AnonymBruker Skrevet i går, 13:36 #1 Del Skrevet i går, 13:36 Vi som jobber i skolen vet at noen klasser er mer utfordrende enn andre, av ulike grunner. Jeg ble spurt om å overta en slik klasse i fjor, og takket nei til det. Fikk heldigvis velge. Så ble jeg igjen spurt, jeg sa at jeg ikke ville og argumenterte godt for meg for jeg har absolutt mine grunner og det handler IKKE om at jeg ikke vil trå til å hjelpe denne klassen. For det vet jeg at jeg kan, men jeg vet også at det koster. Jeg har hatt noen skikkelig tøffe år personlig, men har klart å stå i jobb. Det gikk litt tid, så fikk jeg bare beskjed om at, jeg ble satt på denne klassen fra neste skoleår fordi det var ingen annen løsning ingen andre egner seg. Kan skolen gjøre sånn? Jeg har virkelig forklart hva som har stått på, og nå går ting bedre og klassen jeg har fungerer kjempefint. Bytter jeg klasse er jeg redd alt går til helvete igjen. Er det noen som har stått i samme situasjon? Jeg har søkt andre jobber nå og kikker hver eneste dag etter nye stillingsannonser. Anonymkode: 8b764...268 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:31 #2 Del Skrevet i går, 14:31 Ja, skolen kan gjøre dette. Det ligger inn under rektors styringsrett. Det må jo nesten være sånn. Noen må jo ta denne klassen også. I stede for å slippe, ville jeg heller gått i dialog om hvordan man kan løse utfordringene i klassen. Hva slags tiltak kan settes inn. Jeg har full forståelse for at det er krevende å ta over sånne klasser, men kanskje det er deg i trenger. Klasseledelse og endring av struktur kan gjøre mye og det er jo heller ikke greit for disse barna som går i en krevende klasse. Å få en ny jobb med alle sparetiltakene som er rundt i kommunene nå, er ikke enkelt og det kan jo hende at du får en like krevende klasse ved en annen skole. Anonymkode: d61e4...167 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:46 #3 Del Skrevet i går, 18:46 Ja, de trenger nok meg. Men jeg trenger ikke dem. Jeg kommer ikke til å fungere på hjemmebane og er livredd for at alt jeg har strevet med i det siste kommer kastene tilbake. Jeg har det endelig bra og ønsker ikke å ødelegge det. Jeg er skikkelig egoistisk nå, men jeg har eksistert for å serve andre hele mitt liv og prøver å ta litt grep om egen lykke nå. Jeg skjønner det er rektor sin styringsrett. Jeg søker og søker på ALT jeg finner. Så, mest sannsynlig må rektor finne noen andre likevel. Anonymkode: 8b764...268 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:00 #4 Del Skrevet i går, 19:00 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, de trenger nok meg. Men jeg trenger ikke dem. Jeg kommer ikke til å fungere på hjemmebane og er livredd for at alt jeg har strevet med i det siste kommer kastene tilbake. Jeg har det endelig bra og ønsker ikke å ødelegge det. Jeg er skikkelig egoistisk nå, men jeg har eksistert for å serve andre hele mitt liv og prøver å ta litt grep om egen lykke nå. Jeg skjønner det er rektor sin styringsrett. Jeg søker og søker på ALT jeg finner. Så, mest sannsynlig må rektor finne noen andre likevel. Anonymkode: 8b764...268 Sett din egen helse først. Det er ingen som takker deg den dagen du er utbrent. Skolen vil alltid sette sine interesser først. Så, om du ikke har noe valg og må overta denne klassen - lytt til kroppen din, og sykemeld deg før du møter veggen. Hilsen samvittighetsfull og dyktig lærer som ble sykemeldt etter å ha møtt veggen. Anonymkode: 3ef14...0a6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:04 #5 Del Skrevet i går, 19:04 Da er det bare å bytte jobb. Dette er innenfor rektors styringsrett. Alternativt kan du jo stille deg på forhandlingsbordet om hvordan klassen skal ivaretas: krev flere ressurslærere, eller at kun erfarne ressurs/faglærere skal inn i klassen, at miljøteam eller skolens ledelse tar ekstra ansvar for å følge opp enkeltelever. Anonymkode: 78654...382 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:34 #6 Del Skrevet i går, 19:34 Eneste løsning jeg ser her er om du klarer å få hjelp av verneombud, gjerne i kombinasjon med legeattest hvis du klarer å få det. Ellers er dette innenfor arbeidsgivers styringsrett. De andre som ikke vil har vel alle sine grunner, de også. Som du ikke vet noe om. Det er fordelen med å slippe å være leder. Anonymkode: 78697...961 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:34 #7 Del Skrevet i går, 19:34 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Sett din egen helse først. Det er ingen som takker deg den dagen du er utbrent. Skolen vil alltid sette sine interesser først. Så, om du ikke har noe valg og må overta denne klassen - lytt til kroppen din, og sykemeld deg før du møter veggen. Hilsen samvittighetsfull og dyktig lærer som ble sykemeldt etter å ha møtt veggen. Anonymkode: 3ef14...0a6 Man kan ikke «sykemelde seg», man blir sykmeldt av legen. Og man blir ikke sykmeldt FØR man blir syk. Så det rådet er litt vanskelig å følge. Anonymkode: 78697...961 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:40 #8 Del Skrevet i går, 19:40 Jeg hadde vært direkte med rektor og sagt at setter du meg på denne klassen så blir livet hjemme skadelidende og slik kan du ikke ha det. Det vil mest sannsynligvis ende opp med en sykemelding da du nettopp har klart å få hodet over vannet og det å få ansvaret for en slik klasse vil gjøre at du ikke orker annet. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan ikke «sykemelde seg», man blir sykmeldt av legen. Og man blir ikke sykmeldt FØR man blir syk. Så det rådet er litt vanskelig å følge. Anonymkode: 78697...961 Det er ikke vanskelig å få en sykemelding fra legen om man føler seg utbrent på jobb, virkelig ikke. Anonymkode: 69ba0...530 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet i går, 20:44 #9 Del Skrevet i går, 20:44 Ja, de kan gjøre dette, dessverre, men da regner jeg også med at de forstår at hvis du blir utbrent blir du også sykemeldt og det vil medføre ennå større utfordringer for både klassen og skolen. Du må først og fremst tenke på deg selv. Så ville jeg vurdert hvorvidt det var et sted jeg ville jobbe, med tanke på at de ikke ser på det som et problem at de gjerne driver folk til å bli syke. Jeg jobbet et slikt sted tidligere, og valgte derfor å bytte skole. Det er jeg sjeleglad for i dag. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet i går, 21:12 #10 Del Skrevet i går, 21:12 Uff, jeg er i "denne klassen". Klarer ikke å forlate dem, men vet at det vil fortsette å gå utover egen familie. Argumentene for at jeg fikk dem: De trenger en sånn som deg. (Og så stapper de noen eksta utfordringer til inn i gjengen). Mitt råd: Nekt. Vær tydelig på at det ikke går. Jeg er der på energi at det for det meste går fint, men blir nesten litt irritert av å tenke på at jeg har lik lønn med dem som har roligere dager. Du får ikke noe ekstra for utagering, integrering og krevende dager. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:31 #11 Del Skrevet i går, 21:31 Jeg tok over en slik klasse for å være snill et år, da den vanlige kontaktlæreren var i permisjon. Det gikk som det måtte gå. Møtte veggen så det sang da juleferien var et faktum, og ble sykemeldt. Kravet fra legen min var at jeg fikk en annen klasse/ andre oppgaver hvis jeg ikke skulle bli sykemeldt hele våren, og det fikk jeg. Legen kan skrive noe om at sykemelding kan unngås hvis ... (fyll inn tilrettelegging). Da unngikk skolen at jeg ble fullt sykemeldt hele våren, men den læreren som overtok etter jul, gikk på en smell til påske. Sånn blir det når man roper om hjelp, men ikke får det, fordi skolen ikke har ressurser å sette inn. Kommunene sparer seg til fant med det resultatet at elever går ut av skolen med dårligere forutsetninger enn det de burde ha. Det er skikkelig tragisk. 🥲 Anonymkode: be353...346 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #12 Del Skrevet 17 timer siden Tips: Gjør en passe jobb, men ikke veldig bra neste gang. Da velger de noen andre til neste "prosjekt". Gjelder de fleste jobber. Anonymkode: 2c558...87b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #13 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da er det bare å bytte jobb. Dette er innenfor rektors styringsrett. Alternativt kan du jo stille deg på forhandlingsbordet om hvordan klassen skal ivaretas: krev flere ressurslærere, eller at kun erfarne ressurs/faglærere skal inn i klassen, at miljøteam eller skolens ledelse tar ekstra ansvar for å følge opp enkeltelever. Anonymkode: 78654...382 Jeg prøver og bytte. Ikke alle steder i Norge man bare kan velge og vrake i jobbtilbud. Alt dette du ramser opp, har ikke vi hos oss. Ikke flere lærere, jeg er den med erfaring og miljøteam finnes knapt i hele kommunen. Anonymkode: 8b764...