Gå til innhold

Tips til superenkle snacks og hangover-mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt jeg spiste så mye salt. Jeg salter aldri maten, og har tidligere aldri vært så glad i salt snacks.

I ti år har jeg drukket alkohol; ganske mye og ganske ofte. Mitt kryptonitt er kullsyreholdige drinker som cider, rusbrus og egenkomponerte punsjer. Sjokolade og is er byttet ut med chips og annen salt snacks og ferdigmat med mye salt. Eventuelt ost, men det er visst også mye salt i.

Jeg burde kutte ned på alkoholen, og jobber stadig med det. Jeg har ikke hatt mye hell med det ennå. Med alkohol og økt saltmengde kommer større risiko for nyresvikt, noe jeg har større sjanse for å få allerede av genetiske årsaker.

Så jeg lurer på om dere har noen tips til enkle snacks og hangover-mat som ikke krever forarbeidet jeg ikke orker når jeg drikker og i bakrus. Noe som dere synes smaker godt til alkohol og/eller som er godt og velfungerende som hangover-mat?

Anonymkode: 5ae6f...7a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ferske rundstykker med valgfritt pålegg og saft. Eller yoghurt toppet med usaltede nøtter.

Anonymkode: c14b1...fad

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker med hjemmelaget holiday-dipp av drømmelett og tilsett betydelig mindre salt og heller litt mer av de andre krydrene.

Anonymkode: c14b1...fad

Skrevet (endret)

Mais eller riskaker med godt pålegg. Kan være seg ost, eller avokado. 
Naanbrød, eller Padina (naan-lignende brød fra Italia. Kiwi og Meny har) i dag brødristeren. Kan spises som det er eller med noe på. 
Rett i koppen-suppe med ekstra grønnsaker, gjerne fryste. Kan has til nevnte brød over. 
Couccous laget med vann fra vannkokeren med amerikansk blanding og krydder. Tilsett gjerne valgfritt protein. Fryste edamamebønner eller bønner på boks er flott her. 
Nudler med igjen fryste grønnsaker og valgfritt protein. 
Grønnsaker med dip.
Havregrøt og smoothie er også godt og nærende 😊🩵

Endret av Daisy-love
Skrevet

Kokte/dampede poteter i skiver med presset sitron eller lime, avocado, tomat, salatblader, agurk, chili og løk, med urtesalt på. Potetene kan også ristes i ovn etter de er skjært i skiver. Bønner kan man ha på også.

Inspirert av denne oppskriften: https://www.medicalmedium.com/blog/nachos-potatoes

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (48 minutter siden):

Kokte/dampede poteter i skiver med presset sitron eller lime, avocado, tomat, salatblader, agurk, chili og løk, med urtesalt på. Potetene kan også ristes i ovn etter de er skjært i skiver. Bønner kan man ha på også.

Inspirert av denne oppskriften: https://www.medicalmedium.com/blog/nachos-potatoes

Ja det er ingenting som oppskrifter fra "Medical medium" når man er fysen etter fest og vil ha noe raskt!  🤣

Anonymkode: 14162...728

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja det er ingenting som oppskrifter fra "Medical medium" når man er fysen etter fest og vil ha noe raskt!  🤣

Hørtes litt tidkrevende ut ja :P

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Mais eller riskaker med godt pålegg. Kan være seg ost, eller avokado. 
Naanbrød, eller Padina (naan-lignende brød fra Italia. Kiwi og Meny har) i dag brødristeren. Kan spises som det er eller med noe på. 
Rett i koppen-suppe med ekstra grønnsaker, gjerne fryste. Kan has til nevnte brød over. 
Couccous laget med vann fra vannkokeren med amerikansk blanding og krydder. Tilsett gjerne valgfritt protein. Fryste edamamebønner eller bønner på boks er flott her. 
Nudler med igjen fryste grønnsaker og valgfritt protein. 
Grønnsaker med dip.
Havregrøt og smoothie er også godt og nærende 😊🩵

Riskaker, rett i koppen-suppe og amerikansk blanding har vel mye salt. Samme med naanbrød fra butikk(?).

Ellers spennende å høre om hvordan couscous kan tilberedes med vann fra vannkoker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og hvem har lyst på kokte poteter, bønner, og salat dagen derpå? :ler: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og hvem har lyst på kokte poteter, bønner, og salat dagen derpå? :ler: 

Og slike svar er grunnen til at de fleste innleggene på KG er anonyme.

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (12 timer siden):

Og slike svar er grunnen til at de fleste innleggene på KG er anonyme.

Nei.

TS spør om rask dagen derpå mat, og du sender link til en oppskrift på dampede poteter med salat. Dette er alt annet enn "raskt", uten forberedelser, og hangover-mat. 

Å bruke hersketeknikker og antyde at vi er bak mål når det er du selv som ikke svarer på det TS ber om, er jo veldig flott ;) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei.

TS spør om rask dagen derpå mat, og du sender link til en oppskrift på dampede poteter med salat. Dette er alt annet enn "raskt", uten forberedelser, og hangover-mat. 

Å bruke hersketeknikker og antyde at vi er bak mål når det er du selv som ikke svarer på det TS ber om, er jo veldig flott ;) 

Det stod "inspirert av" i innlegget mitt. Men det er vel et for avansert begrep å forstå for mange.

AnonymBruker
Skrevet

- Nudler med ekstra krydder (chili, f.eks). Hvis du gidder kan du helle noen frosne wok-grønnsaker i vannet med nudlene for ekstra næring.
- Egg, pølser og bønner.
- Makaroni med pølser. Enten helle over en ferdig tomatsaus eller bare ha ketchup (evt chiliketchup) over.

Anonymkode: a2e56...c69

AnonymBruker
Skrevet
Maia70 skrev (10 minutter siden):

Det stod "inspirert av" i innlegget mitt. Men det er vel et for avansert begrep å forstå for mange.

Det var da vitterlig "kokte poteter + grønt" du skrev, uavhengig om det var inspirert av noe som helst. Fremfor å ta til deg det faktum at du faktisk ikke svarte TS på det h*n faktisk spurte om, så svarer du med å være nedlatende igjen og igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Egg og bacon?

Og kjære deg, ta en tur til fastlegen, det finnes god hjelp for avhengighet. 

Anonymkode: 126b8...fd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...