Gå til innhold

Vurderer å flytte sørover, fra den kalde og evige vinteren i Tromsø.

mahman

Anbefalte innlegg

mahman skrev (På 28.4.2025 den 16.49):

Ja, jeg vet jeg må ha jobb før jeg flytter. Men ønsker jo å søke på jobber der hvor jeg ønsker å bo. Barna på sin side har flyttet nok, og jeg ønsker å finne en plass, hvor man kan bli boende på. 

Og ja, jeg ønsker å ha Oslo i nærheten. Jeg har tenkt at Oslo er for dyr by å bo i, og derfor har jeg tenkt at Oslo er utelukket. Men som en person skrev her, så kan jeg hvert fall se hvordan prisene er der. Jeg skal for så vidt starte egen bedrift når jeg er ferdig. Men det tar ofte litt tid for det blir snakk om store penger som jurist. I starten kan det gå litt tregt, og boliglånet og alt annet må jo betales fra dag en. 

Uansett takk for alle tips og råd dere kommer med her. Det setter jeg stor pris på. Jeg gleder meg til den dagen jeg er kommet meg til bedre klima, og bedre muligheter. :)

Skjønner i og for seg ønsket ditt, ikke bare på grunn av vær og klima, men også fordi du og familien unektelig kan få mange muligheter "servert på et fat" for hele familien. Større jobbmarked og sentral beliggenhet er selvsagt to faktorer. Siden du har urbane ønsker ville jeg startet med å sette en passerspiss i Oslo, og så satt en sirkel som utgjør 8-10 mil i luftlinje. Da har du også området der du sannsynligvis har best mulighet til å finne deg en jobb du er fornøyd med.

Det å optimalisere arbeidssituasjonen og muligheter rundt dette er en av de viktigste faktorene for at dette skal bli vellykket for familien. Nå skriver du ikke hvilken vei du tenker å gå med jussutdanningen din. Er målet å bli kommunal saksbehandler eller tilsvarende kan du kanskje gjøre den sirkelen litt større. Du sier at du har et mål om å starte egen bedrift. Innen juss? Da er en bevilling god å ha (selv om det ikke strengt tatt er tvingende nødvendig), noe som igjen fordrer et par år "i læra" som fullmektig. 

En annen, og minst like viktig faktor er barnas oppvekstvilkår. Det er en stor sak her på Østlandet, og kan være et "wild card".

Snakket faktisk med et av våre voksne barn om dette i helgen som var: Bosted påvirker enormt både oppvekstvilkår, inspirasjon, miljø og valg av veien videre for barn og unge. I sin tid flyttet vi bare to mil da barna var svært små. Det hadde nok senere en svært stor betydning for veiene de valgte.

Vi kjørte gjennom området der vi opprinnelig bodde. – Hadde jeg vokst opp her ville livet trolig sett helt annerledes ut nå, og ikke på en positiv måte, var kommentaren fra passasjersetet.

Anonymkode: fd8a3...9f4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor sør for Oslo og måtte skrape is av bilruta før jobb for ikke mange dagene siden.

Tror du skal justere forventingene dine om hvor "varmt" det er sør i Norge. Det er lenger sør, men det er tross alt fortsatt Norge. Skal du ha det varmt og godt må du lenger sør. Rundt middelhavet.

Anonymkode: 07fc8...e10

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er befolkningen mye eldre i Sandefjord? Død og stille, og eksisterer knapt sentrum?

Sandefjord har folkehøyskole og IB. Sandefjord har rikt kulturliv med flere konserter spredt fra vår og utover sommeren. Fjordfesten, By the Pond (i fjor var Lenny Kraviz og Brian Adams der), Kurbaddagene, Handelens dag, stor bypark med aktiviteter. 

Du vet jeg ikke hva du snakker om i det hele tatt. 

Anonymkode: 508c3...8c3

Ja. Sandefjord er en gammel og død by.

image.thumb.png.dda409be3869e570526e67d8f5158bf8.png

image.thumb.png.83aeab54b0ee580b68982bdbdac7af8a.png

image.thumb.png.2247c6c33de4513c0fb21154331f0832.png

Anonymkode: 44b2c...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Sandefjord er en gammel og død by.

image.thumb.png.dda409be3869e570526e67d8f5158bf8.png

image.thumb.png.83aeab54b0ee580b68982bdbdac7af8a.png

image.thumb.png.2247c6c33de4513c0fb21154331f0832.png

Død by sammenlignet med hva, Oslo? Hvordan kan du si at byen er død og ingenting skjer, når byen har Fjordfesten, By the Pond (med store artister), Kurbad-dagene, m.m? 

Selv om Sandefjord ikke er en studentby så har byen Norgs største vgs med 2000 elever. Til å være småby, så har Sandefjord ganske mye. Du kan ikke stille deg midt på gata i en by på vinterstid og si "byen er død", når du ikke vet hvordan byen er resten av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg bor sør for Oslo og måtte skrape is av bilruta før jobb for ikke mange dagene siden.

Tror du skal justere forventingene dine om hvor "varmt" det er sør i Norge. Det er lenger sør, men det er tross alt fortsatt Norge. Skal du ha det varmt og godt må du lenger sør. Rundt middelhavet.

Anonymkode: 07fc8...e10

Høres ut som noe bare en søring kan si. 🤭 Hva er vel litt is på frontruta mot en meter med snø?? 

Hilsen finnmarking bosatt sørpå. Det er STOR forskjell på nord og sør. STOR. 

Anonymkode: eda08...db6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Død by sammenlignet med hva, Oslo? Hvordan kan du si at byen er død og ingenting skjer, når byen har Fjordfesten, By the Pond (med store artister), Kurbad-dagene, m.m? 

Selv om Sandefjord ikke er en studentby så har byen Norgs største vgs med 2000 elever. Til å være småby, så har Sandefjord ganske mye. Du kan ikke stille deg midt på gata i en by på vinterstid og si "byen er død", når du ikke vet hvordan byen er resten av året. 

Det er et faktum at Sandefjord, og resten av byene rundt Oslo, er gamling-byer. Det er bare å se på den aldersfordelingen til befolkningen i byene.

At de har noen festivaler endrer ikke det faktum at disse byene er stort sett døde resten av året. Om man er vant til et stort tilbud av kulturelle aktiviteter, mat, idrett m.m., så vil byer som Sandefjord være en vanvittig stor nedtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er et faktum at Sandefjord, og resten av byene rundt Oslo, er gamling-byer. Det er bare å se på den aldersfordelingen til befolkningen i byene.

At de har noen festivaler endrer ikke det faktum at disse byene er stort sett døde resten av året. Om man er vant til et stort tilbud av kulturelle aktiviteter, mat, idrett m.m., så vil byer som Sandefjord være en vanvittig stor nedtur.

Jeg er innflytter i Sandefjord (fra Bærum) og synes det er et veldig aktivt kulturliv her. Men det som bekymrer meg er all ungdomskriminaliteten. Hadde jeg visst om den fra før, så ville jeg ikke flyttet hit. Det er også veldig synd at sentrum nå ødelegges ved at den store parkeringsplassen ned mot sjøen skal bygges ned. Det skal komme et vanvittig nybygg på 11 etasjer som vil ødelegge utsikten og skape skygge. Det er helt vanvittig og føre til mye mindre liv i sentrum siden folk ikke lenger har lett tilgang på parkering.

Anonymkode: 2dc56...7cb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 16.46):

Bokmål er en del bedre å høre på ja. 

Du tror østlendinger snakker bokmål? 🤣🤣🤣

Jeg stemmer også på området Kristiansand - Stavanger. Vil du ikke ha snø så må du tåle regn, nedbør faller i hele landet. Men våren kommer tidlig og høsten varer lenge, og de fleste vintere er veldig snøfattige. 

Anonymkode: 55049...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mahman skrev (På 28.4.2025 den 20.08):

Takk takk! En annen ting jeg har bemerket meg når jeg har vært på østlandet (Oslo), er at dere virker omgjengelige. Tar jeg meg en kaffe eller en øl på kafe / bar med uteservering, kommer jeg som regel lett i prat med folk, og folk kan synge med på sanger som spilles. Det syns jeg er hyggelig, og det er noe jeg aldri har opplevd her i nord :) Jeg er for så vidt født og oppvokst her i nord også. 

Hva med barna, og den andre forelderen - ønsker de å flytte?

Anonymkode: 27a9b...4ea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mahman skrev (På 28.4.2025 den 16.49):

Ja, jeg vet jeg må ha jobb før jeg flytter. Men ønsker jo å søke på jobber der hvor jeg ønsker å bo. Barna på sin side har flyttet nok, og jeg ønsker å finne en plass, hvor man kan bli boende på. 

Og ja, jeg ønsker å ha Oslo i nærheten. Jeg har tenkt at Oslo er for dyr by å bo i, og derfor har jeg tenkt at Oslo er utelukket. Men som en person skrev her, så kan jeg hvert fall se hvordan prisene er der. Jeg skal for så vidt starte egen bedrift når jeg er ferdig. Men det tar ofte litt tid for det blir snakk om store penger som jurist. I starten kan det gå litt tregt, og boliglånet og alt annet må jo betales fra dag en. 

Uansett takk for alle tips og råd dere kommer med her. Det setter jeg stor pris på. Jeg gleder meg til den dagen jeg er kommet meg til bedre klima, og bedre muligheter. :)

Du har allerede fått masse fine svar her. Jeg vil bare nevne Hønefoss som ligger i Buskerud, jeg er innflytter her og hadde såvidt hørt om denne byen.

Jeg vil også legge til at jeg har bodd i flere forskjellige byer i Norge,Ås og Moss er også gode alternativt men mye dyrere boligpriser der.

Utifra det du beskriver så har Hønefoss:

Rimelig boligmarked (enn så lenge,de bygger e16 ferdig nå så kanskje prisene stiger etterhvert)

Nær skog,elver,vann hvis du liker natur

Nær fjell hvis du vil ha hytte og savner snøen

Stabile værforhold (mild vinter i år)

Alt du trenger (med mindre du er en motedronning) vi har alle de store kjedene som XXL,Power,Bohus etc. Kjøpesenter,sykehus,ulike treningssenter,lite sentrum men kino og alt man måtte trenge.

Som sagt relativ kort reisevei som nå vil bli kortere til Oslo hvis du vil gå på større konserter eller savner storby

Og sist men ikke minst hyggelige folk som bor her.

Er nok mange som syns Hønefoss er lite men jeg som kommer fra en av norges største byer er positivt overrasket😊

Anonymkode: a6b54...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Som sagt; død sammenlignet med hva? Det meste i Norge er jo dødt sammenlignet med Oslo, men Sandefjord blir fortsatt et mer levende sted sammenlignet med f.eks Skien eller Hønefoss. Du har jo åpenbart aldri bodd i Sandefjord, men uttaler deg basert på fordommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg stemmer også på området Kristiansand - Stavanger. Vil du ikke ha snø så må du tåle regn, nedbør faller i hele landet. Men våren kommer tidlig og høsten varer lenge, og de fleste vintere er veldig snøfattige. 

Neida, jeg gjør jo ikke det 🤣

Men ærlig talt, Stævængå-dialekten er helt forferdelig, kunne aldri bodd i det området pga det alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Høres ut som noe bare en søring kan si. 🤭 Hva er vel litt is på frontruta mot en meter med snø?? 

Hilsen finnmarking bosatt sørpå. Det er STOR forskjell på nord og sør. STOR. 

Haha! Ja du sier noe der. Uff i dag måtte jeg skrape litt is fra frontruta liksom..huff huff🤣 Og på samme tid er det tette snøbyger i Finnmark og landskapet er dekket med halvmeteren snø over alt. Da snakker vinter. 
Er det rart søringer får problemer i trafikken hver gang det kommer et snøfall på 10 cm. 

Anonymkode: 2f515...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kristiansand❤️hilsen eks tromsøværing;)

Anonymkode: 997da...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan være store mengder snø enkelte steder på sørlandet, når det først snør. 

Det regner mye mer i Stavanger enn på sør/østlandet. Er selv fra Finnmark, bor i Stavanger, og har bodd på sørlandet, og anbefaler overhodet ikke Stavanger hvis du flykter fra været. Mørkt og vått. Mye tørrere på østlandet. Javel, litt mer snø, men mer stabilt og mindre plagsomt enn i Troms, snøen ligger ikke til 17 mai liksom. Det er jo ikke sånn at folk som flykter fra snøen ikke vil ha noe snø, men man vil gjerne slippe snø 7-8 måneder i året. På vestlandet erstatter du 7 måneder med snø med 11 måneder regn, anbefales ikke. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som sagt; død sammenlignet med hva? Det meste i Norge er jo dødt sammenlignet med Oslo, men Sandefjord blir fortsatt et mer levende sted sammenlignet med f.eks Skien eller Hønefoss. Du har jo åpenbart aldri bodd i Sandefjord, men uttaler deg basert på fordommer. 

Det åpenbare valget er Tromsø ettersom det ble nevnt av trådstarter!

Men, alle byer som har et betydelig studentmiljø (Oslo, Trondheim, Tromsø, Bergen, og Stavanger) har langt bedre kulturtilbud enn de døde byene rundt Oslofjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det bor vel flere finmarkinger i Oslo enn i Finnmark sånn ca… for ikke å snakke om nordlendinger 🤣🤣

Anonymkode: 7ec53...f70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.4.2025 den 15.13):

Kan du slutte å hevde at Sandefjord er en død by? Det blir ikke mer sant av at du gjentar det! 

Her kan du se noe av det som skjer kommende lørdag:

Det er ting man kan delta på hver dag, året rundt. 

IMG_1108.png

Anonymkode: 2dc56...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...