Maia70 Skrevet 27. april #21 Del Skrevet 27. april Jeg er også innvandrer da, bestefaren min kom fra Sverige. Så jeg er ikke dette hellige Etnisk Norsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 28. april #22 Del Skrevet 28. april Maia70 skrev (19 timer siden): Jeg håper ikke dette er seriøst ment. Hvorfor det, det var ikke noe stygt ment? Om jeg sier at noen fra Afrika og noen fra Asia ser forskjellige ut, alle vet jo at dette stemmer? Og at en må være ekstremt hårsår for å lete etter og tro at det ligger noe hatefullt i det? Husker da vi var små var det en sang om at vi var forskjellige utenpå men like (mye verdt) inni, nå er det jo nærmest farlig å si noe sånn. Alle innbiller seg at alle ser like ut, eller hva er det som skjer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 28. april #23 Del Skrevet 28. april Maia70 skrev (16 timer siden): Jeg er også innvandrer da, bestefaren min kom fra Sverige. Så jeg er ikke dette hellige Etnisk Norsk. Så du tror det var det jeg mente. Ok, nei det jeg mente at de har sitt eget språk og sitt eget flagg. De kom hit fra sør-Finnland etter det jeg har hørt. De vandret inn hit og beholdt kulturen sin. Jeg har aldri sagt det ikke var ok. Vi vandret også inn hit og bosatte oss etter istiden. Det er ikke noe galt i det heller altså. Hvorfor så skarp og hostil i tonen, er det negativt at vi er forskjellige også nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 28. april #24 Del Skrevet 28. april k4ren skrev (23 timer siden): Du ser vel på trekkene deres at de ikke ligner på oss andre skandinaver? Med den logikken så er altså en person med f.eks. afrikanske trekk der bestemor var adoptert fra Colombia av norske foreldre, innvandrer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 28. april #25 Del Skrevet 28. april Sjokoladepenge skrev (23 minutter siden): Med den logikken så er altså en person med f.eks. afrikanske trekk der bestemor var adoptert fra Colombia av norske foreldre, innvandrer? Orker ikke sånt fjas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 28. april #26 Del Skrevet 28. april k4ren skrev (4 minutter siden): Orker ikke sånt fjas. Det var du som skrev at personer med andre trekk enn typiske norske trekk, var å anse om innvandrere. Synes bare det er en merkelig skremmende holdning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 28. april #27 Del Skrevet 28. april Sjokoladepenge skrev (9 timer siden): Det var du som skrev at personer med andre trekk enn typiske norske trekk, var å anse om innvandrere. Synes bare det er en merkelig skremmende holdning. Ja i disse lettkrenkede snøflaktider er jeg ikke overrasket over at du finner dette skremmende. Hva med USA da? Der er jo alle som ikke ser ut som native amerikanske innvandrere. Synes du dette er skummelt også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladepenge Skrevet 29. april #28 Del Skrevet 29. april k4ren skrev (17 timer siden): Ja i disse lettkrenkede snøflaktider er jeg ikke overrasket over at du finner dette skremmende. Hva med USA da? Der er jo alle som ikke ser ut som native amerikanske innvandrere. Synes du dette er skummelt også? Jeg synes ikke den sammenligningen holder helt. USA er en relativt ung nasjon. Samene, derimot, har bodd i Norge i rundt 2500 år – lenge før Norge ble en samlet stat. Det er en vesentlig forskjell i historisk kontekst. Jeg er uenig i premisset ditt om USA også. Mener du virkelig at amerikanere med europeiske forfedre som kom for mange generasjoner siden, fortsatt anser seg som innvandrere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apen Julius Skrevet 29. april #29 Del Skrevet 29. april Socketlicker skrev (På 27.4.2025 den 14.22): De er innvandrere som innvandret hit fra Mongolia eller der omkring. Men andre nordmenn er innseilere som seilte inn på et isflak rett etter istiden? Mange som kom i 2015 var dessuten innsyklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaulAngelsk Skrevet 29. april #30 Del Skrevet 29. april (endret) Samer vandret inn i landet etter at det allerede var befolket = Samer er ikke urbefolkning her. (Ur = opprinnelig, Samer er ikke opprinnelig herfra og de var heller ikke den opprinnelige befolkningen) Argumentet om at samer var i landet før landet var en samlet stat blir bare tullete, det er et ikke-argument, i tillegg til at samer har vært et nomadisk folk som ikke har hatt fast bosted. Samene er ikke bare ikke-norske som vandret inn fra øst Ural et sted, de er også separatister som ønsker å etablere en samisk storstat som inkluderer Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland, samt Kolahalvøya i Russland. Samer er rasistiske internt, der kun "ren-rasede" samer får stå i manntallet. Samer er ikke definert som urfolk i Sverige eller Finland, kun duste-Norge har gitt de et eget ting, eget flagg og stort sett avgitt Finnmark (størrelse med Danmark) til Samene etter at samtlige politikere og Kongen har kysset rumper over en lav sko og bedt om unnskyldning for noe som skjedde for over 100 år siden. Ikke-samisk befolkning i Finnmark opplever jevnlig diskriminering fra samer, spesielt når det gjelder tilgang til naturressurser. Legg ned sametinget, forby eget flagg (I Norge har vi ETT flagg!) og trekk tilbake den FN-rumpekyssende definisjonen av at samer er urfolk. Endret 29. april av RaulAngelsk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 29. april #31 Del Skrevet 29. april (endret) skjønner ikke hvor ts fant at det var snakk om Samer i den artikkelen? kan noen vise hvor? Det jeg finner er : – Det er ikke bare-bare å bygge egne sykehjem for innvandrere. De har så mange ulike bakgrunner og religioner. De er blant annet hinduer, pakistanere, tamiler og somaliere, sier Tone Spieler. Endret 29. april av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 29. april #32 Del Skrevet 29. april Socketlicker skrev (På 27.4.2025 den 15.08): Etniske nordmenn er den opprinnelige befolkningen her, så jo, samer er innvandrere. Samer er ikke etniske nordmenn. Gaia skrev (På 27.4.2025 den 17.03): Samene kan godt betegnes som urinnvånere, men Socketlicker har faktisk rett hvis man ser på grensene slik de er nå. De vi kaller etniske nordmenn kom først til Norge. Dette er det ingen tvil om. Dette er ikke korrekt. Ikke i det hele tatt. Det er foreldet informasjon, i lys av nyere paleogenetisk forskning. Etterhvert som man har fått teknikker som tillater analyse av eldre genetisk materiale i arkeologiske funn viser det seg at det har vært mye mer vandring, utskifting og utblanding av mennesker enn man tidligere har trodd. Spesielt før jordbruket ble utbredt, da folketettheten var lav og gruppene var små og mobile, men også etter. Den norrøne skandinaviske befolkningen, som taler språk av den germanske familien, er i hovedsak nedstammet fra en folkevandring som fant sted rundt overgangen mellom bronsealder og jernalder. De som levde her før denne tiden har bidratt til vår genetiske arv i et mer beskjedent omfang, og til vår kultur antakelig enda mer beskjedent (vi aner ikke en gang noe om hva slags språk de snakket, langt mindre om deres verdensoppfatning eller mytologi). Og de siste jordbrukskulturene som holdt til her før den store germanske folkevandringen var selv et resultat av mange tusen år med migrasjon og blanding. Det ser forsåvidt ut til å være korrekt at "etnisk norske" (eller i hvert fall våre germansktalende forfedre) fantes i (de sydlige delene av) Norge en stund før samer fantes i (de nordlige delene av) Norge. Men det var ikke noen germansktalende befolkning i dagens Finnmark på den tida samene dukket opp, og moderne påfunn som landegrenser og sentraliserte nasjonalstater var langt unna. Uansett, kortversjonen er at hverken samer eller etnisk norske kan påberope seg å være den "opprinnelige" befolkningen her, men begge grupper har bebodd området siden forhistorisk tid, og er de eneste eksisterende og noenlunde distinkte gruppene man kan si det om. Deler av landet har hatt norsk befolkning lengst, og deler har hatt samisk befolkning lengst. Genetisk har de to gruppene blandet seg ganske mye, hvilket ikke er særlig pussig tatt i betraktning hvor lenge vi har vært i kontakt. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønnastar Skrevet 29. april #33 Del Skrevet 29. april Hulderen skrev (På 27.4.2025 den 15.53): Har du hørt om urinnvånere? Det er de som kom først til et land. Samene er for lengst anerkjent som urinvånere i Norge. Så det er vi andre som er innvandrere. I tillegg er selvsagt samene i Norge norske, samene i Sverige er svenske og samene i Finnland er finske. Nope, samene er ansett som urbefolkning, som er en ren juridisk betegnelse med påfølgende rettigheter. Samene er ikke urinnvånerne i hele riket som utgjør Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 29. april #34 Del Skrevet 29. april Carrot skrev (3 timer siden): skjønner ikke hvor ts fant at det var snakk om Samer i den artikkelen? kan noen vise hvor? Det jeg finner er : – Det er ikke bare-bare å bygge egne sykehjem for innvandrere. De har så mange ulike bakgrunner og religioner. De er blant annet hinduer, pakistanere, tamiler og somaliere, sier Tone Spieler. Artikkelen ble redigert. Opprinnelig var samene med i denne oppramsingen, men det skjønte åpenbart noen at var feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gratis Skrevet 29. april #35 Del Skrevet 29. april Jeg leste artikkelen, men forstår ikke helt problemet. De gruer seg til å komme på sykehjem, hva så det gjør vel alle, ettersom du da normalt er måneder unna å ta kvelden. Barna deres har dårlig samvittighet fordi de ikke gjør nok, det har vi også. I en verden full av muligheter og utfordringer så er dette et "ikke problem" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå