Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, håper noen kan hjelpe.

Jeg er nylig forlovet med verdens beste mann, og vi har så smått begynt å planlegge bryllup. 

Iom at jeg har 2 barn/ ungdommer (på 13 og 15 år)  fra tidligere ekteskap og ny- forlovede er bedre økonomisk «anlagt» enn eksen, så lurer vi på om jeg/vi må betale barnebidrag til far om vi gifter oss? 

Jeg og barnefar har delt omsorgsrett og barna bor 50-50, altså en uke hos meg, og en uke hos han. Eldste barnet har bostedsadresse hos far, mens yngste hos meg. 

Kan vi gifte oss uten at far kan kreve bidrag? Far har også samboer, ok økonomi, men jeg vet at jeg og forloveden har det bedre økonomisk.
Barnefar er ganske bitter for dette, og dermed vanskelig å samarbeide med. Liker å stikke kjepper i hjulene for oss o.l. 

noen tips? 

Anonymkode: baeb0...7bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig må du betale barnebidrag om du gifter deg. For du er jo fremdeles forelder til barna dine om du gifter deg.

Anonymkode: 37936...b6b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er nylig forlovet med verdens beste mann, og vi har så smått begynt å planlegge bryllup. 

Iom at jeg har 2 barn/ ungdommer (på 13 og 15 år)  fra tidligere ekteskap og ny- forlovede er bedre økonomisk «anlagt» enn eksen, så lurer vi på om jeg/vi må betale barnebidrag til far om vi gifter oss? 

Jeg og barnefar har delt omsorgsrett og barna bor 50-50, altså en uke hos meg, og en uke hos han. Eldste barnet har bostedsadresse hos far, mens yngste hos meg. 

Kan vi gifte oss uten at far kan kreve bidrag? Far har også samboer, ok økonomi, men jeg vet at jeg og forloveden har det bedre økonomisk.
Barnefar er ganske bitter for dette, og dermed vanskelig å samarbeide med. Liker å stikke kjepper i hjulene for oss o.l. 

noen tips? 

Skal dere ha barn sammen? Hadde aldri giftet meg ellers. 

Anonymkode: 715fe...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår spørsmålet ditt som å være:

"I dag betaler jeg IKKE barnebidrag fordi vi har 50/50, noenlunde lik inntekt, og begge betaler for de 2 barnas løpende forbruk. Vil dette endre seg når jeg gifter meg og familien samlet får større inntekt, vil det sett hos NAV være en inntektsforskjell?"

Svaret ligger hos NAVs bidragskalkulator. Jeg testa den, og den spør kun etter inntekten din, ikke ektefelles inntekt, og skiller heller ikke mellom samboer og å være gift. 

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0

Anonymkode: a4023...c55

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg forstår spørsmålet ditt som å være:

"I dag betaler jeg IKKE barnebidrag fordi vi har 50/50, noenlunde lik inntekt, og begge betaler for de 2 barnas løpende forbruk. Vil dette endre seg når jeg gifter meg og familien samlet får større inntekt, vil det sett hos NAV være en inntektsforskjell?"

Svaret ligger hos NAVs bidragskalkulator. Jeg testa den, og den spør kun etter inntekten din, ikke ektefelles inntekt, og skiller heller ikke mellom samboer og å være gift. 

https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0

Anonymkode: a4023...c55

Tusen takk for svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig må du betale barnebidrag om du gifter deg. For du er jo fremdeles forelder til barna dine om du gifter deg.

Anonymkode: 37936...b6b

Det er ikke selvfølgelig når man har barna 50/50 

Anonymkode: 79811...ae4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen forskjell på om man er samboer eller gift. Dersom du har veldig mye høyere årsinntekt enn din eks må du betale bidrag ved 50/50. Om dere tjener ca likt må du ikke betale.

Anonymkode: f058a...e2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

noen tips? 

Det er vel utelukkende samværsprosenten som er avgjørende i utregning av barnebidrag, så du skal ikke måtte betale barnebidrag selv om du gifter deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...