Gå til innhold

Hva kan jeg si til min kone som bare legger på seg?

Supersonic

Anbefalte innlegg

Min kone har fedme. Ikke overvekt, det har jeg selv med min 85kg på 176cm høyde. 
Prøver å gå ned 10kg selv.

Men, min kone som er 43år, født 2 barn for 10 år siden, veier 115kg (har smartvekt så jeg kan se det) og er 170cm høy. Nå er jeg en mann som alltid har likt at damene er litt lubne og har en fin rumpe. Men nå er kona blitt så tykk at jeg ikke tenner seksuelt eller, ja syns det er lite tiltrekkende med dobbelhake og magen større enn han Karl på den lokale puben. 
Jeg blir faktisk litt flau når hun går med stramme tights, og en så stram topp at magen bare henger ut. Kan i det minste ta på seg ikke så tettsittende klær? Ble litt klaging fra min side men, må få det ut ”en” plass. 

Hva sier jeg til hun uten å såre henne? 
Hvordan få henne til å innse at det er skadelig, og at joggebuksa kan byttes ut med noe mer pent.
Ønsker at hun og blir med å slanker seg og gjerne at hun spiser mer riktig. 2 glass Cola med sukker, og 4 brødskiver til frokost, en svær smoothie før lunsj og en lunsj bestående av bakerimat og cola er ikke slankende.
Hun har heller aldri trent i sitt liv. Jeg kjøpte inn romaskin og tredemølle, men ble kun jeg og barna som brukte det.

Vi har vært sammen i 22år, men vi har ikke hatt sex på 6mnd pga jeg klarer bare ikke gjennomfør det. Så ser det skranter på forholdet. Er liksom parterapi det neste? 

Endret av Supersonic
Påfyll
  • Liker 3
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fokuser på at du er glad i henne, bryr deg om henne og at du ønsker hun skal leve et langt liv med såpass god helse at hun kan gjøre de aktivitetene hun ønsker.

Hvis du starter der kan du komme langt. Ikke snakk negativt om utseendet hennes. Fokuser på helse og livskvalitet.

Anonymkode: 659e0...d2e

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fokuser på at du er glad i henne, bryr deg om henne og at du ønsker hun skal leve et langt liv med såpass god helse at hun kan gjøre de aktivitetene hun ønsker.

Hvis du starter der kan du komme langt. Ikke snakk negativt om utseendet hennes. Fokuser på helse og livskvalitet.

Min kone gjorde det på denne måten. 

Jeg visste det jo selv hele tiden, og at noe burde gjøres. Men det er en dørstokkmil å komme i gang. 

I tillegg ble hun med på både diett og trening, samt å endre noen vaner. 

Nå et par år senere er jeg lettere og i mye bedre form. Som igjen har gitt bedre livskvalitet, til og med bedre sengesprell😀

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja. Om du dumper henne går hun jo ned 85 kilo ganske raskt. 

Kanskje det er nøkkelen for henne? Kanskje hun rett og slett er ulykkelig? 

Anonymkode: 0fb5c...f68

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man legger ofte på seg når man ikke har det bra. Kan det være hun ikke er så glad ? 
Og er hun overarbeidet og sliten? 

Jeg ville fokusert på egen vekt og på en forsiktig måte spurt om det var noe dere evt kan fokusere på sammen? Som et felles prosjekt. 
Og hva med å snakke om å endre kostholdet for barnas skyld? 
Det du beskriver er jo et hus fullt av søppelmat! 
Det er utrolig mye kunnskap nå om skadevirkningene av ultra prosessert kosthold.  Kanskje du kan ta ansvar for matlaging. 
Bak eget grovbrød, smør matpakke til henne, lag sunne middager? 
Litt ekstra på deg kanskje, men verdt det hvis det kan redde forholdet!

Anonymkode: dc11c...cf3

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker den beste måten (hvis noen skulle ta det opp med meg) hadde vært og fokuset på helseaspektet. Stadfestet at vi begge har blitt veldig usunne, og at det er viktig i den alderen vi er i og ha god helse for å klare livet fremover, være med barna etc.

Så kan man prate litt om hvorfor det har blitt sånn og hva man kan gjøre for å endre det.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvordan skal han fokusere på det, når det ikke er det han bryr seg om, men faktisk utseendet hennes?

