Gå til innhold

Sykepleiere og helsefagarbeidere, hvor mye forteller dere om dere selv til pasienter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke spørre om mine hobbyer? Hvor jeg bor? hva jeg skal gjøre i helg? Kvinner MÅ IKKE føde barn! og får noen kan det være vanskelig og sårbar tema. Hvis du ikke skjønner det da er det du som mangler empati og jeg håper du blir aldri min sykepleier. 

Anonymkode: 07c00...28c

Er du sykepleier i jobb? Helt alvorlig?

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må si noe rett fra levra her, mulig litt stygt:

Den værste pasient/ brukertypen jeg vet om er gamle mannsgriser i 60-åra som hinter om at de er griser, spør og graver gjør de og. Det er de gangene jeg så inderlig skulle vært en mannlig sykepleier og ikke ei kjerring som flyr rundt i uniform. 

Anonymkode: 67047...cd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er frekkere å spørre. Det har INGENTING å si om jeg har barn og ønsker å jobbe som jordmor. 

Forskjellen er at du skal opptre profesjonelt, det er forventet av deg i yrket ditt. Pasienten har ikke det ansvaret. 

Anonymkode: a7327...8b2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forskjellen er at du skal opptre profesjonelt, det er forventet av deg i yrket ditt. Pasienten har ikke det ansvaret. 

Anonymkode: a7327...8b2

Nei, dessverre har ikke pasienten det ansvaret. Jeg vurderer sterkt å bytte fagfelt til gynekologisk avdeling, så slipper jeg gamle griser på 60 år blant annet. Å ha bare kvinnelige pasienter er min drøm.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er sykepleier og hospiterte en gang på fødeavdeling fordi jeg vil kanskje bli jordmor. Flere av personale der spurte meg om jeg har barn selv, og da svarte jeg ''hva har det å si''? Da merket jeg at de ble utilpass og skjønte at det var for privat spørsmål.... Man MÅ IKKE ha barn for å jobbe i fødeavdeling! 

Det var neppe derfor de spurte, det høres ut som vanlig smalltalk altså😊 i disse dager hvor folk flest studerer ferdig før de får barn er det ganske vanlig å være jordmor uten å ha født altså😅

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber på akuttpsykiatrisk, så vi sier så og si ingenting om oss selv. Vi har heller ikke fult navn på skiltene våre.

Anonymkode: c031c...537

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må si noe rett fra levra her, mulig litt stygt:

Den værste pasient/ brukertypen jeg vet om er gamle mannsgriser i 60-åra som hinter om at de er griser, spør og graver gjør de og. Det er de gangene jeg så inderlig skulle vært en mannlig sykepleier og ikke ei kjerring som flyr rundt i uniform. 

I slike tilfeller blir jeg ganske kort. Svarer selvsagt ikke på spørsmål fra slike. Hvis spørsmål om sivilstatus kommer opp, sier jeg at jeg er gift uansett.

Anonymkode: 7b435...254

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg jobber på akuttpsykiatrisk, så vi sier så og si ingenting om oss selv. Vi har heller ikke fult navn på skiltene våre.

Du er klar over at fullt navn på deg og de du jobber sammen med er tilgjengelig for pasientene inne i pasientens journal på HelseNorge, sant? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

... Kvinner MÅ IKKE føde barn! og får noen kan det være vanskelig og sårbar tema.

Ja, men da får man lage seg et standard svar som en er komfort med å si. Såpass proff må man være på jobb, at man tåler å bli stilt det som for mange er et uskyldig spørsmål. Jeg pleier feks alltid å svare, nei, jeg har bare katt, jeg! Så ler de litt, og vi snakker ikke videre om det. 

Anonymkode: 2353f...c0d

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber i psykiatrien (ambulerende & oppsøkende) og det spørs veldig på pasienten. 

Noen deler jeg en del med, barna mine sine navn og hvordan jeg bor, sivilstatus, utdanning osv. Andre så deler jeg ingenting. For mange så er det viktig med hensyn til tillit å vite litt om oss hjelpere. Andre bryr seg overhodet ikke. 

Anonymkode: c5721...0b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i somatikken og jeg deler det jeg regner som uskyldig informasjon. Omtrentlig hvor jeg bor, familiesituasjon, kjæledyr osv. Vi har mange pasienter som ofte er innlagt hos oss og som har lange opphold, og det å skape en relasjon er utrolig viktig. Har derimot kun fornavn på navneskiftet, det kan forhindre en del trøbbel hvis det er pasienter som lett oppsøker pleierne sine på sosiale medier. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som oftest ganske så åpen med de som evt måtte lure, men ser det jo selvfølgelig litt an. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er erfaringskonsulent i psykiatrien så det blir jo selvsagt noe helt annet. Men da jeg selv var pasienten så var det ulike svar. Noen fortalte om barnebarn og om søsteren de skulle besøke eller ha besøk av i ferier eller om hunden sin som se viste bilde av og det var nok de menneskene som ble oppfattet som de mest trivelige og de med best pasient kontakt kontra de som satte grensen ved sitt eget fornavn og ingenting mer. 

I min jobb nå ser jeg det mer at vi kan gjerne begynne å snakke om et tema så åpner gjerne sykepleiere, sosionomer eller vernepleiere opp mer og deltar mer i samtaler og dialoger om både sin egen oppvekst som ei som fortalte noe privat om seg selv i sin barndom eller andre ting. En må nok kjenne på det selv og kjenne grensen på privat og personlig, det er nok ikke alltid en klar skille med rette kanter. Det kan være rett å åpne opp for å dele noe med noen som det ville vært helt feil å dele med noen andre.

Anonymkode: 26b56...ebd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det skjønner jeg godt slike steder. Men de har vel ikke fullt navn på skiltene sine noen steder? Husker rett og slett ikke fra jeg var på sykehuset sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sur sitron skrev (1 time siden):

Nei, det skjønner jeg godt slike steder. Men de har vel ikke fullt navn på skiltene sine noen steder? Husker rett og slett ikke fra jeg var på sykehuset sist. 

Har hørt av ei venninne som er sykepleier i hjemmesykepleien at brukerne der kan gå inn på Helsenorge og se hvem de skal få hjelp av på neste besøk. Da står det fullt navn på pleierne. Synes det høres creepy ut, de har også psykiatri-brukere der 😱

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hørt av ei venninne som er sykepleier i hjemmesykepleien at brukerne der kan gå inn på Helsenorge og se hvem de skal få hjelp av på neste besøk. Da står det fullt navn på pleierne. Synes det høres creepy ut, de har også psykiatri-brukere der 😱

Ts 

Det holder lenge å ha fornavn på skiltene sine. Pasienter og brukere har ingenting med å vite pleierens etternavn. Spesielt i psykiatrien kan slikt få alvorlige følger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det varierer veldig. Noen forteller man lite til og andre litt mer, men aldri noe privat eller noe man ikke kan «skrive på Facebook». 

Anonymkode: 2eb33...008

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke «krav» på noe som helst. Men jeg forteller det jeg behøver for å få til det jeg vil. Uavhengig om det er å gjøre pasienten trygg, bygge en god relasjon, forsøke og få de til og dele en bit med informasjon jeg trenger etc.

Forteller selvsagt ikke noe overdrevent intimt, upassende etc.  

Likeså hender det at jeg lyver litt for å oppnå det jeg vil.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts 

Det er helt korrekt i somatikken i allefall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nuttery skrev (35 minutter siden):

Det er helt korrekt i somatikken i allefall.

Hvorfor er dette lov i det hele tatt? De ansatte ble ikke en gang spurt om å gi samtykke til at brukerne kan se etternavnet deres. Finnes det ingen gjeldende lover om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...