Gå til innhold

Saltet svineknoke, for salt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I oppskriftene står det at jeg må bruke lettsaltet i lapskaus. Har kjøpt saltet. Kan jeg koke opp og bytte vann eller noe for å bruke den likevel?

Anonymkode: e53fe...4ec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du trekker den i vann som du bytter vil jeg tror det kommer til å gå helt kurant :) 

Anonymkode: ee33a...5b6

Skrevet

Husk og at rå poteter trekker til seg salt og kan brukes til å få vekk over salting 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om du trekker den i vann som du bytter vil jeg tror det kommer til å gå helt kurant :) 

Anonymkode: ee33a...5b6

Da bør en bytte vann mange ganger. Jeg la en lettsaltet svineknoke i vann for å vanne ut saltet, den var likevel så salt at den var uspiselig.. 

Anonymkode: 4e7a1...f6c

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker bare saltet. Smaker på vannet/kraften. Og bruker ofte ikke mer salt. Balanser med andre smaker - laubær, sjarlottløk,hvitløk, korianderfrø, pepperkorn. 

Anonymkode: 20a2b...13b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bare koker den, og bruker kjøttet i ertesuppe uten å salte mer. Blir akkurat passelig.  Trenger ikke vannes ut

• Nyttig 1
Skrevet

Da mister du masse av den gode kraften. Sikker at den er for salt?

Du skal jo ha masse annet i lapskausen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri byttet vann. Når knoken er ferdig og jeg har tatt den ut, så koker jeg potetene og grønnsakene i kraften. Men smak først! En gang måtte jeg vanne ut kraften siden det var litt vel salt, men da var knoken et annet merke enn det jeg pleier å kjøpe. Med Gilde har det brukt å være passe. 

Anonymkode: f7fcd...05d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

I oppskriftene står det at jeg må bruke lettsaltet i lapskaus. Har kjøpt saltet. Kan jeg koke opp og bytte vann eller noe for å bruke den likevel?

Anonymkode: e53fe...4ec

Ikke bytt vann, da ødelegger du krafta. I en stor gryte med kilovis med grønnsaker vil det sjelden bli for salt. Du må smake på kraften før du koker grønnsakene.

Anonymkode: 25df5...5e5

Skrevet

Jeg bruker som regel røyket svineknoke til ertesuppe og da koker jeg den, smaker på kraften og justerer med litt vann hvis den er for salt.

Jeg vanner aldri ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vanner alltid ut knoke minst 8 timer før jeg lager betasuppe/lapskaus og har på nytt vann før kokoing.  Jeg synes maten blir for salt hvis knoken ikke er vannet ut, selv om jeg av 1 knoke lager ca 10 l suppe med poteter, kålrot, purre, gulrot og løk.  Koker stor porsjon og fryser ned. 

Anonymkode: 323d1...d23

Skrevet (endret)

Jeg har laget ertesuppe med saltet svineknoke mange ganger over mange år, og kun èn gang viste det seg å være noe galt med saltingen av knoken. Den var råsalt, altfor salt, og suppen ble såvidt spiselig. Veldig mye saltere enn man normalt liker.

Jeg salter aldri ertesuppen utenom, for knoken tilfører normalt mer enn nok salt i suppa under kokingen. Saltet heller ikke noe som helst den gangen knoken viste seg å gjøre suppen altfor salt.

Erfaringen min er altså at saltet svineknoke PLEIER å være passelig saltet, men at det har skjedd ett unntak, èn gang, da den ikke var det. 

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...