Gå til innhold

Hva kan jeg si til min kone som bare legger på seg?

Supersonic
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Isambard skrev (53 minutter siden):

Det er litt søkt å vri det til at alt er hans feil. når hun drikker store mengder cola til frokost og lunsj. Hun har BMI på rundt 40. Det er seriøst.

Ikke alle vet og skjønner hvor stor påvirkning menn har på kvinners helse.

Særskilt i det samfunnet vi lever i nå hvor kvinner rives i alle retninger med jobb, barn, hus, mann etc.

Ønsker man en sunn (fysisk og psykisk) kone så må menn ta vare på kona så hun ikke sliter seg ut. Bidra like mye eller mer hjemme og med barna, gi hun rom og tid for egenpleie, være en emosjonell støtte, være en trygghet osv. 

Desverre henger mange menn etter på likestillingen og blir kun en ekstra belastning, i stede for en partner. Som noen påpekte, gjør det slutt så går hun masse med i vekt. Logisk, for først da får hun mer tid til seg selv, selv som alenemor kontra alenemor med et voksent barn. 

Kona hans er nok veldig i ubalanse. Mye stress over tid, lite overskudd etc. Da blir dette utfallet. 

Selvsagt har kona her et ansvar. Mest sannsynlig er den eneste løsningen hennes nå å gå da det pr nå ikke er rom for henne i familien. Eller så kan ta steppe opp å gi hun det hun trenger for å blomstre. Utfra et særdeles egoistisk innlegg har jeg mine tvil. 

Anonymkode: 57465...d50

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette. Jeg blir så oppgitt av hylekoret som oppstår hver gang noen gir uttrykk for at de er kritiske til at en partner går opp i vekt eller forfaller på andre måter. Med mindre det er snakk om sykdom som årsak.

Jeg synes det er ens plikt å ta vare på seg selv, både som enslig og i et forhold. Man skylder faktisk partneren det. Nå tar jeg for gitt at man har et likeverdig forhold ellers, og yter ca. like mye på ulike hold, slik at man har overskudd til det.

Det er faktisk ikke gitt at man synes partneren er like tiltrekkende når hen er 40 kg tyngre enn utgangspunktet. Men det vil ikke si at man er overfladisk og kun bryr seg om fasade. Det er hele pakken, og det er ikke kun utseendet som endres når man går mye opp i vekt, det gjør personlighet og oppførsel også.

Anonymkode: a298c...557

Helt enig med denne.  Gjengangeren i denne tråden er "stakkars overarbeidede kvinner, som ikke kan noe for at de legger på seg". Det holder ikke! TS spør hva han kan si til sin kone, som bare legger på seg. Han ber om et råd. Slik jeg leser dette, betyr det ikke at han bare er opptatt av utseendet. Når ektefellen veier like mye som to kvinner, forstår jeg at han ikke synes det er spesielt greit. En ting er utseendet, noe annet er at han kanskje ønsker en aktiv kone, som har god helse. 

Det er nok ikke så mange "pene måter" å si dette på. Konen vet at hun er alt for stor, og hun vet årsaken. Det er et godt utgangspunkt, men det beste utgangspunktet er hans egen vekt. Start med deg selv, at det har sklidd ut litt vel mye med hensyn til kosthold, og at du ønsker å bli en sunnere og sprekere utgave av deg selv. Hun kommer sikkert til å vegre seg, si at du ikke er overvektig eller noe sånt, men det er for å kunne fortsette med den usunne livsstilen sin. Da får du bare starte selv og prøve å få henne med etter hvert.

Men ikke forvent at det går. Man kan ikke endre andre, bare seg selv. 

Ellers er det helt sykt hvor normalisert det er blitt med "drittmat". Hver helg ser mange kvinner (og menn) av samme størrelse som din kone, sammen med barn eller alene og i full gang med å plukke smågodt, for det "må" man jo ha. 

Før i verden var lørdagsgodtet forbeholdt barn, på lørdagen, og det var ikke snakk om mange bitene. Cola drikkes til hverdags, som vann. 

