Gå til innhold

Hva kan jeg si til min kone som bare legger på seg?

Supersonic
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja særlig.

Det er ikke mulig, slutt å jug til deg selv.

Voksne folk må begynne å putte fingeren i jorda og innse at, ser du ikke ut som du vil, ja da spiser du FEIL.

Anonymkode: 189e6...cb6

Vel, da var det noen som matet meg i søvne. 

Når jeg fikk de rette medikamentene raste jeg ned igjen, og det helt uten p endre noe som helst. 

Men det skinner gjennom hvilke fordommer uvitenhet folk har. Ofte har de fler, jo sunnere de er...

Anonymkode: bedb9...688

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er sterk som deler så åpent. Nå har ikke jeg lest tråden igjennom, så du har sikkert fått masse råd :klem:

Situasjonen du beskriver er krevende, og det er tydelig at du både er glad i kona di og samtidig frustrert. Å kjenne på avstand og tap av tiltrekning når helse og vaner endrer seg, spesielt når det påvirker hverdagen, forholdet og sexlivet, er ikke så rart. Likevel er det hèlt avgjørende hvordan du formidler dette. Varme, respekt og fokus på fellesskap, og ikke kritikk. 🩷

(Jeg har null erfaring innen parterapi, men ser man i det store bildet så kommer nok de fleste par, når det egentlig er på overtid og lite å redde.) 

Hva med en tilnærming ala' 

"Jeg har tenkt en del på oss i det siste, og jeg kjenner at jeg savner nærheten mellom oss . Både følelsesmessig og fysisk. Jeg merker også på meg selv at jeg ikke har hatt det helt bra i kroppen, og prøver å ta noen grep for å få mer energi og trivsel. Jeg hadde blitt veldig glad om vi kunne gjort noe sammen. Funnet en ny rytme som gir oss begge mer overskudd og glede?. Jeg sier ikke dette for å kritisere, men fordi jeg elsker deg og savner den gnisten vi hadde. Kanskje vi også kunne snakket med noen sammen, bare for å få litt hjelp til å finne tilbake – ikke fordi alt er galt, men fordi forholdet vårt er verdt å ta vare på. En nøytral part kan både være gass og brems, og jeg tror vi trenger dette begge to." 

(I stedet for å kommentere utseende eller vekt direkte, er det bedre å snakke om helse, energi og savn på en måte som inviterer henne med – ikke gjør henne skamfull. Gjør det tydelig at du også har et ansvar og et ønske om endring, og at dette handler om dere som par. Det gjør det tryggere for henne å åpne seg – og kan være første skritt mot å finne tilbake til hverandre.) 

Håper virkelig dere kan få noen verktøy 🩷🩷🩷

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du leste mitt neste innlegg, vil du se at jeg spiste akkurat det samme når jeg var undervektig som overvektig. 

Du vet så lite om så mangt, men tror du er tøff som kan gjemme deg bak en anonymkode på nett. 

Jeg vet, og det samme gjør andre informerte mennesker at "kalorier inn, kalorier ut" ikke gjelder for alle. 

Men du scorer nok høyt på emosjonell intelligens og er nok limet i vennegjengen ♥️

Anonymkode: bedb9...688

Poenger var at din situasjon ikke er sammenlignbar. Dama i hi trøkker i seg sukker-cola og kaker hver dag. Du sier sykdom er årsak til at du er feit. 

Anonymkode: c9b07...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersonic skrev (På 27.4.2025 den 2.05):

Min kone har fedme. Ikke overvekt, det har jeg selv med min 85kg på 176cm høyde. 
Prøver å gå ned 10kg selv.

Men, min kone som er 43år, født 2 barn for 10 år siden, veier 115kg (har smartvekt så jeg kan se det) og er 170cm høy. Nå er jeg en mann som alltid har likt at damene er litt lubne og har en fin rumpe. Men nå er kona blitt så tykk at jeg ikke tenner seksuelt eller, ja syns det er lite tiltrekkende med dobbelhake og magen større enn han Karl på den lokale puben. 
Jeg blir faktisk litt flau når hun går med stramme tights, og en så stram topp at magen bare henger ut. Kan i det minste ta på seg ikke så tettsittende klær? Ble litt klaging fra min side men, må få det ut ”en” plass. 

Hva sier jeg til hun uten å såre henne? 
Hvordan få henne til å innse at det er skadelig, og at joggebuksa kan byttes ut med noe mer pent.
Ønsker at hun og blir med å slanker seg og gjerne at hun spiser mer riktig. 2 glass Cola med sukker, og 4 brødskiver til frokost, en svær smoothie før lunsj og en lunsj bestående av bakerimat og cola er ikke slankende.
Hun har heller aldri trent i sitt liv. Jeg kjøpte inn romaskin og tredemølle, men ble kun jeg og barna som brukte det.

Vi har vært sammen i 22år, men vi har ikke hatt sex på 6mnd pga jeg klarer bare ikke gjennomfør det. Så ser det skranter på forholdet. Er liksom parterapi det neste? 

Hun (og kanskje du selv også) er kanskje i svært dårlig form. Da gjelder det å starte forsiktig med trening, mens kosthold kan man jo bare sette igang med. Dette visste du jo sikkert fra før da. Hvis hun er slik at hun trenger at trening og diett er hennes egen idé, så er alt du kan gjøre å gå foran med et godt eksempel. Kanskje du kan lage middag og da lag utelukkende sunne måltider. Ikke kjøpt mye snacks. Slutt å kjøp cola. Da får hun kjøpe det selv. Hvis hun spør deg om å kjøpe snop og sukkerholdig drikke, så si at du prøver å gå ned i vekt. Fokuser på deg selv.

Hvis hun derimot er typen som liker et felles prosjekt, så spør om dere skal bli mer sunne sammen. Si at du ønsker et sunnere liv og at du ønsker det med henne og om hun vil bli med på den reisen sammen med deg. Hvis hun sier ja, så jubel, hvis hun sier nei, så … ja… kanskje gi henne litt betenkningstid, men faktisk om hun ikke «snur», så dump. 

Anonymkode: 99fd5...f4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall en spade for en spade, og gjør det sammen. «Nei nå Ida, har vi blitt så tjukke begge to at vi må gjøre noe med det sammen. Hvis ikke kan vi ende opp med å få alle slags livsstilssykdommer. Kan vi ikke støtte hverandre og gjøre det til et felles prosjekt? Har du noen ideer om hvordan vi best kan få det til? 

Anonymkode: cd8c6...8f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 2.13):

Fokuser på at du er glad i henne, bryr deg om henne og at du ønsker hun skal leve et langt liv med såpass god helse at hun kan gjøre de aktivitetene hun ønsker.

Hvis du starter der kan du komme langt. Ikke snakk negativt om utseendet hennes. Fokuser på helse og livskvalitet.

Anonymkode: 659e0...d2e

Oj så fin tanke!
Fungerer ikke i det hele tatt. Mennesker, og spesielt damer, blir ikke motivert nok til å kutte i godsakene om langtidsplanlegging er motivasjonen. Hun kommer ikke til å kutte sjokolade og kake for å bli 75 i stedet for 65. Det er for langt frem i tiden, mens sjokolade er bare rett bort i skapet.  Det som fungerer er å gi dem en følelse av å være uønsket. Da vil de protestere veldig mye og anklage deg for å være slem og overfladisk. Og de vil si "det fungerer ikke i det hele tatt, gjør akkurat det du gjorde mens hun stadig ble fetere, vis kjærlighet og forståelse".

Men om de har, og de fleste har det, et ønske om å føle seg ønsket, så vil  det motivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er mye pusing i denne tråden og ting som ikke fungerer. Nei, veier man 20+ for mye, som denne dama gjør, så holder det ikke å gå kveldstur, bake grove rundstykker eller kjøpe mager skinke. Mest sannsynlig må rundstykkene vekk på permanent basis.

Man må rett og slett bare si det. Vil man at partner skal være tøff, må man selv være tøff. 

Anonymkode: 61379...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan også anbefale at man ikke fokuserer på at kiloene skal bort, men at de skal omdannes til muskler. Det betyr at man må trene en hel del styrke, og bytte karbohydrater med proteiner. Det å gjøre ting annerledes er en langt mer takknemlig oppgave enn å slutte med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkopp skrev (1 time siden):

Oj så fin tanke!
Fungerer ikke i det hele tatt. Mennesker, og spesielt damer, blir ikke motivert nok til å kutte i godsakene om langtidsplanlegging er motivasjonen. Hun kommer ikke til å kutte sjokolade og kake for å bli 75 i stedet for 65. Det er for langt frem i tiden, mens sjokolade er bare rett bort i skapet.  Det som fungerer er å gi dem en følelse av å være uønsket. Da vil de protestere veldig mye og anklage deg for å være slem og overfladisk. Og de vil si "det fungerer ikke i det hele tatt, gjør akkurat det du gjorde mens hun stadig ble fetere, vis kjærlighet og forståelse".

Men om de har, og de fleste har det, et ønske om å føle seg ønsket, så vil  det motivere.

Dette tror jeg kan være en god oppskrift på å bli singel, så det er jo fint om man ønsker det. For meg ville det være helt uinteressant å fortsette samlivet med en mann som uttrykte at jeg var uønsket i livet hans, så det er overveiende sannsynlig at han hadde fått viljen sin. Mange kvinner lykkes jo med å legge om livsstilen først når de er "kvitt" mannen, man kan jo undres på hvorfor......

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (10 minutter siden):

Dette tror jeg kan være en god oppskrift på å bli singel, så det er jo fint om man ønsker det. For meg ville det være helt uinteressant å fortsette samlivet med en mann som uttrykte at jeg var uønsket i livet hans, så det er overveiende sannsynlig at han hadde fått viljen sin. Mange kvinner lykkes jo med å legge om livsstilen først når de er "kvitt" mannen, man kan jo undres på hvorfor......

Morsomt at du skal si i mot min påstand samtidig som du gir et eksempel på hvorfor det jeg sier stemmer. Når de finner ut de er uønsket endrer de seg til noen som kan bli ønsket. Så klart de endrer livsstil. Å droppe kvinnen, eller være så uinteressert i å opprettholde forholde at hun dropper mannen, er det sterkeste tegnet man kan gi på at hun er uønsket. Hun skjønner kanskje også at hun må slanke seg for å finne seg noen andre som hun selv kan være interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelkopp skrev (23 minutter siden):

Morsomt at du skal si i mot min påstand samtidig som du gir et eksempel på hvorfor det jeg sier stemmer. Når de finner ut de er uønsket endrer de seg til noen som kan bli ønsket. Så klart de endrer livsstil. Å droppe kvinnen, eller være så uinteressert i å opprettholde forholde at hun dropper mannen, er det sterkeste tegnet man kan gi på at hun er uønsket. Hun skjønner kanskje også at hun må slanke seg for å finne seg noen andre som hun selv kan være interessert i.

Jeg tror ikke noen blir motivert av å føle seg uønsket, og jeg tror heller ikke slik manipulering som du foreslår, er løsningen om man ønsker å fortsette forholdet ,slik jeg har inntrykk av at TS i utgangspunktet har. 

Poenget mitt er at det kan være lettere å finne motivasjon når man har kvittet seg med en negativ innflytelse i livet sitt. Jeg synes at man skal behandle partneren sin ordentlig selv om han eller hun legger på seg, og hvis man ikke er i stand til det, kan man være ærlig nok til å bryte forholdet. 

Og kanskje hun finner ut at hun kan endre livsstil for sin egen del, og har det bedre uten en mann, det er ikke spesielt uvanlig :) 

Endret av Roci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke noen blir motivert av å føle seg uønsket.

Om kvinner har den typen holdning burde de bli innlagt. Menn som er uønsket blant kvinner får beskjed om å skjerpe seg, noe de aksepterer. Og de prøver å gjøre en endring. Det er den sunne måten å håndtere det på. Noen menn klager i stedet, det er ikke sunt.

Er virkelig kvinners reaksjon på å ikke få det de vil ha, å nekte å gjøre det som skal til for å få det de vil ha? Det stemmer ikke i min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (39 minutter siden):

Jeg tror kanskje det er dette som er løsningen. Mange mennesker spiser mer fordi de ikke fikser samliv. De bør være singel, men ikke finne seg noen ny mann før de har lært hvordan de skal klare å leve sammen med noen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykkelkopp skrev (1 minutt siden):

Om kvinner har den typen holdning burde de bli innlagt. Menn som er uønsket blant kvinner får beskjed om å skjerpe seg, noe de aksepterer. Og de prøver å gjøre en endring. Det er den sunne måten å håndtere det på. Noen menn klager i stedet, det er ikke sunt.

Er virkelig kvinners reaksjon på å ikke få det de vil ha, å nekte å gjøre det som skal til for å få det de vil ha? Det stemmer ikke i min erfaring.

Da tolker vi begrepet ulikt, og du misforstår åpenbart med vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sykkelkopp skrev (2 minutter siden):

Neida, det er bare enkelte vriene og vrange eksemplarer av arten, de sitter som regel her inne.

Vi er mange kvinner som har et hode til mer enn pynt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (Akkurat nå):

Jeg tolker deg slik at du skriver med full "you go girl" energi. Dvs det er alltid mannen sin feil om kvinnen gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror kanskje det er dette som er løsningen. Mange mennesker spiser mer fordi de ikke fikser samliv. De bør være singel, men ikke finne seg noen ny mann før de har lært hvordan de skal klare å leve sammen med noen.

Det tenker jeg kan ha like mye å gjøre med den andre parten i samlivet :) Man er tross alt to om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (1 minutt siden):

Jeg opplever deg på samme måte som sykkelkopp, hilsen kvinne som bare tilfeldigvis befant meg her akkurat nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (Akkurat nå):

Det tenker jeg kan ha like mye å gjøre med den andre parten i samlivet :) Man er tross alt to om det.

Det gjør du nok, forventer ikke mer av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, det er bare enkelte vriene og vrange eksemplarer av arten, de sitter som regel her inne.

Vi er mange kvinner som har et hode til mer enn pynt. 

Ja, det er mitt inntrykk og. Det er bare høyere andel spesielt vanskeligstilte kvinner på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...