Gå til innhold

Hva kan jeg si til min kone som bare legger på seg?

Supersonic
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man må ha motivasjon av andre så vil man vel egentlig ikke uansett?

Anonymkode: 68e12...a34

Ikke akkurat. Men når man tar seg sammen og nekter seg forskjellige varer, som kroppen prøver å sabotere og skrike etter hele døgnet den første tiden, er det VELDIG tungt med en partner som fortsetter å sitte på sofaen og trykke i seg dritt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Men han skriver ingenting i HI om at han skal endre sine egne vaner. Han vil bare ha ei fin dame å ha sex med.

Slutt😂. Det tror jeg ikke. Han er ikke så stor. Hadde blitt oppriktig bekymret selv også hvis jeg hadde vært i hans sko. Hun er jo kjempestor. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at ens kropp og helse er eget ansvar. Anoreksi gir dårlig helse, og kan bare kureres av pasienten selv. 

Anonymkode: c9b07...e56

Ja, det er kun en selv som kan endre det med eller uten hjelp. Men når partneren ikke gir rom for at man vil kunne klare en slik endring er det helt håpløst. I tillegg til alt stresset man blir påført. 

Vær bare glad du ikke har en slik erfaring. 

Akkurat, de med anoreksi kan bare spise mer og bevege seg mindre 🤯 Trist lesing at enkelte har så mye meninger, men så lite kunnskap. 

Anonymkode: 57465...d50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (13 minutter siden):

Nettopp. Men han skriver ingenting i HI om at han skal endre sine egne vaner. Han vil bare ha ei fin dame å ha sex med.

Derfor har han vært sammen med samme dame i 22 år? For det er bare det han vil ha

Anonymkode: 68e12...a34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersonic skrev (På 27.4.2025 den 2.05):

Min kone har fedme. Ikke overvekt, det har jeg selv med min 85kg på 176cm høyde. 
Prøver å gå ned 10kg selv.

Men, min kone som er 43år, født 2 barn for 10 år siden, veier 115kg (har smartvekt så jeg kan se det) og er 170cm høy. Nå er jeg en mann som alltid har likt at damene er litt lubne og har en fin rumpe. Men nå er kona blitt så tykk at jeg ikke tenner seksuelt eller, ja syns det er lite tiltrekkende med dobbelhake og magen større enn han Karl på den lokale puben. 
Jeg blir faktisk litt flau når hun går med stramme tights, og en så stram topp at magen bare henger ut. Kan i det minste ta på seg ikke så tettsittende klær? Ble litt klaging fra min side men, må få det ut ”en” plass. 

Hva sier jeg til hun uten å såre henne? 
Hvordan få henne til å innse at det er skadelig, og at joggebuksa kan byttes ut med noe mer pent.
Ønsker at hun og blir med å slanker seg og gjerne at hun spiser mer riktig. 2 glass Cola med sukker, og 4 brødskiver til frokost, en svær smoothie før lunsj og en lunsj bestående av bakerimat og cola er ikke slankende.
Hun har heller aldri trent i sitt liv. Jeg kjøpte inn romaskin og tredemølle, men ble kun jeg og barna som brukte det.

Vi har vært sammen i 22år, men vi har ikke hatt sex på 6mnd pga jeg klarer bare ikke gjennomfør det. Så ser det skranter på forholdet. Er liksom parterapi det neste? 

Så bra at du ønsker å gå ned 10 kg og tenker det beste for din kone.  Det største problemet er at uansett hvordan du sier det eller endringer om du foreslår for din kone, så blir det galt uansett. 

Siden dere har vært sammen så lenge og barna snart begynner på ungdomsskolen. Så er dere inne i den farligste tiden av ekteskapet.  Tennåringer er dyre i drift, konfirmasjon og mange flytter når de er 16 år.    Om dere blir skilt, vil du bli overasket hvor vanskelig det er å få seg noe når en har et par kg for mye og ikke er ung lengre.

Derfor anbefaler jeg å tenke helt annerledes.   

I første omgang, tenk på deg selv.  Begynn å spis sunnere,  tren styrke og gå/løp ofte.  Normalt når den ene blir sunnere , følger den andre etter.   Tenk også på økonomi og huset.   Få dette så bra som mulig og er det noen ting som må fikses, så få det gjort.  Prøv å bli en god ektemann, gjør det beste for at ho skal få det bedre.

