AnonymBruker Skrevet 27. april #1 Skrevet 27. april Jeg steller vipper og bryn hjemme hos ei i nabolaget. «Snublet» over henne gjennom ei felles venninne. Lettvint at det er nærme og at hun er fleksibel på når hun tar i mot kunder. Men jeg reagerer på at hun vil ha betaling kontant. Vipps er ok, men hun foretrekker kontanter… Hun har egen bedriftskonto på FB og Instagram, der hun informerer om bedriften, hva hun tilbyr osv., så ikke no skjult sånn sett, men likevel er det noe som blir litt feil for meg når det er ønskelig med kontantbetaling. Mulig det er vanligere enn jeg tror? Har aldri bedt om kvittering, men det gjør jeg ikke på Kiwi eller REMA heller… Anonymkode: 43df5...09d
AnonymBruker Skrevet 27. april #3 Skrevet 27. april Så slutt å bruke henne da! Gå i en jækla salong, betal prisen og få kvittering. Du mistenker svart arbeid. Men du skriver ingenting om din rolle som kjøper Man kan tjene en god del på småjobber før det må skattes Anonymkode: e7a7c...686 20 4
AnonymBruker Skrevet 27. april #4 Skrevet 27. april Hun jobber svart og vil ikke ha pengene på konto. Det samme Gjør negledama mi, er ikke uvanlig. Anonymkode: 092d0...93c 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #5 Skrevet 27. april Det er svart arbeid, hun rapporterer ikke den inntekten, og betaler ikke skatt og moms. Det er samfunnsdestruktivt og kriminelt. Du gjør også selv noe ulovlig ved å benytte svart arbeidskraft. Anonymkode: bb51d...2b9 12 5
AnonymBruker Skrevet 27. april #6 Skrevet 27. april Som de andre har sagt, jobber hun svart. Hun vil ha kontanter slik at banken hennes ikke skal legge merke til at hun får inn store summer på vipps. Finn deg noen andre å gå til og unngå å støtt en skattesnylter. Anonymkode: a1d15...e55 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #7 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er svart arbeid, hun rapporterer ikke den inntekten, og betaler ikke skatt og moms. Det er samfunnsdestruktivt og kriminelt. Du gjør også selv noe ulovlig ved å benytte svart arbeidskraft. Anonymkode: bb51d...2b9 Vippedama jeg går til opererer på samme måte, fikk bruke Vipps i begynnelsen, men ikke nå lengre. Men: Hadde hun jobbet hvitt, hadde jeg ikke benyttet meg av et slikt tilbud. Jeg benytter henne fordi hun er flink, og billig. Jeg klarer meg heller uten, enn å måtte betale det doble og i tillegg måtte ta fri fra jobb fordi salongene er åpne kun når jeg er på jobb! Så sånn sett taper ikke samfunnet på at jeg benytter meg av hennes tjenester. De svarte pengene hennes legges igjen på mat- og klesbutikken, så de forsvinner ikke ut av landet på samme måte som det sies om smuglervarer, narko og piratkopier… Anonymkode: 90390...18c 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #8 Skrevet 27. april Du får gå i en salong og betale dobbelt. Betalt med kort og be om kvittering, så vet du at du kan ha god samvittighet. Anonymkode: af82d...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #9 Skrevet 27. april Ikke Vipps, men det koster med bankterminal og kortbetalinger for selgeren. Vil tro hun du snakker om ikke ønsker å oppgi all inntekt til skatteetaten. For meg er det helt greit, jeg er ikke motstander av at folk jobber litt svart. Synest egentlig at det er for lite svart jobbing her i landet. Anonymkode: 6e104...917 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #10 Skrevet 27. april Ts her: Takk for svar!! Var det jeg tenkte. De første tre gangene betalte jeg med Vipps. Da spurte hun om jeg kunne betale kontant neste gang. Vi hadde snakket om kontantbruk underveis i timen der. Muligens jeg som tok det opp da jeg var overrasket over hvor mye kontanter nevøen min fikk til konfirmasjonen. Jeg trodde kontanter var ut, så han fikk deler av gaven på Vipps av meg. Hun fortalte da at i hennes hjemland brukes kun kontanter. Kanskje derfor jeg ikke har reflektert over det før nå… Anonymkode: 43df5...09d
AnonymBruker Skrevet 27. april #11 Skrevet 27. april Helt greit å betale kontant, bare be om kvittering. Hvis du ikke kan få kvittering er det 100 % sikkert at det er svart arbeid. Anonymkode: 7968a...ebc