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #14 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg hadde vært direkte med rektor og sagt at setter du meg på denne klassen så blir livet hjemme skadelidende og slik kan du ikke ha det. Det vil mest sannsynligvis ende opp med en sykemelding da du nettopp har klart å få hodet over vannet og det å få ansvaret for en slik klasse vil gjøre at du ikke orker annet. Det er ikke vanskelig å få en sykemelding fra legen om man føler seg utbrent på jobb, virkelig ikke. Anonymkode: 69ba0...530 Jeg har vært VELDIG direkte. Men blir behandlet som en spillebrikke og intet annet. Anonymkode: 8b764...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #15 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tips: Gjør en passe jobb, men ikke veldig bra neste gang. Da velger de noen andre til neste "prosjekt". Gjelder de fleste jobber. Anonymkode: 2c558...87b Neppe, vi er veldig få lærere. Anonymkode: 8b764...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Del Skrevet 17 timer siden Hengebuksvinet skrev (7 timer siden): Uff, jeg er i "denne klassen". Klarer ikke å forlate dem, men vet at det vil fortsette å gå utover egen familie. Argumentene for at jeg fikk dem: De trenger en sånn som deg. (Og så stapper de noen eksta utfordringer til inn i gjengen). Mitt råd: Nekt. Vær tydelig på at det ikke går. Jeg er der på energi at det for det meste går fint, men blir nesten litt irritert av å tenke på at jeg har lik lønn med dem som har roligere dager. Du får ikke noe ekstra for utagering, integrering og krevende dager. Jeg har nektet. Men det hjalp ingenting. Anonymkode: 8b764...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #17 Del Skrevet 17 timer siden Jeg er ikke lærer, men har jobbet mange år i helsevesenet. Noen ganger får man oppgaver man virkelig ikke ønsker seg, og kan selvsagt argumentere imot. Men hvorfor skal jeg skånes mer enn noen andre? Stort sett alle har sitt å stri meg privat, særlig hvis man er i noenlunde samme alder: små barn. eldre foreldre, problemer i ekteskapet, egen helse osv. Det blir en umulig jobb å drive en hvilken som helst arbeidsplass hvis alt dette private skal hensynstas og den enkelte mener at ens egne argumenter overgår alle andre sine. Så her tenker jeg at du har fått en oppgave som tydeligvis vil kreve mer av deg enn du ønsker, men det er en del av yrket du har valgt, og da må du stå i. Hvilken garanti har du for at du ikke blir stilt i en lignende situasjon om du velger å ta en annen jobb? Og er "jeg orket ikke å ta en ekstra utfordring" et særlig godt argument for at ny arbeidsgiver skal ønske å ansette deg? Anonymkode: 862dc...2dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hengebuksvinet Skrevet 16 timer siden #18 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke lærer, men har jobbet mange år i helsevesenet. Noen ganger får man oppgaver man virkelig ikke ønsker seg, og kan selvsagt argumentere imot. Men hvorfor skal jeg skånes mer enn noen andre? Stort sett alle har sitt å stri meg privat, særlig hvis man er i noenlunde samme alder: små barn. eldre foreldre, problemer i ekteskapet, egen helse osv. Det blir en umulig jobb å drive en hvilken som helst arbeidsplass hvis alt dette private skal hensynstas og den enkelte mener at ens egne argumenter overgår alle andre sine. Så her tenker jeg at du har fått en oppgave som tydeligvis vil kreve mer av deg enn du ønsker, men det er en del av yrket du har valgt, og da må du stå i. Hvilken garanti har du for at du ikke blir stilt i en lignende situasjon om du velger å ta en annen jobb? Og er "jeg orket ikke å ta en ekstra utfordring" et særlig godt argument for at ny arbeidsgiver skal ønske å ansette deg? Anonymkode: 862dc...2dd Nettopp av denne grunn uttaler ikke jeg meg i helsevesen tråder. Du har ikke lærererfaring, og absolutt ikke kontaktlærererfaring? Tror ingen utenfor yrket forstår hvor mye enkelte klasser krever 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #19 Del Skrevet 16 timer siden Tenk om du lykkes? Anonymkode: ddc63...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Del Skrevet 13 timer siden Skjedde med en kollega. Hun ble sykemeldt og det endte opp med at klassen måtte ha mange ulike vikarer. Når hun kom tilbake hadde ledelsen heldigvis innsett at hun var seriøs når det gjaldt ønsket om å slippe den klassen, så hun fikk være faglærer. Det er trist at man liksom må trenge "spesielt egnede" personer til enkelte klasser. Med ekstra ressurser bør det kunne gå med "vanlige" folk. Og disse lærerne blir jo utslitt stakkar. Men ja, jeg har også hørt at du ikke får velge sånt selv. Men samtidig så skal jo ledelsen sørge for at du har det bra på jobb. Anonymkode: d0b8b...d32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå