Gå til innhold

Bli kvitt strietapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte et hus fra 70 tallet i fjor. Det er strietapet i samtlige rom og jeg hater det. Føler vi er stuck i 90tallet i de rommene. Er det noen her som har erfaring med å fjerne eller dekke over?

Alternativene er 

Fjerne tapeten: har hørt det er et lite helvete å få av

Dekke over med ny maling: det finnes en ny maling på markedet som er tykkere enn vanlig maling,men er redd for ujevntheter

Dekke over med slette plater.

Hva gjorde dere og hva anbefales å ikke gjøre?

Skrevet
lille_fiol skrev (3 minutter siden):

Vi kjøpte et hus fra 70 tallet i fjor. Det er strietapet i samtlige rom og jeg hater det. Føler vi er stuck i 90tallet i de rommene. Er det noen her som har erfaring med å fjerne eller dekke over?

Alternativene er 

Fjerne tapeten: har hørt det er et lite helvete å få av

Dekke over med ny maling: det finnes en ny maling på markedet som er tykkere enn vanlig maling,men er redd for ujevntheter

Dekke over med slette plater.

Hva gjorde dere og hva anbefales å ikke gjøre?

Tok og fikk slett tapet over. Men de gjorde en dårlig jobb for noen plasser så kommer det igjennom. 
Bare husk du må ha mye lim på veggen først. 
Du har jo og metoden med å sparkle veggene. Men det er en stor jobb. 

Skrevet
Lille39 skrev (2 minutter siden):

Tok og fikk slett tapet over. Men de gjorde en dårlig jobb for noen plasser så kommer det igjennom. 
Bare husk du må ha mye lim på veggen først. 
Du har jo og metoden med å sparkle veggene. Men det er en stor jobb. 

Ja jeg er litt skeptisk til det for de plassene hvor strietapeten har luftlommer så vil det vel bli bulkete? Og gudene vet hvor mange lag tapet som er under på de veggene...hva betalte du? Hadde du valgt det samme igjen?

Skrevet

Helsparkle, plater, sjekk ut tjukk tapet man kan legge over panel osv.. google er fint

AnonymBruker
Skrevet

Veggfornyer. Om funger folk som kan det til å gjøre det for deg, så fikser de problemer som luftlommer etc.

Anonymkode: 5bd43...f1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tynne gipsplater har vi brukt, må liste på nytt da men det blir iallefall slett og fint.

Anonymkode: eb292...f21

AnonymBruker
Skrevet

Maling vil ikke dekke over det. 

Men det finnes tykkere tapet som dekker over.

Plater dekker og gir helt slett vegg. 

Et tredje alternativ er å helsparkle, da må du ha en proff og det blir nok dyrt i et helt hus. Men gir nok fort beste resultater.

Jeg har testet alle opp gjennom årene, på diverse vegger i huset. Helsparkling ble fint, men dyrt. Å sparkle litt selv og så ha tykk tapet over ble fint. Jeg rev da ned stripetapet, det var ikke så mye jobb, og sparklet bare de verste hullene og ujevnhetene, og la tapet over. Gipsplater blir selvsagt fint, må bare være god på å sparkle skjøtene.

Anonymkode: 85de1...282

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er tapet under strien, er det ikke like vanskelig å få av, som hvis det er strie rett på plater. Tapeten under sitter gjerne ikke like fast som strien. 

Jeg hadde prøvd å fjerne på en liten vegg først. Hvis det er vanskelig, hadde jeg gått for tynne gipsplater. 

Har gjort litt forskjellig i leiligheten min, helsparkling var et helvete. Veggfornyer funket ikke så bra, siden underlaget ikke var optimalt (flere lag tapet). Det som ble best, var der jeg fjernet 4 lag med tapet/strie (tok litt tid), og hvor jeg la rehabgips. 

Anonymkode: 404f7...fbd

• Liker 1
Skrevet

Hva er under strien? Gips? Spon? 

Tapetfjerner og skrape så blir du kvitt strien. Men er det gips under så er det lett for å skade gipsen også.

Rullesparkle kan dere fint gjøre selv. Det tar litt tid, og trenger litt øvelse, men resultatet blir fint.

Skal dere på med nye plater utenpå det gamle så må dere likevel sparkle skjøter og skruehull. I tillegg så må dere sjekke hvordan det er med alt av veggbokser på det elektriske, om de kan brukes videre om veggen bygges ut.

Vi gjorde en blanding. I noen rom ble det helsparkling, mens i andre rom gikk jeg med en liten magnet for å lokalisere hvor gamle skruer var. Skrudde da av gammel gips dekket med strie og monterte ny gips. Fordelen med dette var at jeg enkelt kunne endre på det elektriske. Få inn flere stikkontakter, bytte til 1.5 veggbokser og kunne da gå for Elko Plus istedet.

Tar ikke så lang tid å skru ut de gamle gipsplaten, og en får da mulighet til å endre på det elektriske, sjekke isolasjon osv samtidig 

Skrevet
lille_fiol skrev (28 minutter siden):

Ja jeg er litt skeptisk til det for de plassene hvor strietapeten har luftlommer så vil det vel bli bulkete? Og gudene vet hvor mange lag tapet som er under på de veggene...hva betalte du? Hadde du valgt det samme igjen?

Du må sikkert stikke hull på strie tapeten eller skjære bort. Det som du legger på er veldig tykk tapet. 
Husker ikke hva det kom på for jeg renoverte 2 leiligheter samtidig. 
Men de som gjorde det brukte for lite lim så du kan se litt igjennom. Men det er godt nok for meg. 

image.thumb.jpg.fa09bb51f0a39ed9d9453c814090e736.jpg

Skrevet

Tror jeg får noen fagfolk til å komme hjem å sjekke hvordan ståa er ,aner ikke hva de som har bodd her i 30år har fått ordna før vår tid men tror rehabgips kan være noe for meg. 

Takk for alle tilbakemeldinger😄

• Liker 1
Skrevet

Om huset er fra 70-tallet så er det kanskje lurt å åpne veggen, etterisolerer og bytte ut det elektriske samtidig. De brukte ofte stålrør til det elektriske på den tiden, og alt har sin levetid, også det elektriske. 

Å fjerne gammel gips og gipse på nytt klarer dere helt fint selv. I tillegg får dere inn flere stikkontakter der dere ønsker. Yttervegger kan dere fore ut og etterisolerer. På 70-tallet brukte de fjerne ikke mer enn 5-10 cm isolasjon, så å få i 5-10 ekstra her vil gjøre en enorm forskjell.

Lykke til

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (25 minutter siden):

Tar ikke så lang tid å skru ut de gamle gipsplaten, og en får da mulighet til å endre på det elektriske, sjekke isolasjon osv samtidig 

Hvis bygget er fra 70-tallet, er sjansen stor for at det er brukt en eller annen form for mdf-plater.

Men det er jo ganske enkelt å sjekke, skru inn en skrue, skru den ut. Hvitt støv = gips. Man kjenner også forskjellen når man skrur skruen inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis bygget er fra 70-tallet, er sjansen stor for at det er brukt en eller annen form for mdf-plater.

Men det er jo ganske enkelt å sjekke, skru inn en skrue, skru den ut. Hvitt støv = gips. Man kjenner også forskjellen når man skrur skruen inn.

mdf kan også fjernes på en enkel måte, så jeg står fortsatt fast på at om en skal bruke en formue på å få slette vegger så bør en gjøre det skikkelige og samtidig vurdere isolering av yttervegger og endre/oppgradere det elektriske.

Men om en ikke skal gjøre noe av arbeidet selv så må en jo vurdere kostnaden opp mot nytteverdien.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en leilighet med strietapet for 30 år siden.

Så vidt jeg husker brukte jeg en godt fuktet svamp med ganske varmt vann og fuktet tapeten Det gjorde at limet til strietapeten løsnet. Forutsetter at platene bak stria tåler vann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Walls to paint? Gips er det billigste alternativet, men akk for en jobb med sparkling og pussing. Ikke lett å få det pent i skjøtene heller. Pluss at du risikerer en ødelagt vegg om du skubber borti veggen med noe. Gips tåler lite.
Jeg ville gått for walls to paint, og tatt ett og ett rom. Det koster litt mer men det er enkelt og fort gjort. 

Du kan så klart åpne eksisterende vegg for å få lagt ny isolasjon, men jeg hadde droppet det på et eldre hus. Det er mest sannsynlig isolert med sagflis, og det er mye bedre å ta den jobben når kledning skal byttes fra utsiden. 

Anonymkode: e2f6a...859

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Walls to paint? Gips er det billigste alternativet, men akk for en jobb med sparkling og pussing. Ikke lett å få det pent i skjøtene heller. Pluss at du risikerer en ødelagt vegg om du skubber borti veggen med noe. Gips tåler lite.
Jeg ville gått for walls to paint, og tatt ett og ett rom. Det koster litt mer men det er enkelt og fort gjort. 

Du kan så klart åpne eksisterende vegg for å få lagt ny isolasjon, men jeg hadde droppet det på et eldre hus. Det er mest sannsynlig isolert med sagflis, og det er mye bedre å ta den jobben når kledning skal byttes fra utsiden. 

De brukte ikke sagflis på 70 tallet som isolasjon, det sluttet de med på 50 tallet når mineralull ble introdusert.

Walls2paint gir nesten alltid synlige skjøter om det ikke er perfekt underlag og perfekt utført. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (3 timer siden):

De brukte ikke sagflis på 70 tallet som isolasjon, det sluttet de med på 50 tallet når mineralull ble introdusert.

Walls2paint gir nesten alltid synlige skjøter om det ikke er perfekt underlag og perfekt utført. 

Pff, huset mitt er bygd på tidlig 70 tallet. Her er det isolert med sagflis. Flere jeg kjenner har 60 talls hus, isolasjon- sagflis. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva de tenkte på når de begynte med strietapet. Alle hadde jo levd noen år da også som nå, og visste at stiler og trender forandrer seg. Hva var vitsen med å lage til noe som er så og si umulig å fjerne med mindre man river ned hele huset og begynner fra scratch

Anonymkode: c60ef...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Pff, huset mitt er bygd på tidlig 70 tallet. Her er det isolert med sagflis. Flere jeg kjenner har 60 talls hus, isolasjon- sagflis. 

Høres merkelig ut

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...