Gå til innhold

Er bordskikker, og at mat inntas ved eit bord utgått på dato ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Under   oppveksten fekk ein inn  noen  grunnleggende holdninger med morsmjølka  i forhold til bordskikk. m.m .

Dessuten var det eit   strengt regime til  at  mat skulle  inntas "kun  ved  eit bord" og ikkje la barna springe rundt i huset med mat i munnen.  Når  dørene til  "bestestova  i huset" ble  opnet i forbindelse med  høgtider,konfirmasjoner,etc. ble ordensregime strengt ivaretatt.  Å la barna sitte i  sofaen, lenestolen i "bestesova " å innta måltid, eller m/  potetgullposen og  halve posen lå igjenn i bunnen av sofaen var ikkje akseptert.  Har dessuten  rengjordt mange biler der det meste  matlageret lå plassert i og  under bilsetet, og m/ utriveleg stank.   Selvsagt bør barna /familien  ha mat selv om ein er på biltur, men  handler om å  "planlegge kjøringen" å legge inn egnet stopp for inntak av mat.  

Arbeidsfordeling i hjemmet er blitt  en igjennganger hos mange par / foreldre idag , og kanskje var det noen  holdninger, og rutiner i forhold til bordskikker, og at mat inntas ved ein bord  i ditt hjem som var fraverende. i ditt hjem.

- Måltidene var alltid  til faste tider, og målitidene var  sosialt samlende  for familien.

- Grådighetskulturen la ein bort før ein sette seg  ved spisebordet. 

-  Viktig at maten var fordelt til alle ved bordet før ein selv begynte å spise. 

-  Ein satt ved bordet til alle hadde forsynt seg, og spist.

-  Hadde ein innviterte gjester til bords var det vanleg at de forsynte seg først. 

-  Det var vanleg at ein høfleg takket for maten etter ein hadde spist. 

Anonymkode: 99f8e...68b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Javel.

Anonymkode: 672b6...3f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ah! Se! En slik "alt var bedre før"-person. 

*knips* takk for foto, da går vi videre. 

neida. Joda. Neida…

Det var ikke nødvendigvis enklere før, og det er ekstremt mange triste skjebner der ute fra slike oppvekster. Min, blant annet, som vokste opp i et militært striglet hjem, med strenge regler og krav om ekstrem folkeskikk. Det fungerte flott for søsteren min, men jeg som autistisk… :(  Det var et fengsel. Et helt jævla fengsel. Helt forferdelig var det. Jeg bryr meg ikke om barnet mitt spiser grønnsakene sine på kjøkkenbenken mens vi lager maten, eller om han spiser de ved spisebordet til middagen. Det viktigste er at han spiser (les: det gjorde ikke jeg, og jeg fikk mye kjeft for det). 

Vi stoppet forresten aldri på lange bilturer. Bilturen var transport, A til B! Vi hadde med niste(fikk ikke lov å søle da..). Var turen mer enn fem timer ble det innvilget én tissepause. I skogen… 

Såååå. Jeg er vokst opp slik du mener er "den riktigr" måten. Det fengselet unner jeg ingen. 

Anonymkode: 5e56b...866

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Trives best med en hybrid.

Hverdagen -

Frokost: vi setter litt mat på benken, alle tar det de vil ta, eller man forsyner seg selv. Spiser ved kjøkkenøy, eller ved bord. 

Middag: nesten alltid ved bordet. Men praktiserer også TV-middag. Og hvis noen spiser alene (pga aktiviteter, overtid, trening mm) så er det greit med sofa og skjerm. 

Helg - 

Frokost: lager god helgefrokost, og spiser ved bordet. 

Middag; TV-middag fredag. Middag ved bordet lørdag og søndag. 

Vi praktiserer takk-for-maten, og gjester først. Men ellers er det helt ok å starte å spise når man har mat på tallerkenen, og gå i fra når man er ferdig, men at man spør eller sier fra (aldersbetinget, avhengig av når man selv vet det er ok å gå) 

IKKE lov å gå rundt med mat. Men helt OK å ta med lunsj, kvelds og andre måltider, til sofaen. 

Anonymkode: 35b21...55f

AnonymBruker
Skrevet

De eneste jeg har kjent som hadde en "bestestove" var besteforeldrene mine. Og maten ble aldri inntatt der. 

Anonymkode: d5a27...fb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De eneste jeg har kjent som hadde en "bestestove" var besteforeldrene mine. Og maten ble aldri inntatt der. 

Hos mine var det helt utenkelig å ta med mat inn i stua. Men det var alltid der man spiste Kaffe. (mellom lunsj og middag, med noe søtt). 

Anonymkode: 35b21...55f

AnonymBruker
Skrevet

Vi praktiserer «spis mens maten er varm». Mannen min bruker for eksempel en halv evighet på å konstruere en perfekt taco i lefse. Skulle jeg ventet på at han ble klar til å spise hver gang hadde min mat blitt kald. 

Anonymkode: 7ab2b...a32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Bestestove, dagligstove, loftstove, og kjellerstova, og rom til hvert sitt bruk av praktiske omsyn, og  når strøm var kostbart. Dette i motsettning til idag  når hele huset tas i bruk, og skal varmes opptil + 25 gr. og det klages på høye strømpriser. 

Bestestova ble nytta ved spesielle anledning, og hvor ein også spiste  på julaften.nyttårsaften, og når ein hadde gjester på besøk.  

Anonymkode: 99f8e...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...