Pippi Lotta Skrevet 27. april #12 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ts her: Takk for svar!! Var det jeg tenkte. De første tre gangene betalte jeg med Vipps. Da spurte hun om jeg kunne betale kontant neste gang. Vi hadde snakket om kontantbruk underveis i timen der. Muligens jeg som tok det opp da jeg var overrasket over hvor mye kontanter nevøen min fikk til konfirmasjonen. Jeg trodde kontanter var ut, så han fikk deler av gaven på Vipps av meg. Hun fortalte da at i hennes hjemland brukes kun kontanter. Kanskje derfor jeg ikke har reflektert over det før nå… Anonymkode: 43df5...09d Men gå i en salong om du bryr deg... Du får det til å høres ut som du er et ofer fordi du har valgt å gå til en privat person. 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #13 Skrevet 27. april Husk at hvis hun blir kontrollert i fht svart arbeid så kan du som kunde også få trøbbel så lenge du vet du betaler svart. Vi fikk mail fra økokrim etter at vi hadde hatt en til å male ett tak for oss. Anonymkode: 72d58...10e 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #14 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan tjene en god del på småjobber før det må skattes Anonymkode: e7a7c...686 Nei, ikke når det er en bedrift. Og heller ikke innenfor yrket ditt. Anonymkode: 9a8c6...39f 1 7
AnonymBruker Skrevet 27. april #15 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Så sånn sett taper ikke samfunnet på at jeg benytter meg av hennes tjenester. De svarte pengene hennes legges igjen på mat- og klesbutikken, så de forsvinner ikke ut av landet på samme måte som det sies om smuglervarer, narko og piratkopier… Anonymkode: 90390...18c Men du risikerer selv å bli straffedømt for medvirkning av svart arbeid. Så hvis noen tipser Skatteetaten, så sitter du i saksa. Er det virkelig verdt det å risikere fengselsstraff? https://www.aftenposten.no/norge/i/o93m/risikoen-ved-kjoep-av-svart-arbeid-er-mye-stoerre-enn-mange-tror Anonymkode: 32401...acc 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april Vi har jo kontanter for en grunn skal det ikke brukes da? Er det faktisk ulovligt å ta imot kontanter? Anonymkode: 61675...554 3
AnonymBruker Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Husk at hvis hun blir kontrollert i fht svart arbeid så kan du som kunde også få trøbbel så lenge du vet du betaler svart. Vi fikk mail fra økokrim etter at vi hadde hatt en til å male ett tak for oss. Anonymkode: 72d58...10e Men da må det vell bevises at hun vet hun betaler svart. Hvordan skal hun vite at vedkommende ikke rapportere det inn? Det er umulig, med mindre hun sier det rett ut. Anonymkode: e06cf...ab8 1
Fru Uperfekt Skrevet 27. april #18 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg steller vipper og bryn hjemme hos ei i nabolaget. «Snublet» over henne gjennom ei felles venninne. Lettvint at det er nærme og at hun er fleksibel på når hun tar i mot kunder. Men jeg reagerer på at hun vil ha betaling kontant. Vipps er ok, men hun foretrekker kontanter… Hun har egen bedriftskonto på FB og Instagram, der hun informerer om bedriften, hva hun tilbyr osv., så ikke no skjult sånn sett, men likevel er det noe som blir litt feil for meg når det er ønskelig med kontantbetaling. Mulig det er vanligere enn jeg tror? Har aldri bedt om kvittering, men det gjør jeg ikke på Kiwi eller REMA heller… Anonymkode: 43df5...09d Ved å bruke henne bidrar du til ulovligheter 2 1
Fru Uperfekt Skrevet 27. april #19 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har jo kontanter for en grunn skal det ikke brukes da? Er det faktisk ulovligt å ta imot kontanter? Anonymkode: 61675...554 Ikke ulovlig, personlig krever jeg kvittering når jeg betaler kontant 2
AnonymBruker Skrevet 27. april #20 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du risikerer selv å bli straffedømt for medvirkning av svart arbeid. Så hvis noen tipser Skatteetaten, så sitter du i saksa. Er det virkelig verdt det å risikere fengselsstraff? https://www.aftenposten.no/norge/i/o93m/risikoen-ved-kjoep-av-svart-arbeid-er-mye-stoerre-enn-mange-tror Anonymkode: 32401...acc Hvis du tror man havner i fengsel for å betale noen hundrelapper i måneden svart, så tar du helt feil. Anonymkode: 1c793...1ae 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå