Gå til innhold

Bli kvitt strietapet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis bygget er fra 70-tallet, er sjansen stor for at det er brukt en eller annen form for mdf-plater.

Men det er jo ganske enkelt å sjekke, skru inn en skrue, skru den ut. Hvitt støv = gips. Man kjenner også forskjellen når man skrur skruen inn.

Anonymkode: 404f7...fbd

Vil heller tro det brukt spon eller huntonittplater. Gips kom senere.

Anonymkode: 572d2...b82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil heller tro det brukt spon eller huntonittplater. Gips kom senere.

Anonymkode: 572d2...b82

Ja, mdf er jo samlebegrep for sponplater eller huntonitt...? Men det kan jo ha blitt skiftet ut på 90-tallet.

Anonymkode: 404f7...fbd

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale og rive ned tapeten. I min leilighet var det strietapet i hele stuen fra 70 tallet. Brukte langt tid og rive den men det lønna seg i lengden. Det var mye skraping men resultatet ble så mye finere da ny tapet kom opp. Nå etter nesten 30 år har jeg samme tapet som er blitt malt flere ganger og maler som var her var imponert over kvaliteten. Han sa at gjør man godt grunnarbeid så får man igjen for det resultatmessig. Da jeg begynte og rive strietapeter så fant vi flere lagt under den totalt 5 lag. Er så glad vi reiv alt i sammen. Brukte 1 uke a 6 timer hver dag. Tålmodigheten fikk kjørt seg. 

Anonymkode: bb67d...fc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå til dags er dette en mulighet:

https://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/malingen-som-tryller-bort-ujevn-tapet/?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD_CSXeu7_9JNgTpHyBDbE2JZ5YSf&gclid=CjwKCAjwq7fABhB2EiwAwk-YbNHi8aTb93gZztdaKbn7JeDkzNFwEaVH2mGDG8WGN3uPa9j5W28KhBoCIgMQAvD_BwE

Foreldre mine brukte noe som het striefornyer først tror jeg, og malte etterpå, men det er mange år siden!

Anonymkode: 41ae3...7fb

AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (14 timer siden):

Høres merkelig ut

Hvorfor? At man fikk noe nytt å isolere med, betyr ikke at alle benyttet seg av det. 

Anonymkode: e2f6a...859

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvorfor? At man fikk noe nytt å isolere med, betyr ikke at alle benyttet seg av det. 

Jeg har bred erfaring innen byggebransjen. Har drevet et saneringsfirma i 12 år og har ikke en eneste gang kommet bort i sagflis brukt som isolasjon i boliger bygget på 70-tallet eller nyere.

Anonymkode: 113ed...7b3

• Liker 1
Skrevet

Skjær vekk alle deler av strietapeten som er løs eller bobler seg. Så kjøper man en bøtte med rullesparkel som man ruller over all strietapet, og et slipebrett for å pusse over når det er tørket. Ved behov tar man en runde til. Resultatet trenger ikke være særlig pent, bare jevnt. Så kjøper man glatt rehabstrie, gjerne ferdiggrunnet. Sparkle skjøtene så det blir helt glatt overgang, og mal. '

Resultatet blir bra, og man slipper utfordringer med nye utforinger, flytte stikkontakter osv

AnonymBruker
Skrevet

vi tok jobben med å skrape det bort, et rent helvete enkelte steder men da har du i allefall en slett vegg som ikke bygger ekstra å starte på igjen fra.. 
Dette valgte vi etter å ha brukt 50l maling på å prøve male over i ett rom 🤮 det ble sånn passe bra det men et ekstra mareritt å fjerne igjen etterpå så det anbefales virkelig ikke.

Anonymkode: 65184...c5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har bred erfaring innen byggebransjen. Har drevet et saneringsfirma i 12 år og har ikke en eneste gang kommet bort i sagflis brukt som isolasjon i boliger bygget på 70-tallet eller nyere.

Anonymkode: 113ed...7b3

Du må gjerne komme å se inni mine vegger og du skal få dokumentert byggeåret. Det er sagflis. Har åpnet et rom innvendig og fikk en latterlig jobb med å fjerne sagflis.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...