Gå til innhold

"Trillepiker" finnes de ennå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg var ca 10 år  trillet vi turer med alle småbarna i byggefeltet. 

Vi ringte på og spurte om å få trille. Som regel fikk vi ja, om det ikke passet gikk vi til neste småbarnsfamilier. 

Vi kjente de jo så klart.  Sånn nabokjent. Snakket og hilst på de når de var ute, men var ikke i familie med de. 

Her jeg bor ser jeg skjelden,  så og si aldri,  at unge jenter/gutter er ute å triller på småbarna. Det er kanskje ikke innafor lengre ? 

Anonymkode: 48743...0f7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er så mange småbarns(mødre spesielt), som har et fryktelig kontrollbehov som aldri i verden kunne overlatt barnet til en trillepike.. 

Anonymkode: 32394...03a

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Synd at det er borte. Unge foreldre nå er jo så opptatte av alenetid.

Jeg var trillepike sent på 70-tallet. Litt barnevakt også. Hadde trillepike en kort periode for min som er født på 90-tallet. Litt barnevakt også.

Anonymkode: 46484...e90

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er over 100 år 😅 mor- mor var trillepike på begynnelsen av 1900- tallet, de avlastet hjemmeværende mødre med og trille de yngste mot noen mynter ( ører ) . 
aldri hørt om noen som ringte på for og trille på min alder, men når vi var unge på 80 og 90 tallet satt vi barnevakt etter avtale. Det gjør ungdommen her i dag og. 
nei, jeg tror ikke det er innafor og ringe på og spørre om og få trille lenger. 

Anonymkode: 11b7d...81e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke at min datter skulle være trille pike, da hun var for ung i sitt eget sinn til å ha ansvar for en baby. Hun var uansvarlig. 

Anonymkode: 276f2...a57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres ut som du er over 100 år 😅 mor- mor var trillepike på begynnelsen av 1900- tallet, de avlastet hjemmeværende mødre med og trille de yngste mot noen mynter ( ører ) . 
aldri hørt om noen som ringte på for og trille på min alder, men når vi var unge på 80 og 90 tallet satt vi barnevakt etter avtale. Det gjør ungdommen her i dag og. 
nei, jeg tror ikke det er innafor og ringe på og spørre om og få trille lenger. 

Jeg er halvveis til 100, så var lite trilling på begynnelsen av 1900 tallet. 

Jeg, og mange med meg trillet småbarn i store deler av 80 tallet. 

Jeg satt jo også masse barnevakt. Men da var jeg jo eldre. Begynte å trille da jeg var 10 år, og sitte barnevakt på kveldstid ved 14 års alderen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er halvveis til 100, så var lite trilling på begynnelsen av 1900 tallet. 

Jeg, og mange med meg trillet småbarn i store deler av 80 tallet. 

Jeg satt jo også masse barnevakt. Men da var jeg jo eldre. Begynte å trille da jeg var 10 år, og sitte barnevakt på kveldstid ved 14 års alderen. 

Synes bare « trillePIKE « høres veldig gammeldags ut, jeg er også halvveis til 100 og har aldri hørt noen i vår generasjon si det. Mulig sosialt betinget. 
satt masse barnevakt fra jeg var 10 år. Har også trillet de jeg ble tante til i tenårene i barnevogn , men jeg var barnevakt ikke trillepike. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ville ikke at min datter skulle være trille pike, da hun var for ung i sitt eget sinn til å ha ansvar for en baby. Hun var uansvarlig. 

Anonymkode: 276f2...a57

Ja hun ble sikkert ikke mer ansvarlig av å bli fratatt mulighet til å være ansvarlig heller. 

Anonymkode: 0a7d5...e51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Synes bare « trillePIKE « høres veldig gammeldags ut, jeg er også halvveis til 100 og har aldri hørt noen i vår generasjon si det. Mulig sosialt betinget. 
satt masse barnevakt fra jeg var 10 år. Har også trillet de jeg ble tante til i tenårene i barnevogn , men jeg var barnevakt ikke trillepike. 

Du er 50 og har aldri hørt noen si det? Jeg er født i 94 - og til og med vi brukte det uttrykket da vi var små. Vi banket på dørene og trillet masse på de små. Vi kjente dem da, men vi var ikke gamle da vi startet med det. 

Tror nok det har forandret seg veldig nå, foreldre tør ikke sånt lenger😅 

Anonymkode: 559ad...acf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er 50 og har aldri hørt noen si det? Jeg er født i 94 - og til og med vi brukte det uttrykket da vi var små. Vi banket på dørene og trillet masse på de små. Vi kjente dem da, men vi var ikke gamle da vi startet med det. 

Tror nok det har forandret seg veldig nå, foreldre tør ikke sånt lenger😅 

Anonymkode: 559ad...acf

Det er et uttrykk som først og fremst brukes på Sunnmøre. 

Og det handler ikke så mye om at foreldre ikke tør, men at dagens barn/ungdom er veldig mye mer uansvarlige og selvopptatte enn vi var den gangen. 

Anonymkode: 7b0cf...995

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker når meg og en venninne passet på de 3 søskenbarna hennes, fra fredag-lørdag.  Tror jeg var 13 , for vi gikk på barneskolen,  venninnen min var vel 11 . Barna var 3 år, vi passet de fra fredag ettermiddag til lørdag ettermiddag.  Fikk 200 kr hver husker jeg 😅  . 

Anonymkode: c7d55...b86

Skrevet

Det var litt andre tider når man kunne la husdørene stå ulåst. I dag har globalistene klart å ødelegge kulturen og tryggheten vår. Glem slike friheter. Så kan man alltid diskutere sikkerhet rundt å la en 10åring passe en baby.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Og det handler ikke så mye om at foreldre ikke tør, men at dagens barn/ungdom er veldig mye mer uansvarlige og selvopptatte enn vi var den gangen. 

Brukte ordet trillepike både i finnmark og i rogaland også. Jeg var trillepike og er født i -81. 

Anonymkode: 9ea90...49e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Var ikke et fenomen der jeg vokste opp på åttitallet heller... og er det definitivt ikke i dag.

Men fjortenåringen min har sittet masse barnevakt de siste to-tre årene, både for nabobarn og en fetter. De bruker ikke å gå på trilletur i særlig grad, da, heller henge på lekeplassen. 

Anonymkode: dd86d...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det vanlig helt til utpå 90tallet men senere enn det tror jeg ikke det har vært mye utav det. Vi satt litt barnevakt og noen ganger tok vi med oss noen små barn ut for å leke. 

Tror nok dette begrepet er helt utdatert. Noe som er litt synd men forståelig.

Anonymkode: 58e7a...16d

• Liker 2
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om, det var hvertfall ikke en greie der jeg vokste opp på 80-tallet. Men, vi hade barn som ringte på og spurte om å få lufte hundene våre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det brukes også i Bergen. 

Anonymkode: a63fa...9d6

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endret av Ninaen
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det ble brukt i Vestfold også. Jeg og venninnene mine var ofte trillepiker på 70 tallet.

Anonymkode: 54fa6...b9e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det brukes også i Bergen. 

Anonymkode: a63fa...9d6

Også på tjukkeste Østlandet på 80 og 90-tallet. 

Anonymkode: cea18...1e0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...