Gå til innhold

Vurderer å flytte sørover, fra den kalde og evige vinteren i Tromsø.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg som person har egentlig ingenting til overs for vinter. Jeg liker generelt ikke vinteraktiviteter, eneste som kan være fint er å gå på ski når det er strålende vær. Jeg er lei av snømåking mv. og alt som hører vinteren til. Lei av kulden. 

Til sommeren er jeg ferdig utdannet jurist, og har behov for å finne et sted der det er jobbmuligheter for meg. 

Av alternativet så langt, så har jeg sett på Vestfold. Særlig Holmestrand, i og med at det er nært Oslo også. 

Det jeg ønsker er: Jobbmuligheter, godt skolemiljø (har to barn på 6 og 8 år), en liten by, der hvor boligprisene ikke har eksplodert, slik at man kan få en enebolig/rekkehus til rundt 5 millioner. Videre må det være treningssenter, butikker (europris, elkjøp, rusta osv.) og matbutikker i nærheten (maks 10 min kjøring). Videre er det en fordel at det ikke er så langt unna Oslo, men det er ikke et krav. Videre vil jeg ha turmuligheter, samt fine plasser å sykle på/ jogge på. 

Hvilke plasser "sørpå" er fine plasser å bo på? og hvilket område er å anbefale på den aktuelle plassen?

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Langs kysten er det ofte surt på vinteren, så du bør finne deg en lunere krok, ellers er Vestfold fint det altså! Mye kortere vintre enn ellers. 

Hva enn du gjør - ikke flytt til Kongsberg. Her er det fort vinter i 5-6 måneder (og da mener jeg full on vinter med brøytekanter!) 

Anonymkode: 180dc...1ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange steder jeg ville valgt foran Holmestrand, f.eks Larvik, Sandefjord og Tønsberg. Larvik er et turmekka med farrisstien, marka, og kyststier. Kjedelig sentrum da, men har alt du trenger. Sandefjord har også mye flott natur og turmuligheter, bedre enn Tønsberg. Hyggelig sentrum. Tønsberg er nærmest Oslo, Larvik lengst unna.

Men hvis du ønsker kortest mulig reisevei til Oslo og ikke bryr deg om at Holmestrand er knøttelite sjelløst sted med lite tilbud, så funker det jo fint. Holmestrand har flotte turmuligheter, så fint sånn sett. 

Tenker du å pendle til jobb, så er Holmestrand også ok, og gir muligheter både i Drammen og Oslo. Men ønsker du å jobbe der du bor, så er nok jobbmulighetene bedre i Tønsberg/Sandefjord, og det er også veldig korte avstander. 

Hvis du ikke må bo ved sjøen, så har du f.eks Andebu som ligger veldig fint til i forhold til turterreng. Hva er viktig for deg i forhold til avstander og offentlig kommunikasjon? Skal du ha bil?

Anonymkode: 508c3...8c3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er mange steder jeg ville valgt foran Holmestrand, f.eks Larvik, Sandefjord og Tønsberg. Larvik er et turmekka med farrisstien, marka, og kyststier. Kjedelig sentrum da, men har alt du trenger. Sandefjord har også mye flott natur og turmuligheter, bedre enn Tønsberg. Hyggelig sentrum. Tønsberg er nærmest Oslo, Larvik lengst unna.

Men hvis du ønsker kortest mulig reisevei til Oslo og ikke bryr deg om at Holmestrand er knøttelite sjelløst sted med lite tilbud, så funker det jo fint. Holmestrand har flotte turmuligheter, så fint sånn sett. 

Tenker du å pendle til jobb, så er Holmestrand også ok, og gir muligheter både i Drammen og Oslo. Men ønsker du å jobbe der du bor, så er nok jobbmulighetene bedre i Tønsberg/Sandefjord, og det er også veldig korte avstander. 

Hvis du ikke må bo ved sjøen, så har du f.eks Andebu som ligger veldig fint til i forhold til turterreng. Hva er viktig for deg i forhold til avstander og offentlig kommunikasjon? Skal du ha bil?

Ja ok. Jeg liker å bo ved sjøen, og er vant med det. Har jo leilighet nå med sjøutsikt, og syns det er fint å se på havet og båtene som går forbi. 