Dersom det går et år eller to uten bedring fra henne.  Må du vurdere videre om dette er noe for deg eller ikke.

Men gevinsten da dersom du har gjort disse tingene gjør at singellivet blir mye bedre.   

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alle vet og skjønner hvor stor påvirkning menn har på kvinners helse.

Særskilt i det samfunnet vi lever i nå hvor kvinner rives i alle retninger med jobb, barn, hus, mann etc.

Ønsker man en sunn (fysisk og psykisk) kone så må menn ta vare på kona så hun ikke sliter seg ut. Bidra like mye eller mer hjemme og med barna, gi hun rom og tid for egenpleie, være en emosjonell støtte, være en trygghet osv. 

Desverre henger mange menn etter på likestillingen og blir kun en ekstra belastning, i stede for en partner. Som noen påpekte, gjør det slutt så går hun masse med i vekt. Logisk, for først da får hun mer tid til seg selv, selv som alenemor kontra alenemor med et voksent barn. 

Kona hans er nok veldig i ubalanse. Mye stress over tid, lite overskudd etc. Da blir dette utfallet. 

Selvsagt har kona her et ansvar. Mest sannsynlig er den eneste løsningen hennes nå å gå da det pr nå ikke er rom for henne i familien. Eller så kan ta steppe opp å gi hun det hun trenger for å blomstre. Utfra et særdeles egoistisk innlegg har jeg mine tvil. 

Anonymkode: 57465...d50

Alle er vel enige om at man skal ta ansvar og være en støtte. Jeg mistenker at du går på autopilot og serverer den samme forklaringen uansett hva spørsmålet er:  Mannen som tar ikke ansvar.

Det er mange enslige kvinner som er overvektige.  Ugifte kvinner i Norge har 70% høyere dødlighet enn gifte kvinner. (Det står enda verre til med ugifte menn, men det er ikke tema).

Personlig har jeg slett ikke inntrykk av at kvinner i forhold generelt ikke tar vare på seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Litt urettferdig. De har prøvd å ha sex, men han mister tenningen og klarer ikke. Jeg tipper det er mest sårt for henne og han sier det gnager på forholdet.

Det er flere kvinner på KG også som sier de mister tenningen når mannen blir alvorlig overvektig. Det er ikke for  å være slem mot mannen, er det?

Det største problemet er ikke sexlivet. Hun nærmer seg Fedme grad 3 og har et alvorlig helseproblem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (45 minutter siden):

Litt urettferdig. De har prøvd å ha sex, men han mister tenningen og klarer ikke. Jeg tipper det er mest sårt for henne og han sier det gnager på forholdet.

Det er flere kvinner på KG også som sier de mister tenningen når mannen blir alvorlig overvektig. Det er ikke for  å være slem mot mannen, er det?

Det største problemet er ikke sexlivet. Hun nærmer seg Fedme grad 3 og har et alvorlig helseproblem.

Men TS er jo også overvektig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at mange påpeker at kona er ulykkelig fordi hun kun spiser og drikker drittmat. Det er bare å være ærlig på det; de fleste som spiser dette er jo fordi det er DIGG. 

Anonymkode: 731cb...718

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Men TS er jo også overvektig. 

Han har noen få kg for mye med BMI på 27.

Hun har alvorlig fedme med  BMI på nærmere 40.

Det er to helt forskjellige ting.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du fra nå av tar ansvar for og handle og lage middag , dette på grunnlag av at DU vil slanke deg. Men vær litt bestemt og si at dere begge to trenger en livsstilsendring. Og at dere begge trenger og gå ned i vekt.

Da dropper du og kjøpe inn brus med sukker men heller sukkerfrie alternativer. Liker hun frukt / grønnsaker ? Kjøp jordbær, vannmelon ol og ha det liggende i kjøleskapet. Kjøp grovbrød evt grove rundstykker. Dropp å kjøpe kjeks,chips, Snoop, is ol. Ikke ha det liggende.

Begynn med daglige turer og få henne med deg. Etter hvert kan dere begynne på treningsenter.

Endret av avent
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne 55 her, tidligere overvektig (165 og 90 +). 

Du har full støtte hos meg om at noe må gjøres. Om det ikke stopper er hun plutselig 130.. Det må tas en prat, som en i et forhold ville gjort om andre alvorlige ting. Om det vil hjelpe er en helt annen sak, hun blir jo selvsagt ekstremt såret og lei seg - men det må gjøres.  

Det å være så overvektig er for de fleste lite tiltrekkende og det å være lite tiltrukket av sin partner, er jo et stort problem. Du ender jo opp minst like ulykkelig som kona.  

Ser at en over her nevnte slankesprøyte, og det bør vel kunne drøftes med fastlegen? Få litt hjelp på veien.. 

Anonymkode: 79c6b...8a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isambard skrev (1 time siden):

Han har noen få kg for mye med BMI på 27.

Hun har alvorlig fedme med  BMI på nærmere 40.

Det er to helt forskjellige ting.

Ikke egentlig. Begge er overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (42 minutter siden):

Jeg tror ikke du elsker henne lenger, så hvorfor ikke bare be om skilsmisse?

Det er vel bare kjærligheten som binder han til henne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Typisk "Ikke alle kan ....!!!"-innlegg.

De fleste skjønner at det finnes unntak hvor partner ikke har skyld i det selv. Det er dog sjeldent, og trenger ikke nevnes.

Anonymkode: 639fe...f7c

Sjeldent er det nok ikke. Bare tenk på alle de medisinene man kan måtte risikere å bruke, som alle kan gi overvekt. Noen gir til og med et enormt søstug, f.eks. Prednisolon. Hvis alle som har en partner med sykdom eller som tar medisiner som kan gi økt vekt skulle gå fra partnerene sine fordi de blir overvektige, vil det bli mange samlivsbrudd i dette landet. 

Tenning er ikke bare avhengig av utseendet til de vi tenner på. Jeg tenner så klart også på hvordan en mann ter seg og hva slags tankegods han bærer med seg i tillegg til utseendet. 

Hvis kona er så stor, bør TS støtte henne og selv bidra til vektnedgang. Handle sammen for en hel uke, og la være å kjøpe usunne matvarer. Legg en plan for hva dere skal spise. Få henne med på opplegget. Begrunn det med helse for dere begge. Ikke si noe om at du ikke tenner på henne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis hun skal gå fra mannen (ts)

Ikke alle som går fra et langvarig forhold og rett inn på Tinder. Rart at du nærmest mener det er en selvfølge?

Anonymkode: e96c7...d3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (4 minutter siden):

Sjeldent er det nok ikke. Bare tenk på alle de medisinene man kan måtte risikere å bruke, som alle kan gi overvekt. Noen gir til og med et enormt søstug, f.eks. Prednisolon. Hvis alle som har en partner med sykdom eller som tar medisiner som kan gi økt vekt skulle gå fra partnerene sine fordi de blir overvektige, vil det bli mange samlivsbrudd i dette landet. 

Tenning er ikke bare avhengig av utseendet til de vi tenner på. Jeg tenner så klart også på hvordan en mann ter seg og hva slags tankegods han bærer med seg i tillegg til utseendet. 

Hvis kona er så stor, bør TS støtte henne og selv bidra til vektnedgang. Handle sammen for en hel uke, og la være å kjøpe usunne matvarer. Legg en plan for hva dere skal spise. Få henne med på opplegget. Begrunn det med helse for dere begge. Ikke si noe om at du ikke tenner på henne. 

Jeg tenker at 5 kg for mye er dårlig selvdisiplin og kanskje dårlig forstand på kosthold.

40 kg for mye og cola til frokost er noe annet.

Hun er ikke dum og hun mangler ikke selvdisiplin. Hun vet altfor godt at hun spiser usunt og veier for mye. Hjernen er komplisert. Det som er lett for deg og meg er umulig for andre. For en anorektiker er det kanskje umulig å spise en brødskive. Ikke fordi de er dumme.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at 5 kg for mye er dårlig selvdisiplin og kanskje dårlig forstand på kosthold.

40 kg for mye og cola til frokost er noe annet.

Hun er ikke dum og hun mangler ikke selvdisiplin. Hun vet altfor godt at hun spiser usunt og veier for mye. Hjernen er komplisert. Det som er lett for deg og meg er umulig for andre. For en anorektiker er det kanskje umulig å spise en brødskive. Ikke fordi de er dumme.

Hvordan er dette et svar på mitt innlegg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...