Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står det i min strøm app at "i dag er det ingen store variasjoner i strømprisen, så du kan bruke strømmen slik som det passer deg", når strømmen koster 28 øre per kwh kl 12, men klokken 18 koster den 69 øre pr kwh?

Det er jo stor forskjell da.🤔

Anonymkode: 2df2a...c24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor står det i min strøm app at "i dag er det ingen store variasjoner i strømprisen, så du kan bruke strømmen slik som det passer deg", når strømmen koster 28 øre per kwh kl 12, men klokken 18 koster den 69 øre pr kwh?

Prosentmessig mellom de to ja, men vinteren 21/22 kunne en kilowattime koste 700 øre……

i absolutte tall er det liten forskjell mellom 28 og 69 øre. 

Anonymkode: 574dd...b8d

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har Tibber. De sender melding i appen noen ganger om uvanlig billigere og dyrere strøm.

Til vanlig viser de prisen grafisk, slik en kan vurdere selv.

Vil anta din leverandør har forsøkt å automatisere når meldingen om variasjon i strømpris skal vise, idag er ikke variasjonen stor nok?

Eller det er en feil i appen?

Uavhengig av hva som vises av tekst,det er mulig å automatisere noen typer forbruk, eksempelvis lading av elbil og varming av varmtvann, samt varme til en en viss grad.

Pris via Tibber idag 27. April er laveste pris uten nettleie, avgifter og strøm støtte:

12-13 og 15-16 med ca 16 øre. Høyeste pris 20-22 med pris 86-91 øre.

Med nettleie, avgifter og strømstøtte er laveste 61 øre og høyeste 137 øre.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (13 minutter siden):

Jeg har Tibber. De sender melding i appen noen ganger om uvanlig billigere og dyrere strøm.

Til vanlig viser de prisen grafisk, slik en kan vurdere selv.

Vil anta din leverandør har forsøkt å automatisere når meldingen om variasjon i strømpris skal vise, idag er ikke variasjonen stor nok?

Eller det er en feil i appen?

Uavhengig av hva som vises av tekst,det er mulig å automatisere noen typer forbruk, eksempelvis lading av elbil og varming av varmtvann, samt varme til en en viss grad.

Pris via Tibber idag 27. April er laveste pris uten nettleie, avgifter og strøm støtte:

12-13 og 15-16 med ca 16 øre. Høyeste pris 20-22 med pris 86-91 øre.

Med nettleie, avgifter og strømstøtte er laveste 61 øre og høyeste 137 øre.

Jeg har Fortum og de skal bli dyrere nå. Hører mye bra om Tibber og vurderer om jeg skal bytte.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har Fortum og de skal bli dyrere nå. Hører mye bra om Tibber og vurderer om jeg skal bytte.

Ts

Forskjellen mellom de ulike selskapene er ikke så stor. Selskapene lever av månedspris og et påslag pr kWh.

Fortum Spotpris 49 kr/mnd + 5,90 øre/kWh.

Tibber spotpris 49 kr / 39 kr for kunder som har solceller eller laderboks knyttet mot avtalen. Påslag 2,95 øre pr kWh.

Vibb har 39 kr pr måned og 0 øre påslag pr kWh.

Det finnes også andre selskaper som gjerne har avtaler med bedre betingelser i periode.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor bruker ikke alle bare 30 minutter på å lese seg opp hva strøm er for noe, så slipper man å være forvirret. Vet at noen synes det er kjedelig, men når man må gå på et forum for å spørre så er det kanskje verdt det? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fastpris, ikke den beste avtalen men jeg har det mer som en forsikring. 120 øre, 5 års avtale. Jeg bruker ikke mye strøm. Når strømmen er over 250øre  så har jeg omtrent gratis strøm og nettleie pga strømstøtten. I de periodene "tørker" jeg ut huset, noe ingen ellers har råd til med spotpris. Det gjør at treverket i huset aldri får noe fuktighet.

Anonymkode: 4c1be...7be

AnonymBruker
Skrevet

De som miner crypto ville nok ha tjent en god del i disse periodene. I bare oktober måned i 2022 tjente jeg 10000 kr på å bruke strøm, pga strømstøtten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De som miner crypto ville nok ha tjent en god del i disse periodene. I bare oktober måned i 2022 tjente jeg 10000 kr på å bruke strøm, pga strømstøtten.

Det skjønner jeg ikke, hvordan gikk det til?

Anonymkode: 5fd1c...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Tja.. Det jeg har forstått om strømprisene ut fra min situasjon er følgende:
Kapasitetstrinn betyr noe... (Altså, hvor mye strøm som brukes på samme tid) Altså hvor mange ting som benyttes på samme tid betyr noe.. Jeg kjører ike oppvaksemaskinen, vaskemaskin, tørketrommel,  lager mat etc, etc, samtidig,.... Da bikker jeg fort over på neste kapasitetstrinn helt unødvendig.... 
Jeg tenker ikke så mye over selve strømprisen, da jeg uansett fordeler bruken av elektriske apparater utover døgnet uten at det går på bekostning av livskvaliteten vår hvert fall...
Har tidinnstilling på det meste..

Utover det , så er er jeg litt usikker på om jeg forstår helt spørsmålet i HI🙈 Spør du om tips til sparing eller hvordan appen fungerer på en måte?  

Ikke negativt ment altså, jeg bare spør for å være sikker😊 

Anonymkode: 8f13f...e50

AnonymBruker
Skrevet

Det er nettleia som fastsettes ut fra hvor mye strøm du bruker samtidig. 

Anonymkode: 58823...30e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (2 timer siden):

Forskjellen mellom de ulike selskapene er ikke så stor. Selskapene lever av månedspris og et påslag pr kWh.

Fortum Spotpris 49 kr/mnd + 5,90 øre/kWh.

Tibber spotpris 49 kr / 39 kr for kunder som har solceller eller laderboks knyttet mot avtalen. Påslag 2,95 øre pr kWh.

Vibb har 39 kr pr måned og 0 øre påslag pr kWh.

Det finnes også andre selskaper som gjerne har avtaler med bedre betingelser i periode.

Ergo er Tibber mest økonomisk?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tja.. Det jeg har forstått om strømprisene ut fra min situasjon er følgende:
Kapasitetstrinn betyr noe... (Altså, hvor mye strøm som brukes på samme tid) Altså hvor mange ting som benyttes på samme tid betyr noe.. Jeg kjører ike oppvaksemaskinen, vaskemaskin, tørketrommel,  lager mat etc, etc, samtidig,.... Da bikker jeg fort over på neste kapasitetstrinn helt unødvendig.... 
Jeg tenker ikke så mye over selve strømprisen, da jeg uansett fordeler bruken av elektriske apparater utover døgnet uten at det går på bekostning av livskvaliteten vår hvert fall...
Har tidinnstilling på det meste..

Utover det , så er er jeg litt usikker på om jeg forstår helt spørsmålet i HI🙈 Spør du om tips til sparing eller hvordan appen fungerer på en måte?  

Ikke negativt ment altså, jeg bare spør for å være sikker😊 

Anonymkode: 8f13f...e50

Begge deler egentlig. 

Ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ergo er Tibber mest økonomisk?

Vibb er den rimeligste av de tre avtalene.

Andre avtaler kan være bedre med negativt påslag.

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilken strøm app snakker du om?

Hele hensikten med å følge med på strømprisene time for time er å bruke strømmen smart. Bruke vaskemaskin og lade bil i de timene hvor strømprisen er lavest. 
Men på denne tiden av året er der ikke de voldsomme svingningene. 
Jeg vil anta at appen din ser på gjennomsnittsprisen i løpet av døgnet. Eller du har en app som prøver å lure deg til å bruke strøm på en slik måte at strømselskapet tjener mest mulig på deg? Hvem vet? 

Anonymkode: 4edb4...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...