Gå til innhold

Veldig ulikt syn på økonomi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så man dagdrømmer om man bruker ferier på å reise med familien? 

Anonymkode: c687c...68d

Ja, hvis partneren ikke vil.

TS vil dessuten reise så mye at hun skal jobbe deltid for å få tid til det. Nei vent. Først skal hun jobbe ekstra mye og leve på minimum for å spare. Så skal hun jobbe lite for å reise. Alt dette mens hun bor med en mann som ikke deler disse drømmene, pluss ikke minst hans barn. Et barn som skal ha fotballsko, sykkel, som skal på diverse treninger og skole /barnehage. Men TS har bestemt at de ikke skal ha bli og bare kjøpe den aller billigste osten. Så ja. Hun dagdrømmer.

Anonymkode: 47170...e8a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har dere så bra kollektiv tilbud at dere aldri trenger bil? Dere får barna i barnehage/skole, fritidsaktiviteter, bursdager, samlinger med venner, foreldremøter, handle og dra med posene rundt kollektivt? Jeg tror ikke du skjønner hvor avhengig man er av bil med barn.. 

Anonymkode: 2c856...c97

Dette er ikke så urealistisk. Her hadde vi gangavstand til barnehage og barneskole inkl selvsagt foreldremøte, kort t-banetur til jobb, fritidsaktiviteter/bursdager/venner nådde vi med å gå, ta bane eller buss, og butikken er under ti minutters gange hjemmefra på vei til t-bane/barnehage/skole, så ikke noe problem å få handlet. 
Eneste problem var en periode bortekamp i fotball og noe familie der vi brukte mye tid på reisevei, men man venner seg jo til det og bruker reisetida fornuftig. Bileiere er selvsagt vant til at alt går fort, men det er en vane.

Anonymkode: 34180...c7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, hvis partneren ikke vil.

TS vil dessuten reise så mye at hun skal jobbe deltid for å få tid til det. Nei vent. Først skal hun jobbe ekstra mye og leve på minimum for å spare. Så skal hun jobbe lite for å reise. Alt dette mens hun bor med en mann som ikke deler disse drømmene, pluss ikke minst hans barn. Et barn som skal ha fotballsko, sykkel, som skal på diverse treninger og skole /barnehage. Men TS har bestemt at de ikke skal ha bli og bare kjøpe den aller billigste osten. Så ja. Hun dagdrømmer.

Jeg skal spare mye de første 5 årene før jeg får barn, etter det blir forbruket mer «normalt». Da har jeg spart opp nok penger til å i praksis ha 100% legelønn (med avkastningene av investeringene mine) selv om jeg bare jobber 80%. Da har man helt fint råd til å ha et vanlig hus, bil, betale alle regninger, gi barna alt de trenger og noen ferieturer i året.

Er ikke det at partner ikke vil reise, men ferrarien er nok enda viktigere for han. Største problemet i mine øyne er at han tror han kan tjene opp mange millioner samtidig som man ikke skal ofre noe, noe som ikke er realistisk i mine øyne.

ts

Anonymkode: 8c199...01d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 mill?😵‍💫Hadde blitt redd av tankegangen hans. Han er student og målet burde kanskje være å spare opp egenkapital til bolig. Og betale ned evn gjeld. Har han null peil på hva mat koster? Og barn og bolig? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skal spare mye de første 5 årene før jeg får barn, etter det blir forbruket mer «normalt». Da har jeg spart opp nok penger til å i praksis ha 100% legelønn (med avkastningene av investeringene mine) selv om jeg bare jobber 80%. Da har man helt fint råd til å ha et vanlig hus, bil, betale alle regninger, gi barna alt de trenger og noen ferieturer i året.

Er ikke det at partner ikke vil reise, men ferrarien er nok enda viktigere for han. Største problemet i mine øyne er at han tror han kan tjene opp mange millioner samtidig som man ikke skal ofre noe, noe som ikke er realistisk i mine øyne.

ts

Men TS. Hvis du skal flytte sammen med kjæresten og hans barn så HAR du en familie. Det er helt urealistisk å tro du kan spare opp store summer i en etableringsfase. Og du har virkelig ikke noe begrep om hva ting koster. 
At du mener ferier er viktigere enn Ferrari er bare akkurat det. Din mening. Ikke en fasit.

Og du skjønner nok at han ikke mener han kan spare opp 100 millioner på en lavtlønnet jobb eller? Eller er han tilbakestående?

Ditt utgangspunkt er at du er mer verdt enn ham fordi du tjener mer (kanskje, en gang i fremtiden, det vet du ikke nå), og at det du ønsker å prioritere er viktigere enn det han ønsker. 
Du høres altfor ung og rastløs ut til å etablere deg med mann og stebarn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Økonomisk vil det også gå helt fint rundt med en 80% legelønn + avkastning av investeringer som med 10% rente (som er ganske normalt) gjør at jeg i praksis kan ta ut omtrent 200 000 kr i året, som jeg tenker kan være øremerket til reising og opplevelser

Du glemmer skatt, inflasjon og eventuelt formuesskatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du og kjæresten har jo begge ambisjoner om å investere og spare, han for "å bli rik" du for å reise.

Bor dere sammen i dag? Hvis dere ønsker å gifte dere så vil faktisk det dere sparer opp etterpå være deres penger og noe dere eier i sammen. Du vil spare som et uvær i fem år for å kunne leve livet etterpå, han vil spare for å kjøpe fin bil. Egentlig høres dere litt umodne ut begge to.

