AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:51 #21 Del Skrevet mandag kl 11:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville nevnt det på forhånd til foreldrene sønnen din skal til. Typ; "Vi prøver å har mest mulig skjermfrie hverdager, tror du at guttene kanskje kunne vært litt ute/lekt sammen/gjort noe annet enn å spille når de er her?". Eller "Sønnen min gleder seg veldig til å leke med x. Jeg synes det er så fint at de kan treffes og være sammen, i stedet for å stirre på hver sin skjerm hjemme." Du kan også snakke med din egen sønn. Min datter sier selv nei til å se på TV/spille når hun er hos andre. Eller du kan sørge for at ungene treffes utendørs, eller er mest mulig hos dere. Anonymkode: 39cdb...10c Nei, og atter nei! Du legger deg ikke borti hva andre gjør hjemme. Og i alle fall ikke når du verken kan eller er interessert i spilling selv. Anonymkode: 1015b...f36 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:32 #22 Del Skrevet mandag kl 12:32 Bare det å ikke ville kjøpe Playstation utelukker videre diskusjon her. Anonymkode: 503c3...07e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:37 #23 Del Skrevet mandag kl 12:37 Energi-jenta skrev (18 timer siden): Vi har en 6-åring som er veldig kreativ og flink til å leke med det meste. Etter at han begynte på skolen i høst, har vi latt ham gå rundt i nabolaget for å leke på lekeplasser eller besøke venner. Han trives både ute og inne, og vi har ofte besøk av nabobarn – noe vi synes er utrolig koselig! Når de er her, drar vi frem bilbaner, Lego, Duplo, tegnesaker – egentlig alt mulig. På fine dager leker de ofte ute og tar med seg en ball. Noen ganger blir vi med dem og besøker lekeplasser i nærheten og stopper kanskje innom en butikk og kjøper noe frukt for påfyll av energi. I vårt hjem har vi hatt en ganske avslappet holdning til skjermtid: litt barnetv etter klokken 18 på kvelden når vi har besøk, og litt ekstra tv-tid på lørdagskvelden. Barna får også se tv en time på helgemorgenen før vi starter dagen. Jeg trodde også andre hadde lignende begrensninger, men har nå funnet ut at når han besøker kompiser, spiller de ofte Playstation allerede fra tidlig ettermiddag. Siden mange spiller Mario Kart, og sønnen vår synes det er kjedelig, hender det at han forlater besøket når det spilles for lenge. Men jeg frykter at dette kan snu. I dag gikk han fra en kompis som gamet Mario Kart over til en annen nabo, men der fikk han prøve et annet spill – og det var tydeligvis kjempegøy. Så nå vil at han vi skal kjøpe playstation og det vil vi ikke gjøre. Ser for oss at playstation er mye sterkere avhengighets-skapende enn tv. Jeg kjenner på en bekymring: Hvordan skal vi klare å opprettholde gleden hans over fri lek, kreativitet og fysisk aktivitet når skjermtid i form av Playstation nå begynner å snike seg inn? Nå kan han spille et par timer midt på helgedagen for så å gå til neste kompis og spille et par timer til. Når foreldrene lar barna se skjerm før klokka 18 til tross for at de har besøk - hvordan skal vi ha kontroll på skjermtiden hans da? Jeg frykter for at han skal bli dratt inn i en "dopaminavhengighet" allerede nå, og at det på sikt kan ødelegge noe av lekelysten hans. Helt ærlig er jeg litt skuffet over at flere foreldre allerede nå kjøper Playstation-spill til seksåringene sine. Hvorfor ta fra dem den fantastiske tiden de har nå, hvor lek og fantasi fortsatt er så naturlig? Jeg skulle ønske barna fikk nyte solskinnsdager ute, heller enn å bli plassert foran en skjerm. Nå lurer jeg på: Hva kan vi gjøre for å begrense skjermbruken uten at sønnen vår føler seg utenfor? Hvordan kan vi skjerme ham, samtidig som vi beholder vennskapene? Og hva gjør vi hvis barna slutter å komme på besøk fordi vi har andre grenser hjemme? Jeg vil så gjerne beskytte gleden hans ved å leke, uten å isolere ham sosialt. ❤️ Har noen erfaringer eller råd? Så fint at du reflekterer så mye rundt dette. Jeg heier på deg! Og jeg forstår så godt hvorfor du er overrasket over dette og prøver å skjerme barnet. Jeg har ingen råd å komme med, men jeg forstår så utrolig godt hvorfor du tenker slik. Fordelen er at barnet ditt syntes mario kart var kjedelig, det tyder på at ikke hva som helst gir dopamin, så han er nok ikke så søkende. Men jeg synes også det er synd at foreldre kollektivt ødelegger barns lekelyst, lekeglede og med det deres ekstremt viktige barneliv. Anonymkode: 058f4...0ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:37 #24 Del Skrevet mandag kl 12:37 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei, og atter nei! Du legger deg ikke borti hva andre gjør hjemme. Og i alle fall ikke når du verken kan eller er interessert i spilling selv. Anonymkode: 1015b...f36 Jo, det kan man! It takes a village! Anonymkode: 058f4...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:40 #25 Del Skrevet mandag kl 12:40 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg synes synd på de ungene som har helt kunnskapsløse foreldre når det gjelder gaming. Litt som da den eldre generasjonen mente rockemusikk var roten til alt ondt, liksom. Skriker ut om dopaminavhengighet og dømmer andres valg nord og ned av kunnskapsløs frykt. Som å være redd for å drikke et glass vin fordi man har lest at man kan bli alkoholiker av det. Det smarte er å sette seg inn i gaming, og bli med barnet inn i den digitale verdenen. Sørg for at det blir en så trygg og god opplevelse som mulig. Det er en arena for mye lek, kreativitet og sosial samhandling, som også er noe de leker og prater om på skolen. Det er, som andre arenaer, også mulig med utestenging og dårlig oppførsel. Derfor bør voksne være med, lære dem god oppførsel, inkludering og deling. Bruk personvern-innstillingene i online spill. Og velg gjerne lagspill eller historiespill. Eller rolige byggespill som Minecraft. Det sagt, så er det fint å ha regler for når man spiller og ikke. Frislipp er ikke svaret. Men gode vaner. Gode vaner inkluderer også at det ikke trenger å være totalavholds. Anonymkode: 1015b...f36 Det handler om at 6 år gamle barn skal LEKE, utfolde seg, være fysisk aktive. "Gaming" kan de starte med når de er 12. Anonymkode: 058f4...0ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:39 #26 Del Skrevet mandag kl 13:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, det kan man! It takes a village! Anonymkode: 058f4...0ef Jeg er så lei av det utrykket !!😅🤣 Anonymkode: 425b4...9e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:44 #27 Del Skrevet mandag kl 14:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, og atter nei! Du legger deg ikke borti hva andre gjør hjemme. Og i alle fall ikke når du verken kan eller er interessert i spilling selv. Anonymkode: 1015b...f36 Du skriver som om det er snakk om tenåringer. Sist jeg sjekket har 6-åringer STORT behov for fysisk aktivitet, sosialisering og lek IRL. Du vet ingenting om mitt forhold til spilling. Anonymkode: 39cdb...10c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:50 #28 Del Skrevet mandag kl 14:50 Fasinerende hvor opptatt noen er av dette med skjerm og skjermtid. Anonymkode: ac341...54f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:58 #29 Del Skrevet mandag kl 14:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det handler om at 6 år gamle barn skal LEKE, utfolde seg, være fysisk aktive. "Gaming" kan de starte med når de er 12. Anonymkode: 058f4...0ef Å spille er å leke. Tror det er mange ikke skjønner. Og det er fint mulig å gjøre begge deler. Anonymkode: 1015b...f36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:01 #30 Del Skrevet mandag kl 15:01 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det kan man! It takes a village! Anonymkode: 058f4...0ef Du misforstår uttrykket. Det er ikke med på å oppdra hverandres barn at du legger føringer på hva folk gjør hjemme hos seg selv. Det er bare invaderende og rart. Hvis noen hadde lagt seg oppi det hjemme hos oss, så hadde jeg bare bedt de passe sine egne saker. La vær å send ungen din hit da, om han ikke tåler å spille litt Minecraft eller Mario med de andre. Men ikke be oss om å skru av fordi din unge ikke får lov. Anonymkode: 1015b...f36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:28 #31 Del Skrevet mandag kl 15:28 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det handler om at 6 år gamle barn skal LEKE, utfolde seg, være fysisk aktive. "Gaming" kan de starte med når de er 12. Anonymkode: 058f4...0ef 12? Da har de fleste startet for lengst. Her henger du ikke helt med. De fleste seksåringer leker og utfolder seg også, selv om noen har begynt med litt spilling. Anonymkode: c1a55...c39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:06 #32 Del Skrevet mandag kl 17:06 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, det kan man! It takes a village! Anonymkode: 058f4...0ef Det kan man ja. Og så kan de du sier det til fryse ut ungen din. Og den villagen er så klisjétung at den nok bør legges vekk en stund. Anonymkode: 244df...188 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:09 #33 Del Skrevet mandag kl 17:09 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det handler om at 6 år gamle barn skal LEKE, utfolde seg, være fysisk aktive. "Gaming" kan de starte med når de er 12. Anonymkode: 058f4...0ef Hvis de ikke har startet før 7-8 så mangler de totalt referansene til lek i skolegården. Der lekes nemlig stumble guys, Minecraft, diverse Mario spill osv uten at det spilles. Og det er ingen som venter til 12 med gaming. Du trenger forresten ikke anførselstegnene. Anonymkode: 244df...188 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:24 #34 Del Skrevet mandag kl 17:24 Var da voldsomt som dere skulle forsvare gaming Anonymkode: 19b71...f3c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:44 #35 Del Skrevet mandag kl 17:44 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det handler om at 6 år gamle barn skal LEKE, utfolde seg, være fysisk aktive. "Gaming" kan de starte med når de er 12. Anonymkode: 058f4...0ef 😂😂 Anonymkode: a3caa...7af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:07 #36 Del Skrevet mandag kl 19:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var da voldsomt som dere skulle forsvare gaming Anonymkode: 19b71...f3c Tror det henger sammen med den voldsomme fordømmingen basert på fordommer og generaliseringer man møter på temaet. Både her inne og i et hvilket som helst lunsjrommet og foreldremøte. Anonymkode: 1015b...f36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:10 #37 Del Skrevet mandag kl 19:10 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror det henger sammen med den voldsomme fordømmingen basert på fordommer og generaliseringer man møter på temaet. Både her inne og i et hvilket som helst lunsjrommet og foreldremøte. Anonymkode: 1015b...f36 Ikke vet jeg. Sønnen min gamer, men han er voksen nå. Har aldri hatt et voldsomt behov for å forsvare det Anonymkode: 19b71...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:16 #38 Del Skrevet mandag kl 19:16 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke vet jeg. Sønnen min gamer, men han er voksen nå. Har aldri hatt et voldsomt behov for å forsvare det Anonymkode: 19b71...f3c Det går en slags farsott gjennom samfunnet nå, en anti-skjerm motaksjon. Som blir veldig svart hvitt og unyansert. De som skriker høyest om spilling skjønner ikke forskjellen på sunn og usunn spilling, ulike spill og innstillinger. Skjærer alt over en kam. Og det er ikke bare litt sånn «vi velger noe annet», men også total fordømming av andres valg, og et ønske om å legge føringer hjemme hos andre. Det er liksom så ekstremt. Bytt ut ordet spilling med strikking, lego eller lesing. Så ser man hvor sprøtt det er. Anonymkode: 1015b...f36 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:40 #39 Del Skrevet tirsdag kl 06:40 Har ikke kjøpt ennå for min er sånn passe interessert. Jeg er helt enig i at det er nitrist at småunger kun sitter på rompa og gamer i stedet for å leke. Hadde med klassebamsen hjem nå nylig. Der har lærerne skrevet på første side at bamsen gleder seg til å være med hjem og gjøre morsomme ting. Så kommer referatene om hva de har gjort. Barn 1: "Vi har gamet. Det var gøy". Barn 2: "Vi gamet og gjorde ingenting". Barn 3: "Vi spilte Minecraft". Sånn fortsetter det side etter side. Det skal jo ikke være sånn? Kun gaming og noe organisert aktivitet? Det er åtteåringer! Noe skjermtid går jo helt fint, men når de først får den gamingdritten i hus, så ser det ut til at de gjør ikke annet. Anonymkode: 585fc...289 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:27 #40 Del Skrevet tirsdag kl 08:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke kjøpt ennå for min er sånn passe interessert. Jeg er helt enig i at det er nitrist at småunger kun sitter på rompa og gamer i stedet for å leke. Hadde med klassebamsen hjem nå nylig. Der har lærerne skrevet på første side at bamsen gleder seg til å være med hjem og gjøre morsomme ting. Så kommer referatene om hva de har gjort. Barn 1: "Vi har gamet. Det var gøy". Barn 2: "Vi gamet og gjorde ingenting". Barn 3: "Vi spilte Minecraft". Sånn fortsetter det side etter side. Det skal jo ikke være sånn? Kun gaming og noe organisert aktivitet? Det er åtteåringer! Noe skjermtid går jo helt fint, men når de først får den gamingdritten i hus, så ser det ut til at de gjør ikke annet. Anonymkode: 585fc...289 Er akkurat sånne holdninger som blir en del av problemet. Svart-hvitt, generaliserende og fordømmende. Gaming er en av de største industriene i verden, over musikk og film. I stedet for å gå helt i forbuds-modus, er det bedre med innsikt og forståelse. Det er mange gode sider ved gaming. Og det stemmer ikke at barn bare sitter på rompa. Det finnes alt fra VR til dansespill. Det går faktisk an å bruke gaming på en sunn og fornuftig måte. Voksne som skriker opp og misforstår alt, gjør mer skade enn gagn i diskusjonen om gaming. Anonymkode: 1015b...f36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå