Gå til innhold

Tips til å få bort blodflekker fra klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til nå så har jeg lagt klær med blodflekker i kaldt vann flere timer, og blandet en tykk blanding av natron og vann som jeg heller over blodflekker som ikke er helt borte etter legging i kaldt vann.

Dette er klær som ikke kan vaskes på høyere enn 30 grader. Men jeg synes det er litt tungvindt med legging i bløt og så natron. 

Har dere tips til noe å ha i det kalde vannet som ikke inneholder masse skadelige kjemikalier? Derfor natron. Hadde vært greit å slippe to runder.

Anonymkode: e5a24...1c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger bare til bløt i iskaldt vann, og så vasker jeg i maskin med temp som klærne tåler.

Anonymkode: 2a9d3...344

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Til nå så har jeg lagt klær med blodflekker i kaldt vann flere timer, og blandet en tykk blanding av natron og vann som jeg heller over blodflekker som ikke er helt borte etter legging i kaldt vann.

Dette er klær som ikke kan vaskes på høyere enn 30 grader. Men jeg synes det er litt tungvindt med legging i bløt og så natron. 

Har dere tips til noe å ha i det kalde vannet som ikke inneholder masse skadelige kjemikalier? Derfor natron. Hadde vært greit å slippe to runder.

Hva skal du med natron for? Kaldt vann er et godt gammelt råd, mot både blodflekker og ekte blåbær søl. 
I gamle dager la de klærne med blod eller andre vanskelige flekker på i bekken under en stein, der strømmen var i passe bevegelse. 
Du bør og få klærne i kaldt vann så snart som mulig etter at de er tilsølt, og helst før flekken blir tørr. 
Noen vaskemidler tar bedre flekker enn andre. Nå sier du ikke noe om hvilken type klær det er snakk om heller ikke type materiale eller graden av tilsøling. 

Anonymkode: 4d862...1a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva skal du med natron for? Kaldt vann er et godt gammelt råd, mot både blodflekker og ekte blåbær søl. 
I gamle dager la de klærne med blod eller andre vanskelige flekker på i bekken under en stein, der strømmen var i passe bevegelse. 
Du bør og få klærne i kaldt vann så snart som mulig etter at de er tilsølt, og helst før flekken blir tørr. 
Noen vaskemidler tar bedre flekker enn andre. Nå sier du ikke noe om hvilken type klær det er snakk om heller ikke type materiale eller graden av tilsøling. 

Anonymkode: 

Noen ganger er det ikke nok å bruke kaldt vann og så vaske for å få bort alt. Det er heller ikke alltid at jeg rekker å legge plagget i kaldt vann før blodet størkner. 

Tøyet er av 100% bomull, og bør vaskes på 30 grader ifølge vaskelappen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg legger bare til bløt i iskaldt vann, og så vasker jeg i maskin med temp som klærne tåler.

Anonymkode: 2a9d3...344

Det funker ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod løsner på kaldt, og fester seg på varmt. Så selv om det frister med varmt vann, så unngå det. Jeg har slitt med selvskading så har dessverre litt for mye erfaring. Kaldt vann med en gang og det vil normalt ta det. Jeg har ødelagt litt med for varmt vann før jeg leste meg opp. 
Salt kan også hjelpe, men usikker når det alt har ligget så lenge i bløt. 

Anonymkode: 22778...06a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber som sykepleier og blod løsner med fysiologisk saltvann, altså det saltvannet vi har i kroppen. 0,9% nacl løsning fungerer ypperlig! 

Anonymkode: 82acd...611

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Blod løsner på kaldt, og fester seg på varmt. Så selv om det frister med varmt vann, så unngå det. Jeg har slitt med selvskading så har dessverre litt for mye erfaring. Kaldt vann med en gang og det vil normalt ta det. Jeg har ødelagt litt med for varmt vann før jeg leste meg opp. 
Salt kan også hjelpe, men usikker når det alt har ligget så lenge i bløt. 

Anonymkode: 22778...06a

Jeg legger det kun i kaldt vann, men noen ganger rekker jeg ikke å legge det i bløt før det har størknet. Spørs hvor jeg er hen. Har det størknet og er en del går det ikke bort med bare kaldt vann, uansett om det ligger et døgn i bød og jeg skifter ut vannet. Da må det natron til, og så vask. Så jeg får det bort, men hadde vært greit om det fantes noe å ha i vannet slik at jeg slipper natron i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (8 timer siden):

Sitronsåpe tar flekker skånsomt, man kan t.o.m. bruke den på bundadsskjorta.

Heller du sitronsåpe i vannet når du legger klær i bløt? Eller hvordan gjør du? Funker sitronsaft også? Vil unngå mye kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jobber som sykepleier og blod løsner med fysiologisk saltvann, altså det saltvannet vi har i kroppen. 0,9% nacl løsning fungerer ypperlig! 

Anonymkode: 82acd...611

Kan du gi en beskrivelse av hvordan du lager løsningen med saltvann, og fremgangsmåte på klær? Hva betyr 0,9% nacl løsning? Legger du klærne i bløt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perelandra skrev (30 minutter siden):

Håndsåpe og kaldt vann pleier å fungere bra for meg

Selv på størknet store flekker? Gnir du det inn, eller legger du klærne I bløt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv på størknet store flekker? Gnir du det inn, eller legger du klærne I bløt?

Er usikker på hva du mener med store, men det fungerer i alle fall på størknet blod. Jeg pleier å gni på flekkene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gallesåpe på store blodflekker på lys ull når poden har blødd neseblod og jeg ikke har rukket å skylle det bort med kaldt vann med en gang. Funker utmerket!

Anonymkode: 22678...cbc

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hell litt eddik på Natronen slik at det bobler, sjekk om det løfter seg litt da?

Ellers har jeg en såpe, tror det er sitron eller gallestein aner ikke i farta, som er fantastisk! (Og ikke kjemisk! Kjøpte det på nett på et "naturlig" nettsted typ nøstebarn, eller helsekost).

Endret av luxifine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...