Hvis kjæresten din allerede har et barn, hvordan ser du for deg denne reisingen, skal det være i skoleferiene? Jeg synes det høres fint ut å jobbe 80% noen år men tenker at dere må ha en bil og at om dere skal ha barn så kunne det kanskje være fint å få dem snart så stebarnet ikke blir ti år eldre enn søsknene, men det har du kanskje tenkt på?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er vel en av de største kildene til konflikt i parforhold selv når inntekt og syn på forbruk er nokså likt. Enig med de som sier at dere må sette dere ned å legge en realistisk plan for det evt samlivet. Bosted, jobbsituasjon og forventet inntekt, prioriteringer mm. 

Dere bør ha delt økonomi, med felles regningskonto. Det har jeg og min mann hatt i snart 20 år og det fungerer veldig fint for oss. Setter inn nogelunde samme sum, variere litt etter inntekt, når vi får lønn. Fra regningskonto trekkes huslån, strøm, kommunale avgifter, forsikringer, (tidligere) barnepass som bhg og SFO etc. Kjøper og betaler for bil og bilutgifter etter valg/ økonomi hver for oss. Mat burde vi hatt matkonto på, men vi betaler litt «her og der» De resterende pengene vi har på hver vår brukskonto disponerer vi etter eget ønske; sparing, fornøyelser mm. Dermed kan jeg bruke penger til teater, venninnetreff, klær og min mann på dubeditter, hobbyutgifter mm uten at den andre parten blir irritert eller bryr seg med det. 

Hva enn dere gjør - ikke gå for felles økonomi, lykke til! 

Anonymkode: 0fff4...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Exen min er som ts, og jeg er som kjæresten til ts. Vi var så ulike økonomisk men jeg hadde drømmene mine som jeg ikke kunne slippe tak i. Han gjorde alt for å trykke den ned og latterliggjorde mine økonomiske fremtidsplaner. 

Spoler 15år frem i tid: Jeg er riktignok langt fra 100 mill, men jeg sitter godt i det. Jeg har ingen interesse for biler men jeg hadde hatt råd til å kjøpe. Jobber også redusert etter å ha jobbet mye i mange år for å oppnå livsstilen jeg har nå. 

Anonymkode: 46f62...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, skrev du at kjæresten din skulle bli toppselgende eiendomsmegler? Og han har hovedomsorgen for et barn? Hvem skal passe barnet på kveldstid og helger når man vanligvis har visninger? Det kan hende det blir litt mindre tid til jobbing enn du ser for deg nå, for minst en av dere. 

Anonymkode: 1d82f...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han høres umoden ut. De fleste av oss har skjønt at vi ikke kommer til å få inntekt i 100mil klassen innen vi har fått barn. Vi har også forstått at vi kan leve godt allikevel. Jeg tror du bør holde litt igjen din egen pengesekk og ha delt økonomi, ellers kan livet bli mer krevende enn du har sett for deg. 

Anonymkode: 8631a...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker du ham? Hvis ikke, du er ung, du kan jo møte en annen, kanskje,

Anonymkode: 866b7...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 18.12):

Hei!

Både jeg og kjæresten har vært studenter med dårlig rå de siste årene og økonomi har derfor ikke vært noe vi har snakket så mye om de 2 årene vi har vært sammen. Det har ikke vært så mye å snakke om da vi ikke har hatt mye penger til overs som kan brukes/spares. Vi blir begge ferdig utdannet til sommeren og vi hadde i helgen vår «økonomi-prat» og snakket om ønsker for fremtiden osv.

Jeg kommer til å ha betydelig høyere lønn en han siden utdannelsen min er dobbelt så lang (jeg vil tjene ca 30% mer enn han). I tillegg har han et barn fra tidligere forhold som han har hovedansvar for (får et lite bidrag fra mor). 

Jeg er ganske minimalistisk av meg, handler bare billige klær, kjøper det meste jeg trenger brukt, kjøper first price osv. Jeg drømmer om å kunne spare opp nok penger til å kunne jobbe mindre og reise mer og oppleve verden og gøye aktiviteter sammen med min fremtidige familie. Men det krever jo så klart at man ikke har en veldig dyr livsstil i hverdagen.

Kjæresten min derimot har et litt annet tankesett. Hans mål er å nå 100 mill og ha så god rå at han kan kjøpe seg en Ferrari for avkastningen av investerte penger. Han orker heller ikke å skulle gå å tenke på økonomi og at han burde ta «den billige osten» osv for eksempel.

I mitt hode er kjæresten ganske urealistisk. Han har en bachelorgrad og kommer ikke til å tjene veldig mye mer enn gjennomsnittet ser jeg for meg. Jeg vil nok tjene mer siden jeg er har profesjonsutdanning, men langt i fra nok til å spare opp 100 mill…

Etter samtalen sitter jeg egentlig igjen med en litt uggen følelse. Mine drømmer er å kunne jobbe mindre, reise og oppleve mer med vår fremtidige familie, mens hans drømmer er å «bli rik» og kjøpe seg en svindyr bil…ekstra kjipt kjennes det når jeg begynner å tenke over at om vi får felles økonomi kommer jeg til å stå for mesteparten av inntekten, samtidig som sikkert 75% av forbruket går til å dekke hans og hans barn sitt forbruk (siden han spiser mer, kjøper mer «duppeditter», har fler dårlige uvaner og barn krever jo også en del penger…

Nå vet jeg ikke helt hva jeg vil lenger…noen som har noen gode råd å komme med?

Han her høres jammen fysisk kjekk ut! Intelligent er han iallfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...