Gå til innhold

Hva kan jeg si til min kone som bare legger på seg?

Supersonic
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde dumpa henne. Hun respekterer deg ikke når hun trøkker i seg drittmaten hver dag. Folk med respekt for partneren vedlikeholder en nogenlunde attraktiv vekt. 

Anonymkode: c9b07...e56

Så når folk har diverse tilstander som gjør at de legger på seg, så er de respektløse mot partneren sin? Hvordan kan f.eks. lipødem være respektløs? Venter spent på forklaring. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gaia skrev (5 minutter siden):

Så når folk har diverse tilstander som gjør at de legger på seg, så er de respektløse mot partneren sin? Hvordan kan f.eks. lipødem være respektløs? Venter spent på forklaring. 

Hun velger å være tjukk ved å trykke i seg drittmat. Lipødem velges ikke. 

Anonymkode: c9b07...e56

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bryr seg veldig mye om utseende? Vel, det er ikke alle som kan for at de synes det er utiltrekkende når magen er stor og henger og dobbelthaken dirrer. Det kan han nødvendigvis ikke noe for selv. Jeg har selv hatt fedme, og sluttet da også å bry meg så mye med utseende ellers også. Kroppslukter blir også tydeligere. Hadde også liten energi ved sex. Forstår godt at mannen ikke hadde like lyst på meg da. Jeg selv reagerer når mannen legger på seg litt og endrer utseende, men det betyr ikke at det kun er utseende jeg er opptatt av…. 

Anonymkode: 99548...27c

Dette. Jeg blir så oppgitt av hylekoret som oppstår hver gang noen gir uttrykk for at de er kritiske til at en partner går opp i vekt eller forfaller på andre måter. Med mindre det er snakk om sykdom som årsak.

Jeg synes det er ens plikt å ta vare på seg selv, både som enslig og i et forhold. Man skylder faktisk partneren det. Nå tar jeg for gitt at man har et likeverdig forhold ellers, og yter ca. like mye på ulike hold, slik at man har overskudd til det.

Det er faktisk ikke gitt at man synes partneren er like tiltrekkende når hen er 40 kg tyngre enn utgangspunktet. Men det vil ikke si at man er overfladisk og kun bryr seg om fasade. Det er hele pakken, og det er ikke kun utseendet som endres når man går mye opp i vekt, det gjør personlighet og oppførsel også.

Anonymkode: a298c...557

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg spiser egentlig sunt, men når jeg ikke fikk til planlegging ble det for mye karbohydrater. Noen av oss er veldig følsomme på det og tåler det mindre enn andre!

For mye inntak av energi fører til at vekten øker. Det er ikke noe magisk med karbohydrater som gir "ekstra" vektoppgang. Nå må folk slutte av spre denne falske myten.

Anonymkode: eb27c...86e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Jeg blir så oppgitt av hylekoret som oppstår hver gang noen gir uttrykk for at de er kritiske til at en partner går opp i vekt eller forfaller på andre måter. Med mindre det er snakk om sykdom som årsak.

Jeg synes det er ens plikt å ta vare på seg selv, både som enslig og i et forhold. Man skylder faktisk partneren det. Nå tar jeg for gitt at man har et likeverdig forhold ellers, og yter ca. like mye på ulike hold, slik at man har overskudd til det.

Det er faktisk ikke gitt at man synes partneren er like tiltrekkende når hen er 40 kg tyngre enn utgangspunktet. Men det vil ikke si at man er overfladisk og kun bryr seg om fasade. Det er hele pakken, og det er ikke kun utseendet som endres når man går mye opp i vekt, det gjør personlighet og oppførsel også.

Anonymkode: a298c...557

Dette!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For mye inntak av energi fører til at vekten øker. Det er ikke noe magisk med karbohydrater som gir "ekstra" vektoppgang. Nå må folk slutte av spre denne falske myten.

Anonymkode: eb27c...86e

Ikke en myte hvis du går mer inn på fysiologien og ikke bare tenker karbohydrater er karbohydrater. Karbohydrater i seg selv er ikke grunnen til at folk går opp i vekt, insulin som kroppen lager når du spiser karbohydrater er grunnen til vektoppgang. Insulin er som en lysbryter, når insulin er «på» så lagres karbohydrater som fett i kroppen og hvis du ikke har så mye insulin i kroppen så er lysbryteren «av» og du lagrer ikke fett. Her kommer det inn Sensitiviteten i kroppen om hvorfor noen legger på seg mer enn andre. Noen har dårlige reseptorer fra blod til muskler som gjør at kroppen trenger mer insulin for å få bort karbohydratene fra blodet hos noen mer enn andre og det gjør at mer karbohydrater lagres som fett i stedet for at det forbrennes i musklene. Noen av de vanlige årsaker her er ofte type 1 (mest også pga syntetisk insulin) og type 2 diabetes og PCOS. Men er også mange andre ting som kan påvirke det, som feks. medisiner eller stress (kortisol nivået i kroppen). Til og med leveren sin jobb med omforming av glykogen til glukose (igjen øker produksjon av insulin) kan gjøre vektnedgang vanskeligere. Medisiner som Ozempic er en av de medisinene som ofte hjelper med å stoppe leveren i å produsere glukose som igjen gjør den effektiv til å hjelpe med vektnedgang.

Men kosthold er uansett veldig viktig spesielt hvis personen både spiser usunt og ikke har så god forbrenning. Så at du hjelper mye mer til med å lage maten eller i hvert fall kommer på gode måltider å lage så hjelper det mye. Hun har sikkert spurt deg flere ganger hva du ønsker til middag og da er det ikke særlig hjelpsomt å si noe sunt eller at hun kan velge noe. Kom med konkrete forslag og vær den som oftest går å handler slik at hun ikke trenger å gå til butikken (da må du også huske å kjøpe alt fra toalettpapir, tannkrem, såper ect.)

Anonymkode: db2f4...311

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tidsklemme er jo ingen hindring for vektnedgang, det er en merkelig ting å si. En tidsklemme fører vel heller nettopp til vektnedgang, fordi man ikke har tid til å sitte i sofaen og spise potetgull. «Bite tennene sammen», kan du ikke heller bruke disse årene på å gå ned i vekt slik at når dere har bedre tid har du også en sunnere kropp? 

Anonymkode: 93cfc...e2c

Tidsklemma vår innebærer som regel at det går i 270 km/t i 15-16 timer daglig med jobb, kjøring og oppfølging av unger. Mannen min har rett og slett ikke ork til å trene klokka 22 på kvelden når han endelig har tid. Han har gått fra å ha en V-overkropp til... Vel, en omvendt V 😬 Jeg har holdt meg slank hele veien, jeg spiser veldig sunt men han "liker ikke" grønnsaker og har hele veien vært avhengig av masse tid for å trene. 

Anonymkode: 6e45b...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke list og smartness. Min kone gikk og samme vei. Men kommenterte aldri kroppen annet enn i forhold til helse. At jeg ville bli gammel med henne. Og var redd helsa hennes skulle rakne med livsstil feil mye mat og lite morsjon. At hun kunne være istand til å gå opp den lille fjell knausen uten å kollapse. 

Anonymkode: 8c3a6...010

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sliter med vekta etter graviditet, og noen får kanskje lettere «cravings» hvis man er trøtt og sliten.  Og for noen så er det kun at det blir mye usunn mat og  lite aktivitet. Hvis hun kjeder seg, er litt deppa og ikke har tid til å trene eller gjøre andre ting for seg selv så kanskje hun trøstespiser. Kanskje hun også trøstespiser hvis hun er misfornøyd med kroppen etter graviditetene. Og det blir  jo bare verre istedet. Bli med på å spis sunn mat og tren du også. Ikke kjøp inn usunn mat, og ikke spis usunn mat foran henne. La henne få tid til å trene og gjøre andre hyggelige ting for seg selv også. Komme seg ut oftere av huset alene osv. hvis hun ikke allerede gjør det. 

