Gå til innhold

Venninner med småbarn - nedlatende mot mine interesser

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I barndomsvenninnegjengen min er vi fire kvinner. Tre av dem har to barn hver, jeg er fjerdemann og har hverken kjæreste eller barn. Vi er alle 32. 

Jeg har vært på utkikk etter kjæreste lenge og ønsker meg egentlig barn. Men etter at siste forhold tok slutt etter et halvt år bestemte jeg meg for å nyte mer av livet som singel samtidig som jeg er åpen for at en kjæreste kan dukke opp. Jeg nyter å ha råd til å kjøpe meg fine klær, ha tid og overskudd til å pynte meg, trene, lære nye ting, følge med i nyhetsbildet osv.  Dette har hatt positiv effekt på humør og selvbilde. 

Problemet er at jeg ikke føler mine barndomsvenninner har forståelse. De kan kommentere ting som: «skjønner ikke at du gidder å bry deg om det der», «det er kun du som er opptatt av det det», «sånne ting er ikke viktig» om mye av det jeg interesserer meg for.

Her er en rekke eksempler:

- de må stadig poengtere at de ikke bruker penger på klær. Hvis jeg påpeker at jeg foretrekker klær av norske produsenter, kvalitetsmerker som skal vare lenge, himler de med øynene og mener det «bare er jeg som legger merke til at klærne er slitt», bare er jeg som legger merke til «sånne detaljer», når jeg forklarer at jeg liker et bestemt type snitt, materiale, mønster etc. og derfor gikk for kåpen til kr 4000 fremfor kr 900. At de selv bruker store summer på å gå til frisør, kjøper snacks omtrent hver dag, eller kjøper dyrt interiør er visst ikke så relevant, for det handler om livskvalitet. 

- de forstår ikke at jeg bruker tid og penger på sminke eller hudpleie. De bruker visst bare en babykrem i ny og ne hvis de husker. De mener kvinner må «slutte å bry seg om sånt». Selv synes jeg det er deilig å pleie huden, og sminken sitter finere på hud som er ren og myk enn fettete og irritert. Jeg forstår at de ikke har tid å sminke seg om morgenen når de skal ut med to barn, men synes det masete at de alltid skal poengtere hvor uviktig sånt er. Det virker som de ikke tåler at andre damer bruker tid «på sånt», selv om de selv tilsynelatende har all verdens tid til å følge med på tåpelige serier og filmer.

- de orker ikke å høre om den geopolitiske situasjonen, fordi de blir stresset av tanken på militærkrig eller handelskrig. De vil heller diskutere muligheten for å være hjemme når barna er små. Det er en rettighet som er nedfelt i arbeidsmiljøloven, ingen planlegger å fjerne den, likevel skal de alltid dra frem at det er «noen som har kritisert damer som jobber redusert.

Hver gang jeg prøver å prate om et tema jeg interesserer meg for, kommer de med en nedlatende kommentar, og endrer tema tilbake til barna deres. Jeg snakker om kunst, viser noe stilig jeg lyst på, de svarer med å vise bilder av deres vegg som er full av barnetegninger. «Her er vår kunst da, hahaha, den er mye billigere enn det det som du kikker på!»

Hvordan kan jeg ta opp at jeg føler de viser liten forståelse for at jeg er i en annen livsfase enn dem. Eller bør jeg bare akseptere at de ikke har kapasitet til å vise interesse for ting jeg er opptatt av?

Anonymkode: 6455a...0ab

• Liker 2
  • Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt, sånn har det vært til alle tider, tror jeg. Når folk får barn, så er barna altoppslukende i noen år. Jeg har ikke barn selv, og har vært gjennomsyn fasen der med alle mine venner som har barn😅 Det var noen år der vi ikke fant noe felles å snakke om, men heldigvis kom det gradvis tilbake. Så hold ut😅 Spesielt når flere med barn møtes, som dine venninner, så må de snakke om alt til den minste detalj; bleiemerke, amming, babymat, bleieutslett og kremer, legging, søvnmønster, bla bla bla… og «så søt lille Pia er», «se så morsom Markus er»… osv osv. De er i baby/barne- bobla 24/7. Det er dørgende kjedelig for oss som ikke har barn. Men hvis dette er vennskap du vil beholde, må du bare jatte litt med😅 Og håper at det gradvis endrer seg😄 

Anonymkode: 4553b...c4a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ugg, det der høres ikke greit ut. 

Jeg har selv barn og er interessert i dyr kunst. Barnetegninger blir ikke det samme

Tror jeg ville funnet noen mer lik deg. Om de føler seg truet av deg, eller bare vil skryte av egne valg er usikkert.

Men ingenting du trenger å utsette deg for 

Anonymkode: d6813...277

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er helt normalt, sånn har det vært til alle tider, tror jeg. Når folk får barn, så er barna altoppslukende i noen år. Jeg har ikke barn selv, og har vært gjennomsyn fasen der med alle mine venner som har barn😅 Det var noen år der vi ikke fant noe felles å snakke om, men heldigvis kom det gradvis tilbake. Så hold ut😅 Spesielt når flere med barn møtes, som dine venninner, så må de snakke om alt til den minste detalj; bleiemerke, amming, babymat, bleieutslett og kremer, legging, søvnmønster, bla bla bla… og «så søt lille Pia er», «se så morsom Markus er»… osv osv. De er i baby/barne- bobla 24/7. Det er dørgende kjedelig for oss som ikke har barn. Men hvis dette er vennskap du vil beholde, må du bare jatte litt med😅 Og håper at det gradvis endrer seg😄 

Anonymkode: 4553b...c4a

Har ikke noe imot at de snakker om barna. Men plages av at de har en nedlatende tone hver gang et annet tema kommer på banen. Jeg viser myyyyye tålmodighet når de snakker om barna, og kan av og til synes det er morsomt hvis det ER gøye historier. Barn sier jo mye morsomt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har det falt deg inn, ts, at det kanskje er gjensidig?

La oss si at du valgte å innlede en samtale med dem om hvordan vennskapet deres har utviklet seg til å bli en hakke-konkurranse, så vil du si som over, at de alltid ser ned på dine livsvalg. Og de vil si det samme - at du ser ned på deres livsvalg og er uinteressert i det som de bryr seg om. Og at alle parter derfor er i konstant forsvar?

For du skriver at de «ser ned på» deg og stadig sier at «det ikke er noe som er viktig». Men de har også rett. Verken sminke, klær, interiør eller hudpleie er viktig. Det er fine hobbyer, dersom man finner glede i dem. Men de er ikke av betydning på noe vis. Og du skriver jo også nedlatende om interiør, som om klær og interiør ikke er same-same. Du rakker ned på tv, som om tv og sminke ikke er same-same hva angår hobbyer.

Anonymkode: 8440a...1f7

• Liker 24
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er synd at dine venninner er så opptatt av seg selv og sin livsstil, for det er jo nettopp deilig at folk IKKE har de samme interessene! Ja, jeg syns det er kjekt å kunne diskutere matrutiner for barnet mitt med andre foreldre, men setter desto mer pris på å snakke om ting som skjer i verden, det være seg musikk, litteratur eller politikk, med folk med/uten barn. Dessverre blir mange ganske selvopptatt og sneversynt når de får barn, men sannsynligvis går det over etter hvert.

Anonymkode: 2fcec...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

La oss si at du valgte å innlede en samtale med dem om hvordan vennskapet deres har utviklet seg til å bli en hakke-konkurranse, så vil du si som over, at de alltid ser ned på dine livsvalg. Og de vil si det samme - at du ser ned på deres livsvalg og er uinteressert i det som de bryr seg om. Og at alle parter derfor er i konstant forsvar?

For du skriver at de «ser ned på» deg og stadig sier at «det ikke er noe som er viktig». Men de har også rett. Verken sminke, klær, interiør eller hudpleie er viktig. Det er fine hobbyer, dersom man finner glede i dem. Men de er ikke av betydning på noe vis. Og du skriver jo også nedlatende om interiør, som om klær og interiør ikke er same-same. Du rakker ned på tv, som om tv og sminke ikke er same-same hva angår hobbyer.

Hvor ser du at TS rakker ned på tv og interiør? Jeg tolker det dithen at venninnene snakker ned hennes interesser/hobbyer, som klær og sminke når de selv har lignende hobbyer (interiør). Man kan selvsagt mene at interiør og mote ikke er viktig, men folk kan jo likevel finne en glede i det, og da bør det respekteres. Folk er forskjellige og har ulike interesser, og i et vennskap bør det være rom for at alle får snakke om sine interesser uten å bli sett ned på.

Anonymkode: 2fcec...136

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ts høres ut som en drittsekk med lav sosial IQ. 

Anonymkode: fb369...9ba

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. 

Anonymkode: eef72...df7

• Liker 16
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Tenker de er i sin boble og ikke har kapasitet til annet. Mulig er de misunnelige på deg også og tråkker på deg for å føle seg bedre selv. Ikke nødvendigvis bevisst, det bare blir sånn. Kanskje er du irriterende overdrevent på ting i tillegg? 

Utvid venneflokken din og finn nye arena for diskusjonene du er opptatt av. For tar du opp dette med de dullende mødrene blir de bare mer irritert på deg 🤭

Anonymkode: e8e24...1e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg rakker ikke ned på interiør som hobby. Jeg liker interiør selv og jeg gir komplimenter hvis de har kjøpt noe fint. Når de prater om ting jeg ikke interesserer meg for, som TV-serier og film, er jeg bare stille og venter høflig på at de endret tema. Jeg er enig i at interiør og klær er same-same, derfor ville jeg aldri funnet på å poengtere at jeg ikke ser poenget med å bruke penger på interiør, om jeg faktisk ikke gjorde det. Jeg sier heller ikke noe til dem på at de kjøper snacks omtrent hver dag. 

• Liker 5
Skrevet

De er garantert i barnebobla TS. Kanskje dere ikke passer så godt sammen som venner akkurat nå? Det betyr jo ikke at du trenger å kutte dem ut, men selv hadde jeg begrenset kontakten og sett om de ble «seg selv» igjen etter en stund. Dette har skjedd med flere av mine venninner og det er veldig slitsomt (for oss andre) mens det står på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme da en barndomsvenninne fikk barn. Det var ikke måte på hvor nedlatende hun var mot meg. Hele tiden prøvde hun å fremstille seg som bedre enn meg og at hun nå var blitt mye mer voksen og ikke interessert i sånne uviktige ting.

Jeg skjønner at man får et annet fokus når man får barn, men jeg skjønner ikke sånn oppførsel. Det endte med at vi sluttet å være venner.

Anonymkode: f1a21...03a

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mener du at TS sitter og svarer dem sånn tilbake?!? Noe jeg misset her? Eller lager du det til sånn?? 
Jeg har opplevd det TS beskriver. Jeg kunne vært 5. venninnen her. Jeg har barn, men liker kvalitetsklær, kunst osv. Jeg har sett hvordan noen av venninnene mine kverulerer mot en annen venninne som liker å reise f.eks. Se mener reisene er oppskrytte og at hun gjør det fordi hun er ulykkelig. Dette sier de rett ut… For meg ser det kunst som venninnene er misunnelige på henne som har så mye frihet til å reise som hun vil, og som i TS sitt tilfelle handler om å pleie seg selv med sminke, klær og kul kunst osv. 

Anonymkode: ab073...565

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det mulig…. DU høres ut som en taper med lav IQ! 

Anonymkode: ab073...565

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, fordi ts har andre interesser enn deg så betyr ikke det at det er ok å si sånt. Her er det DU som fremstår som en drittsekk med lav sosial IQ. 

Anonymkode: 1ac20...eb8

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Saken er at de egentlig også bruker en del sminke, og de farger håret og bruker mye mer produkter for håret enn jeg gjør. De prater også om tema, feks forteller om frisørbesøk de ikke var fornøyd med. Men når JEG forteller om noe lignende, påstår de at de ikke «bryr seg om sånt». Jeg nevner kanskje et nytt produkt de aldri har hørt om, og får «ikke så opptatt av sånt!» til svar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du ikke skal ta det opp, det vil bare lage drama. De er på et annet sted i livet enn hva du er, og har annen erfaring og prioriteringer. Når du får barn selv så blir du sikkert lik dem. 

Anonymkode: d4a59...ff9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Saken er at de egentlig også bruker en del sminke, og de farger håret og bruker mye mer produkter for håret enn jeg gjør. De prater også om tema, feks forteller om frisørbesøk de ikke var fornøyd med. Men når JEG forteller om noe lignende, påstår de at de ikke «bryr seg om sånt». Jeg nevner kanskje et nytt produkt de aldri har hørt om, og får «ikke så opptatt av sånt!» til svar.

De ser ned på deg og livet ditt fordi du ikke har barn. Så enkelt er det. Hadde kuttet dem ut hvis jeg var deg. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns du ikke skal ta det opp, det vil bare lage drama. De er på et annet sted i livet enn hva du er, og har annen erfaring og prioriteringer. Når du får barn selv så blir du sikkert lik dem. 

Anonymkode: d4a59...ff9

Jeg har ikke barn, men mine søstre ble ikke slik da de fikk barn. Jeg har også klart å holde på venninner der vi har gjensidig respekt for hverandre og det livet vi lever. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...