Anonymkode: 6bc34...9ba

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuset ditt er helt feil. Du ønsker ikke at kona di slanker seg for å få bedre helse, for å kunne stille opp for barna, for å ikke dø for tidlig. Du ønsker at hun slanker seg slik at hun blir sexy. DERFOR går hun ikke ned i vekt. Hun ser at du vemmes over kroppen hennes og ikke vil ha sex. Vemmelse og skam er dårlig motivasjon til å ta tak og slanke seg. Jeg hadde for øvrig heller ikke blitt hos en mann som kun ønsker intimitet med meg når jeg er slank og sexy.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig med denne.  Gjengangeren i denne tråden er "stakkars overarbeidede kvinner, som ikke kan noe for at de legger på seg". Det holder ikke! TS spør hva han kan si til sin kone, som bare legger på seg. Han ber om et råd. Slik jeg leser dette, betyr det ikke at han bare er opptatt av utseendet. Når ektefellen veier like mye som to kvinner, forstår jeg at han ikke synes det er spesielt greit. En ting er utseendet, noe annet er at han kanskje ønsker en aktiv kone, som har god helse. 

Det er nok ikke så mange "pene måter" å si dette på. Konen vet at hun er alt for stor, og hun vet årsaken. Det er et godt utgangspunkt, men det beste utgangspunktet er hans egen vekt. Start med deg selv, at det har sklidd ut litt vel mye med hensyn til kosthold, og at du ønsker å bli en sunnere og sprekere utgave av deg selv. Hun kommer sikkert til å vegre seg, si at du ikke er overvektig eller noe sånt, men det er for å kunne fortsette med den usunne livsstilen sin. Da får du bare starte selv og prøve å få henne med etter hvert.

Men ikke forvent at det går. Man kan ikke endre andre, bare seg selv. 

Ellers er det helt sykt hvor normalisert det er blitt med "drittmat". Hver helg ser mange kvinner (og menn) av samme størrelse som din kone, sammen med barn eller alene og i full gang med å plukke smågodt, for det "må" man jo ha. 

Før i verden var lørdagsgodtet forbeholdt barn, på lørdagen, og det var ikke snakk om mange bitene. Cola drikkes til hverdags, som vann. 

Anonymkode: 6bc34...9ba

Det er ikke selve faktum som er problemet, men BEGRUNNELSEN. TS er ikke bekymret for helsa til kona, han vil ha ei sexy kone å ha sex med. Han er selv også overvektig, selv om han ikke har fedme. Du snakker om drittmat. Men disse to bor sammen, og jeg regner med at de både handler sammen og spiser sammen. Så han kan jo starte med seg selv og slutte å kjøpe/spise drittmat. Så det du skriver om at han må starte med seg selv og fokusere på sunnhet, er den riktige veien å gå.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (8 minutter siden):

Fokuset ditt er helt feil. Du ønsker ikke at kona di slanker seg for å få bedre helse, for å kunne stille opp for barna, for å ikke dø for tidlig. Du ønsker at hun slanker seg slik at hun blir sexy. DERFOR går hun ikke ned i vekt. Hun ser at du vemmes over kroppen hennes og ikke vil ha sex. Vemmelse og skam er dårlig motivasjon til å ta tak og slanke seg. Jeg hadde for øvrig heller ikke blitt hos en mann som kun ønsker intimitet med meg når jeg er slank og sexy.

Lykke til på Tinder med bmi på 40

Anonymkode: c9b07...e56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lykke til på Tinder med bmi på 40

Hvorfor skal TS sin KONE på Tinder?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Etter å ha lest gjennom svarene her forstår jeg hvorfor hun og mange andre kvinner er feite. De nekter å ta ansvar for egen helse!  Ts sier at kona tråkker i seg drittmat og cola med sukker til hvert måltid. Det er ingen andre enn kona til ts som har ansvar for dette. 
Så i tillegg til at hun er feit, uattraktiv og ikke i stand til å gjøre sin del husarbeid, er hun viljeløs og uopplyst. 
Dette hadde aldri jeg giddet å være sammen med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal TS sin KONE på Tinder?

Hvis hun skal gå fra mannen (ts)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva skal man si? I og med at du faktisk spør, så er du åpenbart ikke typen til å si det rett ut at hun er for feit.

(Det er ikke jeg heller. Fru Draug75 er i ferd med å ese ut, og ser man noen interesse for å gjøre noe med det? - hun er fremdeles forfengelig nok til å stelle seg, da. Og det er nå bra det da.)

Mange her sier at hun legger på seg fordi hun er ulykkelig. Det kan godt være. Men hvorfor?

Fordi trådstarter ikke synes hun er fin, synes hun er for feit og ikke vil... osv. Ja, men det starta ikke der. Det er ikke trådstarters manglende interesse som gjør at hun ble ulykkelig og la på seg. Trådstarters manglende interesse og tap av begjær kom av at hun la på seg. Så hun er ulykkelig for noe annet, hvis hun er ulykkelig.

Noen ganger får jeg en bang anelse. Man er for lojal, for grei og tålmodig. (Lojal: tatt for gitt, tålmodig: da blir man satt på vent, grei: blir ikke respektert). Man stiller opp, "forstår", venter... Hun responderer med å bli for komfortabel, lar seg selv forfalle og... så begynner hun å legge seg ut, ser seg selv i speilet og liker ikke det hun ser. Så blir hun nedfor, begynner å trøstespise - og mannen han tosken er der og støtter henne. Støtter henne, ja, han krever ingen ting for det er liksom stygt. Hun får ingen motivasjon for å arbeide seg på rett veg og arbeider seg dypere ned i den avgrunnen hun har åpnet. Helseplager, sexliv som er gått konkurs, nedstemthet osv, - det er resultatet. Eller: resultatet blir at hun finner ut det at forholdet det er ikke noe å satse på. Så stikker hun.

Usympatiske og trollete menn, de slipper å havne i den situasjonen. De er i stand til å stille krav - og det er vel det som er nøkkelen her. Det er den gamle historia: kvinner blir ikke lykkelige i forhold med greie og lojale menn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

draug 75 skrev (2 minutter siden):

Nei, hva skal man si? I og med at du faktisk spør, så er du åpenbart ikke typen til å si det rett ut at hun er for feit.

(Det er ikke jeg heller. Fru Draug75 er i ferd med å ese ut, og ser man noen interesse for å gjøre noe med det? - hun er fremdeles forfengelig nok til å stelle seg, da. Og det er nå bra det da.)

Mange her sier at hun legger på seg fordi hun er ulykkelig. Det kan godt være. Men hvorfor?

Fordi trådstarter ikke synes hun er fin, synes hun er for feit og ikke vil... osv. Ja, men det starta ikke der. Det er ikke trådstarters manglende interesse som gjør at hun ble ulykkelig og la på seg. Trådstarters manglende interesse og tap av begjær kom av at hun la på seg. Så hun er ulykkelig for noe annet, hvis hun er ulykkelig.

Noen ganger får jeg en bang anelse. Man er for lojal, for grei og tålmodig. (Lojal: tatt for gitt, tålmodig: da blir man satt på vent, grei: blir ikke respektert). Man stiller opp, "forstår", venter... Hun responderer med å bli for komfortabel, lar seg selv forfalle og... så begynner hun å legge seg ut, ser seg selv i speilet og liker ikke det hun ser. Så blir hun nedfor, begynner å trøstespise - og mannen han tosken er der og støtter henne. Støtter henne, ja, han krever ingen ting for det er liksom stygt. Hun får ingen motivasjon for å arbeide seg på rett veg og arbeider seg dypere ned i den avgrunnen hun har åpnet. Helseplager, sexliv som er gått konkurs, nedstemthet osv, - det er resultatet. Eller: resultatet blir at hun finner ut det at forholdet det er ikke noe å satse på. Så stikker hun.

Usympatiske og trollete menn, de slipper å havne i den situasjonen. De er i stand til å stille krav - og det er vel det som er nøkkelen her. Det er den gamle historia: kvinner blir ikke lykkelige i forhold med greie og lojale menn.

Du kan da ikke stille KRAV til at din partner skal se ut på en bestemt måte. Du bestemmer ikke over partner. Og jo, vi blir lykkelige med greie og lojale menn. Jeg er sammen med en slik mann nå. Jeg har vært sammen med en mann av din type tidligere, og utviklet kraftig depresjon. For øvrig var det eksen som kjørte vårt sexliv "konkurs". Og nei, jeg var ikke tjukk den gangen. Jeg begynte bare å bli eldre, og det var i strid med hans "krav".

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Etter å ha lest gjennom svarene her forstår jeg hvorfor hun og mange andre kvinner er feite. De nekter å ta ansvar for egen helse!  Ts sier at kona tråkker i seg drittmat og cola med sukker til hvert måltid. Det er ingen andre enn kona til ts som har ansvar for dette. 
Så i tillegg til at hun er feit, uattraktiv og ikke i stand til å gjøre sin del husarbeid, er hun viljeløs og uopplyst. 
Dette hadde aldri jeg giddet å være sammen med. 

Mange kvinner står med ansvar for helt hinsidige mye. Det er menn som må ta mer ansvar. Kona har nok gitt opp. Noe desverre mange kvinner gjør når de er sammen med mannebabyer. 

Helt utrolig at enkelte ikke har fått med seg at slanking ikke kun handler om kcal ut og inn, men ekstremt mye annet viklet inn i dette. 

Tenker du det samme med folk som har anoreksi? Det er jo bare å spise mer og bevege seg mindre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (16 minutter siden):

Du kan da ikke stille KRAV til at din partner skal se ut på en bestemt måte. Du bestemmer ikke over partner. Og jo, vi blir lykkelige med greie og lojale menn. Jeg er sammen med en slik mann nå. Jeg har vært sammen med en mann av din type tidligere, og utviklet kraftig depresjon. For øvrig var det eksen som kjørte vårt sexliv "konkurs". Og nei, jeg var ikke tjukk den gangen. Jeg begynte bare å bli eldre, og det var i strid med hans "krav".

Helt enig! 

Men enkelt menn er desverre slik. De skal ha en mamma som gjør det meste, i tillegg en sexy kone som tilfredsstiller dem i senga 🤯

Godt det finnes mer oppegående menn som faktisk er voksne i hodet også. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange overvektige her som legger all skylden på andre for de selv er store😂. Selvsagt skal man støtte hverandre, men man må ta grep selv også, hun er jo kjempestor. Prøv å start med å trene sammen, gå raske turer i kupert terreng, så kanskje treningsstudio etterhvert. Og hun (dere) må jo gjøre noe med kosten. Barna vil jo komme til å bli feite også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forstår deg godt. Barna her har kun 3 besteforeldre og de er alle overvektige. Kunne ønske de tok vare på helsa si så vi kunne ha de lengre. Bekymrer meg for hjerte og karsykdommer på de. Men de velger brus, godteri, svære middager og å ligge på sofaen uansett. 

Anonymkode: 68e12...a34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joni123 skrev (Akkurat nå):

Tror det er mange overvektige her som legger all skylden på andre for de selv er store😂. Selvsagt skal man støtte hverandre, men man må ta grep selv også, hun er jo kjempestor. Prøv å start med å trene sammen, gå raske turer i kupert terreng, så kanskje treningsstudio etterhvert. Og hun (dere) må jo gjøre noe med kosten. Barna vil jo komme til å bli feite også. 

TS er også overvektig. Som sagt, de bor i samme hus. Jeg nekter å tro at han sitter der med salaten sin og dampet kylling til middag, mens hun sitter ved siden av og knasker sjokolade og burger. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosalilje84 skrev (37 minutter siden):

Hvis man må ha motivasjon av andre så vil man vel egentlig ikke uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig! 

Men enkelt menn er desverre slik. De skal ha en mamma som gjør det meste, i tillegg en sexy kone som tilfredsstiller dem i senga 🤯

Godt det finnes mer oppegående menn som faktisk er voksne i hodet også. 

Er jeg umoden da som ikke tenner på menn med fet hengemage?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

TS er også overvektig. Som sagt, de bor i samme hus. Jeg nekter å tro at han sitter der med salaten sin og dampet kylling til middag, mens hun sitter ved siden av og knasker sjokolade og burger. 

Han vil jo ha en endring. Lettere for henne hvis de starter sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange kvinner står med ansvar for helt hinsidige mye. Det er menn som må ta mer ansvar. Kona har nok gitt opp. Noe desverre mange kvinner gjør når de er sammen med mannebabyer. 

Helt utrolig at enkelte ikke har fått med seg at slanking ikke kun handler om kcal ut og inn, men ekstremt mye annet viklet inn i dette. 

Tenker du det samme med folk som har anoreksi? Det er jo bare å spise mer og bevege seg mindre? 

Jeg tenker at ens kropp og helse er eget ansvar. Anoreksi gir dårlig helse, og kan bare kureres av pasienten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joni123 skrev (4 minutter siden):

Han vil jo ha en endring. Lettere for henne hvis de starter sammen. 

Nettopp. Men han skriver ingenting i HI om at han skal endre sine egne vaner. Han vil bare ha ei fin dame å ha sex med.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...