Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Både jeg og kjæresten har vært studenter med dårlig rå de siste årene og økonomi har derfor ikke vært noe vi har snakket så mye om de 2 årene vi har vært sammen. Det har ikke vært så mye å snakke om da vi ikke har hatt mye penger til overs som kan brukes/spares. Vi blir begge ferdig utdannet til sommeren og vi hadde i helgen vår «økonomi-prat» og snakket om ønsker for fremtiden osv.

Jeg kommer til å ha betydelig høyere lønn en han siden utdannelsen min er dobbelt så lang (jeg vil tjene ca 30% mer enn han). I tillegg har han et barn fra tidligere forhold som han har hovedansvar for (får et lite bidrag fra mor). 

Jeg er ganske minimalistisk av meg, handler bare billige klær, kjøper det meste jeg trenger brukt, kjøper first price osv. Jeg drømmer om å kunne spare opp nok penger til å kunne jobbe mindre og reise mer og oppleve verden og gøye aktiviteter sammen med min fremtidige familie. Men det krever jo så klart at man ikke har en veldig dyr livsstil i hverdagen.

Kjæresten min derimot har et litt annet tankesett. Hans mål er å nå 100 mill og ha så god rå at han kan kjøpe seg en Ferrari for avkastningen av investerte penger. Han orker heller ikke å skulle gå å tenke på økonomi og at han burde ta «den billige osten» osv for eksempel.

I mitt hode er kjæresten ganske urealistisk. Han har en bachelorgrad og kommer ikke til å tjene veldig mye mer enn gjennomsnittet ser jeg for meg. Jeg vil nok tjene mer siden jeg er har profesjonsutdanning, men langt i fra nok til å spare opp 100 mill…

Etter samtalen sitter jeg egentlig igjen med en litt uggen følelse. Mine drømmer er å kunne jobbe mindre, reise og oppleve mer med vår fremtidige familie, mens hans drømmer er å «bli rik» og kjøpe seg en svindyr bil…ekstra kjipt kjennes det når jeg begynner å tenke over at om vi får felles økonomi kommer jeg til å stå for mesteparten av inntekten, samtidig som sikkert 75% av forbruket går til å dekke hans og hans barn sitt forbruk (siden han spiser mer, kjøper mer «duppeditter», har fler dårlige uvaner og barn krever jo også en del penger…

Nå vet jeg ikke helt hva jeg vil lenger…noen som har noen gode råd å komme med?

Anonymkode: 8c199...01d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når han allerede har et barn han betaler for, syns jeg det virker mest ryddig å ha delt økonomi. Men dette løser selvsagt ikke ulikhetene på sikt. Hvor gammel er han? Det kan skje mye modning hos menn ettersom årene går, men dersom dere er fundamentalt ulike så er det egentlig ikke en god idé å bygge et liv sammen. Økonomi er en vanlig kilde til konflikt selv hos par som tenker forholdsvis likt. 

Anonymkode: 364c5...1c7

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når han allerede har et barn han betaler for, syns jeg det virker mest ryddig å ha delt økonomi. Men dette løser selvsagt ikke ulikhetene på sikt. Hvor gammel er han? Det kan skje mye modning hos menn ettersom årene går, men dersom dere er fundamentalt ulike så er det egentlig ikke en god idé å bygge et liv sammen. Økonomi er en vanlig kilde til konflikt selv hos par som tenker forholdsvis likt. 

Anonymkode: 364c5...1c7

Han er 29 år. Kan håpe han modnes litt, men ser ikke for meg at han endrer seg så mye at han nærmer seg mitt «tankesett» om hvordan jeg ønsker å leve livet:/

ts

Skrevet

Problemer ikke at dere har ulikt syn på økonomi, men at han er stein stokke dum. Dumme folk er farlige.

• Liker 17
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han er 29 år. Kan håpe han modnes litt, men ser ikke for meg at han endrer seg så mye at han nærmer seg mitt «tankesett» om hvordan jeg ønsker å leve livet:/

ts

Dere er altfor forskjellige til at dette funker økonomisk. Tror jeg hadde vært svært forsiktig med å innlede en felles økonomi i dette tilfellet du beskriver. 

Og hvis det er noe som er roten til et vanskelig samliv, så er det et så forskjellig syn på økonomi. 

Anonymkode: f9388...5bf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Uansett er delt økonomi det beste. Da kan begge gjøre det de vil med sine penger etter at regningene er betalt. Jeg levde med en mann hvor jeg tjente mest og han brukte mest… blir etter hvert veldig irriterende. Og når man har felles økonomi og en person ønsker å kjøpe noe blir det gjerne dobbelt så dyrt, for da skal den andre også ha tilsvarende. Skjønner rett og slett ikke at folk orker å ha delt økonomi. 

Anonymkode: a273c...c95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig med alle svarene over. Jeg har vært i lignnede situasjon, og jeg begynte å forakte hele mannen. Jeg jobbet mest, prøvde å være familiens økonomiske overhode for å spare mest mulig penger (sparing var fremmedvokublar for han) og han var bare opptatt av neste innkjøp av merkeklær. Jeg gikk. 

Anonymkode: bd532...24b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er og merkbart at dere ikke drømmer om de samme tingene.

Jeg foreslår at dere bruker god tid på å kartlegge alle fremtidsdrømmer og holdninger, prioriteringer og verdier. Om tendensen vi ser i åpningsinnlegget holder seg, er livet ditt lettere uten denne mannen i livet ditt, TS. Du har en realistisk tilnærming, han har høytsvevende drømmer, inklusive uvaner slik det ser ut nå.

Anonymkode: 25d27...d88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som han forventer å både bruke dine penger til og kose seg, og til sparing. Og den summen han vil spare er jo overhodet ikke realistisk, selv om han hadde spart hver eneste krone han tjener.

Jeg hadde krevd delt økonomi, og revurdert forholdet.

Anonymkode: 09157...ac5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bo sammen med denne mannen. Det blir bare elendighet.

Anonymkode: 87299...7f6

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler deg absolutt å kjøre delt økonomi, hvorfor skal du betale for at han skal «leke» med penger. Når han i tillegg har en unge med inn er det enda mer viktig. Nei det er ikke å være gjerrig eller kjip, det handler om å være bevist og planlegge. Støtter dine tanker om å kunne reise, oppleve og få noe igjen av den økonomiske friheten senere i livet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Oi haha, vi er på deres alder og ser mye likt her. Kjæresten min er en som fint kan bestille mat gjennom Wolt daglig, mens jeg gjerne handler i dagligvarebutikken på tilbud. Han er også svært opptatt av penger, og har "mye vil ha mer"-mentalitet. Forskjellen er derimot at han med sin 3-årige grad tjener nesten det dobbelte av meg, da han er i en nisjebransje som har useriøst mye penger. Jeg med min profesjonsutdanning føler meg bare underbetalt........................

Anonymkode: b84d3...1e1

• Liker 3
Gjest Linneah2013
Skrevet

Dere er veldig ulike, det er en stor fare for at dette kan bli en konflikt det blir vanskelig å stå i. Dere må snakke sammen, forsøke å bli enige om den økonomiske fremtiden. Velger du å fortsette med han, vil jeg råde deg til å ha delt økonomi, en konto til faste utgifter inkl mat som dere deler, resten er separat. Da kan du spare så mye som du vil til det du vil.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde faktisk mistet følelsene for en mann på snart 30 som tror han skal spare 100M og kjøpe Ferrari.

Høres ut som en 10 åring....

Anonymkode: da054...1c9

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler også delt økonomi. Men vær obs på at det ikke blir slik at han bruker opp alle pengene sine på det han vil og så blir du sittende igjen og betale alt det kjedelige (strøm, lån, regninger…) fordi han ikke har penger igjen. 

Vær også obs på at felles sparemål kan være vanskelige (feks ferie) fordi han er urealistisk og bruker opp pengene sine. 

Anonymkode: e55df...44b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært kjæresten din og hadde et mål om å tjene mest mulig for å ta seg råd til et luksusforbruk. Min eks tjente bedre enn meg da hadde som mål om å leve sparsommelig. 

Det sier seg selv at forholdet ikke var liv laga siden vi hadde så ulikt syn på økonomi. Sist gang jeg hørte så lever han like sparsommelig nå med sin familie. 

Finn deg heller en med lik økonomisk syn. 

Anonymkode: 46f62...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet, er vel egentlig at hans tanker ikke har rot i virkeligheten. Hvordan er det han egentlig planlegger å nå disse 100 mill? Hva er hans strategi? Har han en hemmelig konto?? Hvordan ligger han an i løypa? Har han mange mill spart allerede kanskje? 

Anonymkode: 357bf...924

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

100 millioner? Lider han av megalomani?

Anonymkode: e7a36...82e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det største problemet, er vel egentlig at hans tanker ikke har rot i virkeligheten. Hvordan er det han egentlig planlegger å nå disse 100 mill? Hva er hans strategi? Har han en hemmelig konto?? Hvordan ligger han an i løypa? Har han mange mill spart allerede kanskje? 

Anonymkode: 357bf...924

Nå har han bare 300k investert, men sier han skal bli den beste eiendomsmegleren og da kommer han til å få veldig bra betalt siden det er provisjonsbasert. Så skal han sette av 20k i mnd, investere smart og få en årlig avkastning på langt over snittet og bli rik…

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå har han bare 300k investert, men sier han skal bli den beste eiendomsmegleren og da kommer han til å få veldig bra betalt siden det er provisjonsbasert. Så skal han sette av 20k i mnd, investere smart og få en årlig avkastning på langt over snittet og bli rik…

ts

Inspirert av reality serien om luksus meglere i USA 🤭🤭🤭

Anonymkode: da054...1c9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...