Nuttery Skrevet 28. april #41 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er dette lov i det hele tatt? De ansatte ble ikke en gang spurt om å gi samtykke til at brukerne kan se etternavnet deres. Finnes det ingen gjeldende lover om dette? Anonymkode: 67047...cd8 Nei, godt spørsmål. Jeg tror ikke de er så opptatt av akkurat det. Alt jeg dokumenterer på pasienten havner direkte inn på Helsenorge for pasienten å lese, under mitt fulle navn. Alle journal oppslag jeg gjør havner også direkte inn på Helsenorge, under mitt fulle navn. Jeg synes ikke det er spesielt hyggelig, da det er en del pasienter som ikke helt forstår grenser, eller hvorfor ulike ting gjøres. Men sånn er lovgivingen, og det må vi nesten bare forholde oss til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #42 Del Skrevet 28. april Nuttery skrev (1 time siden): Nei, godt spørsmål. Jeg tror ikke de er så opptatt av akkurat det. Alt jeg dokumenterer på pasienten havner direkte inn på Helsenorge for pasienten å lese, under mitt fulle navn. Alle journal oppslag jeg gjør havner også direkte inn på Helsenorge, under mitt fulle navn. Jeg synes ikke det er spesielt hyggelig, da det er en del pasienter som ikke helt forstår grenser, eller hvorfor ulike ting gjøres. Men sånn er lovgivingen, og det må vi nesten bare forholde oss til. Så alle journalene man skriver havner på helsenorge?? Da er det greit å være bevisst på hvordan man ordlegger seg 😱 Har tidligere lest journaler fra kollegaer der det står: «grisete bad», «beboer lukter vondt» osv. Det er virkelig ikke etisk å ordlegge seg på den måten. Anonymkode: 67047...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 28. april #43 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så alle journalene man skriver havner på helsenorge?? Da er det greit å være bevisst på hvordan man ordlegger seg 😱 Har tidligere lest journaler fra kollegaer der det står: «grisete bad», «beboer lukter vondt» osv. Det er virkelig ikke etisk å ordlegge seg på den måten. Anonymkode: 67047...cd8 Det er i alle fall slik der jeg jobber. Og ja, man må passe på hvordan man ordlegger seg. Samtidig føler jeg sterkt om at journal er et arbeidsdokument OM pasienten, som pasienten har tilgang til. Det er IKKE noe som skrives «til» pasienten, slik det har vært mye press på de siste årene. Jeg mener derfor at det tidvis kommer til å stå ting i journal som pasienten ikke alltid kommer til å ønske å lese om seg selv, uten at det er noe galt i det. Det jeg dokumenterer skal beskrive situasjonen, og være tilstrekkelig med informasjon for at en kollega skal kunne overta. Jeg hadde nok ikke skrevet «beboer lukter vondt», men jeg kunne fint skrevet at pasienten er sterkt preget av manglende evne til å utføre personlig hygiene, bærer preg av manglende hygiene over tid etc. Og det står jeg for. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #44 Del Skrevet 28. april Journalen skal være fullstendig (inneholde alle relevante opplysninger om brukeren og hjelpen som ytes) Journalen skal være presis (dokumentasjon av observasjoner, endringer av det som er faktisk gjort, ikke masse prosatekst eller "jeg synes", jeg mener". Det skal være faglige vurderinger. Med mindre en har fått noe bekreftet skal det ikke skrives, en kan ikke skrive "per er ruset", med mindre det foreligger bevis som blodprøve, urinprøve, etc. En kan skrive "Per virket sløv, klarer ikke holde blikket" Journalen skal være pålitelig. Det skal fremgå hvem som har skrevet den. Med fullt navn selvfølgelig. Det reguleres av systemet (når en logger seg på blir det loggført automatisk). En skal stå inne for det en skriver i Journalen. Det er helt uhørt at noen mener etternavn til den som skriver ikke skal stå i Journalen. Språk har mye makt og en skal være klar over det når en skriver journalen. Stammespråk som "fin i kontakten" hører kke hjemme i en Journal. Tolkninger hører ikke hjemme i Journalen. Det som står skal kunne etterprøves. Brukermedvirkning har kommet sterkere inn i helsetjenester i de senere årene og en har rett til å medvirke. Det betyr ikke at pasienten skal skrive journalen men det går an å ha en samtale om journalen smmen med pasienten. Det finnes mange grove eksempel på dårlig journalføring. Eks: en pasient kaster et glass med vann i veggen under en samtale fordi hun blir frustrert når legen kaller henne rusmisbruker. I pasientjournalen beskrives det som skjer og hvordan det skjer, altså at pasienten kaster et glass med vann i veggen. Et par dager senere skriver en annen lege et nytt journalnotat der han beskriver situasjonen med at pasienten "kastet et glass vann i hode på legen. Hvordan skal vi tolke ordet glass? Det er ikke åpenbart at det er et halvfullt plastglass det er snakk om. I dagligtalen vil et glass kanskje bety et knuselig glass. Da har pasienten plutselig med et blitt farlig. Journalnotatet er upresist og feil. Hvis det blir en pasientklagesak som sendes til statsforvaltningen, hvem skal da statsforvaltningen tro på? Journalnotatet fra den første eller den andre legen eller pasienten som mener journalen er feil? Poenget er at en har et ansvar når en fører journalen, det ansvaret må en være bevisst og det er et juridisk dokument, selvfølgelig undertegner en alle juridiske dokument med etternavn! Og en prøver da også virkelig å behandle pasienter med verdighet både i pasient kontakt og i journalen. Anonymkode: 26b56...ebd 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #45 Del Skrevet 28. april Interessant problemstilling, som man fra brukerperspektiv sjelden tenker over. Kanskje er pasientene i for stor grad nysgjerrige - ikke vet jeg, men de er jo egentlig ikke noen man som pasient/bruker får noen veiledning om. Antar at de ansatte klarer å håndtere dette greit, og har sine egne grenser. På mindre steder blir det litt mer spessielt, der nesten alle kjenner alle. Min far var innlagt noen måneder på sykehjem før han døde. Det var relativt greit der. Men selvsagt noen av pleierne han likte bedre enn andre. En av de han ikke likte noe særlig godt var svigerdatteren til en av hans omgangsvenner. Hun visste ikke om dette i starten, at det var en venn av foreldrene som var innlagt. Da hun fikk rede på dette ble oppførselen hennes en helt annen! Anonymkode: eea4d...d8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #46 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Journalen skal være fullstendig (inneholde alle relevante opplysninger om brukeren og hjelpen som ytes) Journalen skal være presis (dokumentasjon av observasjoner, endringer av det som er faktisk gjort, ikke masse prosatekst eller "jeg synes", jeg mener". Det skal være faglige vurderinger. Med mindre en har fått noe bekreftet skal det ikke skrives, en kan ikke skrive "per er ruset", med mindre det foreligger bevis som blodprøve, urinprøve, etc. En kan skrive "Per virket sløv, klarer ikke holde blikket" Journalen skal være pålitelig. Det skal fremgå hvem som har skrevet den. Med fullt navn selvfølgelig. Det reguleres av systemet (når en logger seg på blir det loggført automatisk). En skal stå inne for det en skriver i Journalen. Det er helt uhørt at noen mener etternavn til den som skriver ikke skal stå i Journalen. Språk har mye makt og en skal være klar over det når en skriver journalen. Stammespråk som "fin i kontakten" hører kke hjemme i en Journal. Tolkninger hører ikke hjemme i Journalen. Det som står skal kunne etterprøves. Brukermedvirkning har kommet sterkere inn i helsetjenester i de senere årene og en har rett til å medvirke. Det betyr ikke at pasienten skal skrive journalen men det går an å ha en samtale om journalen smmen med pasienten. Det finnes mange grove eksempel på dårlig journalføring. Eks: en pasient kaster et glass med vann i veggen under en samtale fordi hun blir frustrert når legen kaller henne rusmisbruker. I pasientjournalen beskrives det som skjer og hvordan det skjer, altså at pasienten kaster et glass med vann i veggen. Et par dager senere skriver en annen lege et nytt journalnotat der han beskriver situasjonen med at pasienten "kastet et glass vann i hode på legen. Hvordan skal vi tolke ordet glass? Det er ikke åpenbart at det er et halvfullt plastglass det er snakk om. I dagligtalen vil et glass kanskje bety et knuselig glass. Da har pasienten plutselig med et blitt farlig. Journalnotatet er upresist og feil. Hvis det blir en pasientklagesak som sendes til statsforvaltningen, hvem skal da statsforvaltningen tro på? Journalnotatet fra den første eller den andre legen eller pasienten som mener journalen er feil? Poenget er at en har et ansvar når en fører journalen, det ansvaret må en være bevisst og det er et juridisk dokument, selvfølgelig undertegner en alle juridiske dokument med etternavn! Og en prøver da også virkelig å behandle pasienter med verdighet både i pasient kontakt og i journalen. Anonymkode: 26b56...ebd Greit nok det, men er det riktig at det står på Helsenorge hvem av pleierne som kommer på neste besøk? Med fullt navn på pleieren? Anonymkode: 67047...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #47 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Greit nok det, men er det riktig at det står på Helsenorge hvem av pleierne som kommer på neste besøk? Med fullt navn på pleieren? Anonymkode: 67047...cd8 Det er ikke "greit nok", det er loven. Det siste du spør om vet jeg ikke noe om. Jeg har ikke opplevd det. Det vi har hatt er at det opplyses hvem som kommer på neste skift ved at det skrives ned på tavle i avdelingen. Etternavn til de som jobber i avdelingen er ikke hemmligstemplet da det som sagt fremgår ved journalskriving men det skrives vanligvis bare fornavn hos oss. Det holder. Forutsigbarhet er enklere for en rekke pasienter som f.eks. de som har PTSD eller de som har rusavhengighet. Jeg har selv aldri opplevd at det står noe på helsenorge om hvem som kommer på neste skift/besøk. Men jeg skal ikke si at det ikke skjer eller at det ikke er vanlig praksis hos andre igjen. Men etternavn er ikke hemmelig om en jobber i helsevesenet. Anonymkode: 26b56...ebd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #48 Del Skrevet 28. april Ingenting. Jobben handler om pasienten. Anonymkode: 8733f...b2b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #49 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Greit nok det, men er det riktig at det står på Helsenorge hvem av pleierne som kommer på neste besøk? Med fullt navn på pleieren? Anonymkode: 67047...cd8 Jeg skrev ikke «greit nok» fordi jeg er en av de som er lovbryter (det er jeg overhodet ikke). Jeg skrev det uten å reflektere stort over det, fordi dette er kunnskap jeg lærte for 18 år siden på sykepleierhøgskolen. Dette er dermed gammelt nytt for min del. Uansett mener jeg det er skremmende at brukere med bakgrunn fra psykiatri har tilgang på fullt navn til pleierne. Anonymkode: 67047...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #50 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg skrev ikke «greit nok» fordi jeg er en av de som er lovbryter (det er jeg overhodet ikke). Jeg skrev det uten å reflektere stort over det, fordi dette er kunnskap jeg lærte for 18 år siden på sykepleierhøgskolen. Dette er dermed gammelt nytt for min del. Uansett mener jeg det er skremmende at brukere med bakgrunn fra psykiatri har tilgang på fullt navn til pleierne. Anonymkode: 67047...cd8 Når det blir en diskusjon om etternavn skal med i et juridisk dokument er det tydeligvis mange som ikke mener det er en selvfølge for mange. Jeg tenker derimot at det er helt naturlig at etternavn skal med i dokumentasjon for å sikre rettssikkerhet for pasienter helt uavhengig om det er i somatikken eller psykiatrien. Alle psykologer slik alle leger og også pleiere må en kunne forvente at underskriver med fullt navn så det er ikke hemmelig, verken i psykiatrien eller i somatikken. Anonymkode: 26b56...ebd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #51 Del Skrevet 28. april Da jeg jobbet på sykehus kunne feks pasienten spørre om sommeren om når/hva jeg skulle i ferien. Noen blir man kjent med over tid, andre treffer man noen timer en vakt. Husker en pasient hadde flere bøker om reiser/ulike land. Da kom vi inn på at vi hadde vært noen av de samme stedene, hun anbefalte steder, jeg fortalte at jeg reise med kjæresten osv. Har mange eksempler på lignende. Men jeg deler ikke noe som er veldig privat. Ville aldri delt egne problemer eller tatt opp tema som er upassende. Jeg syns det blir litt kaldt å ikke ha noe form for samtale utenom behandling. Spesielt når de er innlagt over tid. Nå jobber jeg på demensavdeling. Noen er oppriktig opptatt av livet mitt selv om de gjerne glemmer en del og spør opp igjen. Tilpasser hva jeg sier til den enkelte. Anonymkode: 6b1a1...5f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #52 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når det blir en diskusjon om etternavn skal med i et juridisk dokument er det tydeligvis mange som ikke mener det er en selvfølge for mange. Jeg tenker derimot at det er helt naturlig at etternavn skal med i dokumentasjon for å sikre rettssikkerhet for pasienter helt uavhengig om det er i somatikken eller psykiatrien. Alle psykologer slik alle leger og også pleiere må en kunne forvente at underskriver med fullt navn så det er ikke hemmelig, verken i psykiatrien eller i somatikken. Anonymkode: 26b56...ebd Det var ikke i juridisk dokument jeg reagerer på at etternavnet står, der må det jo stå, der vi dokumenterer. Det jeg reagerer på er at brukerne kan logge seg inn på Helsenorge og se både fornavn og etternavnet på pleieren som kommer på neste besøk hjem til brukeren i hjemmesykepleien. Det er dette jeg mente. Anonymkode: 67047...cd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #53 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var ikke i juridisk dokument jeg reagerer på at etternavnet står, der må det jo stå, der vi dokumenterer. Det jeg reagerer på er at brukerne kan logge seg inn på Helsenorge og se både fornavn og etternavnet på pleieren som kommer på neste besøk hjem til brukeren i hjemmesykepleien. Det er dette jeg mente. Anonymkode: 67047...cd8 Det vet ikke jeg noe om. Men når du skriver "Så alle journalene man skriver havner på helsenorge?? Da er det greit å være bevisst på hvordan man ordlegger seg 😱" i innlegg #42 virket det ikke som at du er spesielt kjent med lovverket eller brukermedvirkning eller rettighetene til pasientene. Selvfølgelig er det du skriver i journalen ting som pasienten har tilgang til. Etternavnet står jo i pasient journalen når en har skrevet journalen så om det står der og i tillegg en annen plass (når vedkommende kommer på jobb) har jo ikke så stor betydning med tanke på at ikke pasienter skal vite ditt fulle navn. Ditt fulle navn får de jo vite uansett om de leser journalen sin. Anonymkode: 26b56...ebd 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #54 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det vet ikke jeg noe om. Men når du skriver "Så alle journalene man skriver havner på helsenorge?? Da er det greit å være bevisst på hvordan man ordlegger seg 😱" i innlegg #42 virket det ikke som at du er spesielt kjent med lovverket eller brukermedvirkning eller rettighetene til pasientene. Selvfølgelig er det du skriver i journalen ting som pasienten har tilgang til. Etternavnet står jo i pasient journalen når en har skrevet journalen så om det står der og i tillegg en annen plass (når vedkommende kommer på jobb) har jo ikke så stor betydning med tanke på at ikke pasienter skal vite ditt fulle navn. Ditt fulle navn får de jo vite uansett om de leser journalen sin. Anonymkode: 26b56...ebd Nå har jeg tidligere jobbet mange år på demensavdeling, så det sier seg selv at dette er en pasientgruppe som ikke hyppig går inn på Helsenorge og leser journalene pleierne skrev. Gjennomsnittlig alder på skjermet demens avdeling hvor jeg jobbet er 93 år. Jeg er nå i en annen jobb i kommunehelsetjenesten. Anonymkode: 67047...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #55 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har jeg tidligere jobbet mange år på demensavdeling, så det sier seg selv at dette er en pasientgruppe som ikke hyppig går inn på Helsenorge og leser journalene pleierne skrev. Gjennomsnittlig alder på skjermet demens avdeling hvor jeg jobbet er 93 år. Jeg er nå i en annen jobb i kommunehelsetjenesten. Anonymkode: 67047...cd8 Jeg kan ikke vite hvor du har jobbet tidligere og hva dine pasienter gjør. Men når du spesifikt nevner psykiatrien så er det absolutt ingen forskjell på somatikken og psykiatrien i forhold til at på helsenorge når du skriver en journal skal det kunne etterprøves og det sier seg selv at hele navnet til den som skriver journalen skal være der. Veldig mange leser sin egen Journal slik etthvert menneske har rett til å gjøre enten de blir behandlet for den ene eller den andre sykdommen. Anonymkode: 26b56...ebd 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #56 Del Skrevet 28. april Oktnxbye skrev (23 timer siden): Du er klar over at fullt navn på deg og de du jobber sammen med er tilgjengelig for pasientene inne i pasientens journal på HelseNorge, sant? Er ikke det nei, kun behandler/behandlere. Anonymkode: c031c...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #57 Del Skrevet 28. april Jeg har hjelp fra hjemmetjenesten fem ganger daglig, og har hatt det i mange år. Med andre ord så er det flere jeg "kjenner" svært godt, og som er ofte hos meg. Det er forskjellig hvor mye de ulike deler om seg selv. Noen har fortalt mye, andre har fortalt mindre, og det er forskjellig hva de sier noe om. Når det gjelder svært private ting, så setter jeg ikke pris på informasjon om det, jeg setter også pris på om det de forteller er positivt, og ikke noe depressivt eller vanskelig. Det blir veldig masete å ha dem innom flere ganger daglig dersom det blir mye negativt prat, synes jeg. Typiske tema som går igjen: Kjæledyr, barn og barnebarn (overfladisk), merkedager som bryllup, navnefest, dåp, oppussing, bolig, sminke og skjønnhet, arbeidsliv og samfunn, politikk (enkeltsaker, ingen som snakker partipolitikk, men heller om typiske snakkiser i kommunen), mat, middagstips, baking, feriereiser og utdanning. Jeg liker å høre om positive ting som har skjedd, og følger gjerne med om noen som er innom ofte studerer eller driver med noe annet de vil snakke om. Jeg invaderer ikke, et eksempel på det er når jeg vet at tragedier eller dødsfall har skjedd i mine hjelperes krets, da tenker jeg at de skal få fri fra å forholde seg til kondolanser og det som kan virke som nysgjerrighet fra meg på jobb. Det ville vært forferdelig for meg å motta hjelp fra noen som oppførte seg som roboter og aldri lettet på sløret om noe. Anonymkode: 10264...e47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 28. april #58 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var ikke i juridisk dokument jeg reagerer på at etternavnet står, der må det jo stå, der vi dokumenterer. Det jeg reagerer på er at brukerne kan logge seg inn på Helsenorge og se både fornavn og etternavnet på pleieren som kommer på neste besøk hjem til brukeren i hjemmesykepleien. Det er dette jeg mente. Anonymkode: 67047...cd8 Det tror jeg ikke de kan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 28. april #59 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan ikke vite hvor du har jobbet tidligere og hva dine pasienter gjør. Men når du spesifikt nevner psykiatrien så er det absolutt ingen forskjell på somatikken og psykiatrien i forhold til at på helsenorge når du skriver en journal skal det kunne etterprøves og det sier seg selv at hele navnet til den som skriver journalen skal være der. Veldig mange leser sin egen Journal slik etthvert menneske har rett til å gjøre enten de blir behandlet for den ene eller den andre sykdommen. Anonymkode: 26b56...ebd Jeg synes det er forskjell på at de som søker om journalinnsyn får utdelt journal (med fullt navn på journalførere), og at absolutt alle skal få full journal matet inn på Helsenorge til fri lesing. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april #60 Del Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er ikke det nei, kun behandler/behandlere. Anonymkode: c031c...537 I henhold til andre ledd skal det fremgå av journalen hvem som har ført inn opplysningene. Kravet er gjentatt i pasientjournalforskriften § 10 andre ledd, hvor det står at nedtegningen i journalen skal dateres og signeres av den som har gitt helsehjelpen. Anonymkode: c431b...db2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå