummenhet inni munnen. Etter et år kan jeg gjeninnføre gradvis. ALLE blir såre i munnen av rå ananas. Anonymkode: 64711...3b3 2
Sølvrosen Skrevet 5. mai #8 Skrevet 5. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): ALLE blir såre i munnen av rå ananas. Anonymkode: 64711...3b3 Jeg blir ikke bare sår, jeg får også blemmer. Før jeg kuttet ut rå ananas og kiwi ble jeg også nummen i lepper og tunge, og fikk en lett hevelse. Jeg har ikke tatt allergitest, fordi legen min ikke ser poenget med å teste for matvarer jeg lett kan unngå. Jeg har en progressiv reaksjon som inkluderer hevelse i munn, og må derfor behandle den som om det var en allergi. Om det er en ekte allergisk reaksjon eller bare ligner på en allergisk reaksjon er ikke viktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå