Gå til innhold

Sykepleiere og helsefagarbeidere, hvor mye forteller dere om dere selv til pasienter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg sykepleier og jeg er usikker på hvor mye det forventes at jeg forteller om meg selv? Har de krav på å vite om jeg har partner og barn? Hva jeg gjør på fritiden og i ferier? Hvor går grensen på hva som er mitt privatliv? Kjenner meg veldig usikker rundt dette. 

Anonymkode: 67047...cd8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på pasienten og i hvilken situasjon man står i. Til noen forteller jeg kanskje mer enn til enkelte jeg ikke sier noe til.

Anonymkode: 35a53...8e8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Navn og hvor jeg kommer fra. Ellers er det fint lite jeg deler, de fleste pasienter prater stort sett om seg selv/eventuelt om vær/fotball/ hva nå enn de interesserer seg for. Jeg er der for å gjøre en jobb og  det er padienten som er i fokus, ikke jeg.

Anonymkode: b3989...368

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring som både tidligere helsearbeider og som langvarig pasient er at her er det store forskjeller. De aller fleste deler noe. Ofte ca hvor de bor, litt om interesser (si de spiller golf, går tur, eller er i speideren), og gjerne også om de har partner og barn. Noen deler fullt navn på barna, med alder og hva de driver med, mens andre kan jeg ha kjent i mange år før det drypper at de faktisk har barn. 
Stor bredde, og jeg tenker det er viktig å huske på at en er på jobb, men også at det er mennesker en snakker med. Det blir litt kunstig å ikke dele at en er glad i å gå tur eller ha small talk om et turområde. Barn og ektefelle hadde jeg derimot personlig vært forsiktig med å dele, men kommer an på pasienten også. De fleste har delt med meg hvor de skal på ferie, eller etterpå hvor de har vært, men noen deler ikke det heller. 

Det som er lurt er å tenke igjennom om en ønsker at det en deler skal være noe som blir et gjentagende tema, hvor pasienten følger opp. Det er virkelig ikke alt en ønsker det om. Jeg har jo jobbet selv innen helse så jeg spør og graver ikke om så mye privat, men å spørre om litt blir jo naturlig når noen har delt litt. Så vær litt bevisst på det. 

Anonymkode: 85062...f05

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er nok store forskjeller på hvor man jobber. Jeg har jobbet mye i akuttmedisin, og deler ingenting. Kan ha samtaler om restauranter, ting jeg ser på tv, julegavetips, turtips ect, men forteller ingen personlig info om meg selv og deler ingenting om familie. Jeg har kolleger som er blitt stalket av pasienter, man vet aldri hvem som er loco og ikke. 

Anonymkode: 110a3...a25

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg prater naturligvis minst mulig om meg selv fordi hele situasjonen og grunnen for møtet er jo pasienten. Er jo pasienten som er og skal være i fokus.

Er det en eldre ensom dame feks som har behov for litt "kaffeprat" så kan jeg fortelle litt kort.

• Liker 4
Skrevet

Man lærer seg forskjellen på å være personlig og privat. Jeg jobber på fødeavdeling, for meg er det ikke privat å dele at jeg har barn om de spør. Men jeg trenger ikke fortelle hvilken barnehage de går i, og  vi lærer å ikke ha fullt navn på navneskiltet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Heln skrev (2 minutter siden):

Man lærer seg forskjellen på å være personlig og privat. Jeg jobber på fødeavdeling, for meg er det ikke privat å dele at jeg har barn om de spør. Men jeg trenger ikke fortelle hvilken barnehage de går i, og  vi lærer å ikke ha fullt navn på navneskiltet. 

jeg er sykepleier og hospiterte en gang på fødeavdeling fordi jeg vil kanskje bli jordmor. Flere av personale der spurte meg om jeg har barn selv, og da svarte jeg ''hva har det å si''? Da merket jeg at de ble utilpass og skjønte at det var for privat spørsmål.... Man MÅ IKKE ha barn for å jobbe i fødeavdeling! 

Anonymkode: 07c00...28c

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg er sykepleier og hospiterte en gang på fødeavdeling fordi jeg vil kanskje bli jordmor. Flere av personale der spurte meg om jeg har barn selv, og da svarte jeg ''hva har det å si''? Da merket jeg at de ble utilpass og skjønte at det var for privat spørsmål.... Man MÅ IKKE ha barn for å jobbe i fødeavdeling! 

Er vel ingen som noen gang har sagt det heller?

Det reagerte nok på svaret ditt når svaret de forventet var ja eller nei.

Endret av Macro
  • Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hvor du jobber. Jeg hadde ikke vært så åpen på en avdeling med mye utskifting og pasienter som kom å gikk og hadde nok med seg selv. Hadde selvsagt svart overfladisk om noen spurte. 

Har jobbet mest i hjemmesykepleien og her møter vi ofte oppegående og til dels yngre pasienter. Her er jeg mer åpen om de spør. Hvertfall med noen pasienter. Pleier ikke å si så mye om hva jeg gjør på fritiden, men de vet feks antall barn og kjønn på barna. De vet ca hvor jeg bor/området. De vet at jeg er aktiv innen idrettslaget feks. Dette er ting de ofte vet fra før pga de har bodd i området og jeg kjenner familien deres. Har og møtt eldre fra samme område som mine besteforeldre, og da har jeg sagt at jeg er barnebarnet til "Kari". Sånn er det på ett lite sted og liten sone. 😅

Anonymkode: 698ae...938

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nødvendig å skape en relasjon til mennesker man skal behandle. Dermed så deler man "litt". Det er ikke noe fasitsvar på dette, man må kjenne etter i de ulike settinger hva som blir riktig og dele eller ikke. Jeg deler at jeg har mann og tre barn. At barna er voksne nå. Jeg kan dele enkelte episoder fra barna var små, om det er naturlig. Jeg forteller hvor jeg kommer i fra. Jeg deler ikke negative eller vanskelige ting, jeg snakker ikke om religion eller politikk, men kan fint fortelle hvor jeg var på ferie og hva slags opplevelse jeg hadde der. Jeg kan dele av erfaringer, der hvor det er nyttig eller riktig. 

Vil jeg ikke svare på et spørsmål, avslår jeg høflig med at det er privat og så dreier fokus over på bruker som skal være i sentrum. 

Anonymkode: a7327...8b2

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det var vel heller måten du svarte på. Jeg hadde oppfattet deg som frekk. For pasienten kan det være riktig å spørre for å dele en erfaring. Du har ingen plikt til å dele, men jeg ville svart på en annen måte. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (18 minutter siden):

Er vel ingen som noen gang har sagt det heller?

Det reagerte nok på svaret ditt når svaret de forventet var ja eller nei.

Men hvorfor spør de om det? Kanskje fordi de mener jeg egner meg bedre til jobben HVIS jeg har barn? Upassende spørsmål...  Ikke alle vil eller kan ha barn! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var vel heller måten du svarte på. Jeg hadde oppfattet deg som frekk. For pasienten kan det være riktig å spørre for å dele en erfaring. Du har ingen plikt til å dele, men jeg ville svart på en annen måte. 

Det er frekkere å spørre. Det har INGENTING å si om jeg har barn og ønsker å jobbe som jordmor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du mangler jo helt antenner Å spørre en kollega om de har barn er en helt normalt samtalestarter det handler ikke om at du må ha barn for å bli jordmor. 

Anonymkode: 110a3...a25

• Liker 18
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

…Tror de bare prøvde seg på litt small talk altså. Og ble utilpass for de regnet ikke med at et såpass uskyldig spørsmål skulle bli svart så aggressivt. 

Anonymkode: a2f0d...f8e

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både helsepersonell og har vært langvarig pasient. De legene og sykepleierne som delte litt om seg selv, er de jeg husker best. Det er mye god omsorg i å se pasienten og behandle pasienten som et medmenneske. Og tror ikke det er så farlig at jeg vet at overlege A har jakthund, lis-lege B snart skal ha foreldrepermisjon, sykepleier C skal inngå ekteskap til sommeren og at fysioterapeut D sitt barn skal kjøre opp til bilsertifikat snart.

Jeg har bl.a hatt et svært langvarig intensivopphold og er overbevist om at at personalet snakket med meg om verden utenfor (barn, partnere, fritidsinteresser) var med på å forhindre delirium. (Jeg kunne ikke snakke selv).

På jobb kan jeg dele litt om barn og annet fra privatlivet hvis det passer seg sånn. Det kommer selvfølgelig litt an på kontekst og situasjonen. Ser ikke for meg at det er så relevant ved et legevaktsbesøk som ved en litt mer langvarig pasientrelasjon. Hadde nok vært mer restriktiv hvis jeg jobbet ved en sikkerhetspost enn på sykehjem.  

Har aldri opplevd noe ubehagelig med pasienter etter mer enn 20 år i ulike roller i helsevesenet. 

Anonymkode: 7b435...254

• Liker 6
  • Hjerte 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er frekkere å spørre. Det har INGENTING å si om jeg har barn og ønsker å jobbe som jordmor. 

Det var sikkert av høflighet - for å bli kjent med deg. Tenker vedkommende ble ganske paff av svaret så tipper at du ikke trenger være redd for flere spørsmål av privat karakter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men hvorfor spør de om det? Kanskje fordi de mener jeg egner meg bedre til jobben HVIS jeg har barn? Upassende spørsmål...  Ikke alle vil eller kan ha barn! 

Fordi de vil bli "kjent med deg", føre en samtale, du vet, en vanlig egenskap som alle som jobber med folk bør ha. Om du ikke tåler et så enkelt spørsmål har du NULL på føden å gjøre.

De legger seg jo ikke opp i hva du tenker om egne barn, de spurte om du hadde barn. Du fremstår som både frekk og muligens ustabil slik du svarer.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (1 minutt siden):

Fordi de vil bli "kjent med deg", føre en samtale, du vet, en vanlig egenskap som alle som jobber med folk bør ha. Om du ikke tåler et så enkelt spørsmål har du NULL på føden å gjøre.

De legger seg jo ikke opp i hva du tenker om egne barn, de spurte om du hadde barn. Du fremstår som både frekk og muligens ustabil slik du svarer.

Hvorfor ikke spørre om mine hobbyer? Hvor jeg bor? hva jeg skal gjøre i helg? Kvinner MÅ IKKE føde barn! og får noen kan det være vanskelig og sårbar tema. Hvis du ikke skjønner det da er det du som mangler empati og jeg håper du blir aldri min sykepleier. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...