Anonymkode: 9a6dd...de7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tja. Om du dumper henne går hun jo ned 85 kilo ganske raskt. 

Kanskje det er nøkkelen for henne? Kanskje hun rett og slett er ulykkelig? 

Anonymkode: 0fb5c...f68

Ikke hvis hun trøstespiser 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor sier alle at man går opp igjen alt etter å ha slanket seg med sulte-metoden? jeg gjorde ikke det med VLCD. skeiet fremdeles ut men jeg kunne leve lenger på utskeielsen. måtte ikke ha noe nammenam 3 ganger i døgnet. jeg skal begynne med VLCD snart! men åh det er så tungt.... og jeg har gått opp i vekt pga jeg ble trøkket i mat av noen som bare ville jeg skulle sitte i ro og lage minst mulig problemer. 

Anonymkode: 5f9ba...98d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så og si ikke mulig å ta opp slikt uten å være borti såre tær. Overvektige er klar over det selv, og hvis vi snakker en god del overvekt er det stort sett et mislykket ønske der om å bli slankere. Så de trenger støtte, men det finnes kloke og mindre kloke måter å tilnærme seg.

For min del er jeg avhengig av støtte fra partner. Jeg har to ganger gått ganske mye opp i vekt mens jeg er i forhold, og begge gangene kunne han spise mer og mer usunt enn meg uten å legge på seg. Man kan si så mye man vil at han må få spise som han vil og jeg ha mer viljestyrke. Men det er de små valgene i hverdagen som teller ang vekt, når jeg har lett for å legge på meg og overspise, blir det helt håpløst at han kommer hjem med chips og sjokolade og junkfood rett som det er.

Så for min del funker å gjøre det sammen, og å ha fokus på helse og ikke utseende/sosial status. Hvis han hadde sagt jeg var stygg og en skam å vise seg med, kunne det fort ført til trøstespising heller enn slanking.

Anonymkode: 9a59a...9bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe, hun er garantert klar over vekten og ulemper med den selv. Bidra heller ved å handle inn og lage sunne måltider og foreslå fysiske aktiviteter for dere sammen. 

Anonymkode: 484b4...45a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersonic skrev (20 timer siden):

Min kone har fedme. Ikke overvekt, det har jeg selv med min 85kg på 176cm høyde. 
Prøver å gå ned 10kg selv.

Men, min kone som er 43år, født 2 barn for 10 år siden, veier 115kg (har smartvekt så jeg kan se det) og er 170cm høy. Nå er jeg en mann som alltid har likt at damene er litt lubne og har en fin rumpe. Men nå er kona blitt så tykk at jeg ikke tenner seksuelt eller, ja syns det er lite tiltrekkende med dobbelhake og magen større enn han Karl på den lokale puben. 
Jeg blir faktisk litt flau når hun går med stramme tights, og en så stram topp at magen bare henger ut. Kan i det minste ta på seg ikke så tettsittende klær? Ble litt klaging fra min side men, må få det ut ”en” plass. 

Hva sier jeg til hun uten å såre henne? 
Hvordan få henne til å innse at det er skadelig, og at joggebuksa kan byttes ut med noe mer pent.
Ønsker at hun og blir med å slanker seg og gjerne at hun spiser mer riktig. 2 glass Cola med sukker, og 4 brødskiver til frokost, en svær smoothie før lunsj og en lunsj bestående av bakerimat og cola er ikke slankende.
Hun har heller aldri trent i sitt liv. Jeg kjøpte inn romaskin og tredemølle, men ble kun jeg og barna som brukte det.

Vi har vært sammen i 22år, men vi har ikke hatt sex på 6mnd pga jeg klarer bare ikke gjennomfør det. Så ser det skranter på forholdet. Er liksom parterapi det neste? 

Du er tykk selv, men klager over kona di? Du klarer ikke å gå ned i vekt, men ønsker at kona di gjør det? 

Vet du hvor mye enklere det er for menn å gå ned i vekt? 

Hun går med magen ute? Mest sannsynlig fordi hun ikke har klær som passer. Hva med å gi henne et gavekort så hun får kjøpt seg noen fine klær som passer? 

Så er det jo realiteten, som flere her påpeker. Vi kvinner er desverre litt vel flinke til å ta vare på andre. Så når andre, kremt menn, bare tar og tar så ender det ofte opp slik som med din kone. Når jeg ser kvinner som ser slitne ut, overvektige, ikke tar vare på seg selv et så ser jeg en kvinne som har gitt så mye av seg selv at det ikke er noe igjen. 

Og slik kommer innlegget ditt frem også. "meg, meg og atter meg". 

Skam deg! 

Begynn heller å avlaste henne. Vær en partner hun kan stole på og lene seg på. Gi henne tid til seg selv. Lær deg selv at hun ikke er moren din. Lær deg å ta ansvar. 

Eller la hun gå. For det er tydelig at hun ikke trives slik ting er nå. Og da på et mye dypere plan enn slik du fremstiller det. 

Stakkars kvinne ❤️

Anonymkode: 57465...d50

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerte litt negativt på at TS spøker med det, men han spør om hvordan han skal ta opp dette på en pen måte så hun ikke blir såret. Han er ikke verdens verste partner. Det er litt søkt å vri det til at alt er hans feil. når hun drikker store mengder cola til frokost og lunsj. Hun har BMI på rundt 40. Det er seriøst.

Hun vet veldig godt at hun er overvektig. Hun merker at han ikke blir tent og ikke klarer å gjennomføre sex (på samme måte som noen kvinner ikke klarer å tenne på en mann med fedme)

Hun har det helt sikkert vondt og hun klarer ikke komme ut av det selv. Jeg tenker TS ikke trenger å "si fra" om noe hun vet altfor godt. Han kan trenge å slanke seg selv, så det er en god anledning til å lage et feller prosjekt. Han kan spørre om hun blir med på å legge om kostholdet. Det er en helt OK ting å si, og det trengs ikke noen forklaring.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nuttery skrev (16 timer siden):

Jeg er helt enig med deg. Folk er veldig raske til å konkludere med at man er deprimert, trøstespiser etc… Og ikke at det ikke kan være, men;

Mange av oss legger lett på seg. For min del har det vært fordi jeg er 157cm høy, og har hatt et lavt aktivitetsnivå. Har ikke behov for mer enn 15-1600 kalorier for å ligge i vedlikehold.

Dermot er jeg utrolig glad i mat, og synes det er herlig. Nydelige hjemmebakte brød med avokado, smør, godt pålegg og oster. Salater til lunsj med bacon, ost, dressing, egg. Nam!!! Ut og spise med venner. Glad i et (tre) glass vin på terrassen, et par øl etter jobb med en venninne. Det står alltid godteri/kaker/chips på jobb, som man tar litt av hver dag.

Med andre ord er det veldig lett og ligge i et (ganske stort) overskudd - omtrent hver dag. 

Flere ganger har jeg lagt på meg 5-10 kilo i året, til tross for at jeg har prøvd å holde det i sjakk og ta bedre valg i perioder. Også har jeg måtte brukt masse tid og energi på å gå det ned igjen - noe som er ganske krevende.

og jeg tror dette er tilfellet for en god gjeng av oss.

Så fint det er flere som tenker likt. Det er fort gjort å gå rett til å finne en underliggende årsak istedet for å ta tak i sine egne vaner. Det skal selvsagt ikke være i veien for å sjekke opp i om alt står bra til med kroppen hvis man er bekymret. Men man trenger heller ikke å overproblematisere utfordringen mange har med at enkelte typer mat frister mer enn annet.

Anonymkode: 1faf4...2b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (16 timer siden):

Typisk "Ikke alle kan ....!!!"-innlegg.

De fleste skjønner at det finnes unntak hvor partner ikke har skyld i det selv. Det er dog sjeldent, og trenger ikke nevnes.

Anonymkode: 639fe...f7c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Led med eksempel. Tren først og spør om hun vil være med. 

Anonymkode: bf0fd...3ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...