AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:02 #81 Del Skrevet onsdag kl 05:02 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg jobber i akuttpsykiatrien på Sørlandet sykehus. Der har vi fullt navn på ansattkortet. Vi har i tillegg fått mail fra ledelsen om at det ikke er lov å dekke over eget etternavn med teip eller tusj ol. Som pasient i Norge har man visstnok rett på å vite navn på helsepersonell. Anonymkode: f8729...026 Det synes jeg ikke er greit. Etter å ha blitt oppringt fra en pasient innen rus og psykiatri flere ganger på min private mobil så begynte jeg å snu kortet på jobb. Hvit side ut så ikke navnet synes. Jeg mener det holder å vite fornavnet. Jobber heldigvis ikke der lenger. Anonymkode: dbc05...028 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 05:17 #82 Del Skrevet onsdag kl 05:17 Som sykepleier er man offentlig helsepersonell https://sykepleien.no/forskning/2017/12/er-det-egentlig-greit-droppe-etternavn "Derfor mener Rådet for sykepleieetikk at sykepleiere som en hovedregel bør ha fullstendig navneskilt. Vi mener pasienten skal være i sentrum. Men, til tross for dette, mener Rådet at man ikke bør være helt kategorisk. Det er ikke et krav om å gå med hele navnet på skiltet men pasienter har krav på å vite hele navnet om de spør om det. Dette er opp til arbeidsgiver. Anonymkode: 26b56...ebd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:08 #83 Del Skrevet onsdag kl 10:08 Ønsker en å jobbe som anonym ovenfor gruppen en jobber med får en heller skifte jobb til å bli spaner eller jobbe i militæret eller noe, om en mener seg selv så viktig at navnet sitt er topphemmelig jobber en ikke i helse og omsorg. Pasienter har rett til å se navnet til de som roter i deres journal og hvem som gir de helsehjelp. Anonymkode: c431b...db2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:13 #84 Del Skrevet onsdag kl 10:13 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ønsker en å jobbe som anonym ovenfor gruppen en jobber med får en heller skifte jobb til å bli spaner eller jobbe i militæret eller noe, om en mener seg selv så viktig at navnet sitt er topphemmelig jobber en ikke i helse og omsorg. Pasienter har rett til å se navnet til de som roter i deres journal og hvem som gir de helsehjelp. Anonymkode: c431b...db2 Det er stor forskjell på eldre i hjemmetjenesten eller beboere på sykehjem og svært psykisk syke innen ROP. Anonymkode: dbc05...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:17 #85 Del Skrevet onsdag kl 10:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er stor forskjell på eldre i hjemmetjenesten eller beboere på sykehjem og svært psykisk syke innen ROP. Anonymkode: dbc05...028 Ikke når det gjelder rettighetene deres nei. Og det er ikke noe som noe helsepersonell har mandat til å bestemme. Anonymkode: c431b...db2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:39 #86 Del Skrevet onsdag kl 10:39 Kan også tilføye at det har vært en rekke saker som har blitt klaget inn der retten til innsyn etter pasient og brukerrettighetsloven stortsett alltid går foran lovforståelsen i arbeidsmiljøloven. Jobber en i helsesektoren uavhengig av pasientgruppe jobber en ikke anonymt. "Statsforvalteren sendte den 13. januar 2021 saken til Helsedirektoratet og ba direktoratet om en lovforståelse av om arbeidsmiljøloven her går foran pasientens rettigheter etter pasient- og brukerrettighetsloven. Helsedirektoratets svarte at pasienten ikke kan nektes innsyn i journalen med henvisning til helsepersonellets arbeidsmiljø. ... Ombudet er videre kommet til at retten til innsyn i pasientjournal ikke kan innskrenkes under henvisning til arbeidsgivers plikt til å tilrettelegge for et godt psykososialt arbeidsmiljø. Etter ombudets oppfatning må unntak fra innsynsretten hjemles i unntaksreglene i pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 andre ledd eller forvaltningsloven § 19 andre ledd bokstav b. Kommunen har ikke vist til konkrete holdepunkter for at det er grunnlag for å holde tilbake den ansattes navn og stilling etter disse bestemmelsene" https://www.sivilombudet.no/uttalelser/skjerming-av-navn-pa-helsepersonell-med-hjemmel-i-arbeidsmiljoloven-§-4-3/ Anonymkode: c431b...db2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:35 #87 Del Skrevet onsdag kl 11:35 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kan også tilføye at det har vært en rekke saker som har blitt klaget inn der retten til innsyn etter pasient og brukerrettighetsloven stortsett alltid går foran lovforståelsen i arbeidsmiljøloven. Jobber en i helsesektoren uavhengig av pasientgruppe jobber en ikke anonymt. "Statsforvalteren sendte den 13. januar 2021 saken til Helsedirektoratet og ba direktoratet om en lovforståelse av om arbeidsmiljøloven her går foran pasientens rettigheter etter pasient- og brukerrettighetsloven. Helsedirektoratets svarte at pasienten ikke kan nektes innsyn i journalen med henvisning til helsepersonellets arbeidsmiljø. ... Ombudet er videre kommet til at retten til innsyn i pasientjournal ikke kan innskrenkes under henvisning til arbeidsgivers plikt til å tilrettelegge for et godt psykososialt arbeidsmiljø. Etter ombudets oppfatning må unntak fra innsynsretten hjemles i unntaksreglene i pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1 andre ledd eller forvaltningsloven § 19 andre ledd bokstav b. Kommunen har ikke vist til konkrete holdepunkter for at det er grunnlag for å holde tilbake den ansattes navn og stilling etter disse bestemmelsene" https://www.sivilombudet.no/uttalelser/skjerming-av-navn-pa-helsepersonell-med-hjemmel-i-arbeidsmiljoloven-§-4-3/ Anonymkode: c431b...db2 Jeg vet at pasienter har rett til innsyn. Lærte en gang at du skal skrive rapport som om pasient eller pårørende sitter bak ryggen og leser. Og jeg har alltid skrevet ordentlige rapporter. Der står navn på den som har skrevet. Men etter gjentatte oppringinger på netter og i helger så valgte jeg å slutte i stillingen. Det gikk på helsen løs. Alle ansatte snudde kortene sine, og ingen hadde skilt med fullt navn. Tavlen i gangen viste kun fornavn på de ansatte. Slik har det vært alle steder jeg har jobbet. Har aldri hatt tavler med fullt navn på de som kommer på jobb. Heldigvis jobber jeg en fredelige og tryggere plass nå. Anonymkode: dbc05...028 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:42 #88 Del Skrevet onsdag kl 11:42 Nuttery skrev (På 28.4.2025 den 22.01): Jeg synes det er forskjell på at de som søker om journalinnsyn får utdelt journal (med fullt navn på journalførere), og at absolutt alle skal få full journal matet inn på Helsenorge til fri lesing. Hvorfor det? Som helsepersonell informerer jeg alltid mine pasienter om at de har innsyn i journal. Det er bare rett og rimelig. Jeg dobbeltsjekker noen ganger med pasienten om jeg har forstått informasjon riktig før jeg dokumenterer. Anonymkode: 7b435...254 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:05 #89 Del Skrevet onsdag kl 12:05 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet at pasienter har rett til innsyn. Lærte en gang at du skal skrive rapport som om pasient eller pårørende sitter bak ryggen og leser. Og jeg har alltid skrevet ordentlige rapporter. Der står navn på den som har skrevet. Men etter gjentatte oppringinger på netter og i helger så valgte jeg å slutte i stillingen. Det gikk på helsen løs. Alle ansatte snudde kortene sine, og ingen hadde skilt med fullt navn. Tavlen i gangen viste kun fornavn på de ansatte. Slik har det vært alle steder jeg har jobbet. Har aldri hatt tavler med fullt navn på de som kommer på jobb. Heldigvis jobber jeg en fredelige og tryggere plass nå. Anonymkode: dbc05...028 Pasientjournalen blir alltid best om en skriver den som at du enten rådfører deg med pasienten (min psykomotoriske fysioterapeut gjør alltid det med meg, "hva skal jeg skrive om timen i dag? "Hva har vi gjort?" Slike enkle spørsmål kan gjøre behandlingen bedre for alle parter. Også til dels andre profesjoner, det kommer selvfølgelig an på pasientene. Men det er ikke slik at mennesker som er psykisk syke ikke skal ha brukermedvirkning, noe mindre respekt eller har mindre rettigheter enn i somatikken heller tvert om. En bør i det minste skriver som at den det gjelder leser det du skriver og sitter ved siden av deg. Jeg kan forstå at det kan være situasjonener som kan føles ubehagelig og krenkende for personalet men pasienter har rettigheter uansett diagnose og behandling. Det er viktig å være klar over den makten en har som helsefagarbeider. På jobb vil du alltid være den mektigste, å presentere seg med navn er kanskje det minste en kan forvente av høflighet, folkeskikk og avmaktsbasert omsorg. Og jeg tror en kommer lengst med det både kortsiktig og langsiktig (men det er mitt syn). Navnet ditt er tilsynelatende og virkelig ikke hemmelig, uansett hvor mye du prøve å skjule det. En har krav på å få vite hvem som behandler deg, uansett om det er en lege i kreft avdelingen eller en psykiatrisk sykepleier på en akutt post. Så om pasientene virkelig ønsker og går inn for å vite navnet ditt gjør de det med eller uten navneskilt. Rettighetene til pasientene er jo de samme i psykiatrien som i somatikken, det er jo ikke to forskjellige regelsett. Og folk har jo rett til å lese journalen sin, navnet står jo der uansett. Rapporter er det vanligvis ikke bare en som skriver på en avdeling, det er jo samtlige på en periode over tid uansett. Anonymkode: c431b...db2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:20 #90 Del Skrevet onsdag kl 12:20 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Pasientjournalen blir alltid best om en skriver den som at du enten rådfører deg med pasienten (min psykomotoriske fysioterapeut gjør alltid det med meg, "hva skal jeg skrive om timen i dag? "Hva har vi gjort?" Slike enkle spørsmål kan gjøre behandlingen bedre for alle parter. Også til dels andre profesjoner, det kommer selvfølgelig an på pasientene. Men det er ikke slik at mennesker som er psykisk syke ikke skal ha brukermedvirkning, noe mindre respekt eller har mindre rettigheter enn i somatikken heller tvert om. En bør i det minste skriver som at den det gjelder leser det du skriver og sitter ved siden av deg. Jeg kan forstå at det kan være situasjonener som kan føles ubehagelig og krenkende for personalet men pasienter har rettigheter uansett diagnose og behandling. Det er viktig å være klar over den makten en har som helsefagarbeider. På jobb vil du alltid være den mektigste, å presentere seg med navn er kanskje det minste en kan forvente av høflighet, folkeskikk og avmaktsbasert omsorg. Og jeg tror en kommer lengst med det både kortsiktig og langsiktig (men det er mitt syn). Navnet ditt er tilsynelatende og virkelig ikke hemmelig, uansett hvor mye du prøve å skjule det. En har krav på å få vite hvem som behandler deg, uansett om det er en lege i kreft avdelingen eller en psykiatrisk sykepleier på en akutt post. Så om pasientene virkelig ønsker og går inn for å vite navnet ditt gjør de det med eller uten navneskilt. Rettighetene til pasientene er jo de samme i psykiatrien som i somatikken, det er jo ikke to forskjellige regelsett. Og folk har jo rett til å lese journalen sin, navnet står jo der uansett. Rapporter er det vanligvis ikke bare en som skriver på en avdeling, det er jo samtlige på en periode over tid uansett. Anonymkode: c431b...db2 De plassene jeg har jobbet har de pasientene rett til utskrift av rapporter, ikke tilgang til journalsystemet får, selvsagt. Journalene blir ikke publisert på HelseNorge. Da jeg jobbet i ROP opplevde jeg aldri at noen bad om utskrift fra journalen. Ja, jeg skal hilse og si at det er ubehagelig å få flere telefoner hver natt og helg, enten jeg har fri eller jobber. Et alvorlig problem innen ROP er hvis de får ditt fulle navn så har de samtidig også adressen din. Jeg var livredd for at det skulle ringe på døren min en kveld ettersom jeg bor alene. Vedkommende sa adressen min muntlig flere ganger så han visste nøyaktig hvor jeg bodde. For å få fred og kunne slappe av i mitt eget hjem så måtte jeg slutte i den jobben. Anonymkode: dbc05...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:22 #91 Del Skrevet onsdag kl 12:22 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg jobber i akuttpsykiatrien på Sørlandet sykehus. Der har vi fullt navn på ansattkortet. Vi har i tillegg fått mail fra ledelsen om at det ikke er lov å dekke over eget etternavn med teip eller tusj ol. Som pasient i Norge har man visstnok rett på å vite navn på helsepersonell. Anonymkode: f8729...026 Merkelig opplegg. Jeg jobber i akuttpsykiatrien på Ullevål og der har vi ikke lov til å ha etternavnet på ansattkortet. Anonymkode: 7fa61...e3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:50 #92 Del Skrevet onsdag kl 12:50 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De plassene jeg har jobbet har de pasientene rett til utskrift av rapporter, ikke tilgang til journalsystemet får, selvsagt. Journalene blir ikke publisert på HelseNorge. Da jeg jobbet i ROP opplevde jeg aldri at noen bad om utskrift fra journalen. Ja, jeg skal hilse og si at det er ubehagelig å få flere telefoner hver natt og helg, enten jeg har fri eller jobber. Et alvorlig problem innen ROP er hvis de får ditt fulle navn så har de samtidig også adressen din. Jeg var livredd for at det skulle ringe på døren min en kveld ettersom jeg bor alene. Vedkommende sa adressen min muntlig flere ganger så han visste nøyaktig hvor jeg bodde. For å få fred og kunne slappe av i mitt eget hjem så måtte jeg slutte i den jobben. Anonymkode: dbc05...028 Det er vel ikke så mange plasser det gjøres, altså at journalen ikke er tilgjengelig elektronisk for pasienter. "En pasient, en journal, alle pasient har rett til innsyn" osv. Tror det er mest vanlig at journalen er elektronisk og at den er samlet foruten om helsemidt (men de er jo også lovfestet til å gjøre journalen lett tilgjengelig for pasienter). Vi har nok fått mer rettigheter og brukermedvirkning i tjenestene og jeg synes det er fint som det ble nevnt ovenfor her at en som helsepersonell informerer brukerene om deres rettigheter til å lese journalen. Det er vanskelig å kunne benytte seg av rettighetene sine før en har fått kunnskapen om at en i det hele tatt har rettigheter. Det er klart det er få som ber om innsyn i journalen om de tror de ikke har rett til dette. Har jobbet i avdeling for rusmedisin selv og de fleste her har vært opptatt og oppdatert på sin egen journal og behandling. Vi hadde behandlingsmøter og før vi var kommet ut av kontoret visste de fleste av de inneliggende pasientene hva som stod i deres journal etter det behandlingsmøtet. Alle slike yrkesroller, tenk bare på hva barnevernsannsatte må tåle, og der er det mye trusler, politiet, dommere, advokater, politikere. Mange yrkesroller må stå i situasjoner som ikke oppleves ok. Men vi har alle rett til å bli introdusert for den vi trenger hjelp av. At det ikke er ok, at det føles ubehagelig og vondt med trusler? Ja absolutt, det gjør det. Men pasienter fullstendig uavhengig om de er ROP pasienter eller kreftpasienter har som jeg har nevnt de samme rettighetene. Anonymkode: c431b...db2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:58 #93 Del Skrevet onsdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Merkelig opplegg. Jeg jobber i akuttpsykiatrien på Ullevål og der har vi ikke lov til å ha etternavnet på ansattkortet. Anonymkode: 7fa61...e3e Ja, samme på mitt sykehus, de spør når de lager kortet ditt hvilken avdeling du skal på og til oss på akuttpsykiatrisk er det bare fornavn. Anonymkode: c031c...537 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:22 #94 Del Skrevet onsdag kl 14:22 Ts her. Takker for svarene. Jeg er en person som ikke er flink til å lese mennesker og jeg er ikke god på kroppsspråk og jeg er en dårlig menneskekjenner. Til tross for dette ble jeg sykepleier for 10 år siden ca. Når det gjelder denne personen jeg har møtt i jobb, så er dette en pasient i 60-årene. En gang jeg og kollega kom på vakt sa han fortsatt liggende i seng: «bare sier i fra, nå har jeg ikke truse på» etterfulgt av en hjertelig latter. Jeg visste da ikke hvordan jeg skulle tolke situasjonen. Dette er på en institusjon, kan ikke gå inn på hvilken type institusjon. Denne pasienten har kommet med små hint om at han er en gris, et eksempel: Da han fikk oljeklyx sa han: «Åhh dette er mannfolkas drøm, å få noe opp i rumpen». Anonymkode: 67047...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:05 #95 Del Skrevet torsdag kl 13:05 Her svarte jeg visst i feil tråd, selv om jeg er TS i begge 😅. Ble for øvrig sykepleier i 2014, men var helsefagarbeider før dette (2008), så jeg har jo bred erfaring innenfor helse og kjenner godt til gjeldende lovverk. Ts Anonymkode: 67047...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 04:17 #96 Del Skrevet fredag kl 04:17 Noe har jeg lært: Brukere/ pasienter har ingenting med hvem jeg er på fritiden utenfor jobb eller som person. Jeg kommer aldri mer til å fortelle hvor jeg bor, kommer til å lyve om sted hvis de spør. Jeg kommer til å ta hvite løgner. De har ingenting med hva slags menneske jeg er utenfor jobben. Anonymkode: 67047...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:00 #97 Del Skrevet fredag kl 09:00 Det er vel litt ulik praksis for det her, akuttmottaket på OUS blir feks alle ansattkort bare et nummer vet jeg. Anonymkode: 19bdc...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå