Gå til innhold

Hva kan jeg si til min kone som bare legger på seg?

Supersonic
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

dette fikk meg forresten til å tenke på mannen til en venninne som sa "vi må slanke oss, vi har blitt feit" når HAN hadde lagt på seg :) Hun tok det sporty, la om kosten til familien og sluttet handle inn "kos" og HAN ble fornærmet for at han "ble satt på slankekur" 

Anonymkode: b5172...ba4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykkelkopp skrev (Akkurat nå):

Jeg tolker deg slik at du skriver med full "you go girl" energi. Dvs det er alltid mannen sin feil om kvinnen gjør noe galt.

Virkelig? Jeg lurer på hvordan du får til den tolkningen, med tanke på at du faktisk kan bruke ordet "partner" i stedet for mann eller kvinne i alt jeg skriver, eks.

"Dette tror jeg kan være en god oppskrift på å bli singel, så det er jo fint om man ønsker det. For meg ville det være helt uinteressant å fortsette samlivet med en partner  som uttrykte at jeg var uønsket i livet til vedkommende, så det er overveiende sannsynlig at vedkommende hadde fått viljen sin. Mange mennesker lykkes jo med å legge om livsstilen først når de er "kvitt" partneren, man kan jo undres på hvorfor....."

"Jeg tror ikke noen blir motivert av å føle seg uønsket, og jeg tror heller ikke slik manipulering som du foreslår, er løsningen om man ønsker å fortsette forholdet ,slik jeg har inntrykk av at TS i utgangspunktet har. 

Poenget mitt er at det kan være lettere å finne motivasjon når man har kvittet seg med en negativ innflytelse i livet sitt. Jeg synes at man skal behandle partneren sin ordentlig selv om han eller hun legger på seg, og hvis man ikke er i stand til det, kan man være ærlig nok til å bryte forholdet. "

Det siste jeg skrev, var rett og slett et litt sleivete svar på noe jeg oppfattet som en implisitt påstand om at kvinner som er blitt single, kun legger om livsstilen for å finne en ny mann. Det er jo ikke tilfelle. Det meste av forskning viser forøvrig at indre motivasjon har dypere og mer langvarig effekt enn ytre motivasjon, så å forsøke å slanke seg for andres del vil ofte ikke lykkes. 

"Og kanskje hun finner ut at hun kan endre livsstil for sin egen del, og har det bedre uten en mann, det er ikke spesielt uvanlig :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det gjør du nok, forventer ikke mer av deg. 

Anonymkode: 61379...bc4

Selvsagt, jeg er en anonym bruker på et internetforum🙂Det ville være merkelig om du eller andre skulle ha forventninger til meg ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg opplever deg på samme måte som sykkelkopp, hilsen kvinne som bare tilfeldigvis befant meg her akkurat nå.

Da svarer jeg det samme til deg som jeg svarte til @Sykkelkopp: Du kan bruke ordet "partner" i stedet for mann eller kvinne i alt jeg skriver, eks.

"Dette tror jeg kan være en god oppskrift på å bli singel, så det er jo fint om man ønsker det. For meg ville det være helt uinteressant å fortsette samlivet med en partner  som uttrykte at jeg var uønsket i livet til vedkommende, så det er overveiende sannsynlig at vedkommende hadde fått viljen sin. Mange mennesker lykkes jo med å legge om livsstilen først når de er "kvitt" partneren, man kan jo undres på hvorfor....."

"Jeg tror ikke noen blir motivert av å føle seg uønsket, og jeg tror heller ikke slik manipulering som du foreslår, er løsningen om man ønsker å fortsette forholdet ,slik jeg har inntrykk av at TS i utgangspunktet har. 

Poenget mitt er at det kan være lettere å finne motivasjon når man har kvittet seg med en negativ innflytelse i livet sitt. Jeg synes at man skal behandle partneren sin ordentlig selv om han eller hun legger på seg, og hvis man ikke er i stand til det, kan man være ærlig nok til å bryte forholdet. "

Det siste jeg skrev, var rett og slett et litt sleivete svar på noe jeg oppfattet som en implisitt påstand om at kvinner som er blitt single, kun legger om livsstilen for å finne en ny mann. Det er jo ikke tilfelle. Det meste av forskning viser forøvrig at indre motivasjon har dypere og mer langvarig effekt enn ytre motivasjon, så å forsøke å slanke seg for andres del vil ofte ikke lykkes. 

"Og kanskje hun finner ut at hun kan endre livsstil for sin egen del, og har det bedre uten en mann, det er ikke spesielt uvanlig :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 minutt siden):

Å føle seg ønsket er en indre motivasjon. Å bli finere "for seg selv" er en ytre motivasjon

Roci skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt er at det kan være lettere å finne motivasjon når man har kvittet seg med en negativ innflytelse i livet sitt. Jeg synes at man skal behandle partneren sin ordentlig selv om han eller hun legger på seg, og hvis man ikke er i stand til det, kan man være ærlig nok til å bryte forholdet. "

Og poenget mitt er at damer ser på mannen som en negativ innflytelse om mannen mister tiltrekning fordi de ikke klarer å ta vare på seg selv. Det er helt feil fokus. Det er damen som er den negative innflytelsen. Du er så glad i å unnskylde damer at du erklærer mannen her for negativ innflytelse uten at han har gjort noe galt.  Det ville vært noe galt med mannen om han var tiltrukket til en åpenbart usunn dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (6 minutter siden):

Selvsagt, jeg er en anonym bruker på et internetforum🙂Det ville være merkelig om du eller andre skulle ha forventninger til meg ;) 

Feil.

Hadde forventet mye mer av deg dersom jeg visste at du var en av de driftige kvinnelige brukerne her inne, eller en mann. De aller fleste, og gjennomsnittet, ligger tross alt mye høyere, så det ville være ren idioti å forvente så lite av hvem som helst, som jeg gjør av damene her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykkelkopp skrev (22 minutter siden):

Ja, det er mitt inntrykk og. Det er bare høyere andel spesielt vanskeligstilte kvinner på dette forumet.

Ja, det er synd, men det er sånn det går når trenden er;

Buhu, stakkars meg! Det er noen, typisk en mann, som ikke er enig med meg, en kvinne, og det føles vondt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og jeg har ingen argumenter, så jeg må løpe til moderator.

Og moderator tross alt ikke kan lese gjennom alle innlegg og dermed kun kan stole på rapportene og slette ting som strengt tatt ikke er regelbrudd, kun uenighet. På denne måten ender det opp med at bare de mest sutrete og ubehjelpelig er tilbake. Ingen andre orker.

Har selv i stor grad måttet droppe å henge her siden det er denne veien trenden peker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkopp skrev (7 minutter siden):

Å føle seg ønsket er en indre motivasjon.

Ja, men jeg tror ikke at man oppnår den følelsen gjennom å tilpasse seg en partner som har gitt uttrykk for at man er uønsket i livet til vedkommende. Det høres mer ut som en usunn hekt og selvplaging for min del, at man jobber for å tekkes en person som i utgangspunktet ikke vil ha deg. Jeg tror rett og slett ikke noe på at man oppnår varig og positiv endring ved å behandle partneren sin dårlig. Jeg har aldri sagt til et annet menneske at vedkommende var uønsket i livet mitt, ikke engang min eks som manipulerte meg på det groveste.

Sykkelkopp skrev (11 minutter siden):

Å bli finere "for seg selv" er en ytre motivasjon

Nei, å bli fin for andre er en ytre motivasjon. Å bli fin for sin egen del er indre motivasjon. Indre motivasjon innebærer at drivkraften til at du gjør det du gjør kommer fra deg selv og at du gjør det for egen vinning. Og hvorfor må det handle om å bli "fin"? Kan det ikke handle om å bli sunn, om å bli sterk, om å føle at kroppen fungerer, om mestringsfølelse etterhver som man blir sterkere og/eller raskere, om å kjenne at riktig mat gir energi og god søvn?

Sykkelkopp skrev (14 minutter siden):

Og poenget mitt er at damer ser på mannen som en negativ innflytelse om mannen mister tiltrekning fordi de ikke klarer å ta vare på seg selv. 

Det får stå for din egen regning. Mitt poeng var at en partner som trykker en ned i stedet for å hjelpe, støtte og oppmuntre, er den negative innflytelsen. En partner som sier at du er uønsket, er en negativ innflytelse.

Sykkelkopp skrev (17 minutter siden):

Du er så glad i å unnskylde damer at du erklærer mannen her for negativ innflytelse uten at han har gjort noe galt.  

Hvor?

Sykkelkopp skrev (17 minutter siden):

Det ville vært noe galt med mannen om han var tiltrukket til en åpenbart usunn dame.

Den diskusjonen får du ta med menn som liker store damer. Jeg har ikke sagt/skrevet at TS (hvis er han du sikter til) eller andre menn må fortsette å være tiltrukket av kona som er blitt usunt overvektig. Det jeg derimot HAR sagt, er at man skal behandle partneren på en ordentlig måte selv om vedkommende er blitt overvektig, og uansett hvordan man velger å forsøke å løse det. Å manipulere partneren ved å uttrykke at vedkommende er uønsket med mindre vedkommende går ned i vekt, er ikke å behandle vedkommende på en ordentlig måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 minutt siden):

å tekkes en person som i utgangspunktet ikke vil ha deg.

"I utgangspunktet" ? Man er ikke usunn og overvektig i utgangspunktet. Det er et valg man tar. 

Roci skrev (2 minutter siden):

Å manipulere partneren ved å uttrykke at vedkommende er uønsket med mindre vedkommende går ned i vekt

Det er ikke manipulasjon å være ærlig. OP sier han ikke er tiltrukket til dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Feil.

Hadde forventet mye mer av deg dersom jeg visste at du var en av de driftige kvinnelige brukerne her inne, eller en mann. De aller fleste, og gjennomsnittet, ligger tross alt mye høyere, så det ville være ren idioti å forvente så lite av hvem som helst, som jeg gjør av damene her inne. 

Ok. Jeg bryr meg egentlig ikke særlig om hva du og andre anonyme profiler her inne eventuelt måtte forvente av meg eller mene Det har ingen innflytelse i mitt liv. Jeg er på dette underforumet fordi jeg synes det er morsomt å diskutere, og tar ikke alt så blodig alvorlig :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkopp skrev (24 minutter siden):

"I utgangspunktet" ? Man er ikke usunn og overvektig i utgangspunktet. Det er et valg man tar. 

Nei, men om du har uttrykt overfor for en partner som har blitt overvektig at vedkommende er uønsket i livet ditt, så er det dèt som er utgangspunktet. Du ønsket personen i livet ditt da vedkommende var normalvektig, nå er personen blitt overvektig og da er ditt utgangspunkt at du ikke lenger ønsker vedkommende i livet ditt. 

Det er ikke manipulasjon å være ærlig. 

Så du mener at det er ærlig  å "gi dem en følelse av å være uønsket" som du skrev? For meg høres dette nettopp ut som manipulasjon, altså "å lede eller påvirke en person i en bestemt og ønsket retning, ofte på en skjult måte"(snl.no).

OP sier han ikke er tiltrukket til dama.

Det er en ærlig sak. Men han kan fortsatt behandle henne på en ordentlig måte. Han har fått mange forslag til hvordan han kan få formidlet til henne hva han tenker, og hva han kan gjøre praktisk for å hjelpe henne - hvis det er det han ønsker. Det er liksom en del av den uskrevne kontrakten i et forhold, tenker jeg, at man vil hverandres beste og hjelper og støtter hverandre med det som er tungt og vanskelig. Det er fullt mulig å være ærlig og samtidig noenlunde hensynsfull. 

Endret av Roci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (14 minutter siden):

Nei, men om du har uttrykt overfor for en partner som har blitt overvektig at vedkommende er uønsket i livet ditt, så er det dèt som er utgangspunktet. Du ønsket personen i livet ditt da vedkommende var normalvektig, nå er personen blitt overvektig og da er ditt utgangspunkt at du ikke lenger ønsker vedkommende i livet ditt. 

Så du mener at det er ærlig  å "gi dem en følelse av å være uønsket" som du skrev? For meg høres dette nettopp ut som manipulasjon, altså "å lede eller påvirke en person i en bestemt og ønsket retning, ofte på en skjult måte"(snl.no).

Det er en ærlig sak. Men han kan fortsatt behandle henne på en ordentlig måte. Han har fått mange forslag til hvordan han kan få formidlet til henne hva han tenker, og hva han kan gjøre praktisk for å hjelpe henne - hvis det er det han ønsker. Det er liksom en del av den uskrevne kontrakten i et forhold, tenker jeg, at man vil hverandres beste og hjelper og støtter hverandre med det som er tungt og vanskelig. Det er fullt mulig å være ærlig og samtidig noenlunde hensynsfull. 

Nei, det er det som skjedde når utgangspunktet ikke er tilfellet lenger. Vet du hva utgangspunkt er? Hvis du drar på tur til gran canaria er ikke gran canaria utgangspunktet. Utgangspunktet er begynnelsen. 

Etter den definisjonen er også å snakke med vedkommende på en vennlig måte manipulasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkopp skrev (3 timer siden):

Oj så fin tanke!
Fungerer ikke i det hele tatt. Mennesker, og spesielt damer, blir ikke motivert nok til å kutte i godsakene om langtidsplanlegging er motivasjonen. Hun kommer ikke til å kutte sjokolade og kake for å bli 75 i stedet for 65. Det er for langt frem i tiden, mens sjokolade er bare rett bort i skapet.  Det som fungerer er å gi dem en følelse av å være uønsket. Da vil de protestere veldig mye og anklage deg for å være slem og overfladisk. Og de vil si "det fungerer ikke i det hele tatt, gjør akkurat det du gjorde mens hun stadig ble fetere, vis kjærlighet og forståelse".

Men om de har, og de fleste har det, et ønske om å føle seg ønsket, så vil  det motivere.

Det har jeg lite tro på. Jeg tror heller at det kan bli en ond sirkel av selvforakt og trøstespising.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (8 minutter siden):

Det har jeg lite tro på. Jeg tror heller at det kan bli en ond sirkel av selvforakt og trøstespising.

Hvis de tenker ting er ok som det er nå, og de ikke må gjøre en innsats på å endre seg og beholde mannen, så har de ingen motivasjon til å endre seg. Hvis å ikke være på stedet man burde være fører til selvforakt i stedet for ønske om forbedring er det på tide med psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkopp skrev (1 time siden):

Nei, det er det som skjedde når utgangspunktet ikke er tilfellet lenger. Vet du hva utgangspunkt er? Hvis du drar på tur til gran canaria er ikke gran canaria utgangspunktet. Utgangspunktet er begynnelsen. 

Javel, men det er fortsatt ikke noen god begrunnelse til hvorfor man skal ønske å endre seg for en person som i effekt har støtt deg ut av livet sitt. Om du forteller en person at vedkommende er uønsket, har ikke denne personen lenger noen grunn til å endre seg for deg, fordi dere er ute av hverandres liv. 

Sykkelkopp skrev (1 time siden):

Etter den definisjonen er også å snakke med vedkommende på en vennlig måte manipulasjon. 

Hvis din fremste hensikt med å kommunisere med andre mennesker er "å lede eller påvirke en person i en bestemt og ønsket retning, ofte på en skjult måte", så skjønner jeg at du tenker slik. For de fleste er nok målet med kommunikasjon å informere, å sosialisere, å uttrykke og utveksle meninger og hensikter, å opprette eller vedlikeholde en forbindelse. Når kommunikasjonens hensikt er å få andre til å gjøre som du vil uten at de selv vet det, da blir det manipulasjon. Selv har jeg mer tro på direkte kommunikasjon uten skjulte hensikter.

Endret av Roci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (4 minutter siden):

Javel, men det er fortsatt ikke noen god begrunnelse til hvorfor man skal ønske å endre seg for en person som i effekt har støtt deg ut av livet sitt. Om du forteller en person at vedkommende er uønsket, har ikke denne personen lenger noen grunn til å endre seg for deg, fordi dere er ute av hverandres liv. 

Hvis din fremste hensikt med å kommunisere med andre mennesker er "å lede eller påvirke en person i en bestemt og ønsket retning på en skjult måte", så skjønner jeg at du tenker slik. For de fleste er nok målet med kommunikasjon å informere, å sosialisere, å uttrykke og utveksle meninger og hensikter, å opprette eller vedlikeholde en forbindelse. Når kommunikasjonens hensikt er å få andre til å gjøre som du vil uten at de selv vet det, da blir det manipulasjon. Selv har jeg mer tro på direkte kommunikasjon uten skjulte hensikter.

De støter deg ut av livet FORDI DU ALLEREDE HAR ENDRET DEG. Du er ikke personen de ble glad i. Du(altså vedkommende) klarer ikke å vise helt grunnleggende evne til å ta vare på seg selv. Skal mannen være støttekontakt?

Hvorfor fjernet du ordet "ofte" fra definisjonen, og så fortsatt siterer det som om du ikke hadde endret på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sykkelkopp skrev (13 minutter siden):

Hvis de tenker ting er ok som det er nå, og de ikke må gjøre en innsats på å endre seg og beholde mannen, så har de ingen motivasjon til å endre seg. Hvis å ikke være på stedet man burde være fører til selvforakt i stedet for ønske om forbedring er det på tide med psykolog.

Du glemmer forresten en ting: TS har ingen intensjoner om å gå fra henne så vidt jeg kan se. Han sier han bare ventilerer frustrasjon over at hun forfaller. Han sier det ikke til henne, så jeg tror han er glad i henne fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (14 minutter siden):

Du glemmer forresten en ting: TS har ingen intensjoner om å gå fra henne så vidt jeg kan se. Han sier han bare ventilerer frustrasjon over at hun forfaller. Han sier det ikke til henne, så jeg tror han er glad i henne fortsatt.

Man kan være glad i noen uten at de er egnet romantisk partner. Når jeg sier uønsket mener jeg selvfølgelig som romantisk partner, siden det er romantisk partner det er snakk om. Tror de fleste har folk de er glad i uten at de vil gifte seg med alle. Jeg tror TS må skaffe seg litt baller her, og enten finne noen han kan like, eller gjøre det klart for henne at det ikke kan fortsette slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkopp skrev (18 minutter siden):

De støter deg ut av livet FORDI DU ALLEREDE HAR ENDRET DEG. Du er ikke personen de ble glad i. 

Ehm.....det var faktisk DU som mente at løsningen på å få en partner til å endre seg, var å gi vedkommende inntrykk av de var uønsket. 

Sykkelkopp skrev (18 minutter siden):

Hvorfor fjernet du ordet "ofte" fra definisjonen, og så fortsatt siterer det som om du ikke hadde endret på det?

Det var et uhell da jeg skulle redigere noe annet. Mener du at det utgjør en vesensforskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 time siden):

Ok. Jeg bryr meg egentlig ikke særlig om hva du og andre anonyme profiler her inne eventuelt måtte forvente av meg eller mene Det har ingen innflytelse i mitt liv. Jeg er på dette underforumet fordi jeg synes det er morsomt å diskutere, og tar ikke alt så blodig alvorlig :) 

Nei, forstår det. Og du tenker kanskje det er harmløst? At det ikke går ut over noen andre?

Jo, når kvinner stadig mates med at stakkars deg du er et offer og så klart bør du trøstespise og hvis mannen din forlater deg så er det han som er overfladisk og slem, så gjør det noe med selve grunnpilarene i vårt samfunn.

De blir hule og knekker, og hva skjer da?

Da kan en hvilken som helst annen kultur, inkludert en virkelig kvinnefiendtlig en, innta vårt land, lett som en plett.

De kvinnene som inntar offerrollen og som trøstespiser og som blir tjukke og som blir forlatt av sine menn, de føler seg på en høy hest i noen måneder. Så begynner alvoret og fornuften å sige inn. Men innen den har gjort det, har typisk alle de anonyme damene forsvunnet, de er ikke interessert i å holde stand etter at skilsmissen og det ødelagte hjemmet og de triste og syke barna er et faktum.

De holder bare på, som du selv sier, fordi det er morsomt, og tar ikke ting så blodig alvorlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...