Gå til innhold

6-åring og venner som gamer: Hvordan sette grenser når alle andre spiller?

Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Vi har en 6-åring som er veldig kreativ og flink til å leke med det meste. Etter at han begynte på skolen i høst, har vi latt ham gå rundt i nabolaget for å leke på lekeplasser eller besøke venner. Han trives både ute og inne, og vi har ofte besøk av nabobarn – noe vi synes er utrolig koselig! Når de er her, drar vi frem bilbaner, Lego, Duplo, tegnesaker – egentlig alt mulig. På fine dager leker de ofte ute og tar med seg en ball. Noen ganger blir vi med dem og besøker lekeplasser i nærheten og stopper kanskje innom en butikk og kjøper noe frukt for påfyll av energi.

I vårt hjem har vi hatt en ganske avslappet holdning til skjermtid: litt barnetv etter klokken 18 på kvelden når vi har besøk, og litt ekstra tv-tid på lørdagskvelden. Barna får også se tv en time på helgemorgenen før vi starter dagen. Jeg trodde også andre hadde lignende begrensninger, men har nå funnet ut at når han besøker kompiser, spiller de ofte Playstation allerede fra tidlig ettermiddag.

Siden mange spiller Mario Kart, og sønnen vår synes det er kjedelig, hender det at han forlater besøket når det spilles for lenge. Men jeg frykter at dette kan snu. I dag gikk han fra en kompis som gamet Mario Kart over til en annen nabo, men der fikk han prøve et annet spill – og det var tydeligvis kjempegøy. Så nå vil at han vi skal kjøpe playstation og det vil vi ikke gjøre. Ser for oss at playstation er mye sterkere avhengighets-skapende enn tv.

Jeg kjenner på en bekymring:
Hvordan skal vi klare å opprettholde gleden hans over fri lek, kreativitet og fysisk aktivitet når skjermtid i form av Playstation nå begynner å snike seg inn? Nå kan han spille et par timer midt på helgedagen for så å gå til neste kompis og spille et par timer til. Når foreldrene lar barna se skjerm før klokka 18 til tross for at de har besøk - hvordan skal vi ha kontroll på skjermtiden hans da? Jeg frykter for at han skal bli dratt inn i en "dopaminavhengighet" allerede nå, og at det på sikt kan ødelegge noe av lekelysten hans.

Helt ærlig er jeg litt skuffet over at flere foreldre allerede nå kjøper Playstation-spill til seksåringene sine. Hvorfor ta fra dem den fantastiske tiden de har nå, hvor lek og fantasi fortsatt er så naturlig? Jeg skulle ønske barna fikk nyte solskinnsdager ute, heller enn å bli plassert foran en skjerm.

Nå lurer jeg på:

• Hva kan vi gjøre for å begrense skjermbruken uten at sønnen vår føler seg utenfor?

• Hvordan kan vi skjerme ham, samtidig som vi beholder vennskapene?

• Og hva gjør vi hvis barna slutter å komme på besøk fordi vi har andre grenser hjemme?

Jeg vil så gjerne beskytte gleden hans ved å leke, uten å isolere ham sosialt. ❤️
Har noen erfaringer eller råd?

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i mye av det du skriver. 
vi har også en 6 åring, og merker konformitetspress har økt betraktelig siden bhg. Vi hadde aldri hørt om hverken minecraft eller andre spill. Men nå har vi kjøpt switch:) 

ville nok ikke kjøpt Playstation. Passer bedre for eldre barn. 

Det du nok burde ha med i betraktning er at barn i dag er mye i institusjon; altså de bruker stor del av sin tid på skole og sfo. Langt mer tid enn det vi gjorde. Der leker de, og er mye ute. Da kan jeg se behovet for å «slappe av» / koble av med skjerm litt når de er hjemme. 

Jeg tror en gylden middelvei er bra. Man kan ikke kopiere sin barndom da tidene endrer seg. Selvsagt kan verdier gis videre men husk at barnet ditt er sin egen person og du kan legge til rette for gode verdier men du kan ikke kontrollere barnet ditt 100%

Anonymkode: 425b4...9e2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi-jenta skrev (12 minutter siden):

Vi har en 6-åring som er veldig kreativ og flink til å leke med det meste. Etter at han begynte på skolen i høst, har vi latt ham gå rundt i nabolaget for å leke på lekeplasser eller besøke venner. Han trives både ute og inne, og vi har ofte besøk av nabobarn – noe vi synes er utrolig koselig! Når de er her, drar vi frem bilbaner, Lego, Duplo, tegnesaker – egentlig alt mulig. På fine dager leker de ofte ute og tar med seg en ball. Noen ganger blir vi med dem og besøker lekeplasser i nærheten og stopper kanskje innom en butikk og kjøper noe frukt for påfyll av energi.

I vårt hjem har vi hatt en ganske avslappet holdning til skjermtid: litt barnetv etter klokken 18 på kvelden når vi har besøk, og litt ekstra tv-tid på lørdagskvelden. Barna får også se tv en time på helgemorgenen før vi starter dagen. Jeg trodde også andre hadde lignende begrensninger, men har nå funnet ut at når han besøker kompiser, spiller de ofte Playstation allerede fra tidlig ettermiddag.

Siden mange spiller Mario Kart, og sønnen vår synes det er kjedelig, hender det at han forlater besøket når det spilles for lenge. Men jeg frykter at dette kan snu. I dag gikk han fra en kompis som gamet Mario Kart over til en annen nabo, men der fikk han prøve et annet spill – og det var tydeligvis kjempegøy. Så nå vil at han vi skal kjøpe playstation og det vil vi ikke gjøre. Ser for oss at playstation er mye sterkere avhengighets-skapende enn tv.

Jeg kjenner på en bekymring:
Hvordan skal vi klare å opprettholde gleden hans over fri lek, kreativitet og fysisk aktivitet når skjermtid i form av Playstation nå begynner å snike seg inn? Nå kan han spille et par timer midt på helgedagen for så å gå til neste kompis og spille et par timer til. Når foreldrene lar barna se skjerm før klokka 18 til tross for at de har besøk - hvordan skal vi ha kontroll på skjermtiden hans da? Jeg frykter for at han skal bli dratt inn i en "dopaminavhengighet" allerede nå, og at det på sikt kan ødelegge noe av lekelysten hans.

Helt ærlig er jeg litt skuffet over at flere foreldre allerede nå kjøper Playstation-spill til seksåringene sine. Hvorfor ta fra dem den fantastiske tiden de har nå, hvor lek og fantasi fortsatt er så naturlig? Jeg skulle ønske barna fikk nyte solskinnsdager ute, heller enn å bli plassert foran en skjerm.

Nå lurer jeg på:

• Hva kan vi gjøre for å begrense skjermbruken uten at sønnen vår føler seg utenfor?

• Hvordan kan vi skjerme ham, samtidig som vi beholder vennskapene?

• Og hva gjør vi hvis barna slutter å komme på besøk fordi vi har andre grenser hjemme?

Jeg vil så gjerne beskytte gleden hans ved å leke, uten å isolere ham sosialt. ❤️
Har noen erfaringer eller råd?

Men skrap at de før spille betyr ikke at man tar fra de lek , man kan nemlig gjøre begge deler. Blir helt satt ut over at folk ikke klarer å ha to tanker i hodet 

Anonymkode: a3caa...7af

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke gjort noe i hvordan andre gjør det hjemme, forskjellige hjem har forskjellige regler. Noen har godteri midt i uka, noen har mer skjerm enn dere, noen får mobil når de er 7. Ikke begrens gutten i forhold til å besøke andre ihvertfall fordi dere er redd skjermen, vennskap er så viktig.

Hjemme hos dere styrer dere selvsagt selv. Jeg har selv en gutt på 10, og spilling blir det mer og mer av, særlig blant guttene men også jentene. Men han går også på fotball og er aktiv, i helgene finner vi på litt forskjellig. En grei balanse. 

Anonymkode: c1a55...c39

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gamer selv har du dine regler hjemme og hva som skjer i andre hjem skjer der.🙂

Du begrenser ikke skjermtid hjemme fordi han "bruker" den opp borte.

Jeg er vokst med friluftsliv og gaming. Barna mine kan fint spille 3 timer om dagen når de har fri, samtidig bruker de flere timer ute og på turer med hos foreldre enn de bruker foran skjermen.

Jeg kan fint game 8 timer når jeg har barnefri eller de har lagt seg. Aldri hvert avhengig. Heller ikke barna. De velger telturer og leketid både inne og ute. De er 9 og 15 🙂

Har venner av barna som er like ofte er som omvendt. De veit at spilletid er noe de får etter at de har brukt hodet på noe annet i en time. Ender med at de glemmer gamingen.

Hver glad han faktisk vil spille på konsoll og ikke mobil.

Gamere som spiller på Playstation osv er sterkt ettertraktet i arbeidsmarkedet fordi de får en helt annen koordinasjon og logisk tankegang pga gaming 🙂 De er detaljestyrt også.

Du ser kun det negative TS. Gaming er mye mer enn bare gaming. 

Du kan heller lese og lære om de som er gamere trener fysiks akitivet som en topptrent fotballspiller ️ Se film Ibelin ❤️

E-sport er en egen gren og noe vokser blant de unge og eldre som er vokst opp med et negativt syn på gaming. Tidene forandrer seg og det er jeg glad for ☀️

Anonymkode: 15112...a2d

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, det ene utelukker vel ikke det andre. Barnas frilek vil bli mindre ettersom de vokser, sånn er det bare. Gaming eller ikke. Her kan de godt få spille tidlig på dagen hvis det passer seg sånn. Hvis han har vært ute fra 11-14 så er det helt ok med en pause inne for å game litt. Så sender vi han ut igjen. 

Anonymkode: 317ed...70a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker det samme her, har faktisk blitt litt overrasket over at så mange kjører tilnærmet frislipp på skjerm 🤔 Når gutten vår har besøk, setter vi grenser for spilling. For eksempel får de spille frem til middag, men etter det må de finne på noe annet. Opplever aldri noe misnøye med det, og ofte går de ut eller opp på rommet på eget initiativ, men forventingene om at det i alle fall skal bli noe spilling, er der. 

Hva som skjer når de er oss andre, får du dessverre ikke gjort noe med. Jeg trøster meg med at å spille multiplayer sammen i alle fall er bedre enn at de sitter hver for seg og spiller. 

Anonymkode: 7c2c4...237

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kreativ seksåring som elsker å game, elsker å leke, tegne osv. Spillene gir ham inspirasjon til tegninga. Vi begrenser skjermtiden og det funker fint. Faren gamer og er oppegående, så vi er positive til gaming som en hobby. 

Anonymkode: 5ff39...6b8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har skjermtid mens vi lager middag, så det at skjermen er på på tidlig ettermiddag betyr ikke at den er på helt til leggetid.

Anonymkode: 5ff39...6b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på de ungene som har helt kunnskapsløse foreldre når det gjelder gaming. Litt som da den eldre generasjonen mente rockemusikk var roten til alt ondt, liksom. Skriker ut om dopaminavhengighet og dømmer andres valg nord og ned av kunnskapsløs frykt. Som å være redd for å drikke et glass vin fordi man har lest at man kan bli alkoholiker av det. 
Det smarte er å sette seg inn i gaming, og bli med barnet inn i den digitale verdenen. Sørg for at det blir en så trygg og god opplevelse som mulig. Det er en arena for mye lek, kreativitet og sosial samhandling, som også er noe de leker og prater om på skolen. Det er, som andre arenaer, også mulig med utestenging og dårlig oppførsel. Derfor bør voksne være med, lære dem god oppførsel, inkludering og deling. Bruk personvern-innstillingene i online spill. Og velg gjerne lagspill eller historiespill. Eller rolige byggespill som Minecraft. 
Det sagt, så er det fint å ha regler for når man spiller og ikke. Frislipp er ikke svaret. Men gode vaner. Gode vaner inkluderer også at det ikke trenger å være totalavholds. 

Anonymkode: 1015b...f36

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spilte på switch mellom 09-1030 idag. Etter det var vi ute hele dagen. Grillet, laget krans av blomster, spikket seljefløyte og plukket brennesle til suppe++. Man kan fint gjøre begge deler, både spille og frilek.

Anonymkode: c25b5...4af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håløst å forandre andes barn,man må bare lage begrensninger på sin egen. Vår har alarm når dey ringes er det nok. Forsøker å være mest mulig ute med barna når det er fint vær.

Anonymkode: 5b508...bfa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg mest er hvor få foreldre som faktisk har erfaring med gaming selv. Jeg er en temmelig gammel far, fikk barn da jeg var 38, 41 og 44. Jeg fikk første spill PC, en commodore 64 i 1986 da jeg var 9 og spilte flere timer daglig gjennom vinteren, mindre når været var mildere, det samme var tilfellet med mine venner. Jentene var derimot helt uinteresserte i gaming og det virker å ha vedvart siden det stort sett er mødre som ytrer veldig bekymring for gaming. Det er fullt mulig å game temmelig mye og ha det som sin hovedinteresse uten at det trenger å begrense ens liv. 

Anonymkode: 244df...188

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som gamer selv har du dine regler hjemme og hva som skjer i andre hjem skjer der.🙂

Du begrenser ikke skjermtid hjemme fordi han "bruker" den opp borte.

Jeg er vokst med friluftsliv og gaming. Barna mine kan fint spille 3 timer om dagen når de har fri, samtidig bruker de flere timer ute og på turer med hos foreldre enn de bruker foran skjermen.

Jeg kan fint game 8 timer når jeg har barnefri eller de har lagt seg. Aldri hvert avhengig. Heller ikke barna. De velger telturer og leketid både inne og ute. De er 9 og 15 🙂

Har venner av barna som er like ofte er som omvendt. De veit at spilletid er noe de får etter at de har brukt hodet på noe annet i en time. Ender med at de glemmer gamingen.

Hver glad han faktisk vil spille på konsoll og ikke mobil.

Gamere som spiller på Playstation osv er sterkt ettertraktet i arbeidsmarkedet fordi de får en helt annen koordinasjon og logisk tankegang pga gaming 🙂 De er detaljestyrt også.

Du ser kun det negative TS. Gaming er mye mer enn bare gaming. 

Du kan heller lese og lære om de som er gamere trener fysiks akitivet som en topptrent fotballspiller ️ Se film Ibelin ❤️

E-sport er en egen gren og noe vokser blant de unge og eldre som er vokst opp med et negativt syn på gaming. Tidene forandrer seg og det er jeg glad for ☀️

"Gamere trener fysisk aktivitet som topptrente fotballspillere"?? Atte hæ??😂

Anonymkode: 159fa...c48

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gamingforeldre. Minecraft, Roblox og Fortnite var old news for oss før han selv ble gira. Nå i dag digger han gaming og er god i det, men han foretrekker utetid med kompiser.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Personen mente nok mentalt, ikke fysisk. Men ja. De fleste gamere jeg kjenner og har kjent er slanke, sunne og veldig oppegående 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håløst å forandre andes barn,man må bare lage begrensninger på sin egen. Vår har alarm når dey ringes er det nok. Forsøker å være mest mulig ute med barna når det er fint vær.

Anonymkode: 5b508...bfa

Rart å ha som mål å begrense sitt eget barn. Holder det ikke at du begrenser deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 12-åring som gamer mye, og har gjort det lenge.

Han liker å være ute, camper med venner, har kjæreste, er utrolig sosial,  empatisk, smart, kreativ og et flott menneske.

Slapp av!

Anonymkode: fce07...f1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nevnt det på forhånd til foreldrene sønnen din skal til. Typ; "Vi prøver å har mest mulig skjermfrie hverdager, tror du at guttene kanskje kunne vært litt ute/lekt sammen/gjort noe annet enn å spille når de er her?". Eller "Sønnen min gleder seg veldig til å leke med x. Jeg synes det er så fint at de kan treffes og være sammen, i stedet for å stirre på hver sin skjerm hjemme."

Du kan også snakke med din egen sønn. Min datter sier selv nei til å se på TV/spille når hun er hos andre.

Eller du kan sørge for at ungene treffes utendørs, eller er mest mulig hos dere.

Anonymkode: 39cdb...10c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Typisk svar fra noen som ikke vet hva e-sport er. Er så drittlei av at folk har så lite kunnskap om gaming. 

E-sport er ganske stort internasjonalt, og de trener like mye - om ikke mer enn fotballspillere. 6-8 timer hver dag. De konkurrerer i spill som CS, Valorant, Fornite, Rocket Leauge. Det er en sport på lik linje som fotball, håndball, sjakk etc. 

Danil Kryshkovets (Donk) er 18 år og er en av verdens beste profesjonelle CS spillere med over 16.000 spilletimer. Han spiller på et stort og profesjonelt lag (Team Spirit). Internasjonalt så kan man leve av å spille CS. Det er også flere profesjonell fotballspillere som spiller CS (for eksempel Neymar).

Anonymkode: f1ec4...e22

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De som spiller på profesjonelt nivå trener kroppen like mye som en topptrent fotball spiller. De sitter ikke bare foran skjermen og spiser søppelmat. De bruker mange timer på fysisk og psykisk trening for å bli så gode.

Hva forstod du ikke? 😉😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...