Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen sier at det å døpe barn er å overkjøre barnets frihet til å velge tro selv. Men det stemmer jo ikke. Dåpen handler om å ta barnet inn i et fellesskap med kjærlighet og tro, ikke om å tvinge barnet til å tro noe bestemt. Det er nettopp derfor vi har konfirmasjon: for at barnet senere skal få muligheten til å ta et bevisst, eget valg. Dåpen gir en åpning, ikke en tvangstrøye.

Jeg forstår godt de som er ateister og ikke ønsker å døpe barna sine, men jeg undres litt over de som er mer spørrende til troen, men likevel er imot den tradisjonelle siden av kristendommen. Dåpen handler ikke om å tvinge en tro på barnet, men om å ta det inn i et fellesskap av kjærlighet og tro. Det er jo derfor vi har konfirmasjon, for at barnet skal få muligheten til å ta et eget valg om troen, når det er gammelt nok til å forstå hva det betyr. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 57734...302

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du spør om her er det mange kristne som er uenige om uten at det har med vikende tro å gjøre. Mange kirkesamfunn praktiserer voksendåp, for eksempel. 

Anonymkode: bf213...855

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen sier at det å døpe barn er å overkjøre barnets frihet til å velge tro selv. Men det stemmer jo ikke. Dåpen handler om å ta barnet inn i et fellesskap med kjærlighet og tro, ikke om å tvinge barnet til å tro noe bestemt. Det er nettopp derfor vi har konfirmasjon: for at barnet senere skal få muligheten til å ta et bevisst, eget valg. Dåpen gir en åpning, ikke en tvangstrøye.

Jeg forstår godt de som er ateister og ikke ønsker å døpe barna sine, men jeg undres litt over de som er mer spørrende til troen, men likevel er imot den tradisjonelle siden av kristendommen. Dåpen handler ikke om å tvinge en tro på barnet, men om å ta det inn i et fellesskap av kjærlighet og tro. Det er jo derfor vi har konfirmasjon, for at barnet skal få muligheten til å ta et eget valg om troen, når det er gammelt nok til å forstå hva det betyr. 

Hva tenker dere?

At jeg fortsatt er sur på foreldrene mine som døpte meg. Burde ikke vært lovlig, barn har også rettigheter!

Anonymkode: bddd6...756

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja...

Jesus velsignet barna, men døpte dem ikke. Man skulle døpes når de ble eldre/ voksen. Det å døpe små barn stammer fra senere tolkning

Anonymkode: 65ba2...a64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvunget til kristen dåp av foreldrene mine også. Meldte meg ut dagen jeg ble 18.

Anonymkode: 4b3a8...a45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 18.21):

Dåpen handler om å ta barnet inn i et fellesskap med kjærlighet og tro

Hvor i Det nye testamentet står dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 18.27):

At jeg fortsatt er sur på foreldrene mine som døpte meg. Burde ikke vært lovlig, barn har også rettigheter!

Anonymkode: bddd6...756

og på hvilken måte har det skada deg? 

Anonymkode: 0e221...e0d

Skrevet

Alle foreldre "påtvinger" i varierende grad barna sine egne verdier, meninger og sitt eget livssyn. Å døpe et barn legger ikke større føringer på barnets rett og mulighet til å ta egne valg enn foreldre som lærer sine barn at all religion er overtro, tar med barna i 1. mai-tog og på demonstrasjoner eller lærer dem at jorden er flat - eller har HEF-navnefest...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...