Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen verv.

Jeg svarer relativt raskt på sms og telefon.

Email ser jeg kun på kvelden foran min PC når jeg logger meg inn på mailserver.

Enkelte tror at alle får en pip på mobilen for alt som skjer. Sånn ikke hos meg.

Kommentar?

Anonymkode: a2d8b...ba4

• Nyttig 1
Skrevet

Folk har ulike vaner. Jeg jobber et sted hvor folk ofte ikke kan svare på telefonen. Så jeg foretrekker epost, da kan man bedre få uttrykket alle detaljer. Haster det veldig snakker jeg i tillegg med vedkommende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd slike forventninger. Verken på jobb eller privat. 

Men hender noen sender en mail med detaljer, så ringer og forklarer saken. 

Anonymkode: 41b56...738

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et sted der jeg ofte snakker med folk med frivillig verv. Jeg unngår å sende sms/ringe av flere årsaker:

- Informasjonen/spørsmålet skal ofte ut til mange personer, jeg har ikke tid til å ringe eller sende sms til alle 

- Telefonsamtaler blir ofte lange fordi de jeg ringer kommer på flere ting de vil ta opp 

- Jeg har flere baller i lufta samtidig 

- Det er ryddig og enkelt å ha alle svar om ett tema skriftlig og samlet på én plattform 

- E-post er gratis, mens jeg betaler min egen telefonregning privat 

- De aller, aller fleste i alle aldersgrupper pleier å svare på e-post innen rimelighetens grenser

- Hvis man har påtatt seg et verv og denne kommunikasjonen pleier å foregå over e-post, så er jo det å sjekke e-posten jevnlig en del av ansvaret man har valgt å påta seg

Det er klart at hvis noen hadde kontaktet meg og spurt om jeg kunne gjøre det annerledes for dem, hadde jeg selvsagt gjort det. Men da må jeg ha beskjed om det.

Anonymkode: 0812e...fd3

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg jobber på et sted der jeg ofte snakker med folk med frivillig verv. Jeg unngår å sende sms/ringe av flere årsaker:

- Informasjonen/spørsmålet skal ofte ut til mange personer, jeg har ikke tid til å ringe eller sende sms til alle 

- Telefonsamtaler blir ofte lange fordi de jeg ringer kommer på flere ting de vil ta opp 

- Jeg har flere baller i lufta samtidig 

- Det er ryddig og enkelt å ha alle svar om ett tema skriftlig og samlet på én plattform 

- E-post er gratis, mens jeg betaler min egen telefonregning privat 

- De aller, aller fleste i alle aldersgrupper pleier å svare på e-post innen rimelighetens grenser

- Hvis man har påtatt seg et verv og denne kommunikasjonen pleier å foregå over e-post, så er jo det å sjekke e-posten jevnlig en del av ansvaret man har valgt å påta seg

Det er klart at hvis noen hadde kontaktet meg og spurt om jeg kunne gjøre det annerledes for dem, hadde jeg selvsagt gjort det. Men da må jeg ha beskjed om det.

Et tilleggspoeng: Hvis jeg velger å ringe, tar personene ofte ikke telefonen eller er opptatt fordi de er på jobb. Det resulterer som regel i at de ringer meg opp etter arbeidstid, og da driver jeg jo med noe helt annet og gjerne skulle hatt fri 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 2.08):

Jeg har noen verv.

Email ser jeg kun på kvelden foran min PC når jeg logger meg inn på mailserver.

Kommentar?

Anonymkode: a2d8b...ba4

Med verv som medfører epost er det kanskje på tide med epost på mobilen.

Anonymkode: 3c741...cc9

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer at e-post leses og besvares innen 24 timer. Omså med svar om at det må vente. 
Må jeg ha svar raskere, så er det sms eller telefon. 
På samme måte gir jeg også respons på eposter innen 24 timer, så langt det er mulig. 

Men jeg har vært frivillig og hatt mye ulike verv opp igjennom de siste 20 årene, og har aldri opplevd at noen sender mail om ting som haster og forventer svar innen ett døgn... De aller fleste vet jo at verv er noe man har ved siden av jobb/familie/skole. 

Hva slags spørsmål er det du får som haster så mye, og hvor ofte skjer det egentlig? 
Har disse tilgang på telefonnummeret ditt, for å kunne ringe deg i stedet? Og ville du foretrukket at de ringte oftere? 

Anonymkode: a467d...2bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Med verv som medfører epost er det kanskje på tide med epost på mobilen.

Anonymkode: 3c741...cc9

Enig! 
Jeg har en jobb som krever mye bemanningsutfordringer og sender ca 40 e-poster for dagen til de ansatte. Hvis alt dette skal gå på sms eller ringing, hadde jeg blitt sprø, og de også. Alle de ansatte har lastet ned jobbepost, slik at de får pling på samme måte som ved sms. 
I tillegg er det veldig tungvint for meg å bruke mobilen til å lete gjennom korrespondanse, kontra å ha e-posten min på en skjerm ved siden av meg. 

Anonymkode: 10759...6ac

Skrevet

Jeg har også en del ansvar inne frivilligheten. Jeg sjekker mailen på mobilen noen ganger igjennom dagen, om jeg har tid. Det er mer generelt og fanger jo da opp om det er noe fra der jeg er frivillig også. Svarer når jeg har tid og det pleier ikke å være noe problem. Jeg har ikke varsel på på mail, og det er ikke et problem, siden jeg heller sjekker den regelmessig. 

Jeg kjenner mer på når noen ringer meg, og jeg er midt i annet, men jeg føler jeg må ta telefonen også skal jeg koble meg på hva det handler om. Jeg har hovedansvaret ene stedet, så der kan folk kontakte meg om veldig mye forskjellig, og da er det lettere på mail. 
Sjeldent det egentlig haster veldig, men setter pris på at folk ringer eller melder meg om de f.eks ikke kommer på et arrangement likevel. Mye kan faktisk vente litt, som at en sjekker og svarer på kvelden. Vi er en del av et samfunn der mange forventer at en skal være pålogget og klare til å svare raskt, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Folk liker bare ikke å vente i uvisshet, noe jeg kan forstå. Ikke alle har jobber der en kan/har lov til å gå med mobil, eller sjekke private forespørsler heller, og det er det bare å gi beskjed om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker e-post fremfor SMS/samtale når det gjelder enhver form for formell kommunikasjon. Om du har et verv som medfører viktige eposter som kan komme 24/7 så blir det jo ditt ansvar å få like mye varsel om det som fra en SMS.

Anonymkode: bf72f...d59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo velge å få varsel når du får e-post fra Per og Pål, men ikke varsel når du får fra Espen. Eller varsel kun når du får svar på en e-post du har sendt. Eller varsling når e-posten inneholder bestemte kodeord.
Du kan enkelt sette opp egendefinert varsling. 

Anonymkode: 8b252...96a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...