Gå til innhold

Nystimex for sopp i hals, erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen prøvd Nystimex mot sopp i munn/ hals? Jeg skal prøve dette nå en periode, men ser det er potensielt skumle bivirkninger som går på slimhinnene? Og ser at det er vanlig å få magesmerter?

Dere som har prøvd dette, hvor fort hjalp det? Og hvordan oppleves det å ta dette? Jeg vet ikke om jeg har sopp, men har hatt vondt i halsen siden jul, så nå skal dette testes for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 9ef95...7c6

AnonymBruker
Skrevet

Dytter😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? 

Dersom du har hatt vondt i halsen siden jul så er lege riktig instans. Det er ting jeg ville uroet meg for mer enn «sopp i halsen», og det er ting som kreft etc.

Dersom du HAR oppsøkt lege så vil jeg anta hen har gitt deg en årsak til smertene, og noen tips og triks for å bedre situasjonen (gitt at det altså er utelukket noe akutt og potensielt dødelig og/eller noe som kan behandles med enkle grep)?

Tingen med «sopp i halsen» er nemlig at det er et halmstrå. Absolutt alle mennesker har noe sopp på hud, slimhinner etc (inkludert hals, svelg og nese). Det er normalt. For at den skal utvikle seg til et problem så må kroppen være ute av stand til å håndtere en normaltilstand. Og det betyr at tankene bør gå til udiagnostisert eller uregulert kronisk sykdom, nedsatt immunforsvar og/eller altså potensielt dødelig sykdom. Så dersom du har rett i at du har sopp, så er soppen ditt minste problem.

Men du tar trolig feil, og det er mest sannsynlig ikke sopp.

Anonymkode: fb55d...184

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? 

Dersom du har hatt vondt i halsen siden jul så er lege riktig instans. Det er ting jeg ville uroet meg for mer enn «sopp i halsen», og det er ting som kreft etc.

Dersom du HAR oppsøkt lege så vil jeg anta hen har gitt deg en årsak til smertene, og noen tips og triks for å bedre situasjonen (gitt at det altså er utelukket noe akutt og potensielt dødelig og/eller noe som kan behandles med enkle grep)?

Tingen med «sopp i halsen» er nemlig at det er et halmstrå. Absolutt alle mennesker har noe sopp på hud, slimhinner etc (inkludert hals, svelg og nese). Det er normalt. For at den skal utvikle seg til et problem så må kroppen være ute av stand til å håndtere en normaltilstand. Og det betyr at tankene bør gå til udiagnostisert eller uregulert kronisk sykdom, nedsatt immunforsvar og/eller altså potensielt dødelig sykdom. Så dersom du har rett i at du har sopp, så er soppen ditt minste problem.

Middelet er jo reseptbelagt…. Her må vi faktisk legge til grunn at TS har vært hos legen!

Anonymkode: c8755...50f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg svarte deg i en tidligere tråd at jeg hadde hatt dette og at Nystimex hjalp.

Hadde overhodet ingen bivirkninger av Nystimex, ihvertfall!

Anonymkode: e65b3...a36

AnonymBruker
Skrevet

Gir nystimex til pasienter rett som det er, aldri hørt noe om bivirkninger. 

Anonymkode: b1df0...f17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror jeg svarte deg i en tidligere tråd at jeg hadde hatt dette og at Nystimex hjalp.

Hadde overhodet ingen bivirkninger av Nystimex, ihvertfall!

Ja hvis det var deg, så er det pga ditt innlegg jeg nå prøver Nystimex😊 Jeg skrev en oppdatering i den andre tråden og siterte deg, men regner med du ikke så det. Jeg hadde lyst å spørre deg om du hadde andre symptomer enn vond «streptokokklignende» smerte i halsen? Hadde du litt slimdannelse og hoste også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvorfor? 

Det var da voldsomt til bedreviter.. Jeg har selvsagt fått dette middelet på resept av fastlegen, dette er en reseptbelagt medisin. Jeg har selvsagt også vært til utredning av langvarig vond hals. ØNH-legen fant ingenting galt, og CT med kontrast av hals og lunger var helt fint. Så ingenting alvorlig funnet. Nå prøver vi dette for å se om det kan hjelpe. Hjelper det ikke, så er det nok ikke sopp nei, men da vet jeg iallefall det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gir nystimex til pasienter rett som det er, aldri hørt noe om bivirkninger. 

Anonymkode: b1df0...f17

Takk for svar😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var da voldsomt til bedreviter.. Jeg har selvsagt fått dette middelet på resept av fastlegen, dette er en reseptbelagt medisin. Jeg har selvsagt også vært til utredning av langvarig vond hals. ØNH-legen fant ingenting galt, og CT med kontrast av hals og lunger var helt fint. Så ingenting alvorlig funnet. Nå prøver vi dette for å se om det kan hjelpe. Hjelper det ikke, så er det nok ikke sopp nei, men da vet jeg iallefall det.

- kan legge til at jeg går på immundempende medisin pga revmatisk sykdom, og dette er evt en potensiell årsak til soppdannelse, dersom det er sopp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja hvis det var deg, så er det pga ditt innlegg jeg nå prøver Nystimex😊 Jeg skrev en oppdatering i den andre tråden og siterte deg, men regner med du ikke så det. Jeg hadde lyst å spørre deg om du hadde andre symptomer enn vond «streptokokklignende» smerte i halsen? Hadde du litt slimdannelse og hoste også?

Nei, det tror jeg ikke jeg hadde. Mener jeg reagerte på at det var kun halsen liksom, ikke noe annet forkjølelsessymptom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke jeg hadde. Mener jeg reagerte på at det var kun halsen liksom, ikke noe annet forkjølelsessymptom.

Det er vond hals som er det viktigste symptomet her også, men har hatt litt kløe i halsen som har ført til tørrhoste, og også litt heshet og litt slimdannelse som kommer og går. Men har ikke vært tett eller forkjølt i nesen, og ikke hatt feber eller følt meg syk. Veldig merkelig. Kan godt hende det ikke er sopp, men det finner jeg fort ut av nå😊 Hvor lang tid tok det før du merket bedring, husker du det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 19.31):

Hei igjen😊 Må bare spørre deg hvor lang tid det tok før du merket bedring? Jeg har gått på Nystimex i 5 dager nå, og er ikke bedre i det hele tatt, har kanskje t.o.m enda litt mer vond hals. Men klør mer i halsen enn tidligere da, er det et godt eller dårlig tegn, skal tro? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...