Hele posten handler om hvordan hun ser ut. En setning om at "hvordan få henne til å innse at det er skadelig", men det er det. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner jo problemet. Det er ikke sunt å være så overvektig, og helsa hennes er vel en større bekymring for deg enn sexlivet?

Du må ikke bare se på vekten hennes. Du må se på hvordan hun har det. Er hun sliten? Har hun nok tid til seg selv? Å gå ned i vekt krever overskudd, tid og innsatsvilje. Om hun er sliten, vil det virke som en uoverkommelig oppgave å trene og spise sunnere.

Lager du mange av måltidene? Pass på at du lager sunn mat. Tar du din del i hjemmet, og kan du ta enda mer en periode? Om du tar 70% av ALT en periode, så kanskje hun kommer i gang? Inviter henne med på gåturer og aktivitet. Eller oppmuntre henne til å gjøre en avtale med venninne om å trene et par ganger i uka?

Anonymkode: ebf45...d0a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be henne snakke med legen om wegovy. 

Anonymkode: 83afe...3e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Be henne snakke med legen om wegovy. 

Anonymkode: 83afe...3e8

Da kan det hende hun går raskt og veldig mye ned i vekt, noe som vil føre til slappere hud. Hårtap er også en vanlig bivirkning. Uheldig da han bryr seg veldig mye om utseendet hennes, så dette er nok ikke veien å gå. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektnedgang begynner og vedlikeholdes på kjøkkenet.

Første bud mener jeg er å snakke om det. Jeg foretrekker direkte tale. Hun vil sannsynligvis bli sur og såret, men går du rundt grøten blir hun såret allikevel. Hinter du blir hun såret. Trekker du deg unna blir hun såret allikevel. Unngår du temaet blir hun såret allikevel. Og hun tenker nok på det fra før og. Så si det som det er.

Jeg gikk selv til legen for noen år siden og ba om hjelp til motivasjon for å gå ned i vekt. «Du risikerer å dø flere tiår tidligere og fra nå og frem til det skjer kan du risikere alvorlige sykdommer og symptomer som gjør det til et helvette å bevege seg, om du i det hele tatt klarer å komme deg ut av huset.»

Jeg ble motivert.

Det blir fortsatt ikke enklere av den grunn.

Det som var nøkkelen min til mer varig vektnedgang var å bli bevisst på hvor mye kalorier jeg trengte, hvor mye jeg spiste og hvor mye som forsvant i trening. Dette er ikke noe du kan gjøre for henne, så du må få henne til å ville det.

Og når jeg ble bevisst på hvor mye kalorier det var i en del av det jeg spiste, og hvor mye trening som måtte til for å kompensere, så ble det ganske så mye enklere å velge bort det som var verst.

Det betyr nå at jeg kan spise akkurat det jeg vil og hvor mye jeg vil. Det er frihet og jeg har kontrollen. Skal vi ha en god middag på kvelden eller jeg vet vi skal på McDonald’s senere så kan jeg kompensere med litt mindre frokost og lunsj, gå en litt lengre tur med bikkja på morgenen og parkere litt lengre unna døra på jobb. Og så kan jeg spise mye av den gode maten eller slappe av på McDonald’s uten at det legger seg på kroppen.

Med å være bevisst så klarte jeg en stabil vektnedgang på rundt 0,5-1 kilo pr uke. Litt i overkant mye men det viste egentlig hvor mye jeg spiste for mye før.

Treningsapparater som kjøpes inn og skal stå et sted som en vennlig påminnelse om vektproblemer er bare idiotisk. Er man ikke motivert vil sånne ting bare være waste of space og kontra-produktivt for motivasjonen. I tillegg er det ikke enkelt å begynne med noe sånt når formen allerede er dårlig og kroppen er tung.

Det jeg heller vil fokusere på er aktiviteten i det daglige. Parker lenger unna butikken. Bruk trapper og ikke heis. Gå mer.

Anbefalt råd er vel minimum 10k skritt til dagen. Mange klarer ikke 5k engang. Jeg har en utfordring på gang nå med mål om 20k skritt til dagen. Og jeg jobber på kontor.

Fordelene med å gå tur som trening er at alle kan gjøre det så lenge beina fungerer og ryggen er ok. Man styrer lengde og tempo helt selv. Og så lenge man ikke overdriver så går forbrenningen stort sett på fett og ikke nedbryting av muskler. Og det beste er at det kan gjøres alene, dere to eller sammen som en familie.

Men snakk med henne om dette. Og vær to om det.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man legger ofte på seg når man ikke har det bra. Kan det være hun ikke er så glad ? 
Og er hun overarbeidet og sliten? 

Anonymkode: dc11c...cf3

Dette, TS. Det høres ut som om hun søker trøst i søt drikke og søt/usunn mat. Jeg la merke til at HI først og fremst handler om deg, om at du ikke tenner på henne lenger, du er flau over henne, du ønsker at hun slanker seg osv. Du er fokusert på hvordan hun ser ut, og reflekterer ikke et øyeblikk over hvorfor hun velger å spise usunt.

Som flere andre er inne på, så tror jeg du må starte med å finne ut hvordan hun har det. Du kjenner henne best, og vet hvordan hun er. Virker hun glad eller mer likegyldig, eller kanskje nedfor og trist? Det å slutte å bry seg om hvordan man ser ut, og kanskje også hygiene, kan være tegn på depresjon. Så det er her du må begynne, tror jeg. 

Deretter kan en framgangsmåte være å fokusere på at du selv ønsker å legge om til en sunnere livsstil med sunn mat og mer fysisk aktivitet. Fokuser på helseaspektet, og oppfordre henne til å bli med, si at det blir mye mer motiverende hvis dere er to sammen. Jeg synes @Snublefot62 har en god ide til hvordan man kan legge opp til mer hverdagsaktivitet, i alle fall i begynnelsen.

Ønsker dere begge lykke til😊

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier jo at du selv er overvektig, så jeg ville startet der. Ta opp at dere begge er blitt usunne og at du tenker at noe må gjøres. Spør om hun vil være med på en livstilsendring, for det er tross alt enklere for begge om dere gjør dette i fellesskap. Da er det jo matinntaket som er det viktigste å få orden på. 

Du må nesten bare ta tak i egen helse enten hun er med på det eller ikke. Den alderen du er i nå, så blir helsegevinsten veldig stor.

Noen ideer: Sett på litt 16 ukers helvete som inspirasjon når hun er i rommet. Lag middager med mye grønnsaker til og prat om at du fokuserer på å fylle tallerkenen med mye grønnsaker for å kunne spise mye, men kalorifattig. Tren styrke og kardio. Det er litt som å kjøpe gode aksjer til alderdommen. 

Det er inspirerende og motiverende å se andre rundt deg gjøre endringer. Derfor burde du selv gjøre dette uavhengig av om hun er med eller ikke. 

Jeg har selv vært gjennom en slik endring. 

Anonymkode: 62ddd...52c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan jo ærlig spørre henne hvordan hun selv føler formen er, og grunnen til at du spør er fordi du er oppriktig bekymret for hennes helse. Det er jo ikke vanskelig å se for henne at hun er feit, og det kan jo være at hun har sluttet å bry seg mtp klesvalget. 

Si at du gjerne vil hjelpe henne fordi du liker å trene og spise sunt selv, så kan dere gjøre det sammen. 

Jeg er selv kvinne, og selvom jeg ikke er i nærheten, har jeg lagt på meg litt, og mannen min sa det til meg at han ser at jeg ikke trives med det og vil gjerne gjøre det sammen med meg. Jeg ble ikke såret, tvert imot. 

Anonymkode: fe50a...857

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nådeløs skrev (2 timer siden):

Da kan det hende hun går raskt og veldig mye ned i vekt, noe som vil føre til slappere hud. Hårtap er også en vanlig bivirkning. Uheldig da han bryr seg veldig mye om utseendet hennes, så dette er nok ikke veien å gå. 

Bryr seg veldig mye om utseende? Vel, det er ikke alle som kan for at de synes det er utiltrekkende når magen er stor og henger og dobbelthaken dirrer. Det kan han nødvendigvis ikke noe for selv. Jeg har selv hatt fedme, og sluttet da også å bry meg så mye med utseende ellers også. Kroppslukter blir også tydeligere. Hadde også liten energi ved sex. Forstår godt at mannen ikke hadde like lyst på meg da. Jeg selv reagerer når mannen legger på seg litt og endrer utseende, men det betyr ikke at det kun er utseende jeg er opptatt av…. 

Anonymkode: 99548...27c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bryr seg veldig mye om utseende? Vel, det er ikke alle som kan for at de synes det er utiltrekkende når magen er stor og henger og dobbelthaken dirrer. Det kan han nødvendigvis ikke noe for selv. Jeg har selv hatt fedme, og sluttet da også å bry meg så mye med utseende ellers også. Kroppslukter blir også tydeligere. Hadde også liten energi ved sex. Forstår godt at mannen ikke hadde like lyst på meg da. Jeg selv reagerer når mannen legger på seg litt og endrer utseende, men det betyr ikke at det kun er utseende jeg er opptatt av…. 

Vil også legge til at jeg ikke gadd kjøpe klær, fordi ingenting passet. Med en kropp med stor mage, så er det vanskelig med klær. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Roci skrev (33 minutter siden):

Dette, TS. Det høres ut som om hun søker trøst i søt drikke og søt/usunn mat. Jeg la merke til at HI først og fremst handler om deg, om at du ikke tenner på henne lenger, du er flau over henne, du ønsker at hun slanker seg osv. Du er fokusert på hvordan hun ser ut, og reflekterer ikke et øyeblikk over hvorfor hun velger å spise usunt.

Som flere andre er inne på, så tror jeg du må starte med å finne ut hvordan hun har det. Du kjenner henne best, og vet hvordan hun er. Virker hun glad eller mer likegyldig, eller kanskje nedfor og trist? Det å slutte å bry seg om hvordan man ser ut, og kanskje også hygiene, kan være tegn på depresjon. Så det er her du må begynne, tror jeg. 

Deretter kan en framgangsmåte være å fokusere på at du selv ønsker å legge om til en sunnere livsstil med sunn mat og mer fysisk aktivitet. Fokuser på helseaspektet, og oppfordre henne til å bli med, si at det blir mye mer motiverende hvis dere er to sammen. Jeg synes @Snublefot62 har en god ide til hvordan man kan legge opp til mer hverdagsaktivitet, i alle fall i begynnelsen.

Ønsker dere begge lykke til😊

Signerer denne.

Hvorfor spiser hun store mengder med drittmat hver dag? Hvorfor trenger hun å trøstespise?

Det å gå på en 6 mnd slankekur funker bare i 6 mnd før man så går minst like mye opp igjen, hvis man kun gjør noe med symptomet (overspising) og ikke noe med problemet (grunnen til at hun overspiser). 

Du må snakke med henne TS, og finne ut av hva det er som gjør henne så ulykkelig at hun ødelegger seg selv. Tar du din halvpart av den ubetalte arbeidsmengden i hjemmet, eller bruker du 4 timer per kalenderår på å bytte bildekk og mener dermed at du har gjort ditt? Trives hun i området hvor dere bor? Er det store bekymringer med noen av barna? 

Anonymkode: 6e45b...693

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Signerer denne. Jeg har selv en mann som har fått skikkelig mage og litt dobbelthake, og jeg syns ikke at det er tiltrekkende i det hele tatt. Så sex har blitt pliktsex fra min side. For vår del handler det imidlertid om ei skikkelig vond tidsklemme som vi ikke kommer ut av på noen år ennå. Så vi må bite tennene sammen og holde ut i 2-3 år til.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Signerer denne. Jeg har selv en mann som har fått skikkelig mage og litt dobbelthake, og jeg syns ikke at det er tiltrekkende i det hele tatt. Så sex har blitt pliktsex fra min side. For vår del handler det imidlertid om ei skikkelig vond tidsklemme som vi ikke kommer ut av på noen år ennå. Så vi må bite tennene sammen og holde ut i 2-3 år til.

Tidsklemme er jo ingen hindring for vektnedgang, det er en merkelig ting å si. En tidsklemme fører vel heller nettopp til vektnedgang, fordi man ikke har tid til å sitte i sofaen og spise potetgull. «Bite tennene sammen», kan du ikke heller bruke disse årene på å gå ned i vekt slik at når dere har bedre tid har du også en sunnere kropp? 

Anonymkode: 93cfc...e2c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Bla bla. Poeng ikke tatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...