Jeg ønsker ikke å pendle til jobb, ønsker å ha jobb der hvor jeg bor. Det jeg ønsker å ha nært er jobb, turmulighetene og butikker, samt noen cafeer og restauranter. Ønsker å f.eks. kunne gå til matbutikken. 

Ja, skal ha bil, offentlig kommunikasjon er ikke så viktig. Men en fordel at det er tog i nærheten om man skal ta en helgetur til Oslo f.eks. 

Angående Oslo, er tanken bare at det er mulig å ta en helgetur dit i ny og ned. Når man skal dra på fine restauranter, shoppe, dra på forestillinger / konserter mv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Langs kysten er det ofte surt på vinteren, så du bør finne deg en lunere krok, ellers er Vestfold fint det altså! Mye kortere vintre enn ellers. 

Hva enn du gjør - ikke flytt til Kongsberg. Her er det fort vinter i 5-6 måneder (og da mener jeg full on vinter med brøytekanter!) 

At det er litt surt på vinteren er jeg vant med her jo bor nå uansett. Ønsker å ha så kort vinter som mulig egentlig, det er det vesentlige. Samt at det er fint vær sånn ellers, når det er sommer, høst og vår. 

Notert, da skal jeg ikke dit :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hele Oslofjorden kan i grunnen vurderes, så har du litt fleksibilitet i forhold til hvor du finner deg jobb. Jeg bor i Sarpsborg og drar på tur til kysten månedlig fordi jeg trenger havutsikten. Det er her en time og ett kvarter med tog inn til Oslo S.

Fredrikstad, Moss, Horten og alle småstedene i fjorden er mulig å vurdere. Men ikke bosett deg på Jeløya utfor Moss om du trenger å kjøre bil noensteds. Det er helt korket på og av øya i rushtiden.

Når det gjelder skolekretser har jeg delvis oversikt over Halden, Sarp og Fredrikstad. Det er store variasjoner mellom årskullene og skolene. Noen skoler er fantastiske, andre mer varierte. Det er ikke nok å se på dette i by eller kommunenivå, det er langt mer lokalt enn det.

Hilsen ei som aller helst vil Nordover igjen til snø, snø og vinter. Med en kort og travel og kjølig sommer.

Anonymkode: 944da...94d

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
mahman skrev (22 minutter siden):

Ja ok. Jeg liker å bo ved sjøen, og er vant med det. Har jo leilighet nå med sjøutsikt, og syns det er fint å se på havet og båtene som går forbi. 

Jeg ønsker ikke å pendle til jobb, ønsker å ha jobb der hvor jeg bor. Det jeg ønsker å ha nært er jobb, turmulighetene og butikker, samt noen cafeer og restauranter. Ønsker å f.eks. kunne gå til matbutikken. 

Ja, skal ha bil, offentlig kommunikasjon er ikke så viktig. Men en fordel at det er tog i nærheten om man skal ta en helgetur til Oslo f.eks. 

Angående Oslo, er tanken bare at det er mulig å ta en helgetur dit i ny og ned. Når man skal dra på fine restauranter, shoppe, dra på forestillinger / konserter mv. 

Jeg tenker at du kanskje først må finne deg jobb så du vet hvor du skal jobbe, så finne bolig deretter? Larvik, Sandefjord, og Tønsberg ligger fint til mtp tog og kyst, men det avhenger jo også hvor i byene du evnt bosetter deg. Alle er innafor en helgetur og til og med dagstur, selv om Holmestrand selvsagt er nærmere. 

Slik jeg ser det så er Larvik best mtp turmuligheter, der kan du virkelig gå i timesvis i veldig variert terreng, og gratis parkering. Sandefjord har også fint turterreng, f.eks Hjertåsskogen og Marum/Istrehågan. I tillegg da stiene ute på Xney og Folehavna, samt kyststier. 

Holmestrand har ca 8000 innbyggere, altså et veldig lite sted. Sandefjord har til sammenligning ca 65 000 innbyggere, så dette er en mye større by, til tross for at det fortsatt er en liten by. Eneste som ville fått meg til å velge Holmestrand, er hvis jeg hadde veldig lavt budsjett og ikke ønsket å bo i by eller hadde behov for godt utvalg. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Moss sjøhagen Son Vestby  Ås og ski er fine områder. Kort vei til Oslo ☺️ 

Anonymkode: e682e...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil slå et slag for Hokksund. Varmt sommerklima fra mai-sept. Masse natur. Masse sykkelstier. Masse vann å fiske og bade i. Nært Mjøndalen-Drammen. Om du er heldig kan du kikke på æl-klassiko. For 5 mil får du et palass av et hus. 

Anonymkode: 2f515...dec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil slå et slag for Hokksund. Varmt sommerklima fra mai-sept. Masse natur. Masse sykkelstier. Masse vann å fiske og bade i. Nært Mjøndalen-Drammen. Om du er heldig kan du kikke på æl-klassiko. For 5 mil får du et palass av et hus. 

… og du får ekstremt mange venner i BCC (tidlg. smiths venner) :fnise: 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS ønsker å bo ved sjøen. Men Hokksund er billig da :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kristiansand. Nesten ikke vinter

Anonymkode: ea749...1a5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil du ha mildere klima uten vinter vinter så burde du vurdere sørlandet fra Kristiansand og opp mot Stavanger området.

Stavanger har ikke de beste sommerene men har vel høyest gjennomsnitts temp årlig. Ingen snø praktisk talt og våren kommer tidligere enn noe annet sted i landet.

Anonymkode: 297db...39c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville gått for Vestfold eller Telemark, i en by med togforbindelse til Oslo. Så må du se etter hva du vil jobbe med og peile deg inn på bosted ut fra det. Vil du jobbe statlig - det er veldig ålreit med små barn. Hva med Forbrukertilsynet i Porsgrunn? Eller Statsforvalteren (med veldig mange ulike fagområder) i Skien eller Tønsberg, eller NAV klageinstans, også i Tønsberg? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS ønsker å bo ved sjøen. Men Hokksund er billig da :) 

Du har Drammenselva. Dessuten er det for dyrt å finne noe ved sjøen. Hokksund er kun 50 min fra Oslo sentrum. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du har Drammenselva. Dessuten er det for dyrt å finne noe ved sjøen. Hokksund er kun 50 min fra Oslo sentrum. 

Drammenselva er ikke sjøen. Holmestrand er ikke så mye lenger unna Oslo, under 1 time, og Holmestrand er rimeligere enn Hokksund. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nåja....jeg bor i Kongsberg jeg. Vinteren her er ikke unormal lang i forhold til lignende steder. Denne vinteren har den vært ganske kort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville sett på Fredrikstad / Moss / etc. 

Bor selv i Sarpsborg, og her er det ganske billig med hus, tror du får et greit hus til 5 mill altså. Billigere også. Men ikke mye. 

Her er ikke havet, men innsjø.. Og ikke langt til sjøen heller. Fint vær òg! 

Skolene vet jeg lite om da.. Men alt annet er der, som du nevner. Og en liten time til Oslo ☺️

Anonymkode: 571d0...9ef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du spør akkurat nå. Helt i slutten av april, og det snør i Tromsø 😂

Jeg flyttet sørover for sju år siden og er nå på tur nordover igjen.

Det var ikke været som fikk meg til å flytte da, jeg liker vinter. Og somrene nordpå blir bare bedre. Jeg savner familie/nettverk.

(Har bodd i nærheten av Bergen, så ikke relevant for spørsmålet ditt)

Anonymkode: bafa5...dad

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (3 timer siden):

Nåja....jeg bor i Kongsberg jeg. Vinteren her er ikke unormal lang i forhold til lignende steder. Denne vinteren har den vært ganske kort. 

Og i fjor var den fra oktober til og med hele  april, vi hadde snøflekk i hagen vår 1. mai. 

At du bruker i år som eksempel, når våren kom ekstremt tidlig i Sør-Norge, på at vinteren ikke er spesielt lang er bare rart… Det er godt kjent at Kongsberg har lengre vintre enn både Hokksund, Notodden pluss de ulike kystbyene langs Oslofjorden…derav rådet mitt til ts..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...